چرا همیشه سردمه – دلایل احساس سرمای زیاد بیشتر از دیگران

0

اگر احساس می‌کنید همیشه سردتان است و مجبورید با لباس بیشتر و پتو و … خودتان را گرم کنید در حالیکه اطرافیان شما چنین احساسی ندارند، پس باید بفهمید علت احساس سرمای شما چیست.

در این مطلب برای‌تان می‌گوییم چرا به عنوان یک زن، تقریبا همیشه سردتان است و حتی احساس می‌کنید دارید یخ می‌زنید و بیشتر اوقات انگشتان‌تان سرد است.

1. تفاوت‌های میان زنان و مردان

این اتفاقی نیست که در محل کارتان، معمولا خانم‌ها سردشان است اما آقایان کاملا راحت هستند.

مطالعه‌ای در سال 2015 انجام شد که در آن، مردها در دمای 71.6 درجه فارنهایت کاملا احساس راحتی می‌کردند اما زنها نیاز داشتند دما 5 درجه بیشتر باشد تا آنها نیز احساس خوب و راحتی داشته باشند.

2. کمبود خواب

خواب کافی و با کیفیت نداشتن هم می‌تواند باعث شود احساس سرما کنید. اگر به اندازه‌ای که نیاز دارید استراحت نکنید، بدن‌تان نمی‌تواند خودش را بازیابی کرده و تحت استرس قرار می‌گیرد.

مطالعه‌ای نشان داد حتی یک شب کسر خواب باعث شده بود بیماران مورد آزمایش، دمای بدن‌شان پایین بیاید. پزشکان هنوز دقیقا نمی‌دانند چرا و چگونه تنظیمات دمای بدن حین خواب تغییر می‌کند، آنها فقط می‌دانند که این ارتباط وجود دارد اما شما می‌توانید با بالا بردن کیفیت و کمیت خواب‌تان، احساس سرمای‌تان را کنترل کنید.

3. دارو

اگر اخیرا مدام احساس سرما می‌کنید، به داروهایی که مصرف می‌کنید نگاهی بیندازید. برخی از محرک‌ها می‌توانند دستها و پاها را سرد کنند زیرا موجب جریان خون ضعیف در این اندامها می‌شوند.

برخی از داروهای فشار خون مانند پروپرانول مصرف می‌کنید ممکن است دچار احساس سرما شوید.

4. بیماری ریناد

پدیده رینود (Raynaud’sphenomenon) یک بیماری ثانویه به اسپاسم شریان‌های کوچک عمدتاً انگشتان دست و پامی‌باشد.

پدیده رینود اولیه (ایدیوپاتیک) در غیاب بیماری زمینه‌ای روی می‌دهد. پدیده رینود ثانویه در زمینه بیماری‌های بافت همبند (نظیر اسکلرودرمی، پلی میوزیت، آرتریت روماتویید و SLE) و نیز ثانوی به تروماهای مکرر و خفیف (نظیر استفاده چکش)، مصرف برخی داروها (نظیر داروهای شیمی درمانی، اینترفرون، مهارکننده‌های بازجذب مونوآمین‌ها مثل داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، آگونیست‌های سروتونین)، و بیماری برگر، اتفاق می‌افتد.

بیماران معمولاً از حملات مکرر ایسکمی انگشتان و توالی تغییر رنگ کاراکتریستیک (مشخصهٔ) آن یعنی تغییر رنگ از سفید به آبی و سپس قرمز، شکایت می‌کنند. اگر ایسکمی طول بکشد به دنبال رنگ پریدگی، سیانوز ایجاد می‌شود و سپس با بهبود حمله ایسکمی، قرمزی erythma (پرخونی واکنشی reactive hyperemia) ایجاد می‌شود.

حملات این بیماری به دنبال تماس با سرما و فشار روحی تشدید می‌شوند. ممکن است بین حملات این بیماری، معاینه فیزیکی کاملاً طبیعی بوده و نبض‌های شرایین رادیال، اولنار و شریان پایی (Pedal) طبیعی باشند.

برخی بیماران ممکن است دچار زخم انگشتان یا ضخیم شدگی چربی زیرپوست انگشتان (اسکلروداکتیلی) شوند.

به بیماران باید آموزش داد که از تماس با سرما اجتناب کرده و لباس گرم بپوشند. مسدودکننده‌های کلسیم (CCBS) باعث کاهش تعداد و شدت حملات اسپاسم عروقی می‌شوند.

اگر دستها و پاهای‌تان اولین قسمتهایی از بدن‌تان هستند که سرد می‌شوند، و این سرما حتی باعث می‌شود رنگ پوست‌شان به سفیدی یا کبودی بزند و کرخت شوند، می‌تواند از علامت‌های بیماری ریناد باشد.

