چرا پوست صورت جوش می‌زند؟ راه درمان جوش چرکی صورت و بدن

0

پوست صورت تان تروتمیز و مرتب کرده بودید؟ چند روز است که غافل شده اید و صورت تان پر از جوش شده؟ شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به محض خوردن گرمی ها جوش می زنند. جوش هایی که با مصرف برخی مواد غذایی، لوسیون ها و حتی مواد طبیعی بهتر یا بدتر می شوند. ممکن است در مسافرت کرم ضدآفتاب را فراموش کرده باشید یا آب و هوای شهر دیگر با مذاق تان جور در نیامده باشد. دکتر علیرضا عباسیان به عنوان متخصص طب سنتی در مورد این مهمان های ناخوانده برای ما ایده هایی دارد.

طبع بدن شما چیست؟

اول از همه بهتر است بدانید که چرا جوش می زنید. خیلی از مشکلات پوستی ناشی از سبک زندگی شماست که ممکن است تغییرات زیادی کرده باشد. دکتر عباسیان، متخصص طب سنتی می گوید با اصلاح سبک زندگی و مصرف مواد غذایی مناسب می توانیداز آنها جلوگیری کنید.

برای این موضوع باید طبع بدن خود را بشناسید و روش های سنتی درمان جوش را یاد بگیرید. به کمک دکتر عباسیان راه حل های طب سنتی برای درمان جوش را مرور می کنیم.

راه حل های طب سنتی برای درمان جوش:

در مسافرت ؛ غافل شده اید!

سعی کنید همیشه به همراه غذا سبزی و سالاد مصرف کنید این مواد به دلیل فیبر فراوان و کمک به دستگاه گوارش نقش مهمی در از بین بردن جوش ها دارند. شاید در مسافرت از این مواد غذایی غافل شده باشید اما می توانید با از سر گرفتن مصرف آنها، دوباره پوست شادابی داشته باشید.

گاهی به صورت روزانه مقداری کاهو یا خیار سبز را به همراه سیب رسیده شیرین با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری آب گرفته و میل کنید. استفاده از انواع میوه ها به ویژه مرکبات و میوه هایی با طبع سرد مانند آلبالو، توت فرنگی، لیموترش، سیب، هندوانه، گلابی، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به شدت توصیه می شود.

لیموترش تازه روی پوست
مصرف لیموترش چه به صورت خوراکی و چه استفاده روی پوست نه تنها باعث درمان جوش های صورت می شود بلکه روشن شدن پوست را نیز به دنبال دارد و اثرات درمانی دیگری نیز دارد. هر روز یک عدد لیموترش را از وسط به دونیم کرده و به همراه تمام وعده های غذایی و با فشردن و آب میل کنید این عمل به هضم غذاو تصفیه خون کمک می کند.

برای استفاده از لیمو روی پوست صورت هیچ فشاری به پوست وارد نکنید. لیمو را بر پوست ماساژ دهید و چند دقیقه بعد پوست را شست وشو دهید. این عمل باعث از بین رفتن محیط آلوده ای که باکتری های سطح پوست برای زندگی استفاده می کنند خواهد شد.

این شربت را بنوشید
زرشک سیاه یا زرشک آبگیری با زرشکی که در انواع غذاها از آن استفاده می کنیم کمی متفاوت است. این زرشک که به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشک پلویی، هسته دارد. کافی است مقدار۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم از این زرشک را پس از پاک کردن و شست وشو با ۸ تا ۱۲ لیوان آب به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده و آن را صاف کنید.

آب زرشک آماده است و می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و هر شب یک لیوان از آن را میل کنید. مصرف مداوم آب زرشک باعث رقیق شدن خون می شود که در نهایت تاثیر خود را روی پوست نشان می دهد.

خاکشیر درمانی کنید
خاکشیر یکی از دانه های گیاهی است که به علت طبع سرد و خاصیت خوبی که برای دستگاه گوارش دارد، مصرف آن در طب سنتی توصیه می شود. مقدار دو قاشق خاکشیر را به همراه یک لیوان آب خیس کرده و با مقداری آب لیموترش و عسل میل کنید. خنکی خاکشیر برای درمان جوش های چربی مفید است.

جوانه گندم بخورید
جوانه گندم را این روزها به راحتی می توانید تهیه کنید. این جوانه، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین های گروه B و همچنین فیبر است، در درمان مشکلات پوستی تاثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیرکم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

از این ماسک غافل نشوید
برای استفاده از تاثیر قابل توجه آلوئه ورا می توانید اصل این گیاه را روی پوست به کاربگیرید. آلوئه ورا راتازه به تازه و همراه با ساقه بلند از مغازه های عطاری تهیه کنید و برای هر بار استفاده قسمت کمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره ای را که از آن بیرون خواهد آمد با همان ساقه باز شده به آرامی روی جوش ها بزنید و بگذارید خوب خشک شود. قبل از استفاده از آلوئه ورا پوست خود را تمیز کنید و برای تاثیر بهتر روزی دو بار، صبح و شب این کار را انجام دهید.

محققان از عوامل بروز جوش صورت می گویند:
مصرف انواع شیرینی به ویژه شیرینی های تر و خامه دار، گردو و انواع مغزها و شکلات صورت را پر از انواع جوش، لکه و اگزما می کند. بهترین کار این است که اگر با خوردن شیرینی دچار مشکلاتی از این قبیل می شوید، مصرف این گونه مواد را به حداقل ممکن برسانید. افرادی که طبع گرم تری دارند با خوردن میوه هایی مثل موز، خرما، انگور، انجیر، انبه، خربزه، طالبی و تنقلاتی مانند چیپس، پفک، شکلات، کیک، انواع بستنی و شیرموز دچار مشکلاتی مثل جوش می شوند. این مواد علاوه بر اینکه انرژی بالایی دارند، قند زیادی هم دارند که کبد می تواند آن را تبدیل به چربی کند که در ایجاد و تشدید جوش ها تاثیرگذار است.

لوازم و مواد آرایشی نامرغوب
مواد آرایشی راکه صورت تان به آنها حساس است بشناسید. بعضی از مواد آرایشی چربی زیادی دارند و مناسب پوست های حساس نیستند، گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاک نکردن اصولی این مواد و اکتفا به پاکسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده مناسب پوست، محیطی را برای رشد باکتری ها آماده می کنند که باعث پیشرفت یا ماندگاری بیشتر جوش ها می شوند.

دستکاری جوش
یکی از بدترین عادت ها در افرادی که جوش می زنند، دستکاری کردن جوش هاست؛ در طول عید شاید زمان هایی را که در مقابل تلویزیون سپری کرده اید ناخودآگاه دست تان به سمت جوش ها و دستکاری آنها رفته باشد، دستکاری و یا ترکاندن جوش ها باعث باقی ماندن جای آنها می شود و ممکن است جوش را به محیط اطراف پخش کند؛ در صورت امکان کمتر مقابل آینه بروید برای شمارش جوش ها.

