علایم سرطان ریه که باید از آنها آگاهی داشته باشید؟ نشانه‌های مشکوک و هشداردهنده

0

نشانه‌ها و علائمی که ممکن است نشان دهنده سرطان ریه باشند:

علائم تنفسی: سرفه، خلط خونی، خس خس سینه یا تنگی نفس
علائم سیستمیک: کاهش وزن، تب، چماقی شدن ناخن‌های انگشت، یا ضعف
علائم ناشی از فشار موضعی: درد قفسه سینه، درد استخوان، انسداد ورید اجوف فوقانی، مشکل در بلعیدن
اگر سرطان در راه تنفسی رشد کند، ممکن است جلوی جریان هوا را سد سازد، و موجب مشکل در تنفس شود. این امر می‌تواند منجر به تجمع ترشحات در پشت گرفتگی شود، و مستعد سینه‌پهلو خواهد بود.

بسته به نوع تومور، به اصطلاح پدیده پارانئوپلاستیک ممکن است در آغاز به بیماری جلب توجه کند. در سرطان ریه، این پدیده‌ها می‌توانند شامل سندرم میاستنیک لامبرت-ایتون (ضعف عضلات به دلیل بیماری خودایمنی) هایپرکلسمی، یا سندرم هورمون ضد ادرار نامناسب (SIADH) شوند. تومورها در بالای ریه، به نام تومور پانکوست، ممکن است به بخش موضعی از دستگاه عصبی سمپاتیک حمله کنند، و موجب سندرم هورنر (افتادگی پلک و کوچک شدن مردمک در آن طرف)، و نیز آسیب به شبکه بازویی شوند.

این سرطان‌ها به‌طور تصادفی و هنگام انجام رادیوگرافی‌های به‌طور منظم تشخیص داده می‌شوند. بسیاری از علائم سرطان ریه (کم اشتهایی، کم شدن وزن، تب، خستگی) مختص این بیماری نیستند. در بسیاری از افراد، قبل از اینکه علائم مشخص شوند و فرد به دنبال درمان پزشکی برود، سرطان از محل اصلی خود فراتر رفته و گسترش پیدا کرده‌است. محل‌های شایع گسترش سرطان ریه عبارتند از مغز، استخوان، غدد فوق کلیوی، ریه دیگر، کبد، پیراشامه، و کلیه‌ها. در حدود ۱۰٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه در زمان تشخیص علائمی قابل مشاهده نیست؛ این سرطان‌ها در زمان رادیوگرافی منظم قفسه سینه به‌طور تصادفی تشخیص داده می‌شوند.


1. سرفه‌ی دائمی یا تغییراتی در سرفه
اگر سرما خورده‌اید، سرفه‌تان باید بعد یک یا دو هفته ناپدید شود، اما اگر برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید زیرا سرفه دائمی یکی از علائم سرطان ریه است.. اگر سیگاری هستید یا از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید، دقت کنید که آیا در سرفه‌ی مزمن‌تان تغییری به وجود آمده است، برای مثال: سرفه به دفعات بیش‌تر، سرفه‌ی عمیق‌تر همراه با صدایی عمیق‌تر یا گرفته، بالا آمدن خون یا مخاط بیش‌تر از معمول همراه با سرفه.

۲. نفس تنگی
اگر در انجام کاری که در گذشته به راحتی انجام می‌دادید دچار تنگی نفس شدید، ممکن است از علائم سرطان ریه باشد. این علامت در صورتی که توده‌ی ریوی یکی از مسیرهای هوا را تنگ یا مسدود کند، یا در صورتی که مایع ناشی از آن در سینه جمع شود، ممکن است رخ دهد.

۳. درد سینه و استخوان
یکی دیگر از علائم سرطان ریه ممکن است درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت باشد. سرطان ریه‌ای که به استخوان‌ها رسیده باشد ممکن است سبب ایجاد درد در نقاطی از استخوان تحت تاثیر شود. اگر به مغز رسیده باشد ممکن است باعث ایجاد تعدادی علائم عصبی و سردرد شود. بنابراین به صدای بدن‌تان گوش دهید و اگر درد باقی ماند و از بین نرفت، به پزشک تان مراجعه کنید.

۴. خس خس کردن
در حالی‌که یک صدای سوت مانند هنگام نفس کشیدن ممکن است به خاطر آسم یا حساسیت باشد، ممکن است به سرطان ریه هم مرتبط باشد. اگر این خس خس دوام بیاورد، به پزشک‌تان مراجعه کنید تا علتش را بیابد.

۵. تغییرات صدا
صدایتان زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود یا متوجه تغییرات قابل توجه دیگری در صدایتان می‌شوید. در حالی که زمختی ممکن است به خاطر یک سرماخوردگی ساده باشد، در صورت باقی ماندن به پزشک‌تان مراجعه کنید.

۶. عفونت‌های ریوی دائم
عفونت‌هایی نظیر برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.

۷. کم‌ کردن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف
این‌ها علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در سایر انواع سرطان یا بیماری‌های دیگر ببینید، اما اگر این تغییرات بدون توجیه و پایدار باشند، بهتر است برای یافتن علت به پزشک‌تان مراجعه کنید.

۸. خستگی مزمن
یکی دیگر از علائم سرطان ریه که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود، احساس خستگی مزمن است. خستگی مزمن وضعیتی است که در آن، فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد، احساس خستگی شدید می‌کند. در واقع، خستگی ناگهانی و سریع می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بدنی خطرناکی باشد، از جمله سرطان ریه. بروز خستگی مفرط ناشی از سرطان ریه می‌تواند به این دلیل باشد که بدن فرد مبتلا دائما تحت حملات سلول‌های سرطانی قرار دارد، و مجبور است جهت پیشگیری از این حملات دائما بیش از اندازه‌ تلاش کند. این تلاش‌ها می‌توانند انرژی بدن را هدر دهند؛ بنابراین، این وضعیت به بروز خستگی مزمن منجر خواهد شد.

چنان‌چه بدون هیچ گونه دلیل آشکاری به طور ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، باید در اسرع وقت دنبال مراقبت‌های پزشک لازم بروید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان ریه باشد. خو گرفتن به عادات سالم روزانه و اختصاص زمان کافی به خواب و استراحت می‌توانند علائم خستگی بیش از حد را کاهش دهند.

