بنزودیازپین‌ها چه دسته دارویی هستند و چه کاربردها و عوارض جانبی دارند؟

0

بنزودیازپین‌ها

بنزودیازوین‌ها از طریق تحریک گیرنده GABAA موجب باز کردن کانال‌های کلر می‌شوند. این داروها بر اساس طول مدت اثر به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • کوتاه اثر
  • متوسط الاثر
  • طولانی اثر

بنزودیازپین کوتاه اثر عبارتند از:

  • Oxazepam
  • Lorazepam
  • Triazolam
  • Temazepam

آلپرازولام یک بنزودیازپین متوسط الاثر است.

بنزودیازپین‌های طولانی اثر عبارتند از:

  • Diazepam
  • Clonazepam
  • Flurazepam
  • Nitrazepam
  • Chlordiazepoxide

متابولیسم

اغلب بنزودیازپین‌ها در کبد متابولیزه شده و به متابولیت‌های فعال تبدیل می‌شوند. لورازپام و اگزازپام متابولیسم کبدی ندارند، بنابراین در صورت نیاز به مصرف بنزودیازپین‌ها در مبتلایان به سیروز بهتر است از لورازپام استفاده شود.

کاربردهای بالینی

برخی کاربردهای بالینی بنزودیازپین‌ها عبارتند از:

  • القای بیهوشی
  • درمان اختلال اضطرابی
  • درمان بی‌خوابی
  • برطرف کردن اسپاسم‌های عضلانی
  • درمان تشنج
  • کنترل علایم ترک الکل
  • درمان اختلالات خواب

در درمان اختلال پانیک و اختلال فوبیک بنزودیازپین‌های high potent شامل آلپرازولام و کلونازپام موثرترند.

در مواردی که بی‌خوابی در شروع خواب باشد از بنزودیازپین‌های کوتاه اثر استفاده می‌شود و در مواردی که بی‌خوابی در طول خواب یا در نزدیک صبح باشد از بنزودیازپین‌های طولانی اثر استفاده می‌شود.

جهت کنترل علایم ترک الکل از بنزودیازپین‌ها به ویژه انواع طولانی اثر آن استفاده می‌شود.

در سندرم ترک جهت کنترل علایم تحریک سمپاتیک از پروپرانولول یا کلونیدین استفاده می‌شود.

Night terror، راه رفتن در خواب و صحبت کردن در خواب در فاز 3 و 4 مرحله Non-REM و مرحله REM را کوتاه می‌کنند و گاهی در درمان این اختلالات خواب به کار می‌روند.

عوارض جانبی

مصرف بنزودیازپین‌های طولانی اثر در درمان بی خوابی موجب خواب آلودگی در طی روز می‌شود و مصرف بنزودیازپین‌ها موجب اختلال عملکرد psychomotor می‌شوند و پاسخ حرکتی بیمار را دچار کندی می‌کنند. این امر گاهی موجب بروز حوادث حین کار و رانندگی می‌گردد.

مصرف بنزودیازپین‌ها موجب کاهش مهار کورتکس بر رفتار فرد می‌شود و بروز رفتارهای تکانه‌ای و پرخاشگرانه را افزایش می‌دهد. مصرف بنزودیازپین‌ها در والدینی که کودک خود را مورد آزار (child abuse) قرار می‌دهند ممنوع است زیرا موجب تشدید این رفتارها می‌گردد.

دوز بالای بنزودیازپین‌ها موجب فراموشی از نوع anterograde amnesia می‌شوند.

در مصرف طولانی مدت بنزودیازپین‌ها نه تنها نسبت به اثرات دارو تولرانس بروز می‌کند، بلکه وابستگی (dependence) ایجاد می‌شود و پس از قطع دارو بیمار دچار علایم ترک مانند اضطراب، ترمور و تشنج می‌گردد.

بروز علایم ترک در مصرف بنزودیازپین‌های کوتاه اثر شایع‌تر است و در فاصله کوتاه‌تری از زمان قطع دارو بروز می‌کند. احتمال بروز سندرم ترک در موارد زیر بیشتر است:

  • مصرف داروهای potent با نیمه عمر کوتاه مانند آلپرازولام، تریازولام و لورازپام
  • مصرف طولانی مدت دارو
  • مصرف دوز بالای دارو
  • قطع ناگهانی دارو
  • مبتلایان به اختلال پانیک
  • بیماران دارای شخصیت passive – dependent یا histrionic و مبتلایان به اختلال somatization

در صورت بروز سندرم ترک بنزودیازپین طولانی اثر تجویز شده و به تدریج قطع می‌شود.

به دلیل احتمال بروز وابستگی به بنزودیازپین‌ها توصیه می‌شود جهت درمان طولانی مدت اضطراب از داروهای ضد افسردگی یا بوسپیرون استفاده شود.

مصرف بنزودیازپین‌ها در مبتلایان به Sleep apnea syndrome ممنوع است.

متابولیسم کبدی داروها در افراد مسن کاهش می‌یابد، بنابراین داروهای سداتیو باید با دوز کم‌تری در افراد مسن تجویز شوند یا از لورازپام یا اگزازپام استفاده شود.

بنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ها مرکز تنفس را تضعیف می‌کنند، بنابراین در مبتلایان به COPD در صورت نیاز به داروی خواب آور از آنتی هیستامین دارای خواص سداتیو استفاده می‌شود. اثر خواب آوری این داروها در افراد مسن احتمال زمین خوردن و شکستگی‌ها مانند شکستگی گردن فمور را افزایش می‌دهد.

در مسمومیت با داروهای سداتیو حمایت تهویه‌ای ضروری است. فلومازنیل آنتی‌دوت بنزودیازپین‌ها است و در برطرف کردن sedation ناشی از مصرف بنزودیازپین‌ها در بیهوشی یا در مسمومیت با بنزودیازپین‌ها موثر است.

از فلومازنیل پیش از انجام ECT در مصرف کنندگان بنزودیازپین نیز استفاده می‌شود.

عارضه مهم مصرف فلومازنیل، تشنج است. این عارضه در افراد با سابقه تشنج، وابستگی به بنزودیازپین‌ها و در مصرف دوز بالای بنزودیازپین‌ها شایع‌تر است.

فلومازنیل در برطرف کردن اثرات بنزودیازپین‌ها، Zolpidem، Zaleclone، Eszopiclone موثر است ولی در مسمومیت با باربیتورات‌ها و کلرال هیدرات اثری ندارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.