یبوست های طولانی
اگر در تعطیلات به خاطر مسافرت یا حضور در مکان های ناآشنا یبوست گریبانتان را گرفته است، بهتر است بدانید که همین مساله، یکی از عوامل شایع مشکلات پوستی مانند لکه و جوش صورت است که اگر دچار این مشکل هستید باید در ابتدا با تصحیح مواد غذایی سعی در رفع یبوست داشته باشید، زیرا بسیاری از مواد چرب و مضر باید از طریق روده ها و دستگاه گوارش دفع شوند.

متخصصان چه می گویند؟
دکتر عباسیان توصیه می کند برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشیم، باید علاوه بر مصرف داروهای مالیدنی، در مصرف غذاها و نوع سبک زندگی هم دقت کنیم. مصرف آب کافی، خواب مناسب در طول شبانه روز به خصوص از ساعت ۹ شب تا دو بامداد، ورزش مرتب و سبک و. . . در رفع جوش صورت نقش دارند.

همین طور می توانید عرق بید و عرق کاسنی مصرف کنید. این عرق ها در طب سنتی طبع سرد دارند و برای افرادی که طبع گرم دارند مناسب است، مخلوط عرق بید و کاسنی به صورت مساوی و مصرف روزانه تاثیر مثبتی در روند بهبودی جوش های ناشی از مصرف مواد گرم و چربی دارد. از انواع گوشت ها گوشت ماهی از نظر اصول تغذیه ای بهترین نوع است. مصرف مرتب غذاهای دریایی در درمان انواع جوش ها تاثیر مثبت دارد به شرطی که از ادویه های تند استفاده نکنید.


جوش یک عارضه ی پوستی است که ناشی از بسته شدن منافذ پوست است. درون منافذ پوست غدد سباسه یا چربی وجود دارد که سبوم یا چربی پوست را تولید می ‌کنند. هنگامی که لایه‌ های بیرونی پوست ریزش پیدا می ‌کنند، پدیده‌ ای که به ‌طور مداوم رخ می‌ دهد، سلول‌ های مرده به جای مانده پوست ممکن است با سبوم به هم بچسبند. این توده ممکن است منافذ پوست را به ‌خصوص در هنگام بلوغ که پوست ضخیم‌ تر می‌ شود، ببندد. غدد سباسه چربی بیشتری تولید می‌ کنند که پشت مجرای مسدود شده تجمع می ‌یابد و این سبوم یا چربی محل رشد باکتری ‌های گوناگون از جمله باکتری پروپیونوباکتریوم آکنس می ‌‌شود که ایجاد آکنه می‌ کنند.جوش ممکن است به ‌صورت برجستگی توپُر و با حدود مشخص، ظاهر شود که حاوی مایع نیست و اندازه آن از یک سر سوزن تا یک سانتی ‌متر متفاوت است و به آن پاپول می ‌گویند و رنگ آن از قهوه‌ای، ارغوانی، صورتی تا قرمز متفاوت است. پاپول‌ ها ممکن است با خاراندن عفونی شوند و کبره ببندد. بیماری ‌های مختلفی از آکنه گرفته تا آبله ‌مرغان می‌ تواند پاپول ایجاد کند.جوش ممکن است چرکی شود که در این حال به آن پاسچول می ‌گویند و به ‌صورت یک برآمدگی پوستی حاوی مواد چرکی معمولا حاوی سلول ‌های التهابی مرده است. جوش چرکی بزرگ را ندول می ‌گویند.

آکنه از کجا می ‌آید؟

آکنه یکی از شایع ‌ترین بیماری ‌هایی است که باعث ایجاد جوش‌ های پوستی از انواع مختلف پاپول، پاسچول و ندول می‌ شود. ضایعات پوستی آکنه ناشی از تغییراتی است که در واحد پیلوسباسه، ساختارهای پوستی که شامل فولیکول یا پیاز مو غده سباسه یا چربی همراه آن هستند، رخ می‌ دهد، تغییراتی که نیاز به تحریک هورمون جنسی آندروژن دارند.

جوش یک عارضه ی پوستی است که ناشی از بسته شدن منافذ پوست است

آکنه در نتیجه انسداد منافذ پوستی که فولیکول مو در آن ها قرار دارند رخ می ‌دهد. اولین تغییری که در پوست رخ می ‌دهند ایجاد یک پلاک مسدود کننده متشکل از کراتین(باقیمانده سلول‌ های مرده شاخی‌ پوست) و سبوم(چربی پوست) است که به آن ” میکروکومدون ” می ‌گویند. بزرگ شدن غدد سباسه و افزایش تولید سبوم که با افزایش تولید هورمون‌ های آندروژنی(مانند DHEA_S) در اوج‌ گیری فعالیت غدد فوق‌ کلیوی در هنگام بلوغ رخ می‌ دهد. میکروکومدون‌ ها ممکن است بزرگ شوند و به کومدون‌ های ‌های باز(سرسیاه) یا کومدون‌های بسته(سرسفید) بدل شوند. سرسفید آن نتیجه اثر مستقیم انسداد مجرای غدد سباسه با سبوم یا چربی طبیعی پوست و سلول ‌های مرده پوستی است. در این حالت باکتری ‌هایی که به ‌طور معمول روی پوست زندگی می ‌کنند، به نام پروپیونوباکتریوم ‌آکنس، می ‌تواند باعث ایجاد التهاب شود و ضایعات پوستی التهابی (پاپول، پاسچول ‌های چرکی و ندول) در لایه میانی پوست در اطراف میکروکومدون یا کومدون‌ ها ایجاد کند و این امر به قرمزی پوست و در مواردی به جاگذاری روی پوست و ایجاد لکه ‌های تیره پوستی می ‌انجامد.

جوش های غیر التهابی

سرسفید: در این جوش منفذ پوستی به طور کامل بسته شده است. سبوم(چربی پوست) و باکتری‌ ها به همراه سلول های مرده پوست در درون این منفذ به دام می ‌‌افتند و یک ” برآمدگی ” سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می‌ کنند. سرسفیدها معمولا زودتر از سرسیاه‌ ها ناپدید می ‌‌شوند.

جوش سرسیاه

سرسیاه: این نوع جوش پوستی شدت زیادی ندارد اما نسبت به جوش سرسفید مدت بیشتری طول می ‌کشد تا ناپدید شود.سرسیاه هنگامی رخ می ‌دهد که منافذ پوستی به طور کامل مسدود نشده‌ اند، بلکه به ‌صورت نسبی بند آمده ‌اند.این امر باعث می ‌شود که چربی هنوز بتواند به سطح پوست بیاید.علت سیاه بودن این جوش‌ ها واکنش ملانین (رنگ ‌دانه پوست) به اکسیژن است.