در افرادی که این بیماری را دارند، عروقی که به سمت انگشتان دستها و پاها می‌روند گاهی دچار اسپاسم می‌شوند و در نتیجه رگهای خونی تنگ شده و موقتا جریان خون را محدود می‌کنند.

این اسپاسم‌ها اغلب زمانی بوجود می‌آیند که در معرض دمای پایین قرار می‌گیرید، مثلا وقتی که دست‌های‌تان را داخل فریزر می‌برید تا چیزی بردارید یا مقابل کولر قرار می‌گیرید.

ممکن است 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا جریان خون‌تان به حالت نرمال برگردد. خوشبختانه در بیشتر موارد این بیماری خفیف است و بر کیفیت زندگی اثر نمی‌گذارد، اما می‌تواند علامتی از دیگر مشکلات مانند برخی از بیماریهای عروق و بافت‌های همبند باشد، بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

5. کم کاری تیروئید

اگر واقعا احساس می‌کنید نسبت به اطرافیان‌تان زیاد احساس سرما می‌کنید، ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید؛ بیماری که زمانی روی می‌دهد که تیروئیدتان به اندازه کافی نتواند هورمون جهت تنظیم دمای بدن تولید کند. افزایش وزن و خستگی از دیگر علامت‌های کم کاری تیروئید هستند.

در اغلب موارد نشانه‌های کم کالری تیروئید بسیار مبهم‌اند، بنابراین باید حتما آزمایش خون بدهید تا پزشک‌تان بتواند تشخیص قطعی را بدهد. کم کاری تیروئید چیزی نیست که آن را دست کم بگیرید.

اگر این بیماری درمان نشده بماند می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند فراموشی، افسردگی و کم کاری تیروئید پیشرفته و خطرناک به نام میکس ادما بشود.

6. کم خونی

کم خونی یا آنمی به دلیل کمبود همو گلوبین و سلول‌های قرمز خون به وجود آمده و می‌تواند موجب احساس خستگی، ضعف، سر درد، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست و احساس سرما شود.

هرچند در بیشتر موارد در این بیماری، میزان آهن بدن مورد توجه قرار می‌گیرد اما آنمی می‌تواند نتیجه‌ی عدم توانایی برای جذب کافی B12 و اسید فولیک نیز باشد. البته این چیزی نیست که به راحتی تشخیص داده شود و پزشک برای‌ تشخیص این بیماری، آزمایش خون تجویز خواهد کرد.

7. عدم دریافت مواد غذایی کافی

اگر مواد غذایی مورد نیاز روزانه‌تان را به اندازه کافی دریافت نکنید ممکن است مدام احساس کنید سردتان است، درست مانند کسی که با اختلال خوردن مانند بولیمیا یا انورکسیا درگیر است.

بدن‌تان در این شرایط خود را در حالت ذخیره سازی قرار می‌دهد. باید کالری‌های مصرفی‌تان را افزایش بدهید وگرنه بدن‌تان آرام آرام از کار خواهد افتاد!


اگر از آن دسته افرادی هستید که هر چقدر هم لباس بپوشید باز هم سردتان می شود، پس سرمایی هستید. معمولا سرمایی ها از کنار وسایل گرمایشی در زمستان تکان نمی خورند.
بر اساس بررسی های پژوهشگران، ایمنی بدن افرادی که بیش از حد سرمایی هستند پایین است. به همین دلیل آنها در مقایسه با دیگران آسیب پذیرتر هستند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار می گیرند.

البته متخصصان می گویند به کمک روش های درمانی طبیعی می توان با مشکل سرمایی بودن بیش از حد مقابله کرد.

شاید یکی از بهترین توصیه ها این باشد که هر روز صبح یک قاشق عسل طبیعی بخورید. با این اقدام نه تنها از بروز سرماخوردگی های سخت پیشگیری می کنید، بلکه در صورت ابتلا نیز علائم بیماری بسیار خفیف خواهد بود.

همچنین به کمک این راهکار ساده بتدریج حس سرمایی بودن شما از بین می رود و راحت تر سرمای هوا را تحمل می کنید.

البته در صورتی که دیابتی هستید یا از مشکل اضافه وزن رنج می برید، نباید در مصرف عسل زیادی روی کنید تا به اصطلاح از آن سوی پشت بام پرتاب نشوید.

دلایل احساس سرمای دائمی

– زیاد لاغر هستید. کسانی که شاخص توده بدنی یا BMI آن‌ها حدود 18.5 یا کمتر است، لاغر محسوب می‌شوند. آدم‌های لاغر به دلیل چربی کم بدن و در نتیجه عایق نشدن بدنشان در برابر سرما، یا به دلیل کم غذا خوردن و در نتیجه نداشتن توان لازم برای تولید گرمای کافی در بدن،‌ سردشان می‌شود.

