معرفی فیلم: شکل آب از گیرمو دل تورو

5

فیلم هزارتوی پن که گیرمو دل تورو در سال 2006 آن را ساخته بود، آنقدر فوق العاده بود که پس از آن دیگر هر وقت خبری در مورد این کارگردان به چشمم می‌خورد، دقت می‌کنم و همچنین همه فیلم‌های دیگر او را می‌بینم.

فیلم شکل آب یا The Shape of Water تازه‌ترین ساخته گیرمو دل تورو است که در آن سالی هاوکینز، مایکل شنون، ریچارد جنکینز، داگ جونز، مایکل استلبرگ و اکتاویا اسپنسر بازی می‌کنند.

فیلم آنقدر اجزای داستانی به‌جا و غنی داشت که در وهله اول تصور کردم باید اقتباسی از یک کتاب پرفروش باشد، اما بعدا که چک کردم متوجه شدم که فیلمنامه این اثر، غیراقتباسی و ارویجینال است و توسط خود دل تورو و ونسا تایلر نوشته شده است.

البته دل تورو، ایده این اثر را از شخصیت گیلمن در فیلم موجودی از باتلاق سیاه که در سال 1954 اکران شده بود، گرفته و پر و بال داده و ایده اصلی متعلق به خود او نیست.

به احتمال زیاد می‌دانید که فیلم شکل آب مورد استقبال منتقدان قرار گرفته، طوری که جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی را برای الکساندر دسپلا بدست آورده و در اسکار پیش رو هم در 13 رشته نامزد شده است.

به جرأت می‌توانم بگویم که بعد از هزارتوی پن، شکل آب بهترین فیلم دل تورو تا به حال است.

فیلم دارای بیشتر آن اجزای خوبی است که یک فیلم را تبدیل به شاهکار می‌کنند: یک داستان فانتزی- عاشقانه محکم، بازی‌های خوب، فیلمبرداری قابل توجه، یکی دو صحنه رؤیاگونه واقعا عالی و البته موسیقی متن گوش‌نواز.

باید بازی سالی هاوکینز را در این فیلم بستاییم. او در این فیلم نقش خدمتکار ناگویایی را با هنرمندی بسیار بازی می‌کند.

داستان فیلم می‌تواند با خیلی‌ها ارتباط برقرار کند: آدم‌های تنها، فانتزی‌دوست‌ها، رمانتیک‌ها و آنهایی که همواره شهوت قدرت‌طلبی انسان‌ها را نقد می‌کنند.

گرچه من نسخه کم‌کیفیت DVDScr فیلم را دیدم، اما مجذوب چند صحنه استثنایی رؤیاگونه فیلم، مثل صحنه‌های زیر آب و نیز رقص الایزا با موجود رؤیایی شدم. (این دومی تا حدی شبیه یکی از صحنه‌های فیلم لا لا لند هم شده بود.)

چیز جالب دیگر رنگ‌بندی فیلم بود. دل تورو  قطعا در این رنگ‌بندی خاص تعمد داشته. رنگ آبی متمایل به سبز را در صحنه‌های بسیاری می‌بینیم. (حتی از نقاش داستان درخواست می‌شود که تابلوهایی به رنگ سبز بکشد و باز حتی کادیلاک شخصیت دیگر فیلم رنگی منطبق با همین موضوع دارد.) قطعا بعدا منتقدان در این مورد از دل تورو چیزهایی پرسیده‌اند.

فیلم داستان رهایی از تنهایی ملال‌انگیز زنی که ناجوانمردانه حقیر شمرده می‌شود به واسطه یک موجود آبزی خاص است. موجودی که باز هم در وهله اول، یک حویان وحشی تصور می‌شد …

در این فیلم ما با داستان دلدادگی یک شاهزاده را با یک بانوی پری‌رو مواجه نیستیم. اما داستان و بازی‌های انقدر عالی هستند که در پایان فیلم این دلدادگی شخصیت‌هایی با هیئت نه‌چندان قابل توجه را ارج می‌نهیم. در واقع زییایی روح شخصیت‌ها، پوسته ظاهری آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

شکل آب قطعا فیلمی است که ارزش دیدن را دارد. نمره فیلم هم در حال حاضر در imdb، نمره بسیار خوب 7.8 است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. حسین می گوید

    منتظر بودم کیفیت خوبش بیاد و ببینمش ??
    تشکر بابت مطلب ??
    در ضمن DVDScr?

  2. حسین می گوید

    راسی دکتر جان، دیگه کتاب صوتی خوب معرفی نمیکنی ها!
    با اون “خدایگان جهان خرد” خیلی خیلی حال کردم… بارم این سبکی داشتی معرفی کن ممنونت نیشیم ❤️

  3. پوری یا می گوید

    فیلمی تکراری با عناصر داستانی تکراری و کلیشه ی آمریکایی happily ever after.
    فیلم دل تورو جز عناصر بصری زیبا و فضای دهه ۶۰ – ۷۰ امریکایی که طرفدارن خودش رو داره (از جمله خودم) چیز دیگری برای ارائه نداره برخلاف هزار توی پن.
    **** اسپویلر***
    .
    .
    تقریبا اخر داستان نظرم برای چند لحظه با کشته شدن موجود برگشت پ بیشتر به یک تراژدی تبدیل شد فیلم که با احیای همیشگی قهمران فیلم های هالیوودی دوباره تبدیل به یک ملودرام افسرده کننده، تکراری و خسته کنند اما با یک پرداخت شرافتمند و خوب تبدیل شد. صادقانه که نگاه کنیم فیلم چیزی جز پرداختن به ظاهر یکی از چند هزار شخصیت افسانه/هیولایی هالیوود که شخصا با ابزی فیلم پسرجهنمی/hellboy اشتباه گرفتم! و داستان عاشقانه ای که دختری به این موجود دل میبنده و با فرایندی هری پاتر گونه اما خارج از استتیک داستان دختر تبدیل به موجودی همانند موجود ابزی برای یک پایان خوش تبدیل میشه!
    قطعا در این خشکسالی فیلم های امسال مورد توجه قرار خواهد گرفت اما چند سال بعد بعید میدونم جز فیلم هایی باشه برای توصیه ب۸ دیگران!

  4. پیمان می گوید

    امسال همه فیلم های نامزد شده در حد اسکار نبودن به خصوص همیم فیلم shape of water، تو این دوره زمونه فقط عشق مارمولکی و دوزیستی کم داشتیم
    مقایسه کنید با لالالند سال گذشته
    فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri فیلم متوسط به بالا
    فیلم The Shape of Water عشق دوزیستی بچه گانه
    فیلم Dunkirk مستندگونه با فیلم برداری عالی
    فیلم Get Out معمایی قابل حدس متوسط
    فیلم Call Me by Your Name همجنسگرایانه متوسط (نسبت فیلم Blue Is the Warmest Colour)
    مابقی رو دیگه نگاه نکردم 🙂

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      موافقم با نظر شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.