منظور از بورسیت چیست و چه علایم و شیوه درمانی دارد؟

0

بورسیت (bursitis) به معنی التهاب «بورس» است. بورس، (bursa) به کیسه پر از مایع احاطه کننده مفصل گفته می‌شود که مفصل را مانند بالشتک، در برابر ساییده شدن مصون نگه می دارد و باعث روان شدگی فاصله میان استخوان ها، تاندون‌ها و عضلات مجاور مفاصل می‌شود

  • مفصل زانو، شایع ترین محل بروز بورسیت است ولی مفصل آرنج و مفاصل دیگر، مانند مفصل استخوان ران نیز به طور شایع مبتلا می‌شوند.
  • استفاده بیش از حد از مفصل، عامل مستعدکننده بورسیت است.
  • عوامل برانگیزاننده بورسیت عبارتند از:

ضربه، ورزش های غیر معمول و عفونت میکروبی

  • در محل سایش تاندون یا عضله با استخوان یا عضله دیگر، نقاط فشار یاساییدگی ایجاد می شود. تورم و التهاب کیسه مفصلی ممکن است در اثر بیماری هایی مانند آرتریت روماتویید و لغزش نیز ایجاد شود وبه ندرت، بورسیت، عامل میکروبی دارد. زانو زدن بیش از حد که به ویژه در زنان مستخدم دیده می‌شود می‌تواند به بورسیت زانو بیانجامد. بورسیت نساجها که در ناحیه کیسه مفصلی واقع بر روی استخوان‌های لگن ایجاد می‌شود اغلب در افراد بافنده پارچه که به طور مکرر بر روی میزهای طویل دستگاه پارچه بافی به بالا و پایین حرکت می‌کنند روی می دهد.
  • معمولا بورسیت خود به خود و با استراحت بر طرف می شود ولی ممکن است بهبود بورسیت چند هفته طول بکشد.

اقدامات لازم برای تسکین فوری:

  • استراحت زیاد (به ویژه بورسیت مفصل ران در اثر نشستن بر روی تیوب باد شده بهبود می یابد).
  • استفاده از کمپرس سرد برای مدت ۲ تا ۸ ساعت یا در طول خواب شب.

درمان های مرسوم:

  • پس از تشخیص بیماری به وسیله پزشک که با استفاده از معاینه مفصل مبتلا صورت می‌گیرد درمان آغاز می‌شود.
  • درمان به وسیله تجویز داروهای ضد التهاب غیرکورتون و در مواردی که بورسیت، منشا میکروبی دارد با تجویز آنتی بیوتیک انجام می شود.

در صورت ادامه علایم بیماری یا بسیار شدید بودن آنها، پزشک، مایع کیسه مفصلی را تخلیه، و برای کاهش التهاب، در داخل کیسه مفصلی، آمپول کورتون تزریق می‌کند. چنان چه باز هم علایم بیماری برطرف نشده باشد با عمل جراحی، کیسه مبتلا را خارج می کنند. بورس (کیسه مفصلی) زیر زایده جانبی خار استخوان کتف که بالاترین نقطه شانه است یکی از سه ناحیه‌ای است که در صورت التهاب، به تزریق موضعی کورتون به خوبی جواب می دهد. یکی از مزایای تزریق موضعی کورتون، کمتر بودن عوارض جانبی، در مقایسه با مصرف خوراکی این دارو است. مفاصل زانو و شانه نیز به تزریق موضعی کورتون خوب جواب می‌دهند.

احتیاط:

قبل از مصرف اسیدهای چرب امگا-3 یا روغن ماهی همراه با داروی وارفارین با پزشک مشورت نمایید.

درمان تغذیه ای:

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ التهاب و درد بورسیت را کاهش می‌دهد. به خصوص مصرف ایکوزاپنتاگنوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) به مدت ۲ ماه یا بیشتر موجب کاهش التهاب می‌شود. اسیدهای چرب امگا-۳ در بعضی از آجیل‌ها و دانه‌ها به ویژه گردو و دانه کتان یافت می‌شود ولی منشاء اصلی آن‌ها، ماهی های چرب مثل ماکرل، کیلکا، قزل آلا، سالمون و ساردین است. خوردن مقدار زیاد این غذاها به کاهش علایم بورسیت کمک می‌کند. می‌توان به جای این غذاها، یک تا دوبار در روز، ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی کنسانتره مصرف نمود.

هومیوپاتی:

داروی Apis mellifica مهم‌ترین داروی مورد استفاده در درمان هومیوپاتیک بورسیت است و در مواردی که از حدت کمتری برخورداراست از داروی Ruta grav استفاده می‌شود. درمان هومیوپاتی حتما باید به وسیله متخصص این رشته انجام شود.

طب سوزنی:

و به نظر می رسد موارد دردناک بورسیت خیلی خوب به طب سوزنی جواب می‌دهد ولی کار آزمایی های بالینی بسیار خوب در این باره خیلی‌کم است.

درمان با استفاده از کار بر روی بدن:

و در بعضی موارد بورسیت، نقاط برانگیزاننده فعال در ناحیه مفصل مبتلا وجود دارد. به عنوان مثال، در بورسیت زیر زایده جانبی خار استخوان کتف (زایده اکرومیون) که بالاترین ناحیه شانه است، نقاط برانگیزاننده واقع در عضلات سینه ای یا فوق خاری یا گرد بزرگ اغلب درد بیشتری از خود بورسیت ایجاد می‌کنند. استفاده از دست درمانی، مانند وارد آوردن فشار و کشش و یا طب سوزنی یا تزریق، ماده بی‌حسی می‌تواند این نقاط را غیر فعال کند و درد را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

برای درمان خود بوریست، با استفاده از کار بر روی بدن، باید هر نوع کوتاهی یا فشردگی موجود در عضلات متصل به مفصل را آزاد کرد. در همین زمان، از روش های تسکین دهنده ملایم درد، مانند آب درمانی (هیدروتراپی)، قراردادن کمپرس یخ و/یاکمپرس متناوب سرد وگرم برای کاهش تورم و ناراحتی نیز استفاده می‌شود. ماساژ برای تخلیه النفاوی به کاهش فشار ناشی از مایع اطراف مفصل کمک می‌کند.

  • بورسیت مفصل پاشنه با قرار دادن کفی اسفنجی یا نمدی بهبود می‌یابد. کفی موجب بالاتر قرار گرفتن استخوان پاشنه و کاهش فشار کفش بر کیسه مفصلی پاشنه و محافظت از آن می‌شود. می‌توان از ارتوز محافظ جذب کننده ضربه برای پیشگیری از حرکات غیر طبیعی پاشنه استفاده کرد.
  • تمرین های ورزشی فزاینده که در آنها، تلاش برای کشش عضلات کوتاه یا تحت فشار و تقویت عضلات ضعیف به تدریج افزایش داده می‌شود، بخش مهمی از توان بخشی را تشکیل می‌دهد.

بورسیت میکروبی چه علایمی دارد؟

علایم بورسیت میکروبی عبارتند از: درد فزاینده، قرمزی یا گرمی بر روی مفصل وتب و لرز شدید. در صورت وجود این علایم، فورا به پزشک مراجعه کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.