۹. بروز تب بدون دلیل مشخص
از جمله دیگر علائم ابتلا به سرطان ریه می‌توان به بروز تب بدون دلیل مشخص اشاره کرد. تب هنگامی رخ می‌دهد که بدن در واکنش به تهاجم آلودگی‌ها دمای خود را بالا می‌برد. لازم به ذکر است، تب نشانه‌ای از بروز اتفاقی غیر عادی در بدن است. بنابراین، اگر دچار تب شده‌اید، و این وضعیت بعد از گذشت چند روز هم‌چنان ادامه دارد، هرگز نباید این علامت را نادیده بگیرید.

چنان‌چه بدون هیچ دلیل مشخصی، به تب دچار شده‌اید و بعد از گذشت چندین روز، بهبودی حاصل نکرده‌اید، این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات جدی‌تری باشد، از جمله سرطان ریه. روش‌های درمانی مرتبط با تب به علت‌های ایجاد کننده‌ی این وضعیت بستگی دارند.

۱۰. سر درد تنشی
یکی دیگر از شایع‌ترین علائم سرطان ریه، ابتلا به سر درد تنشی است. سر درد تنشی وضعیتی است که می‌تواند بروز درد خفیف یا ملایمی در اطراف سر، گردن، و هم‌چنین پشت چشم‌ها شود. در واقع، به گفته‌ی برخی بیماران، سر درد تنشی شبیه احساسی است که در اثر بستن بند محکمی دور سر ایجاد می‌شود.

سر درد تنشی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در اثر تهاجم سلول‌های سرطانی و تحت تاثیر قرار گرفتن مغز ایجاد شود. هم‌چنین، وجود تومور در ریه نیز می‌تواند بزرگ ‌سیاهرگ بالایی را تحت فشار قرار دهد و از این طریق، باعث تحریک سر درد شود.

برخی درمان‌های رایج برای سر درد از قرار زیر هستند
الف. استفاده از برخی داروهای بدون نسخه، نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن
ب. استفاده از طب سوزنی
پ. استفاده از مکمل‌های تجویزی پزشک
ت. در صورتی ابتلای بیمار به سرطان ریه، پزشک عمل جراحی یا شیمی‌درمانی را نیز انجام خواهد داد.

۱۱. درد شانه
علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه باشد، بروز درد در شانه است. شانه درد وضعیتی است که در آن، فرد در ناحیه‌ی شانه‌اش احساس درد می‌کند. شانه درد ناشی از سرطان سینه می‌تواند در اثر انتشار سلول‌های سرطانی و اثرگذاری بر استخوان و مفصل شانه ایجاد شود. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند شانه درد می‌تواند در اثر بروز مشکلاتی در استخوان یا آرتروز ایجاد شود، برخی بیماری‌های جدی و خطرناک نظیر سرطان نیز می‌توانند عامل بروز درد در شانه باشند.

چنان‌چه در شانه‌تان احساس درد می‌کنید، عاقلانه است در اسرع وقت جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید. ابتدا پزشک دنبال تشخیص علت اصلی بروز شانه درد می‌رود. شانه درد ناشی از سرطان سینه به انجام اقدامات درمانی بیش‌تری نیاز دارد. در این صورت، پزشک می‌تواند از گزینه‌ی جراحی و شیمی‌درمانی استفاده کند.

۱۲. تورم
یکی دیگر از علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان ریه باشند، تورم است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که اندام‌ها، پوست، یا سایر بخش‌های بدن نسبت به اندازه‌ی طبیعی‌شان بزرگ‌تر شوند. این وضعیت می‌تواند در اثر التهاب مایعات بدن ایجاد شود. هرگاه عروق کوچک خونی تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است مایعات‌ از داخل‌شان به بیرون نشت کنند. کلیه‌ها جهت جبران از دست رفتن این مایعات، نمک و آب خون را حفظ می‌کنند. این مایعات اضافی باعث می‌شوند مویرگ‌ها مایعات اضافی بیش‌تری را حمل کنند، و غدد لنفاوی این مایعات اضافی را بر طرف خواهند کرد. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند باعث انسداد غدد لنفاوی شوند، و همین عامل سبب بزرگ شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود.

درمان‌های مربوط به تورم معمولا به علت‌های بروز آن بستگی دارند. چنان‌چه علت تورم ابتلا به سرطان ریه تشخیص داده شود، پزشک جهت خارج کردن تومور به عمل جراحی متوسل خواهد شد. هم‌چنین جهت کاهش اندازه‌ی تومور، ممکن است پزشک از شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی نیز استفاده کند.

۱۳. زردی (یرقان)
علامت دیگری که می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به سرطان ریه باشد، بروز زردی (یرقان) است. یرقان وضعیتی است که هنگامی رخ می‌دهد که رنگ پوست‌ و چشم‌های‌تان زرد ‌شود. این وضعیت معمولا در اثر تشکیل بیش از اندازه‌ی بیلی‌روبین در بدن ایجاد می‌شود.

بیلی‌روبین رنگدانه‌ی زرد رنگی است که از تجزیه‌ی گلبول‌های مرده‌ی قرمز خون در کبد تشکیل می‌شود. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند به کبد نیز انتشار یابند و باعث بروز زردی (یرقان) شوند.

چنان‌چه احساس می‌کنید چشم‌ها و پوست‌تان زرد رنگ شده‌اند، باید در اسرع وقت اقدامات درمانی لازم را به عمل آورید. درمان رایج زردی (یرقان) معمولا به علت اصلی ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد، نه به علائم این بیماری. در صورت ابتلا به زردی ناشی از سرطان ریه، انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی می‌تواند برای درمان این وضعیت اثربخش باشد.

۱۴. لخته‌ی خونی
یکی دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه، ایجاد لخته‌های خونی است. لخته‌ی خونی به توده‌ای از خون گفته می‌شود که از حالت مایع به حالتی ژله مانند تبدیل شده‌اند. با این‌که این وضعیت برای پیشگیری از خونریزی زیاد بعد از ایجاد جراحات بسیار مفید است، ولی لخته‌های خونی که داخل یکی از رگ‌های بدن تشکیل می‌شوند، می‌توانند باعث بروز بیماری خطرناک و مهلکی شوند. فرد مبتلا به سرطان ریه، به احتمال زیاد به آمبولی ریه نیز دچار می‌شود؛ آمبولی ریه وضعیتی است که در آن، یک لخته‌ی خونی دائما در اطراف ریه حرکت می‌کند.

