اعتیاد به تریاک و شبه‌مخدرها (اپیوئیدها): علایم – عوارض – روش سم‌زدایی و ترک

0

اپیوئیدها شامل داروی طبیعی تریاک (opium)، مشتقات آن شامل مورفین و کدئین و اپیوئیدهای سنتتیک شامل متادون، مپریدین و پنتازوسین و اپیوئید نیکه سنتتیک یعنی هروئین است. هروئین نسبت به مورفین حلالیت بیشتری در چربی دارد و به سرعت از BBB عبور می‌کند. این دارو قوی‌ترین اثر یوفوریک را دارد و بیشترین تمایل و اشتیاق به مصرف (craving) را ایجاد می‌کند.

اثرات اپیوئیدها از طریق گیرنده‌های مو (μ)، کاپا (κ) و دلتا (δ) ایجاد می‌شود. هر سه گیرنده در ایجاد اثرات ضد دردی نقش دارند.

دپرسیون تنفس، یبوست و وابستگی (dependence) از طریق گیرنده مو μ ایجاد می‌شود. Sedation از طریق گیرنده کاپا κ ایجاد می‌شود.

پنتازوسین یک آگونیست – آنتاگونیست گیرنده‌های اپیوئیدی است.

مسمومیت با اپیوئیدها

علایم و نشانه‌های مسمومیت با اپیوئیدها عبارتند از:

  • خواب آلودگی یا کوما
  • اختلال قضاوت
  • کندی یا آژیتاسیون psychomotor
  • اختلال توجه یا حافظه
  • کاهش حرکات دستگاه گوارش
  • دپرسیون تنفسی
  • تهوع و استفراغ
  • گفتار نامفهوم (slurred speech)، هیپوتانسیون
  • برادی‌کاردی
  • میوز
  • تشنج

در مسمومیت شدید اپیوئیدها ممکن است در نتیجه آنوکسی میدریاز ایجاد شود.

جهت درمان مسمومیت با اپیوئیدها علاوه بر اقدامات حمایتی از نالوکسان وریدی استفاده می‌شود. نالوکسان ابتدا بادوز mg 8/0 تجویز می‌شود. در صورتی که پس از 15 دقیقه پاسخی دیده نشود، با دوز mg 6/1 تکرار می‌شود. در صورتی که پس از 15 دقیقه پاسخی مشاهده نشود، دارو مجدداً با دوز mg 2/3 تکرار می‌شود و تشخیص‌های دیگر نیز در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که بیمار به تجویز نالوکسان پاسخ دهد، تجویز وریدی آن به میزان mg 4/0 در ساعت ادامه می‌یابد. تجویز این دارو تا زمان دفع اپیوئید از بدن ادامه می‌یابد. این مدت در مورد متادون 3 روز است.

بیماری که به نالوکسان پاسخ دهد، ممکن است به دلیل مصرف همزمان داروهای سداتیو – هیپنوتیک که سرعت اثر آن‌ها آهسته‌تر است، مجدداً دچار کاهش سطح هوشیاری شود.

تولرانس

با مصرف مزمن اپیوئیدها نسبت به اثرات آن‌ها به جز میوز و یبوست تولرانس ایجاد می‌شود.

وابستگی و سندرم ترک

با مصرف مزمن اپیوئیدها وابستگی (dependence) ایجاد می‌شود و به دنبال قطع آن علایم و نشانه‌های ترک بروز می‌کند.

این علایم و نشانه‌ها عبارتند از:

  • خلق دیس‌فوریک
  • تهوع یا استفراغ
  • میالژی
  • اشک‌ریزش و آبریزش از بینی
  • اضطراب
  • اسهال
  • خمیازه کشیدن
  • تب
  • بی‌خوابی
  • اشتیاق به مصرف اپیوئید (craving)
  • بروز نشانه‌های تحریک سمپاتیک مانند تاکی‌کاردی و هیپرتانسیون، تعریق، سیخ شدن موها و میدریاز

شدت علایم ترک در مورد داروهای با نیمه عمر کوتاه مانند مپریدین، شدیدتر و در مورد داروهای با نیمه عمر طولانی، خفیف‌تر است.

اشتیاق به مصرف اپیوئید بدون وجود نشانه‌های تحریک سمپاتیک مطرح کننده تمارض است و در این موارد باید از تجویز اپیوئید خودداری کرد.

سم‌زدایی (detoxification)

متادون

در درمان سندرم ترک اپیوئیدها می‌توان از متادون استفاده کرد. ابتدا mg 10 تجویز می‌شود و در صورت عدم کنترل علایم می‌توان هر 6 – 4 ساعت دوز mg 10 – 5 تجویز نمود تا دوز مناسب روزانه به دست آید. پس از کنترل علایم در مورد ترک هروئین روزانه mg 5 دوز متادون کاهش می‌یابد.

از متادون جهت درمان نگهدارنده پس از ترک اپیوئیدها نیز استفاده می‌شود.

در ترک متادون، سم‌زدایی (detoxification) با سرعت کم‌تری انجام می‌شود.

سم‌زدایی در بیماران وابسته به پنتازوسین با تجویز پنتازوسین انجام می‌شود.

کلونیدین

کلونیدین در برطرف کردن تهوع، استفراغ و اسهال و علایم و نشانه‌های ناشی از تحریک سمپاتیک در سندرم ترک اپیوئیدها موثر است.

نالترکسون

به منظور تسریع روند سم‌زدایی ممکن است از ترکیب کلونیدین و نالترکسون در کنار اقدامات حمایتی استفاده شود. پس از سم‌زدایی، تجویز نالترکسون به مدت 2 ماه توصیه می‌شود.

سم‌زدایی فوق سریع (Ultrarapid detoxification)

در این روش زیر بیهوشی بیمار تحت انفوزیون نالوکسان قرار می‌گیرد.

بوپرنورفین (Buperenorphine)

این دارو یک آگونیست نسبی گیرنده μ با اثر طولانی است که جهت سم‌زدایی و درمان نگهدارنده به کار می‌رود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5