– غده تیروئیدتان کم کار است و به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند.

احساس سرما و خستگی از علائم نوعی کم کاری تیروئید هستند. اگر دچار اضافه وزن بی دلیل هم شده اید و ضربان قلب تان کند است، به احتمال قوی، در این میان غده تیروئیدتان مقصر است

– آهن بدنتان کم است.

– اگر دست و پایتان همیشه سرد است، اما بقیه بدنتان مشکلی ندارد، ممکن است مشکل گردش خون داشته باشید.

– خواب کافی ندارید.

– آب بدن تان کم شده است.

– خانم هستید. اندام داخلی بدن خانم‌ها مثل قلب و مغزشان از آقایان کمی گرم تر است، اما دست‌ها یا پاهایشان سردتر است.

– دیابت دارید.

– ماهیچه های بدنتان کم است. عضلات کمک می‌کنند تا دمای بدن حفظ شود و اگر عضلات بدن کم باشد، سردتان می‌شود.

حال در قسمت زیر، برخی از دلایل احساس سرمای دائمی را به طور مفصل تر شرح می دهیم.

علاوه بر سرما، رنگ صورت تان هم پریده است

اگر علاوه بر اینکه همیشه سردتان است، پوستتان هم رنگ پریده است خصوصا صورتتان و اغلب هم احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار کم خونی ناشی از کمبود آهن باشید.

کم خونی در میان خانم ها به خصوص به دلیل عادت ماهانه بسیار رایج است. اشخاص مسن نیز در معرض کمبود آهن قرار دارند.

پزشک برای تشخیص کم خونی، دستور آزمایش خون می دهد. سپس در صورت نیاز، قرص آهن تجویز می کند. اگر مکمل آهن برایتان تجویز نشد، مصرف غذاهای غنی از آهن را افزایش دهید.

هم سردتان است و هم احساس خستگی می کنید

احساس سرما و خستگی از علائم نوعی کم کاری تیروئید هستند. اگر دچار اضافه وزن بی دلیل هم شده اید و ضربان قلب تان کند است، به احتمال قوی، در این میان غده تیروئیدتان مقصر است.

در واقع عملکرد نامناسب غده تیروئید بر بسیاری از عملکردهای بدن اثر می گذارد. در صورت کم کاری تیروئید، دیگر بدن قادر به تنظیم دمای داخلی نیست.

یک آزمایش ساده خون این فرضیه را ثابت می کند. در موارد کم کاری تیروئید، درمان توسط داروهای حاوی هورمون تیروئید می تواند این کمبود را جبران کند.

خصوصا دست ها و پاهایم سرد هستند

بی شک این مشکل، سندرم رینود است. این عارضه اغلب زنان و بیشتر، زنان لاغر را تحت تأثیر قرار می دهد. در این سندرم به علتی ناشناخته، جریان گردش خون در دست و پاها دچار اختلال می شود. به علت این جریان خون مختل شده، انگشت های دست و پا، سفید، سرد، بی حس و دردناک می شوند.

برای حل این مشکل با پزشک صحبت کنید. در غیر این صورت، اگر سندروم رینود شما خفیف است، کافیست دست و پاهایتان را با دستکش و جوراب ضخیم، خوب بپوشانید.

همیشه سردم است، رژیم لاغری هم دارم

ممکن است رژیم تان بیش ازحد کم کالری باشد. این یک موضوع ساختاری است که هر چقدر قدتان بلندتر باشد و هر چه لاغرتر باشید، گرمای بیشتری از دست می دهید. بنابراین سیستم مصرف انرژی بدن شما برای حفظ دمای بدن، باید به اندازه کافی تغذیه شود.

منطقی باشید، بیهوده خود را گرسنه نگه ندارید و در پوشیدن چند لایه لباس روی هم شک نکنید. خصوصا دست و پاهایتان را خوب بپوشانید. دست ها و پاها و خصوصا سر، 50 درصد گرمای بدن را به هدر می دهند.


چرا بعضی‌ها بیشتر احساس سرما می کنند؟

با جریان پیدا نکردن خون در کل بدن، اندام ها به خصوص دست و پا سردتر می شود. در برخی موارد علت احساس سرما، نازک شدن لایه چربی زیر پوست است که حرارت بدن را ذخیره می کند.

دمای طبیعی بدن افراد مختلف است. دمای بدن برخی افراد به طور طبیعی بالا و برخی افراد پایین است.

به طور کلی احساس سرما در زنان از مردان بیشتر است. همچنین افراد مسن نسبت به جوان ترها بیشتر احساس سرما می کنند، زیرا افراد مسن دمای بدن پایین تری دارند، اما در این زمینه موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

با بالا رفتن سن، دیواره های رگ های خونی انعطاف پذیری خود را از دست می دهد، در نتیجه گردش خون ضعیف تر می شود. با جریان پیدا نکردن خون در کل بدن، اندام ها به خصوص دست و پا سردتر می شود.