چنان‌چه هم‌زمان به درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب، تنگی نفس، و سرفه‌ی خونی مبتلا شده‌اید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌توانند نشانه‌هایی از ابتلا به سرطان ریه باشند. اگر هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید، پزشک قادر خواهد بود علت اصلی لخته‌ی خونی را تشخیص دهد، و به این ترتیب، نتایج قابل قبول‌تری به دست خواهید آورد.

۱۵. سرگیجه
از دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه می‌توان به سرگیجه اشاره کرد. سرگیجه وضعیتی است که با احساس سبکی در سر، بی حالی، و عدم تعادل همراه است. سرگیجه معمولا چشم‌ها و گوش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند این بیماری یک وضعیت معمولی است، ولی سرگیجه‌ای را که باعث بیهوشی شود، باید بسیار جدی و خطرناک به شمار آورد.

چنان‌چه فرد علاوه بر سرگیجه به سایر علائمی که تاکنون در این مقاله گفته شد، مبتلا شده باشد، باید این وضعیت را برای پزشک شرح دهد، زیرا ممکن است پای بیماری‌های بسیار خطرناکی از جمله سرطان ریه در میان باشد. نحوه‌ی درمان سرگیجه معمولا به علت‌های ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد. در صورت بروز سرگیجه‌ی ناشی از ابتلا به سرطان ریه، پزشک جهت درمان این وضعیت به انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی روی خواهد آورد.

۱۶. سندرم هورنر
یکی دیگر از علائم سرطان ریه سندرم هورنر است. سندرم هرونر هنگامی رخ می‌دهد که تومور در بخش فوقانی ریه تشکیل شده باشد، و بدون تردید به عصب‌هایی که از قفسه‌ی سینه به سمت گردن می‌روند، آسیب زده باشد. سندرم هورنر باعث بروز درد شدیدی در ناحیه‌ی شانه خواهد شد.

علائم دیگر مرتبط با سندرم هورنر عبارت هستند از
الف. افتادن یک پلک چشم
ب. تنگ شدن مردمک همان چشمی که دچار افتادگی پلک شده است
پ. کاهش میزان تعریق در همان سمتی از صورت که چشم تحت تاثیر قرار گرفته است

۱۷. بی حسی و گزگز
از جمله دیگر علائم سرطان ریه می‌توان به بی حسی و گزگز، به خصوص اطراف بازوها و شانه اشاره کرد. بی حسی وضعیتی است که در آن، فرد دچار احساس کرختی و خواب رفتگی می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی به مفاصل و استخوان فرد بیمار حمله‌ور، و باعث بروز التهاب می‌شوند؛ همین عامل سبب می‌شود فرد بیمار در نواحی اطراف بازو و شانه‌اش احساس بی‌ حسی کند.

با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند تجربه‌ی بی حسی و گزگز وضعیت‌ معمول و عادی است که در آن، جریان خون در بخش‌های خاصی از بدن کم‌تر می‌شود، ولی بی حسی و گزگزی که مدت زیادی ادامه پیدا کند، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جسمی خطرناک از قبیل سرطان ریه باشد. به این ترتیب، چنان‌چه فرد در برخی نواحی بدن خود به طور مرتب دچار بی حسی مداوم شود، باید در اسرع وقت به انجام مراقبت‌های درمانی بپردازد. پزشک جهت درمان بی حسی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند از عمل جراحی استفاده کند.

۱۸. از دست دادن حافظه
یکی دیگر از علائم سرطان ریه از دست دادن حافظه است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که فرد در اغلب اوقات احساس فراموشی می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه، از دست دادن حافظه به دلیل انتشار سلول‌های سرطانی در مغز رخ می‌دهد؛ در این حالت، توانایی مغز در به خاطر آوردن مسائل مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اگر احساس می‌کنید دچار ضعف حافظه شده‌اید و مسائلی را که حتی کمی پیش‌تر اتفاق افتاده‌اند، نمی‌توانید به خاطر بیاورید، ضروری است در اسرع وقت به انجام اقدامات درمانی لازم بپردازید، زیرا این وضعیت می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. در این شرایط، پزشک جهت تشخیص علت اصلی بروز ضعف حافظه، آزمایش‌های متعددی به عمل خواهد آورد:

الف. آزمون شناختی
ب. انجام ام‌آر‌آی
پ. انجام آنژیوگرافی مخ

۱۹. ذات‌الریه
یکی دیگر از علائم سرطان ریه ، ذات‌الریه یا سینه ‌پهلو است. ذات‌الریه عبارت است از بروز عفونت در یک یا هر دو ریه. با این‌که عفونت‌هایی که می‌توانند به ذات‌الریه منجر شوند، معمولا در اثر باکتری یا ویروس ایجاد می‌شوند، بیماری‌های خطرناکی نیز هم‌چون سرطان ریه می‌توانند باعث بروز ذات‌الریه شوند؛ زیرا سلول‌های سرطانی باعث می‌شوند کیسه‌های هوایی دچار التهاب شوند. آن‌گاه کیسه‌های هوایی مملو از مایع می‌شوند، و همین مسئله تنفس را با مشکل مواجه می‌کند.

بنابراین، اگر فرد همراه با احساس تنگی نفس دچار درد قفسه‌ی سینه و هر یک از علائمی شد که در این مقاله ذکر شده‌اند، باید فورا به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است دچار سرطان ریه شده باشد. درمان رایج ذات‌الریه‌ی ناشی از سرطان ریه انجام عمل جراحی و هم‌چنین شیمی‌درمانی است.


چگونه خطر ایجاد سرطان ریه را کاهش دهیم

۱. دخانیات را ترک کنید.
اگر هنوز این کار را نکرده‌اید. اگر دود دخانیات را استنشاق می‌کنید، برخوردتان را با دود تنباکو حذف کنید.

۲. خانه‌تان را برای رادون تست کنید.
اگر مشکوک به وجود گاز رادون در خانه‌تان هستید، یک جعبه‌ی تست رادون خانگی بخرید که بتواند سطوح بالای رادون را در خانه‌تان شناسایی کند.

۳. در محل کار از مواد سرطان‌زا دوری کنید.
احتیاط کنید که در محل کار در مقابل مواد سمی از خودتان مراقبت کنید.

