یک بررسی علمی: آیا واقعا با دیدن چهره یک شخص می‌توان گفت که ثروتمند است یا فقیر؟!

2

ممکن است که در ظاهر بسیاری ادعا کنند که به منش و باطن شما اهمیت می‌دهند و نه میزان ثروت و دارایی‌های شما. اما به موازات تنزل اصول اخلاقی در جامعه، باید اعتراف کنیم که اکثرا میزان نقدینگی افراد است که اعتبار و میزان احترام به آنها را مشخص می‌کند.

حالا سؤال اینجاست که آیا فقط با دیدن چهره یک شخص می‌توانید بگویید که او ثروتمند یا فقیر است؟

ادعای عجیب و غریبی است. منظورمان رفتار آدم‌های تازه به دوران رسیده یا کسانی که در پی شیادی و توانگر جا زدن خود هستند، نیست. منظور ما تشخیص فقیر از غنی، فقط با دیدن چهره است!

جالب است که در این مورد پژوهش در دانشگاه تورنتو انجام شده است و ادعا شده که ثروت با تأثیری که بر ساختمان و بافت‌های صورت می‌گذارد، باعث ایجاد تمایز می‌شود!

در این تحقیق یک فارغ‌التحصیل دانشگاه تورنتو به نام آر تورا بیورنسدوتیر و یک استاد روانشناسی به نام پروفسور نیکلاس او رول؛ تصاویر سیاه و سفید 80 مرد و 80 زن را تهیه کردند. این افراد میزان ثروت و گذشته‌های متفاوتی داشتند و هیچ کدام خالکوبی یا آویزه‌ای روی صورت نداشتند. نیمی از آنها کمتر از 60 هزار دلار در سال درآمد داشتند و نیمی هم درآمدشان بیش از 100 هزار دلار در سال بود.

سپس از دانشجوهای دانشگاه خواسته شد که فقط با دیدن همین عکس‌ها مشخص کنند که چه کسی متعلق به دو گروه اقتصادی مزبور است.

در کمال شگفتی مشخص شد که در 68 درصد موارد، حدس‌های دانشجوها درست از آب درامده است که عدد قابل توجهی است.

خود دانشجوها هم دلیل این حدس‌های درست را نمی‌توانند مشخص کنند. اما محققان حدس می‌زنند که احساسات و تنش‌های برخاسته از ثبات یا پریشانی اوضاع مالی به مرور زمان تاثیراتی روی ساختمان‌های صورت می‌گذارد. مثلا کسی که پیوسته عصبی است و استرس دارد؛ خطوط چهره‌اش عمیق‌تر می‌شوند و برعکس کسی که همیشه دارا است و نگرانی‌ای ندارد، خط لبخند پیدا می‌کند. در واقع انقباض متفاوت عضلات صورت این تغییرات را ایجاد می‌کنند.

این چیزی است که کمابیش ما به حکم تجربه هم می‌توانستیم حدس بزنیم. مثلا اگر بعد از سال‌ها دوستی را در جایی می‌دیدم، تنها با دقت به صورت او می‌توانستیم بگوییم که موفق یا غیرموفق بوده است.

البته مشخص است که ایرادهایی می‌شود به این تحقیق گرفت. مثلا ما ثروتمندهایی با سبک زندگی نادرست داریم یا آنهایی که پیوسته حریص‌اند و به خاطر تنش ناشی از آن، چهره همیشه خسته و پیری دارند. آدم‌هایی داریم با دارایی‌ محدود که دغدغه‌های معنوی آنها را شاداب نگاه می‌دارد و نگاهی درخشان به آنها می‌بخشد. اما خب، خیلی وقت‌ها هم چهره یک کارمند از چهره رئیس یک شرکت پولساز، بدون در نظر گرفتن البسه و زبان بدن، قابل تشخیص است!

اما به خواندن این متن همچنان ادامه دهید؛ چون 3 نکته جالب دیگر هم می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم:

1- اگر آدم نگون‌بختی هستید که از عدم تمکن مالی خود خشنود نیستید، نمی‌توانید همیشه تظاهر کنید و با لبخند و به اصلاح خودمان با سیلی صورت را سرخ کردن، خودتان را آدم موفقی جا بزنید.

2-صورت شاداب و مطمئن بیانگر موفقیت و ثورت، شخص را وارد یک چرخه موفقیت می‌کند. به این ترتیب که استخدام‌کننده‌ها و طرف‌های معامله با دیدن چنین صورتی ، بیشتر به شخص اطمینان می‌کنند و عکس این گزاره هم درست است.

3-البته این گزاره که ثروت خوشبختی نمی‌آورد، به صورت نسبی درست است. نسخه جدید و اصلاح‌شده این مطلب این است که اگر ثروت شما از حد مشخصی بالاتر برود، دیگر خوشبختی شما به صورت خطی، هماهنگ با فزونی گرفتن ثروت شما؛ افزایش پیدا نمی‌کند!

در سال 2010، پژوهشگران دانشگاه پرینستون متوجه شدند که تا درآمد سالانه 95 هزار دلار، میزان احساس خوشبختی افزایش پیدا می‌کند.

بله! مسلم است که فقر می‌تواند زمینه‌ساز چیزهایی مانند بیماری و مشکلات سلامتی و طلاق شود. مطابق این پژوهش که در نیچر هم منتشر شد، با معیارهای اقتصادی آمریکا، به صورت متوسط 75 هزار دلار درآمد سالانه لازم است تا شخص به کف احساس خوشبختی برسد و اگر 20 هزار دلار دیگر هم به چنگ بیاورد، خوشبختی‌اش تکمیل می‌شود.

اما اگر میزان درآمد از 95 هزار دلار (باز هم به طور متوسط) بالاتر برود، دیگر میزان خوشبختی هم به همان میزان افزایش پیدا نخواهد کرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. مهدیار می گوید

    تو آمریکا باید سالی 75 هزار دلار در آمد داشته باشی تا به کفِ احساس خوشبختی برسی.
    یعنی ماهی 6250 دلار.
    اگه با قیمت دلار امروز (4800) حساب کنیم، می‌شه ماهی 30 میلیون تومن.

    اینو بذاریم کنار این که قیمت BMW X4 تو آمریکا 47.600 دلاره، یعنی 228 میلیون تومن.
    اما قیمت BMW X4 تو ایران حدود 800 میلیون تومنه.

    فاصلۀ ما چقدر با استانداردهای زندگی تو آمریکا زیاده.

  2. فرهاد کنجکاو می گوید

    این نگاه واقعا تندروانه بود. به دو دلیل
    ۱- مردم بطور ذاتی علاقه دارن به آدمهای موفق بیشتر توجه کنن. اگر توفیقات علمی و اخلاقی نبود، توفیقات کاری و مالی هم برای همه الگوی خوبی از موفقیته چون:
    ۲- همه جای دنیا مثل کشور ما نیست که کسب ثروت از راههای دلالی، ویژه خواری، قاچاق، دزدی، و روشهای انگلی باشه. در کشورهای مترقی [که این دست پژوهشها هم اونجا انجام شده/میشه] کسب ثروت عمدتا از راه نبوغ، پستکار، خلاقیت و کارافرینی هست. به زندگی سراسر تلاش و نبوغ ثروتمندترین افراد دنیا نگاه کنید: بیل گیتس، کارلوس اسلیم، جف بزوس، زاکربرگ، وارن بافت، لری الیسون، لری پیج، و …
    پس طبیعیه نگاه مردم بسمت این چهره های موفق باید هم باشه و حق هم همینه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5