در برخی موارد علت احساس سرما، نازک شدن لایه چربی زیر پوست است که حرارت بدن را ذخیره می کند.

بیماری های نهفته مانند اختلالات تیروئید (که در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می کند)، فشار خون بالا و یا حتی دیابت نیز احساس سرما ایجاد می کند.

گروه دیگری که همیشه احساس سرما می کنند، زنان هستند. جالب است بدانید، نتایج بررسی ها نشان می دهد، دمای بدن زنان نسبت به مردان بالاتر است، اما دست و پای آن ها سردتر از مردان است.

طی بررسی ها مشخص شد، دمای متعادل دست مردان اختلاف سه درجه ای با دمای دست زنان دارد. اما علت این امر چیست؟
کوتاه بودن دست و پا باعث می شود خون رسانی در بدن روند سریع تری داشته باشد، از این رو گرمای بدن حفظ می شود

به نظر می رسد بدن زنان برای گرم تر نگه داشتن اعضای حیاتی باید سخت تر کار کند. در نتیجه این فعالیت، حرارت اندام های تحتانی کاهش می یابد.

باید دانست که مردان نسبت به زنان عضلات بیشتری دارند و زنان چربی بیشتر، در حالی که عضله گرما ایجاد می کند و چربی، گرما را ذخیره می کند.

برخی قادرند سرما را خیلی خوب تحمل کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسکیموها بر خلاف دیگران دارای جثه ریز و پرتر هستند، از این رو بدن می تواند دمای درونی خود را بهتر حفظ کند.

کوتاه بودن دست و پا باعث می شود خون رسانی در بدن روند سریع تری داشته باشد، از این رو گرمای بدن حفظ می شود.

7 علت احساس سرمای بیشتر

از جمله عواملی که باعث می شود یک فرد بیشتر از بقیه احساس سرما کند عبارتند از:

1- کم کاری تیروئید: غده تیروئید روند سوخت و ساز بدن را کنترل می کند و در صورت کم کاری تیروئید، فرد بیشتر وقت ها احساس سرما می کند. به طور معمول کم کاری تیروئید در نیمی از بیماران با آزمایش خون تشخیص داده نمی شود. اگر با وجود طبیعی بودن نتیجه آزمایش، هنوز هم با مشکل روبرو می باشید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

2- کمبود آهن: آهن برای انتقال اکسیژن به سلول ها و تامین انرژی لازم است. کمبود آهن نیز سبب احساس سرما می گردد. از پزشک خود بخواهید برای شما آزمایش خون فریتین بنویسد. فریتین، سلول پروتئینی خون است که دارای آهن است. این آزمایش کمک می کند تا پزشک بفهمد بدن شما چه مقدار آهن ذخیره دارد. با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از جمله گوشت قرمز، جگر و قرص آهن، میزان آهن بدن خود را افزایش دهید.

3- کمبود خواب: با کمبود خواب، سیستم عصبی که در تنظیم دما به بدن کمک می کند، دچار مشکل می گردد و در نتیجه احساس سرما می کنید.

4- گردش ضعیف خون: اگر دچار درد دست می باشید، یا در دستتان احساس مور مور می کنید، ممکن است به بیماری نشانگان «رینود» مبتلا شده باشید. این بیماری زمانی رخ می دهد که رگ ها و مویرگ ها منقبض شوند و گردش خون به اندام های انتهایی را محدود کند. مصرف منیزیم این علایم را تسکین می دهد.
لاغری بیش از حد و نداشتن چربی کافی، فرد را به احساس سرما مستعد می کند. همواره سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید

5- عفونت قارچی: عفونت قارچی کاندیدا (Candida) آن قدر روی سیستم دفاعی بدن استرس وارد می کند که سبب اختلال در عملکرد غده هیپوتالاموس می گردد. علاوه بر احساس سرما، سندروم روده تحریک پذیر و سینوزیت نیز علامت دیگر این عفونت قارچی است. برای از بین بردن این قارچ ها از محصولات پروبیوتیک (باکتری های مفید) استفاده کنید و میزان مصرف قند را کمتر کنید.

6- استرس: مشکلاتی مانند طلاق و یا از دست دادن شغل سبب استرس می گردد و روی هیپوتالاموس و به تبع آن غده تیروئید تاثیر می گذارد. بنابراین برای مقابله با این وضعیت همیشه به موضوعاتی که دوست دارید، فکر کنید و همچنین از قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا بپرهیزید.

7- بیش از حد ضعیف شده اید: لاغری بیش از حد و نداشتن چربی کافی، فرد را به احساس سرما مستعد می کند. همواره سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5