۴. سایر تغییرات سبک زندگی
شواهد قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. هم‌چنین رژیمی سرشار از فیبر را همراه با میوه‌ها و سبزیجات فراوان رعایت کنید. هم چنین شواهدی وجود دارد که برخی ز این سبزیجات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

۵. غربالگری اولیه
رادیوگرافی قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با این وجود سی‌تی اسکن‌های دوز پایین می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰٪ کاهش دهد

عوامل خطرآفرین سرطان ریه
استعمال دخانیات
بین سرطان سینه و سیگار کشیدن ارتباطی بسیار قوی وجود دارد، و حدود ۹۰٪ موارد سرطان سینه نتیجه‌ی استفاده از تنباکو هستند. هرچه سیگار بیش‌تری بکشید و هرچه مدت زمان بیش تری سیگاری باشید، خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد. تصور می‌شود در میان سیگاری‌هایی که در روز یک یا دو پاکت سیگار می‌کشند، یکی از هر هفت نفر بر اثر ابتلا به سرطان ریه بمیرد.

استنشاق دود دخانیات
لازم نیست خودتان سیگاری باشید که سلامت‌تان به خطر بیفتد. دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که سرطان‌زا تشخیص داده شده‌اند. هرچه بیش‌تر در معرض سیگارهای دود شده توسط دیگران قرار بگیرید، خطر آن افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا
تصور می‌شود تماس طولانی‌مدت با هوای به شدت آلوده می‌تواند خطر ایجاد سرطان ریه را مانند استنشاق دود دخانیات افزایش دهد.

الیاف آزبست و دیگر مواد شیمیایی
استفاده از آزبست در بسیاری از کشورها محدود یا ممنوع شده است، اما در گذشته به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شد. این مورد شامل قرار گرفتن در معرض مواد و ترکیبات شیمیایی خاصی نیز می‌شود که در مشاغل و صنایع بسیاری استفاده می‌شوند مانند آرسنیک، برلیوم، کادمیوم، زغال سنگ، سیلیکا، و نیکل.

گاز رادون
یک گاز طبیعی رادیواکتیو محصول اورانیوم است. نامرئی و بدون بو است و می‌تواند همراه با خاک وارد خانه شود.

وراثت
استعداد ژنتیک فردی ممکن است در ابتلا به سرطان ریه نقش داشته باشد. هم‌چنین افرادی که عضوی از خانواده‌شان مبتلا به سرطان ریه است، خطر ابتلایشان به این بیماری افزایش می‌یابد.

بیماری‌های ریوی
بیماری‌های ریوی خاصی با خطر بیش‌تر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط هستند، مانند بیماری انسداد ریوی مزمن و زخم ریه.

سن بالای ۶۵ سال
تقریبا ۷۰٪ افرادی که مبتلا به سرطان ریه تشخصی داده می‌شوند بالای ۶۵ سال سن دارند، در حالی‌که کمتر از ۳٪ سرطان‌های ریه در افراد زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد.


 

سرطان ریه به عنوان یکی از کشنده ترین نوع سرطان ها در جهان سالانه شمار زیادی از زنان و مردان را به کام مرگ می کشد. سرطان ریه بعد از سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر زنان در جهان است .

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه  نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل نشده سلول در بافت های ریه است. گفتنی است که اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد.  انواع اصلی سرطان ریه سرطان های ریه سلول کوچک (SCLC)، که سرطان سلولی جو شکل نیز نامیده می شود، و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) هستند. شایع ترین علائم عبارتند از سرفه (همراه با خلط خونی)، کاهش وزن و تنگی نفس.

عوامل ابتلا به سرطان ریه

علت ابتلا به سرطان ریه

دلیل 90 درصد از سرطان های ریه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای یک مدت طولانی است . درصد ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار نمی کشند 15٪ است.

آلاینده های موجود در هوای محیط زیست و محل کار:موادی چون آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون (گازی بی رنگ و بی بو که از تجزیه طبیعی اورانیم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی تولید می شود)، اورانیوم و نیکل عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلاء به سرطان ریه هستند.

استنشاق دود سیگار در محیط برای افراد غیر سیگاری

عوامل ژنتیکی:وجود سابقه سرطان ریه بین اعضای نزدیک خانواده احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

عوامل ایمنولوژیک (ایمنی) : نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن عاملی مستعد کننده در ایجاد سرطان ریه شناخته شده است.

علائم و نشانه های سرطان ریه
متاسفانه، نشانه های سرطان ریه سال های متعددی طول می کشد تا خود را بروز دهد اما در کل نشانه های و علائم سرطان ریه شامل:

سرفه افرادی که سیگار نمی کشند بیش از دو هفته طول می کشد.

تغییر رنگ خلط سینه

مشاهده خون در خلط سینه

دوره های مکرر حالت ذات الریه یا برونشیت

سرفه افرادی که سیگار می کشند زیاد می شود و از شدت بیشتری برخوردار است.

افزایش میزان خلط سینه

خس خس کردن سینه

خستگی مفرط

از دست دادن اشتها

سر درد، درد استخوان و درد مفاصل

شکستگی های استخوان که مربوط به جراحت های تصادفی نباشد

اثرات وابسته به اعصاب، عدم تعادل در راه رفتن و یا از دست دادن حافظه به سورت دوره ای

ورم گردن یا صورت

از دست دادن وزن بی دلیل

سایر علائم و نشانه ها ممکن است در اثر کسترش این سرطان به سایر بخش های بدن باشد که شامل سر درد، ضعف، درد، شکستگی استخوان، خونریزی و یا لخته شدن خون باشد.

روش های تشخیص بیماری

راه های تشخیص سرطان ریه
با توجه به وضیعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخیص سرطان ریه ممکن است شامل:

عکس برداری از ریه ها با تابش اشعه X

آزمایش خلط

سی تی اسکن: در این روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ایکس، تصویری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از این طریق محل و اندازه دقیق ضایعه و پراکندگی تومور ریه به بخش های دیگر قفسه سینه یا اندام های دورتر مانند کبد مشخص می شود.

پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی:این آزمایش مشابه سی تی اسکن است با این تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطیس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در این آزمایش بیمار به مدت 30 دقیقه به طور ساکن درون اتاقک این دستگاه می ماند و تصاویر مقطعی از بدن او تهیه می شود.

نمونه برداری یا بیوپسی: بررسی میکروسکوپی از نمونه بافت تومور. این آزمایش بسیار مهم است زیرا مطمئن ترین روش برای تشخیص سرطان ریه و نوع آن به حساب می آید.

توموگرافی با نشر پوزیترون یا پت اسکن – در این روش دستگاه اسکنر در اطراف بیمار می چرخد و تصویر از طریق نشر پوزیترون بوسیله یک ماده رادیواکتیو که به بیمار تزریق شده و یا توسط او استنشاق

می شود، شکل می گیرد، با این روش مشاهدهً بصری ریه درسه بعد امکان پذیر می شود.