جوش های التهابی

پاپول: پاپول نوع دیگری از جوش ‌ها هستند که به صورت برآمدگی ‌های قرمز کوچکی روی پوست دیده می ‌شوند. پاپول‌ ها را نباید فشار داد زیرا ممکن است جوشگاه پوستی ایجاد کند که هیچ ‌گاه برطرف نمی ‌شود.

پاسچول

پاسچول: پاسچول ‌ها شدیدترین نوع جوش پوستی است که به ‌طور آشکاری ملتهب است. این جوش پایه ‌ای قرمزرنگ و یک مرکز سفید یا زرد رنگ دارد. گرچه ممکن است به نظر رسد که پاسچول‌ ها حاوی باکتری هستند اما پاسچول‌ ها صرفا در نتیجه واکنش شیمیایی درون سبوم به وجود می ‌آیند که باعث تحریک پوست می ‌شود.فشار دادن پاسچول هم می ‌تواند باعث آسیب پوستی و باقی ماندن جا روی پوست شود.

دیگر جوش ها

ندول ‌ها یا کیست ‌ها: ضایعات پوستی بسیار بزرگ ‌تر و اغلب دردناک ‌تر هستند. آن ها زیر سطح پوست قرار می ‌گیرند و به صورت برآمدگی‌ های سفتی حس می‌ شوند و اغلب روی پوست جا می ‌گذارند. ندول ‌ها و کیست ‌ها را نباید فشار داد چون حاوی باکتری هستند و این کار ممکن است به گسترش عفونت بینجامد.میلیا:میلیاها برآمدگی ‌های ریز سفید پوستی هستند که به طور طبیعی به علت ریزش سلول‌ های پوستی به وجود می ‌آیند. سلول ‌های مرده در حفره ‌های کوچکی در سطح پوست جمع می ‌شوند و میلیا را به وجود می ‌آورند. میلیا به طور شایعی در نوزادان و در بخش بالایی گونه‌ ها دیده می ‌شود و در پوست بزرگسالان هم ممکن است ایجاد شود. این برآمدگی‌ های پوستی با ریزش سلول ‌های مرده از روی پوست از بین می ‌روند. در نوزادان میلیا معمولا پس از چند هفته ناپدید می ‌‌شود، ولی در بزرگسالان ممکن است برای همیشه روی پوست باقی بماند. معمولا در کودکان درمان لازم نیست. در بزرگسالان ممکن است پزشک آن ها را برای بهبود ظاهر فرد بردارد.

در مسافرت ؛ غافل شده اید!

سعی کنید همیشه به همراه غذا سبزی و سالاد مصرف کنید این مواد به دلیل فیبر فراوان و کمک به دستگاه گوارش نقش مهمی در از بین بردن جوش‌ها دارند. شاید در مسافرت از این مواد غذایی غافل شده باشید اما می‌توانید با از سر گرفتن مصرف آنها، دوباره پوست شادابی داشته باشید.گاهی به صورت روزانه مقداری کاهو یا خیار سبز را به همراه سیب رسیده شیرین با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری آب گرفته و میل کنید. استفاده از انواع میوه‌ها به ویژه مرکبات و میوه‌هایی با طبع سرد مانند آلبالو، توت فرنگی، لیموترش، سیب، هندوانه، گلابی، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به‌شدت توصیه می‌شود.

لیموترش تازه روی پوست

مصرف لیموترش چه به صورت خوراکی و چه استفاده روی پوست نه تنها باعث درمان جوش های چربی و زیرپوستی می‌شود بلکه روشن شدن پوست را نیز به دنبال دارد و اثرات درمانی دیگری نیز دارد. هر روز یک عدد لیموترش را از وسط به‌دونیم کرده و به همراه تمام وعده‌های غذایی و با فشردن و آب میل کنید این عمل به هضم غذاو تصفیه خون کمک می‌کند.برای استفاده از لیمو روی پوست صورت هیچ فشاری به پوست وارد نکنید. لیمو را بر پوست ماساژ دهید و چند دقیقه بعد پوست را شست‌وشو دهید. این عمل باعث از بین رفتن محیط آلوده‌ای که باکتری‌های سطح پوست برای زندگی استفاده می‌کنند خواهد شد.

این شربت را بنوشید

زرشک سیاه یا زرشک آبگیری با زرشکی که در انواع غذاها از آن استفاده می‌کنیم کمی متفاوت است. این زرشک که به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشک پلویی، هسته دارد. کافی است مقدار250 تا 500 گرم از این زرشک را پس از پاک کردن و شست‌وشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده و آن را صاف کنید.آب زرشک آماده است و می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و هر شب یک لیوان از آن را میل کنید. مصرف مداوم آب زرشک باعث رقیق شدن خون می‌شود که در نهایت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد.

خاکشیر درمانی کنید

خاکشیر یکی از دانه‌های گیاهی است که به علت طبع سرد و خاصیت خوبی که برای دستگاه گوارش دارد، مصرف آن در طب سنتی توصیه می‌شود. مقدار دو قاشق خاکشیر را به همراه یک لیوان آب خیس کرده و با مقداری آب لیموترش و عسل میل کنید. خنکی خاکشیر برای درمان جوش‌های چربی مفید است.

جوانه گندم بخورید

جوانه گندم را این روزها به راحتی می‌توانید تهیه کنید. این جوانه، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌های گروه B و همچنین فیبر است، در درمان مشکلات پوستی تاثیر بسیار دارد. توصیه می‌شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیرکم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

از این ماسک غافل نشوید

برای استفاده از تاثیر قابل توجه آلوئه ورا می‌توانید اصل این گیاه را روی پوست به کاربگیرید. آلوئه ورا راتازه به تازه و همراه با ساقه بلند از مغازه‌های عطاری تهیه کنید و برای هر بار استفاده قسمت کمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره‌ای را که از آن بیرون خواهد آمد با همان ساقه باز شده به آرامی روی جوش‌ها بزنید و بگذارید خوب خشک شود. قبل از استفاده از آلوئه ورا پوست خود را تمیز کنید و برای تاثیر بهتر روزی دو بار، صبح و شب این کار را انجام دهید.

محققان از عوامل بروز جوش صورت می‌گویند:

مصرف انواع شیرینی به‌ویژه شیرینی‌های‌ تر و خامه‌دار، گردو و انواع مغزها و شکلات صورت را پر از انواع جوش، لکه و اگزما می‌کند. بهترین کار این است که اگر با خوردن شیرینی دچار مشکلاتی از این قبیل می‌شوید، مصرف این گونه مواد را به حداقل ممکن برسانید. افرادی که طبع گرم‌تری دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، خرما، انگور، انجیر، انبه، خربزه، طالبی و تنقلاتی مانند چیپس، پفک، شکلات، کیک، انواع بستنی و شیرموز دچار مشکلاتی مثل جوش می‌شوند. این مواد علاوه بر اینکه انرژی بالایی دارند، قند زیادی هم دارند که کبد می‌تواند آن را تبدیل به چربی کند که در ایجاد و تشدید جوش‌ها تاثیرگذار است.

