می‌دانستید مجازات اسکرین‌شات یا افشای چت می‌تواند ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال زندان باشد؟

0

در ایران چون برای بسیاری از جرم‌های فضای مجازی یا نقض حریم خصوصی کاربران، قوانین حقوقی مشخصی در دسترس نیست؛ بسیاری از کاربران تصور می‌کنند دیگر آزادی کامل دارند و می‌توانند دیگران را به افشای اطلاعات‌شان تهدید کنند یا از چت‌ها و اطلاعات‌شان اسکرین‌شات بگیرند و برای دیگران بفرستند.

گاهی اوقات برای دست انداختن یا شوخی با دوستی یا همکاری، چت‌های او را برای دیگران فوروارد می‌کنیم. همین‌طور، یواشکی از صفحه‌نمایش کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل‌اش عکس گرفته و در کانال‌های تلگرام می‌گذاریم.

برخی اوقات هم شرایطی پیش می‌آید که یک همکار با همکار دیگرش درددل می‌کند و بسیاری از اطلاعات شرکت یا افراد را برملا کرده بدون اینکه متوجه باشد این کار جرم محسوب شده و این اطلاعات می‌توانند سندی بر علیه‌اش باشند.

در قوانین مجازات اسلامی ایران، برای اسکرین شات یا افشای پیام‌های چت‌ها قانون مستقیم و مشخصی وجود ندارد ولی ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای) افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.

افشای اسرار خصوصی دیگران شامل نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها، صدا و فیلم خصوصی، پیام‌ها و موارد دیگری مانند اسکرین‌شات و چت می‌شود.

تهدید جرم است حتا اگر عملی نشود

همچنین بر اساس ماده ۶۶۹ قانون‌ مجازات‌ اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا ۷۴ ضربه‌شلاق و یا تا دوسال حبس برای آن در نظر گرفته‌ شده‌ است.

در قانون تصریح شده حتا اگر این تهدید هرگز عملی نشده باشد (که در اکثریت مواقع این تهدیدها هرگز عملی نمی‌شوند) باز هم ارتکاب جرم «تهدید» رخ داده و افراد می‌توانند براساس مستنداتی که دارند به دادگاه شکایت کنند.

برخلاف تصور بسیاری از ما، قانون پیام‌های وایبر، واتساپ، تلگرام، فیسبوک، اینستاگرام، ایمیل‌ها، اس‌ام‌اس و نظایر این‌ها را «ادله الکترونیکی» محسوب کرده و می‌توانند یک سند کاملا قانونی و قابل ارایه به دادگاه باشند.

بنابراین؛ اگر فردی شما را از طریق اس‌ام‌اس، ایمیل یا تلگرام تهدید کند یا بخواهد اطلاعاتی محرمانه و غیرقانونی از شما را افشا کند؛ می‌توانید با همین اسناد بر علیه‌اش شکایت کنید. همین‌طور، دیگران می‌توانند یک شوخی یا شیطنت شما را تهدید تلقی کرده و شما را گرفتار کنند.

اتفاقا گزارش‌هایی که در بخش حوادث روزنامه‌ها و سایت‌ها از دادگاه‌ها منتشر می‌شود؛ مملو از چنین نمونه‌هایی است. انتشار عکسی که طرف راضی نبوده، افشای اطلاعات محرمانه یک شرکت، شکایت یک دوست بر علیه دوست دیگر به خاطر یک اسکرین‌شات و ده‌ها نمونه دیگر که نیاز به هوشیاری و دقت بیشتر کاربران در فضای مجازی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.