سونوگرافی در این شیوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در ریه استفاده می شود.

آزمایش تنفس: در این شیوه بیمار قبل از جراحی تحت آزمایشات تنفسی متفاوت قرار می گیرد.

آزمایش خون:تومورهای سرطانی آنتی ژن و آنزیم های مشخصی را تولید می کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. اندازه گیری آنتی ژن کارسینو امبریونیک و آنزیم NSE از آزمایش های غربالگر این بیماری است. افزایش میزان سطح این پروتئین ها مبین نشانه های سرطان و کاهش میزان آنها در حین درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول های بیمار است.

اسکن استخوان: تصویربرداری از استخوان به وسیله یک ماده رادیواکتیو روشی بسیار ارزشمند است که در تشخیص انتشار سرطان به استخوان، مؤثر بودن درمان سرطان و روند التیامی نواحی درگیر در استخوان به کار می رود.

راههای درمان سرطان ریه

جراحی: معمولا اگر ضایعه بدخیم منحصر به ریه باشد ممکن است بخش کوچک یا تکه کاملی از ریه

سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر:در بعضی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن حنجره می شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می کند. این روش به طور کامل نمی تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار.

شیمی درمانی: جهت از بین بردن یاخته های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی جهت پیشگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می شود.

رادیوتراپی یا اشعه درمانی: جهت از بین بردن مستقیم ضایعه بدخیم ریه بکار گرفته می شود. در این روش از اشعه با انرژی زیاد استفاده می شود و این اشعه با آسیب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می شود. خستگی شدید، افسردگی، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و آسیب های عروقی و تنفسی از عوارض جانبی رادیوتراپی است. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.

درمان فوتودینامیک: استفاده از رنگ و نور است. در این شیوه رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می شود. بعد از چند روز، این رنگ فقط در سلولهای بدخیم باقی می ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می کند. این امر منجر به عکس العمل فوتوشیمیایی که مخرب سلول هاست می شود.

درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک که مشتمل بر بازسازی، تحریک، هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با استفاده از آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان صورت می گیرد. استفاده از عواملی مانند اینترفرون:سلولهایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و آنتی بادی های مونوکلونال که اثرات تداخل بقاء سلول را دارند، رشد سرطان را کاهش می دهد.


علائم و نشانه‌های سرطان ریه بسیار فراتر از سرفه‌های ادامه دار هستند. درد قفسه سینه، آشکارترین نشانه‌ی سرطان ریه است اما نشانه‌های فراوان دیگری از سرطان ریه وجود دارند که باید به آن‌ها آگاه باشید، حتی اگر هرگز سیگار نکشیده‌اید.

سرطان ریه، متداول‌ترین سرطان در آمریکاست و بیش از 20 درصد از افرادی که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند هرگز سیگار نکشیده‌اند. چرا یک فرد غیر سیگاری باید سرطان ریه بگیرد؟ قرار گرفتن در معرض گاز رادون (یک گاز بی‌بو که در خانه‌ها وجود دارد) معمولاً عامل سرطان ریه است. سایر عوامل ِ ممکن، شامل آلودگی هوا، دود دست دوم سیگار و خطرات محیطی مانند آزبست یا پنبه نسوز می‌شود. شما چه به طور مرتب سیگار بکشید و چه هرگز لب به سیگار نزده باشید، باید نسبت به علائم زیر هوشیار باشید. البته دلایل زیاد دیگری هم می‌تواند برای بروز نشانه‌های زیر وجود داشته باشد، اما شما به هر حال باید در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

سرفه‌های ادامه‌دار
بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه سرفه می‌کنند که گهگاه با خون همراه است. بالا آوردن ترشحات غلیظ و مایل به قرمز نیز می‌تواند از علائم اولیه‌ی سرطان ریه باشد. اما حتی اگر سرفه‌های خشک دارید، در صورت ادامه‌دار شدن آن‌ها بیش از یک ماه باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

عفونت‌های مزمن
بیشتر اوقات، ویروس‌ها عامل عفونت‌هایی مانند برونشیت مزمن هستند. اما اگر مکرراً بیمار می‌شوید و انگار با هر بیماری در ناحیه‌ی قفسه سینه‌تان با مشکل روبرو می‌شوید، می‌تواند علامت سرطان ریه باشد.

کاهش وزن
بدون اینکه ورزش کنید یا تغییری در رژیم غذایی خود بدهید وزن کم کرده‌اید؟ در هر نوع سرطانی، یک تومور پیشرفته می‌تواند پروتئین‌هایی ایجاد کند که به بدن دستور کاهش وزن بدهند. به همین دلیل است که در چنین مواردی، کاهش اشتها نیز وجود دارد.

استخوان درد
اگر سرطان ریه به سایر اندام‌های بدن سرایت کرده باشد ممکن است احساس درد در اعماق استخوان‌ها یا مفاصلتان داشته باشید. معمولاً کمر و لگن، نقاط درد هستند.

تورم در گردن و صورت
اگر تومور در ریه به وناکاوای فوقانی یا همان ورید اجوف فشار وارد کند (سیاهرگ بزرگی که خون را از سر و دست‌ها به قلب می‌رساند)، ممکن است متوجه تورم در گردن و صورت شوید. دست‌ها و بالای قفسه سینه نیز ممکن است متورم شوند.

خستگی ناتوان کننده
این خستگی با احساس خستگی معمولی فرق دارد. فرد احساس می‌کند آن‌قدر خسته و از پا افتاده است که نمی‌تواند حتی خود را به رختخوابش برساند و ظاهراً هر چقدر هم که استراحت کند فایده‌ای ندارد. 80 درصد از مبتلایان به سرطان ریه، خستگی مفرط را به عنوان یک علامت بارز دارند.

ضعف عضلانی
سرطان ریه علاوه بر اندام‌ها بر عضلات نیز اثر می‌گذارد. یکی از اولین قسمت‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، باسن است. ممکن است متوجه شوید حتی بلند شدن از روی صندلی نیز برایتان دشوار است. ضعف در شانه‌ها، دست‌ها و پاها نیز معمولاً دیده می‌شود.