لوازم و مواد آرایشی نامرغوب

مواد آرایشی راکه صورت‌تان به آنها حساس است بشناسید. بعضی از مواد آرایشی چربی زیادی دارند و مناسب پوست‌های حساس نیستند، گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاک نکردن اصولی این مواد و اکتفا به پاکسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده مناسب پوست، محیطی را برای رشد باکتری‌ها آماده می‌کنند که باعث پیشرفت یا ماندگاری بیشتر جوش‌ها می‌شوند.


اگر نوجوان هستید، احتمال زیادی وجود دارد که آکنه زده باشید. تقریباً از هر 10 نوجوان 8 نفر آنها آکنه دارند، و البته بسیاری از بزرگسالان نیز درگیر این قضیه هستند.

آکنه چنان شایع است که آن را بخشی طبیعی از بلوغ در نظر می‌گیرند. اما وقتی که در آینه یک آکنه بزرگ بر روی صورت خود می‌بینید، دانستن این مطلب به شما کمکی نمی‌کند.

آکنه چیست؟ و چه می‌توان در مورد آن انجام داد؟آکنه چیست؟ چه چیز باعث آن می‌شود؟

آکنه یک بیماری پوستی است که به شکل برجستگی‌های مختلف ظاهر می‌شود. این برجستگی‌ها می‌توانند دانه‌های سرسیاه، سرسفید، جوش، یا کیست باشند. نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی بلوغ دچار آکنه میشوند. اگر پدر و مادر شما زمان نوجوانیشان آکنه زده باشند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز دچار آکنه شوید.

خبر خوب این است که، برای اکثر مردم، بعد از سپری شدن زمان نوجوانی آکنه به طور کامل از بین می‌رود.

نوع رایج آکنه که بسیاری از نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند آکنه ولگاریس نام دارد. (“ولگاریس” به معنای معمولی و متداول است) این نوع از آکنه معمولاً روی صورت، گردن، شانه‌ها، و قفسه سینه ظاهر می‌شود.

فولیکول‌های مو، و یا منافذ پوست شما حاوی غدد سباسه (که غدد چربی نیز نامیده می‌شود) هستند. این غدد سبوم می‌سازند که چربی ایست که مو و پوست شما را نرم و لیز می‌کند. اکثر اوقات، غدد سباسه به میزان کافی سبوم تولید میکنند؛ با این وجود هنگامی که بدن یک نوجوان وارد دوره بلوغ می‌شود، هورمون‌ها غدد سباسه را تحریک میکنند تا سبوم بیشتری بسازند، این غدد ممکن است بیش از حد فعال شوند. اگر سبوم بیش از حد تولید شود و سلول‌های مرده پوست بیش از حد باشند، منافذ مسدود می‌شوند. باکتریها (به خصوص باکتری ای به نام acnes Propionibacterium) می‌توانند درون منافذ به دام افتاده، تکثیر کنند و باعث تورم و قرمزی – و نهایتاً آکنه شوند.

اگر یک منفذ مسدود شده و برآمده شده باشد یک دانه سر سفید به وجود خواهد آمد. اگر یک منفذ مسدود شده باشد اما باز باقی بماند ممکن است سطح بالایی آن تیره شود و یک دانه سرسیاه ایجاد شود. گاهی اوقات دیواره منافذ باز می‌شود و اجازه می‌دهد سبوم، باکتری‌ها، و سلولهای مرده پوست به سطح پوست بیایند و برآمدگی کوچک و قرمزی ایجاد میشود که جوش نامیده می‌شود. (گاهی اوقات جوش نوکی چرکی دارد که دلیل آن واکنش بدن به عفونت باکتریایی است.)

منافذ مسدود شده‌ای که در عمق پوست باز می‌شوند می‌توانند باعث گره شوند، گره‌ها توده و یا کیست‌های آلوده ای هستند که بزرگتر از جوش هستند و می‌توانند دردناک شوند. گهگاه، کیست‌های بزرگی که مانند آکنه به نظر می‌رسند ممکن است دمل‌هایی باشند که توسط عفونت استاف ایجاد می‌شوند.درباره آکنه چه می‌توانم انجام دهم؟

برای کمک به جلوگیری از چرب شدن پوست که می‌تواند منجر به بروز آکنه شود روزی یک یا دو بار صورت خود را با آب گرم و یک صابون ملایم شستشو دهید. صورت خود با لیف حمام سایش ندهید، آکنه را نمی‌توان با ساییدن از بین برد. ساییدن حتی می‌تواند با تحریک پوست و منافذ، آکنه را بدتر کند. سعی کنید صورت خود را به آرامی بشویید.

اگر شما آرایش می‌کنید و یا از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آنها برچسب “ضد آکنه” داشته باشند. این بدان معنی است که آنها منافذ شما را مسدود نمی‌کنند و باعث بروز آکنه نمی‌شوند. هنگامی که صورت خود را می‌شویید، اطمینان حاصل کنید که تمام آرایش خود را پاک کرده‌اید تا مواد آرایشی باقیمانده روی پوستتان منافذ شما را مسدود نکند.

نور خورشید برای آکنه مفید نیست. گرچه برنزه کردن به طور موقت می‌تواند باعث شود آکنه کمتر به نظر برسد اما نمی‌تواند به بهبود آکنه به طور دائم کمک کند. گاهی قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث شدیدتر شدن ترشح چربی و نهایتاً تشدید جوش‌ها می‌شود.

اگر شما از اسپری و یا ژل‌های مو استفاده می‌کنید، سعی کنید آنها را دور از صورت خود نگه دارید، چرا که آنها نیز می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ شما شوند. اگر شما موهای بلندی دارید که روی صورتتان می‌افتند آنها را به اندازه کافی بشویید تا چرب نباشند.

اگر بعد از مدرسه شغلی دارید که شما را در معرض تماس با روغن و چربی قرار می‌دهد (مثلاً در یک رستوران یا پمپ بنزین کار می‌کنید) زمانی که به خانه باز می‌گردید صورت خود را به خوبی بشویید. فراموش نکنید که بعد از تمرینات ورزشی نیز صورتتان را شستشو دهید.

بسیاری از لوسیونها و کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید برای جلوگیری از آکنه مفید هستند و همچنین میتوانند به بهبود آن کمک کنند. شما می‌توانید نمونه‌های مختلف آن‌ها را تجربه کنید تا بتوانید مناسبترین محصول را برای پوست خود پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که دقیقاً از دستورالعمل آن پیروی کنید. در یک نوبت بیش از مقداری که در دستورالعمل توصیه شده استفاده نکنید چون می‌تواند باعث خشک شدن پوست شما شود. به توضیحاتی که روی بسته محصول در مورد تست آلرژی داده شده توجه کنید.