بالا بودن میزان کلسیم
برخی از انواع خاصی از سرطان ریه می‌توانند موادی هورمون مانند تولید کنند که تعادل مواد معدنی را در بدن به هم بزند. در برخی موارد، کلسیم زیادی وارد جریان خون می‌شود. هر چند تا زمانی که پزشک آزمایش تجویز نکند شما متوجه بالا بودن میزان کلسیم در بدنتان نخواهید شد، اما بالا بودن کلسیم، علائم دیگری نیز دارد: تکرر ادرار، تشنگی مفرط، یبوست، تهوع، شکم درد و سرگیجه.


آگاهی از نشانه‌های شایع سرطان ریه سبب می‌شود این سرطان مهلک در ابتدایی‌ترین و درمان‌پذیرترین مرحله تشخیص داده شود، بنابراین شناخت علائم و نشانه‌های این بیماری جهت جلوگیری از پیشرفت آن در بدن ضرورت دارد.

به گزارش فارس، متخصصان معتقدند، سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان در انسان محسوب می‌شود. با این‌ وجود آگاهی از نشانه‌های شایع این بیماری سبب می‌شود که این سرطان مهلک در ابتدایی‌ترین و درمان‌پذیرترین مرحله ممکن تشخیص داده شود.

به‌طورکلی سلول‌های ارگانیسم‌های زنده به‌صورت طبیعی و به شیوه‌ای کنترل‌شده تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند. سرطان زمانی به وجود می‌آید که این فرایند از کنترل خارج‌شده و سلول‌ها به‌صورت کنترل نشده شروع به تقسیم و تکثیر کنند که در این حالت یک توده ایجادشده که به آن سرطان گفته می‌شود.

این تومور و یا توده، به‌عنوان تومور اولیه و یا سرطان اولیه می‌تواند در محل خود شروع به رشد کند و یا گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد تومورهای ثانویه در قسمت‌های دیگر بدن شود. این فرایند گسترش متاستاز نامیده می‌شود که یکی از ویژگی‌های کلیدی سرطان نیز به شمار می‌رود. سرطان ریه دومین سرطان رایج در مردان جهان و سومین سرطان رایج در زنان است. از طرفی به علت دشوار بودن درمان سرطان ریه، می‌توان تا حد زیادی این سرطان را، چه در مردان و چه در زنان،  شایع‌ترین نوع سرطانی که منجر به مرگ می‌شود، به‌حساب آورد.

*عوامل مؤثر ایجاد سرطان ریه

به گفته پزشکان، استعمال دخانیات علت اصلی ابتلا به سرطان ریه است. می‌توان گفت که مبتلا شدن حداقل 80 درصد از سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات است. اگرچه افراد غیر سیگاری و سایر دخانیات‌ها نیز احتمال ابتلا به سرطان ریه رادارند اما به‌طورکلی خطر ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری 10 برابر بیشتر است. میزان خطر، با افزایش تعداد سیگاری که در روز کشیده می‌شود، افزایش می‌یابد. اگر شما یک فرد سیگاری قهار هستید که در روز بیش از 20 نخ سیگار مصرف می‌کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما به حدود 30 تا 40 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری افزایش می‌یابد. علت اصلی افزایش قابل‌توجه ابتلا به سرطان ریه در 50 سال اخیر را می‌توان افزایش افراد سیگاری در این سال‌ها دانست. این افزایش مصرف به علت تولید صنعتی و بازاریابی دخانیات به وجود آمده است.خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه در افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، بعد از گذشت حدود 15 سال، با افراد غیر سیگاری برابر می‌شود. از طرفی آلودگی هوا که امروزه دغدغه بسیاری از جوامع شده نیز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های مزمن ریوی را افزایش دهد.

*نشانه‌های بارز سرطان ریه

سرفه‌های مزمن، تنگی نفسی که به‌مرور بدتر می‌شود، کاهش وزن، خستگی بیش‌ازحد، درد مزمن و مداوم در قفسه  سینه و یا در جای دیگری از بدن که احتمال از گسترش سرطان به استخوان‌ها ناشی می‌شود، از نشانه‌های بارز سرطان ریه ‌است همچنین به علت تومور اصلی در ریه و یا به علت تومورهای ثانویه درجاهای دیگری از بدن، علائم دیگری می‌توانند به وجود بیایند. یکی از علائم برجسته‌ سرطان ریه، سرفه خونی و یا هموپتیزی است. این علامت می‌تواند یکی از علائم هشدار زودهنگام باشد و به تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی که هنوز ممکن است قابل‌درمان باشد، کمک می‌کند. اگر سرفه خونی در هر شخصی مشاهده شود، به‌خصوص اگر شخص سیگاری و بالای 40 سال سن داشته باشد، باید بلافاصله جهت مشاوره در مورد سرطان ریه به پزشک مراجعه کند.

*راه‌های تشخیص بیماری

بنا به اظهار متخصصان، متأسفانه بسیاری از سرطان‌های ریه زمانی تشخیص داده می‌شوند که برای انجام درمان‌های مؤثر ممکن، دیر شده است. در بیش از نیمی از افراد مبتلابه سرطان ریه، سرطان آن‌ها زمانی تشخیص داده می‌شود که سرطان وارد مرحله متاستاز شده و در حال گسترش است. تشخیص زودهنگام سرطان ریه مشکل است زیرا که بسیاری از علائم رایج سرطان ریه مشابه علائمی است که در ریه‌های افراد سیگاری قابل‌مشاهده است.علاوه بر این بسیاری از افرادی که به سرطان ریه مبتلا هستند به‌طور همزمان به COPD  یا بیماری مزمن انسدادی ریه نیز مبتلا هستند زیرا که عامل اصلی هر دو بیماری کشیدن سیگار است. بااین‌حال تنها 1 تا 2 درصد از افراد مبتلابه COPD به بیماری سرطان ریه نیز دچار می‌شوند. تصویربرداری با اشعه‌ X از قفسه سینه اولین آزمایش برای تشخیص سرطان ریه است. اگر توموری در ریه وجود داشته باشد باید حتماً قطر آن‌یک سانتی‌متر یا بیشتر باشد تا بتوان آن را با این تصویربرداری تشخیص داد. بااین‌حال، در این مرحله که تومور به این اندازه رسیده است، سلول اصلی سرطانی شده 36 بار تقسیم (دو برابر) شده است. معمولاً بیماری سرطان ریه زمانی به مرگ منجر می‌شود که این تقسیم سلولی به 40 رسیده باشد.با توجه به این توضیحات، پرواضح است که تشخیص سرطان ریه در اواخر دوره‌ طبیعی آن تشخیص داده می‌شود. در صورت مشاهده‌ موردی غیرطبیعی در تصویربرداری اشعه X معمولاً تصویربرداری CT Scan و MRI نیز انجام می‌شود که این روش‌های تصویربرداری می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد تومورها و این‌که چقدر گسترش پیداکرده‌اند در اختیار ما قرار دهند. برخی از آزمایش‌های ساده خون و چند آزمایش دیگر نیز ممکن است انجام شود.برونکوسکوپی یک معاینه مستقیم از داخل لوله‌های تنفسی است که بعد از بی‌حسی موضعی به‌وسیله‌ یک فیبر نوری نازک انجام می‌شود. این معاینه بهترین روش معاینه برای تشخیص تومور در برونش اصلی یا مجاری هوایی اصلی در مرکز قفسه سینه است.