برخی از افراد متوجه می‌شوند که پس از مصرف مواد غذایی خاصی جوش‌هایشان شدیدتر می‌شود. اگر برای شما هم چنین اتفاقی می‌افتد سعی کنید از مصرف آن غذاها پرهیز کنید.اگر با وجود تمام مراقبتها هنوز هم آکنه داشتم چه کنم؟

گاهی اوقات ممکن است حتی با شستشوی مناسب، استفاده از لوسیون‌ها و مواد آرایشی بدون چربی باز هم دچار آکنه شوید- و این کاملاً طبیعی است. در واقع، برخی از دختران ممکن است دریابند چند روز قبل از دوره ی پریودی خود دچار آکنه می‌شوند. این مشکل را آکنه قبل از قاعدگی می‌نامند و از هر 10 زن 7 نفر به آن مبتلا هستند. دلیل آن تغییرات هورمونی در بدن است.
نوجوانانی که دچار آکنه هستند می‌توانند به یک دکتر یا متخصص پوست (پزشک متخصص در مشکلات پوستی) مراجعه کنند. دکتر ممکن است آکنه را با تجویز دارو، درمان کند. این داروها بسته به آکنه فرد، ممکن است کرم‌های تجویزی ای باشند که از شکل گیری جوش جلوگیری می‌کنند و یا آنتی بیوتیک‌هایی باشند که باکتری‌های مولد جوش را نابود می‌کنند. اگر آکنه شدید باشد، مصرف داروهای قوی‌تری مانند ایزوترتینوئین، و یا حتی انجام عمل جراحی سرپایی توصیه می‌شود. برخی از دختران متوجه می‌شوند که قرصهای جلوگیری از بارداری به بهبود آکنه آنها کمک می‌کند.

اگر در آینه نگاه کردید و یک جوش دیدید، آن را لمس نکنید، فشار ندهید، و یا به هیچ وجه دستکاری نکنید. انجام این کار ممکن است سخت باشد چرا که تلاش برای خلاص شدن از شر جوش بسیار وسوسه انگیز است؛ اما دستکاری جوش میتواند باعث ترکیدن، باز شدن و نهایتاً التهاب بیشتر آن شود. به علاوه، چربی انگشتان شما قضیه را بدتر می‌کند! مهمتر اینکه دستکاری جوش‌ها می‌تواند باعث ایجاد جای زخم دائمی بر روی صورت شما شود.


معنی جوش و آکنه در هر قسمت از صورت چیست؟

نقشه آکنه صورت یک روش برای تعیین علت ریشه ای آکنه است اگر متوجه شدید که جوش ها در هر ماه کم تر یا بیشترمی شوند، به احتمال زیاد بدن شما سعی دارد چیزی به شما بگوید.مفهوم و اصول مکان آکنه براساس تکنیک های چینی برای درمان بیماری ها هستند.

پزشکان سنتی چینی (TCM) معتقد هستند که نقاطی روی بدن وجود دارند که به اندام های اصلی مختلف متصل هستند. در نتیجه، اگر شما به طور مداوم آکنه می زنید، مثلا بر روی گونه راست خود، مشکل به احتمال زیاد در کبد، غدد هورمونی و عملکرد روده ای است.

سپس درمانگرها برای اصلاح این عدم تعادل و درمان آکنه از ریشه های آن، داروهایی تجویز می کنند و سبک زندگی را بهتر می کنند. همانطور که در شکل این بخش از سلامت پوست و مو در نمناک مشاهده می شود، بخش های مختلف صورت و محل جوش ها، عدم تعادل را در اندام های مختلف مشخص می کنند.

پزشکان سنتی چینی هم برای مناطق مختلف درمان های مختلفی می دهند.

مناطقی که آکنه دارند، به همراه اقدامات اصلاحی در زیر آورده شده است:

منطقه پیشانی و بین ابرو ها:

اگر بر روی پیشانی جوش می زنید، باید نگاهی به سیستم گوارشی خود بیندازید.احتمالا ً شما درست غذا نمی خورید یا به فست فودهای پر چرب، شکر دار و غیره علاقه دارید.میزان متابولیک شما نیز ضعیف است و بر این اساس، رفع مشکل آکنه براساس نقشه صورت آکنه، باید بر خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و قطع تمام خوراکی های هله هوله تمرکز کنید ؛ هم چنین به طور منظم ورزش کنید تا متابولیسمتان را بهبود ببخشد.

مقدار زیادی چای سبز بنوشید.

چند اقدام دیگر، در صورتی که بر روی پیشانی خود جوش دارید:

زودتر به رختخواب بروید.
هر روز آب بیشتری بنوشید تا سیستم بدنتان را از محصولات سمی پاک کنید.
از طریق روش های تمدد اعصاب، استرستان را کاهش دهید.
مواد غذایی تصفیه شده، قند و نمک را از رژیم غذایی کاهش دهید.
بررسی کنید که لوازم آرایشی، شامپو و یا محرک های دیگری باعث بروز جوش نداشته باشید.

دو طرف چشم ها:

اگر شما روی دو طرف چشم انتان و در زیر پیشانی خود آکنه دارید، آنگاه عوامل احتمالی اش، عدم تعادل در کلیه ها است.برای کاهش آن، حتما مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید خوراکی هایی مانند هندوانه، خیار و کدو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چیزهای دیگری که مربوط به این مناطق از نقشه صورت آکنه است عبارتند از:

قطع مصرف پنیر، چربی ها و غذاهای فرآوری شده.
ترک سیگار و الکل .
پیاده روی متوسط روزانه.
چک کردن محصولات آرایشی ( از رژ گونه، کانسیلر، و کرم پودر قدیمی را دور بریزید. براش های آرایش خود را تعویض کنید یا بشورید).
منطقه فاصله بین ابرو ها:

جوش بین ابرو ها می تواند به معنای عدم تحمل لاکتوز، مصرف الکل، خوراکی خوردن در اواخر شب، و حساسیت غذایی باشد. گاهی اوقات، حتی وکس کندن و کندن موهای بین ابرو ها می تواند منجر به آکنه در این منطقه شود. دقت کنید که از محصولات درست استفاده کنید. برخی از گام ها برای جلوگیری از آکنه در این منطقه از صورت به شرح زیر هستند:

قطع کردن الکل به طور کامل.
مراقبت از رژیم غذاییتان.
اگر دیدید که غذاهای تحریک کننده جوش می خورید، ممکن است لازم باشد آن ها را به طور کامل رها کنید.

مناطق سر و دو طرف بینی و نیز بخش فوقانی لب ها:

بینی قرمز و ملتهب فشار خون را نشان می دهد، یا علایم اولیه رزاشیا و آکنه روی لب ها می تواند به معنی رژلب یا برق لب نامناسب باشد.برای حل این گونه آکنه ها مراحل زیر را انجام دهید.