بسته به محل سرطان، نمونه‌برداری یا بیوپسی از طریق برونکوسکوپی انجام می‌شود و یا از طریق سوزن بیوپسی. برای سرطان‌هایی که نزدیک حاشیه‌ ریه‌ها هستند به‌عنوان‌مثال اگر به دنده‌ها نزدیک‌تر باشد تا به مرکز قفسه سینه بهتر است از سوزن بیوپسی استفاده شود زیرا که این مناطق فراتر از دسترسی برونکوسکوپ هستند.معمولاً یک نمونه از خلط یا موادی که همراه با سرفه از سیستم تنفسی خارج می‌شوند نیز به‌منظور مشاهده‌ی سلول‌های سرطانی، مورد آزمایش قرار می‌گیرد که بعد از انجام این آزمایش شاید دیگر نیازی به انجام آزمایش بیوپسی نباشد.

سرطان ریه بسته به شکل ظاهری سلول های سرطانی که توسط پاتولوژیست ها و زیر میکروسکوپ قابل‌مشاهده است در سه دسته‌ی مختلف سرطان سلول‌های کوچک، سنگفرشی و آدنوکارسینوما طبقه‌بندی می‌شود.مهم است بدانیم شخص بیمار به کدام نوع از انواع سه‌گانه‌ سرطان ریه مبتلا شده است زیرا که سرطان‌های سلول‌های کوچک بهترین واکنش را نسبت به شیمی‌درمانی دارند درحالی‌که انواع دیگر آن به کمک عمل جراحی و یا پرتودرمانی بهتر درمان می‌شوند. بنابراین پاتولوژیست به یک نمونه‌ی کوچک از بافت (بیوپسی) نیاز دارد تا آن را مورد آزمایش قرار داده و هم شک به بیماری سرطان را از بین ببرد و صحت آن را تایید کند و هم اینکه نوع سلول سرطانی را تشخیص دهد.

*نحوه درمان سرطان

جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان ریه مورداستفاده قرار می‌گیرند.عمل جراحی می‌تواند سرطان ریه را درمان کند اما تنها یک نفر از هر 5 نفر مبتلابه بیماری سرطان ریه برای عمل جراحی مناسب است.درصورتی‌که سرطان ریه در خارج از قفسه‌ی سینه گسترش پیدا نکرده باشد و اندام‌های حیاتی مانند کبد را تحت تأثیر قرار نداده باشد همچنین اگر فرد بیمار، بیماری‌های دیگری مانند برونشیت مزمن و بیماری قلبی نداشته باشد، تنها در این شرایط، استفاده از عمل جراحی برای حذف تومور سرطانی ممکن است مقدور باشد. برای درمان سرطان سلول‌های کوچک از شیمی‌درمانی، و در پاره‌ای موارد از پرتودرمانی استفاده می‌شود.

شیمی‌درمانی یا توسط متخصص در درمان سرطان یا گاهی اوقات توسط یک متخصص در بیماری‌های قفسه  سینه با تخصص در شیمی‌درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.این روش درمانی به‌صورت دوره‌ای بوده به‌گونه‌ای که فرد بیمار حدود هر سه هفته به مدت 48 ساعت در بیمارستان بستری خواهد شد.تصورات غلطی در مورد شیمی‌درمانی در میان مردم شایع است که موجب نگرانی‌هایی نسبت به مشکلات و فواید این روش درمانی شده است.با این‌حال هیچ شکی نسبت به تأثیر مثبت شیمی‌درمانی روی مدت‌زمان و کیفیت زندگی افراد مبتلابه سرطان ریه، از نوع سلول‌های کوچک وجود ندارد. همچنین تعداد دوره‌های درمانی موردنیاز به میزان واکنش بدن بیمار به درمان بستگی دارد.


سرطان ریه سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد؛ بیشتر مردم ابتلا به این بیماری را در حکم مرگ می‌دانند؛ در صورتی که اگر این بیماری زود تشخیص داده شود قابل درمان است؛ از جمله علایمی که ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان ریه باشد، به شرح زیر است:

افسردگی یا تغییرات خلق و خو

به تازگی محققان ارتباط شگفت‌انگیزی بین اولین تشخیص افسردگی، اضطراب و علایم روانی با سرطان ریه پیدا کرده‌اند؛ در موارد زیادی، افراد در مرحله اول پیشرفت سرطان ریه و بدون آگاهی از آن پس از ارجاع به بخش مراقبت‌های روانی در می‌یابند که تومور دارند؛ علایم روانی که در این افراد دیده می‌شود شامل خستگی مفرط، خواب‌ آلودگی، افسردگی، بی‌قراری و حمله‌های عصبی بی‌دلیل است؛ اگر چه هنوز ارتباط بین اضطراب، افسردگی و سرطان ریه روشن نیست اما مشخص شده است که مبتلایان به سرطان ریه بدون دلیل احساس غیرعادی پیدا می‌کنند.

بیماری‌های مکرر

بیماری‌های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت یا ذات‌الریه به ویژه در زنان سیگاری می‌تواند به علت ضعف سیستم دفاعی یا سرطان ریه باشد؛ این بیماری‌ها در بیماران مبتلا به سرطان ریه پس از فروکش کردن علایم بیماری دوباره بروز می‌کند؛ سرطان ریه با ساکن شدن در بافت‌های ریه و لوله‌های برونشیتی، علایم مشابه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می‌کند؛ این سرطان، ریه را به بیماری‌ها و عفونت‌ها مستعدتر می‌سازد و سیستم دفاعی بدن که مشغول مقابله با سرطان است کمتر می‌تواند خود را در برابر میکروب‌ها محافظت کند و در نتیجه دچار عفونت‌های جدی از جمله برونشیت و ذات‌الریه می‌شود.