جوش بینی نشان می دهد که شما غذای تند و یا چربی زیادی می خورید.
این غذاها را کاهش دهید و سبک تر بخورید.
جوش های سر سیاه روی بینی نیز به جوش چرکی تبدیل می شوند.
هر هفته از محلول شستشوی صورت خفیف بدون کمدوژنیک لایه بردار استفاده کنید.
دقت کنید که آرایش و لوازم آرایشتان غیر آلرژیک باشند.
هر روز هوای تازه به همراه ورزش بگیرید.
فیبر بیشتری از طریق میوه ها و سبزیجات بخورید.
نمک را به طور کامل قطع کنید، و BP خود را به طور مرتب چک کنید.
خمیر دندان، رژلب و برق لبتان را چک کنید.
جوش های نوک بینی و بالای لب ، عدم تعادل قلب، طحال و ریه ها را نشان می دهد.
طب فشاری می تواند به حل این عدم تعادل کمک کند.

مناطق روی گونه راست و چپ:

آکنه روی گونه های در زنان بالغ بسیار رایج است.عدم تعادل هورمونی و مشکلات ریهوی، قلب، طحال و معده، عوامل رایجی هستند که باعث آکنه در این منطقه می شوند.برای حل مشکل این آکنه ها:

ورزش روزانه برای تقویت ریه .
مرتبا بالش خود را عوض کنید .
انتخاب مواد شوینده هایپوآلرژیک.
برس آرایشی، محصولات و غیره را تغییر دهید و در صورت امکان از آرایش کامل اجتناب کنید.
از ضد آفتاب استفاده کنید.
از گذاشتت گوشی موبایل روی گونه ها خودداری کنید.
سلامتی خود را بررسی کنید.
به دندان پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا مشکل دهانی برایتان وجود دارد یا خیر.
از پر خوری اجتناب کنید.
زنان در دوران پریودی خود جوش های هورمونی، می زنند که به احتمال زیاد آکنه را در این منطقه وجود دارد.
برخی اوقات، قرص های کنترل بارداری می تواند به عدم تعادل هورمونی کمک کند.
در موارد دیگر، OCPs ممکن است باعث آکنه شود.
می توانید یک برند دیگر را انتخاب کنید و یا توقف دارو می تواند این نوع آکنه را تسکین دهد.
از روش های کنترل استرس برای تسکین PMS ( قبل از قاعدگی) استفاده کنید.

منطقه چانه و فک:

آکنه در این منطقه از صورت آکنه (به همراه رشد مو در زنان) عدم تعادل هورمونی را نشان می دهد.استرس یکی دیگر از دلایل آکنه در این منطقه است مدیریت استرس از طریق تکنیک های تمدد اعصاب مانند گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن و غیره مفید است.

شکم را با حرکت دایره ای به آرامی ماساژ دهید.
اسید چرب امگا 3 را مصرف کنید. گردو، دانه کتان و ماهی چرب مثل ماهی آزاد بخورید.
شکر را کم کنید، و آرد تصفیه شده را به طور کامل جایگزین کنید.
چای گیاهی مانند نعناع، چای سبز و غیره بخورید.

منطقه گردن:

این منطقه می تواند نشان دهد که بدن شما سعی دارد با عفونت های باکتریایی مبارزه کند تا از بیماری پیش گیری کند پس برای درمان :

بدن خود را آرام کنید و نفس عمیق بکشید.
به آن زمان بدهید تا التیام یابد .
مقدار زیادی آب بنوشید.
موقعیت آکنه در قسمت خط رشد مو:
جوش های روی پیشانی و یا جوش های پوست سر، یا جوش های فولیکولی مو.
علل: معمولاً از پاک کردن نامناسب و ناقص آرایش، حمام کم و یا استفاده از محصولات مراقبت از مو که منافذ را مسدود می کنند، ایجاد می شود.

چه باید کرد:

صورت و خط رشد موی خود را دو بار در روز بشویید.
تمیز نگه داشتن پوست تان با صابون و آب می تواند تولید روغن را از منافذ شما به حداقل برساند.
دقت کنید که تمام آثار آرایش را قبل از خواب پاک کنید.
هفته ای یک بار لایه برداری کنید.
هر روز موهای خود را شامپو کنید.
اگر خشک کردن مویتان برای شما سخت است، می توانید از نرم کننده مو برای افزودن رطوبت استفاده کنید ؛ هم چنین می توانید از یک شامپو دارویی حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.شامپو سالیسیلیک اسیدی به طور معمول برای درمان شوره سر استفاده می شود؛ با این حال، سالیسیلیک اسید یک داروی ضد آکنه موضعی است که سلول های مرده پوست را از ریختن و مسدود کردن منافذ کم می کند.

موقعیت آکنه نزدیک چشم ها / بینی:

علل: جوش نزدیک چشم ها و بینی نشان دهنده عملکرد ضعیف کبد است. شما احتمالاً خیلی خسته هستید، خیلی کم می خوابید و تحت استرس ثابت قرار دارید. رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری است.

چه باید کرد:

میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C (کیوی، فلفل شیرین، پرتقال) بخورید و خوب بخوابید.
سعی کنید شب دیروقت از خوردن اجتناب کنید؛ به خصوص درست قبل از وقت خواب که بدن شما به طور موثر غذا را تجزیه نمی کند و منجر به ایجاد یک سم می شود.
کبد خود را با حفظ سبک زندگی سالم و فعال، خوردن سبزیجات پر برگ، اجتناب از مواد مخدر، الکل و سیگار و کاهش مصرف چربی خود دوست داشته باشید.

موقعیت آکنه باله های بینی:

علل: ظهور ناگهانی جوش های بزرگ و متورم در اینجا ممکن است با تغییراتی در سیستم تولید مثل یا تخمدان ها مرتبط باشد. هم چنین جوش روی بینی مشکلات سیستم قلبی عروقی را نشان می دهد. قلب ممکن است فاقد ویتامین B و پروتئین باشد. شما به طور مداوم نگران هستید و خیلی کم حرکت می کنید. پوست شما از کمبود مواد غذایی و گردش خون ضعیف رنج می برد.

غذای پر ادویه کمتری بخورید (ادویه، سیر و غیره).
گوشت کمی بخورید.
غذای گرم بخورید (نه خیلی سرد و یا داغ).
بیشتر در هوای تازه باشید.
ورزش کردن روزمره (مانند رفتن به پیاده روی).
ناحیه اطراف بینی خود را ماساژ دهید.
دقت کنید که ویتامین B کافی مصرف کنید.
سبزیجات و میوه ها، ماهی، غلات مختلف را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تمرینات صبحگاهی را انجام دهید و یا حداقل یک ساعت در روز ورزش کنید.

موقعیت آکنه لب:

علل: جوش روی لب ها یا شانه ها به معنی مشکلات سیستم گوارشی است. آیا به علت سوهاضمه، قولنج کلیوی یا یبوست دارید؟ شما بسیار حساس و آسیب پذیر هستید.

غذای بیشتری غنی از فیبر در رژیم غذایی خود قرار دهید. بعد از هر وعده یک فنجان چای سبز بنوشید. فیبر بیشتری بخورید
میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود بگنجانید
غذاهای تند و سرخ شده کمتری بخورید
ناحیه شکم خود را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید
خمیر دندان خود را تعویض کنید

موقعیت آکنه پیشانی:

علل: چنین جوش بر روی پیشانی شما می تواند ناشی از یک سم باشد که معمولاً به هضم ضعیف و کمبود آب مربوط مشود. پیشانی و یا بالا ابرو ها به این معنی است که روده ها دست و پا می زنند تا مسئولیت های خودرا انجام بدهند.

رژیم غذایی شما به احتمال زیاد تحت سلطه چربی ها، نوشیدنی های نرم، گوشت قرمز است.
بدن برای خلاص شدن از سموم اضافی تلاش می کند.
در نتیجه فشار روی پیشانی نیز تحت تاثیر ذهنی بیش فعال قرار می گیرد.
نوشیدن آب به تخلیه سموم در بدن شما کمک می کند، بنابراین مصرف آب را بالا ببرید و نگاهی به غذاهایی که می خورید، بیندازید.
نوشابه های گازدار و نوشیدنی های کافیین دار را به حداقل برسانید. همچنین چای گیاهی، به خصوص چای سبز مصرف کنید!
شکلات، کیک، لیموناد و نوشابه کمتری بخورید، و آب معدنی بدون گاز بنوشید.
غذاهایی بخورید که به حذف سموم از بدن کمک می کند:کلم آب پز و سیب پخته.
زود به رختخواب بروید (10 شب) و صبح زود بیدار شوید (6 صبح).
حتی اگر نتوانستید بخوابید، خوب است که استراحت کنید، و کبد شما می تواند استراحت کند و برای کار روز بعد آماده باشد.
20 تا 30 دقیقه در روز ورزش کنید، به خصوص در فضای باز.
روش های تمدد اعصاب را برای نگرانی کم تر تمرین کنید .
بهداشت بهتری داشته باشید (لباس ها و کلاه های شسته).


محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس علت این که چرا صورت عده ای جوش می زد و عده دیگر از شر این اختلال پوستی در امان هستند را کشف کرده و آن را به یک باکتری نسبت داده اند که در پوست ما زندگی می کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس به این نتیجه رسیده اند که این باکتری  که در پوست زندگی می کند دارای ویژگیهای بدی است که موجب جوش می شود، اما همین باکتری می تواند دارای ویژگیهای خوبی باشد که به سالم ماندن پوست کمک می کند. اگر ویژگیهای منفی این باکتری بیشتر باشد موجب ایجاد آکنه روی پوست می شود.

این مسئله درست شبیه عدم تعادل باکتری خوب و بد در معده برای مشکلات ناشی از هضم است. هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد بیشتر از این نوع باکتری دارند و یا در مرحله اول چه عاملی چنین باکتری را ایجاد کرده است.

از دیگر عوامل می توان به ترکیبات ژنتیکی فردی یا حساست سیستم ایمنی آنها اشاره کرد که ممکن است نشان دهد آیا ویژگیهای منفی و یا مثبت این باکتری روی پوست رشد می کنند.

کشف این مسئله توسط محققان می تواند راه را برای تولید درمانهای جدید آکنه باز کند.

حدود 80 درصد افراد بین 11 تا 30 سال تحت تأثیر این اختلال پوستی قرار گرفته اند. حدود 5 درصد از زنان و یک درصد از مردان بالای 25 سال با ادامه این روند در زندگی بزرگسالی خود هم رو به رو هستند.

دکتر هوی‌ینگ لی استاد یار داروشناسی ملکولی و پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که همه باکترهای آکنه موجب جوش صورت نمی شوند و حتی ممکن است برخی از آنها به سالم ماندن پوست کمک کنند. ما امیدواریم که نتایج این تحقیقات را برای توسعه استراتژیهای جدیدی به منظور متوقف کردن فرآیند جوش زدن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: این روش می تواند به متخصصان پوست کمک کند تا برای باکتری پوستی هر کدام از بیماران یک نسخه موفق منحصر به فرد بنویسند. دانشمندانی که این مقاله را در مجله بررسی های پوست شناسی منتشر کرده اند میکروب ” propionibacterium ” را که در حفره های چرب زندگی می کنند مورد بررسی قرار داده اند.

وقتی این باکتری به سیستم ایمنی بدن حمله می کند، موجب باد کردن و شکل گیری آکنه قرمز می شوند. محققان با استفاده از نوارهای پاک کننده حفره های صورت این باکتری را از روی بینی جوش دار 49 داوطلب و بینی صاف و بدون جوش 52 داوطلب دیگر برداشتند و پس از استخراج دی ان ای از این نوارها، آزمایشگاه تغییرات باکتریایی را در حفره های صورت هرکدام داوطلبان شناسایی کردند و پس از آن به بررسی این موضوع پرداخت که آیا فرد مبتلا به آکنه است یا خیر.

بزرگترین دستاورد زمانی حاصل شد که محققان به این نتیجه رسیدند که یک ویژگی سومی هم از باکتری ها وجود دارد که موجب می شود پوست فرد سالم باقی بماند.

افرادی که صورت آنها جوش نمی زند از این باکتری خوب بیشتر داشته اند.


چرا زمستان‌ها پوست‌تان‌ جوش می‌زند؟

هوا گرم نیست، دانه‌های عرق، روی پوستتان را نمی‌پوشاند، پس این جوش‌ها از کجا می‌آیند؟

گرچه انتظار دارید در زمستان، دور از چشم آفتاب داغ، حال و روز پوستتان بهتر باشد، اما حتی در روزهای سرد هم آکنه‌ها پوستتان را می‌پوشانند و بیشتر از روزهای تابستان، شما را درگیر می‌کنند.

برخی از بررسی‌ها، از افزایش 11درصدی آکنه در روزهای زمستان خبر می‌دهند و محققان دلایل متفاوتی را برای این موضوع عنوان می‌کنند. به گفته آن‌ها، در روزهای سرد، پوست شما برای محافظت از خود، نوعی چربی را از خود بیرون می‌فرستد و این چربی، در عین لطیف نگه‌داشتن پوستتان، می‌تواند منافذ آن را هم مسدود و زمینه را برای بروز آکنه فراهم کند. به گفته متخصصان، در چنین شرایطی، احتمال سر زدن آکنه روی بینی و چانه شما بیشتر می‌شود. در این شرایط، آن‌ها استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده را توصیه می‌کنند. به گفته متخصصان، اگر در روزهای زمستان پوستتان را با کرم‌های بدون روغن مرطوب نگه ‌دارید، میل پوست شما به بیرون فرستادن چربی‌ها کمتر می‌شود و احتمال بروز آکنه هم کاهش پیدا می‌کند.