خستگی مفرط

علامت دیگر سرطان ریه، خستگی مفرط و ضعف بدون دلیل است، این احساس خستگی مانند زمانی است که به تب، سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده‌اید و قادر به بلند شدن از جا نیستید؛ علت این خستگی رها شدن ماده‌ای در خون است که از طریق تومورهای سرطانی روی میزان اکسیژن و سلامت گلبول‌های قرمز و عملکرد غده فوق‌ کلیوی تأثیر می‌گذارد؛ غده فوق کلیوی به طور مستقیم تحریک کورتیزول را کنترل می‌کند از آنجا که خستگی مفرط می‌تواند به علت بی‌خوابی و کار بیش از حد باشد، از علت آن مطمئن شوید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

ضخیم و دردناک شدن نوک انگشتان

ضخیم شدن نوک انگشتان دلایل زیادی دارد اما شایع‌ترین آن سرطان ریه است؛ بیشتر مردم به اشتباه این علایم را به آرتریت ربط می‌دهند؛ ناخن‌ها متورم، قرمز یا کمی گرم می‌شود و فرد در برداشتن اشیاء مشکل پیدا می‌کند؛ علت این علایم، رهایی «سیتوکینز» یا ماده شیمیایی دیگری در خون است که باعث رشد بافت و استخوان در زیر ناخن می‌شود.

از دست دادن اشتها یا کاهش بی‌دلیل وزن

اگر بدون تغییر در شیوه زندگی دچار کاهش وزن شدید یا اینکه به غذاهایی که قبلاً دوست داشتید تمایلی ندارید جای نگرانی دارد؛ سرطان ریه با علایمی مانند کاهش وزن و از دست دادن اشتها، سخت نفس کشیدن و کم اشتهایی خود را نشان می‌دهد؛ درد معده باعث حالت تهوع می شود؛ از دست دادن اشتها هنگامی رخ می‌دهد که سرطان به کبد سرایت کرده است؛ به علایم توجه کنید تا مطمئن شوید ناشی از ناراحتی روده‌ای، مسمومیت غذایی، نفخ یا قاعدگی نیست؛ اگر بی‌اشتهایی و کاهش وزن ادامه پیدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

رشد غیر طبیعی سینه در مردان

این مشکل می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی نهفته باشد؛ تغییر در اندازه می‌تواند در یک سینه یا هر دو سینه اتفاق بیفتد؛ با متابولیزم سلول‌های سرطانی، هورمونی در خون رها می‌شود و سندرومی به نام «پارانئوپلاستیک» به وجود می‌آید؛ این ناهنجاری هورمونی می‌تواند به رشد غیر طبیعی سینه در مردان منجر شود؛ این مسئله را حتماً با پزشک در میان بگذارید، زیرا علت آن می‌تواند اضافه وزن هم باشد اما باید احتمالات دیگری را نیز در نظر گرفت.

نفس تنگی

حدود 15 درصد موارد سرطان ریه، در افراد غیر سیگاری مشاهده می‌شود و علت آن هم قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یا مواد شیمیایی است؛ اگرچه نفس تنگی یکی از شایع‌ترین علایم سرطان ریه است، اغلب مردم به آن توجه نمی‌کنند یا اینکه آن را به بیماری دیگری ارتباط می‌دهند؛ سرطان می‌تواند در کیسه‌های هوایی یا لوله برونشیتی که به ریه راه پیدا می‌کند به وجود بیاید؛ رشد تومور در ورود و خروج هوا به ریه مشکل ایجاد می‌کند.

سرفه و گرفتگی صدا

برخی افراد مبتلا به سرطان ریه که بیماری‌شان تشخیص داده شده است به یاد می‌آورند که در گذشته دچار تغییر در صدا یا سرفه‌های مکرر طولانی چند ماهه یا بیشتر بودند و آن را به آلرژی یا بیماری دیگری ربط داده بودند؛ در این موارد فرد مرتب به صاف کردن صدا نیاز پیدا می‌کند؛ تولید بزاق افزایش پیدا می‌کند؛ صدا کمی خشن می‌شود؛ سرفه‌ها خشک یا همانند هنگام سرماخوردگی است؛ رنگ خلط ممکن است کمی قهوه‌ای باشد؛ گاهی در بزاق دهان کمی خون مشاهده می‌شود؛ با ایجاد انسداد در لوله برونشیت یا ریه به علت تومور در حال رشد خلط متراکم می‌شود؛ تومورهای ریه ممکن است روی تارهای صوتی و حنجره ها فشار وارد کند در صورت مشاهده سرفه‌های مزمن یا خونی حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

ضعف عضله

خستگی در هنگام انجام کارهای ساده مانند حمل خرید منزل یا کارهای فیزیکی می‌تواند علایم اولیه برخی انواع سرطان باشد؛ کارهایی مانند بالارفتن از پله‌ها، انجام کارهای منزل سخت‌تر یا غیر قابل انجام به نظر می‌آید؛ ورزش‌هایی را که قبلاً خوب انجام می‌دادید نمی‌توانید کامل انجام دهید؛ سلول‌های سرطانی ماده شیمیایی رها می‌کند که در فعالیت طبیعی گلبول‌ها اختلال ایجاد می‌کند و باعث کم خونی یا کاهش میزان سدیم و افزایش میزان کلسیم خون می‌شود؛ گسترش سرطان ریه به مغز می‌تواند در یک طرف بدن ضعف ایجاد کند.

درد معده، کمر، شانه و سینه

درد سینه یا کمر که به علت رشد تومور به وجود می‌آید یا درد در قسمت سینه یا ریه به راحتی با درد عضله اشتباه گرفته می‌شود و ممکن است از نشانه‌های ابتلا به سرطان ریه باشد؛ گاهی نیز درد در معده حس و با ناراحتی گوارشی اشتباه گرفته می‌شود؛ سرطان ریه با وارد کردن فشار به طور مستقیم از طریق تومور یا با تحریک اعصاب که از این قسمت عبور می‌کند به طور غیر مستقیم درد ایجاد می‌کند؛ گاهی مواقع که مغز از تومور پیغام دریافت می‌کند فرد در سینه، گردن و شانه احساس درد می‌کند؛ سلول‌های سرطانی می‌تواند در قفسه سینه درد ایجاد کند؛ تومور روی اعصاب فشار وارد و در نتیجه درد در شانه، زیر بغل یا قسمت پایین دست ایجاد می‌کند؛ به محض احساس درد بی‌دلیل در سینه، شانه، کمر یا معده فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ درد سینه علامتی است که در یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه دیده می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.