گذشته از این، آن‌ها برای محافظت از پوست در فصل زمستان، مرطوب نگه‌داشتن محیط را هم توصیه می‌کنند. به گفته متخصصان، در این روزها بهتر است هوای خانه را با کمک دستگاه‌های بخور و هواشور مرطوب نگه ‌دارید تا هم آلودگی‌های محیط کمتر شود و هم سلامت پوستتان به خطر نیفتد. اگر شما استرس‌تان را کنترل می‌کنید، سطح قندخونتان بالا نمی‌رود، به مشکلات هورمونی دچار نیستید و برای کم‌کردن چربی پوستتان هر روز دوش می‌گیرید، حتما این روش را امتحان کنید. گاهی دلیل پیداشدن آکنه روی پوستتان نه آلودگی است، نه نوسانات هورمونی. گاهی حل کردن این مشکل، ساده‌تر از چیزی است که همیشه فکرش را می‌کرده‌اید.


همیشه ما از اینکه در پوست صورت یا بدن جوش بزنیم نگران هستیم و خیلی‌هایمان به خاطر ترس از جوش زدن از بسیاری از غذاهایی که می دانیم برای ما مفید، بلکه لازم و ضروری هستند پرهیز می‌کنیم شکل نامناسب جوش و ترس از زشت بودن چهره و پوستمان ما را از جوش متنفر می‌کند، حال ببینیم اصلاً عامل جوش زدن یا بیماری آکنه چیست؟

تعریف جوش: جوش یا آکنه یک ضایعه پوستی است که آبسه یا عفونت محدود پوستی ایجاد می‌کند که معمولاً سر آن سفید و چرکی است و اطراف آن قرمز و ملتهب است و اغلب همراه با درد است.

انواع جوش: جوش ساده، عفونی، کورک، جوش سر سیاه، جوش سر سفید، جوش سرسرخ.

علل جوش:

الف: عوامل داخلی و عمومی اصلی؛ به نظر می‌رسد مهمترین عامل داخلی و عمومی قدرت سامانه ایمنی بدن باشد چون عامل میکروبی جوش یعنی پروپیونی باکتر که بعداً توضیح خواهم داد جزء میکروب‌های معمولی ساکن در پوست است و فقط در زمینه آماده بودن محیط داخلی و موضعی بدن قادر به رشد و تکثیر و ایجاد آکنه یا جوش خواهد بود.

ب: عوامل داخلی و عمومی فرعی؛ هر آنچه سیستم ایمنی و سلولی‌های آن را کاهش دهد مانند تغذیه با تعادل انرژی پایین که می‌تواند قدرت سلول‌های ایمنی را در کنترل رشد و تکثیر میکروب پروپیونی باکتر کاهش دهد.

ج: علایم و بیماری‌های معمول همراه؛ یبوست، اختلالات قاعدگی، خشکی پوست روی دست‌ها که می‌تواند نامش از کاهش انرژی عملکردی سلولهای بدن بخصوص کبد باشد.

د: عوامل موضعی؛ عدم تنظیم بودن سیستم هورمونی بدن و ترشح بیش از حد چربی در غدد سیاسه پوست که محیط و زمینه لازم برای رشد پروپیونی باکتر را فراهم می‌کند.

پروپیونی باکتر:

یک میکروب ساکن طبیعی پوست بدن و صورت انسان که تولید اسید پروپیونیک می‌نماید این میکروب سوخت و ساز خود را از طریق بی هوازی انجام می‌دهد و در عمق پوست زندگی می‌کند پس هر چه پوست کثیف‌تر و منافذ آن بسته‌تر باشد محیط رشدش فراهم‌تر خواهد بود.

در عمق پوست در ریشه موها از ماده‌ای چرب به نام سبوم بعنوان منبع انرژی و غذا استفاده می‌کند بنابراین در دوره جوانی که میزان ترشح سموم بعلت تغییرات هورمونی بیشتر است شاهد فراوانی این بیماری هستیم.

آیا جوش برای بدن نفعی هم دارد یا نه؟

نکته مهم اینست که هر جوش یک منبع التهاب برای بدن است و در التهاب‌ها همه سیستم ایمنی هومورال و سلولی درگیر می‌شوند و واسطه‌های ایمنی زیادی آزاد می‌شوند که هر کدام به نحوی در تحریک تعادل و تقویت این سیستم نقش دارند لذا می‌توان گفت که هر یک عدد جوش خود می‌تواند یک مانور سیستم ایمنی تلقی شود و موجب تعادل و تقویت این سامانه بسیار مهم در بدن گردد و جلوی بروز بسیاری از بیماریهای با واسطه اختلال سیستم ایمنی مثل: ام اس، آرتریت روماتوئید، لوپوس و انواع حساسیت‌ها را بگیرد، بنابراین هدف ما از بین بردن کامل فرایند جوش زدن نیست بلکه کنترل شدت بیماری و عوارض آن مانند اسکارهای دائمی زخم‌های عمیق ناشی از برخی جوش‌های کنترل نشده و شدید، می‌باشد.

درمان:

الف: اصلاح کامل تغذیه؛ رفتار و عادات تغذیه‌ای، بسیار مهم بوده و ریشه و اساس اصلاح سیستم ایمنی و عملکرد سلول‌های آن و اصلاح عملکرد سلول‌های کبدی و سلولهای غدد سباسه پوست می‌باشد.

ضمناً خرما و بسیاری از گرمی‌ها ممکن است در کوتاه مدت به علت عوامل تحریک موضعی تعداد جوش‌ها را زیاد کنند ولی در دراز مدت با تقویت سلول‌های سیستم ایمنی و تنظیم آنها جلوی رشد میکروب پروپیونی باکتر را می‌گیرند و اساس جوش زدن را حل می‌کنند.

ب: درمان موضعی:

1- شامل استفاده از عوامل تغییر دهنده محیط برای جلوگیری از رشد و تکثیر پروپیونی باکتر.

2- تقویت و اصلاح سلولهای غدد سباسه در عملکرد صحیح و کنترل ترشح آنها و باز و بسته شدن صحیح منافذ پوست.

ماسک طبیعی ضد جوش:

1- پنج میلی لیتر روغن زیتون طبیعی بودار

2- دو میلی لیتر عسل طبیعی

3- یک دهم گرم پودر زعفران

4- دو میلی لیتر سرکه محلی انگور

طریقه مصرف: مواد فوق بطور کامل مخلوط شده ویک لایه نازک شب موقع خواب به محل‌های مستعد جوش مالیده می‌شود و صبح با آب ولرم شسته می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5