جداشدگی شبکیه چه علت‌هایی دارد؟ علائم آن کدامند و راه‌های درمان آن چیست؟

0

جداشدگی یا کندگی شبکیه – retinal detachinent به معنی جدا شدن شبکیه از لایه اپی‌تلیوم پوششی رنگدانه‌ای زیر و پشت آن است که معمولاً در اثر سوراخ یا پاره شدن شبکیه روی می‌دهد و باعث می‌شود زجاجیه به ناحیه بین مشیمیه و شبکیه نشت کند و تصویر به خوبی بر روی شبکیه تشکیل نشود و اختلال میدان بینایی و سپس کاهش شدید بینایی و در صورت عدم درمان، نابینایی به وجود آید.

  • ممکن است علت جداشدگی شبکیه ضربه شدید به چشم یا سر، مانند له شدگی یا زخم نافذ باشد ولی اغلب، این اختلال در اثر تغییرات داخلی زجاجیه به دلیل افزایش سن، یا با شیوع کمتر، التهاب قسمت داخلی چشم بروز می‌کند. ممکن است جداشدگی شبکیه به دنبال اعمال جراحی مانند جراحی آب مروارید روی دهد.

– ظهور ناگهانی لکه یا جرقه‌های نورانی یا حالت مگس پران در میدان بینایی می‌تواند نشانه پارگی یا کندگی شبکیه باشد. گاهی جداشدگی شبکیه بدون مشاهده مگس پران و جرقه‌های نورانی روی می‌دهد و در این موارد بیمار متوجه حالتی شبیه به موجی شدن یا آب گرفتگی در بینایی خود می‌شود یا در قسمتی از دید محیطی سایه‌ای سیاه رنگ می‌بیند. ایجاد نقطه کور – scotoma) در میدان بینایی محیطی با ناحیه جداشدگی شبکیه تطابق دارد. پیشروی بیشتر جداشدگی شبکیه، دید مرکزی را تار می‌کند.

توجه

جداشدگی شبکیه تقریباً یک اورژانس پزشکی است و با بروز علایم و نشانه‌های آن باید فوراً به چشم پزشک مراجعه نمود.

– گاهی جداشدگی شبکیه ارثی است و حتی احتمال بروز آن در نوزادان و کودکان وجود دارد.

– در اکثر موارد، جداشدگی شبکیه به آهستگی روی می‌دهد و اولین علامت آن، ظاهر شدن تعداد زیادی لکه‌های شناور – مگس پران) در برابر چشم است. از آنجا که طی روزها و هفته‌های بعد تعداد این نقطه‌ها کاهش می‌یابد ممکن است بیمار به پزشک مراجعه نکند. ممکن است با حرکت دادن چشم، جرقه‌های نورانی دیده شود. به دلیل فقدان اعصاب حسی در شبکیه، درد وجود ندارد.

درمان‌های مرسوم

– پس از تشخیص بیماری که به وسیله چشم پزشک و از طریق معاینه ته چشم با دستگاه افتالموسکوپ صورت می‌گیرد، درمان برحسب نوع جداشدگی شبکیه آغاز می‌شود. اگر پارگی شبکیه در مراحل اولیه باشد که هنوز منجر به جداشدگی شبکیه نشده است درمان عبارت است از ترمیم پارگی با لیزر – با ایجاد سوختگی‌های کوچک در اطراف لبه پارگی) یا کرایوپکسی – منجمد کردن لب‌های پارگی یا منجمد کردن آن) که هر دو روش را می‌توان به طور سرپایی انجام داد. اگر پارگی شبکیه منجر به جداشدگی آن شده باشد، بیمار در بیمارستان بستری می‌شود و طی عمل جراحی، لایه عصبی چشم را که از لایه زیرین خود جدا شده به آن نزدیک می‌کنند.

یک روش جراحی، روش اسکلرال باکلینگ – S. B) است که طی آن، نوار لاستیکی مخصوصی را بر روی کره چشم می‌دوزند. در موارد شدید عمل ویترکتومی – خارج کردن زجاجیه و قرار دادن سرم نمکی، گاز یا روغن سیلیکون به جای آن) |انجام می‌شود. گاز تزریق شده به تدریح از داخل چشم جذب می‌شود ولی روغن باید طی یک جراحی دیگر از چشم خارج شود.

مراقبت‌های پس از عمل جراحی

– اکثر بیماران در دو روز اول پس از جراحی دچار تهوع و استفراغ می‌شوند و از این رو باید از آب میوه و غذاهای کم حجم استفاده نمایند.

– بستن چشم‌ها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، در بعضی موارد ضرورت دارد. در این صورت، چشم سالم را می‌توان فقط در مواقع بسیار لازم باز کرد.

– در صورتی که طی عمل جراحی، در داخل چشم گاز تزریق شده است، بیمار باید در چند روز اول سر خود را در وضعیت خاصی که پزشک با توجه به محل پارگی و نوع جراحی دستور می‌دهد قرار دهد. اگر طی عمل جراحی روغن تزریق شده باشد باید بیمار در چند روز اول بعد از جراحی بر روی شکم و یا در حالت نشسته بخوابد.

– شستن صورت در روز بعد از عمل جراحی مانعی ندارد.

– استراحت بعد از عمل، نسبی است.

– برای تمیز کردن اطراف چشم، پس از جراحی حتما باید از پنبه تمیز – و نه پارچه‌های خشن یا دستمال کاغذی) استفاده شود. معمولاً اگر عارضه‌ای ایجاد نشود بیمار می‌تواند از روز پنجم بعد از عمل استحمام کند.

– نماز خواندن – و حتی سجده کردن)، مطالعه، تماشای تلویزیون و فعالیت‌های عادی زندگی – به شرطی که نحوه صحیح قرار گرفتن سر رعایت شود) بدون مانع است.

– آیا فردی که تحت عمل جراحی جداشدگی شبکیه قرار گرفته می‌تواند به مسافرت برود؟

– پس از جراحی جداشدگی شبکیه مسافرت با اتومبیل و قطار بدون مانع است ولی مسافرت با هواپیما در مواردی که گاز با هوا در چشم تزریق شده باشد باید با نظر پزشک معالج انجام شود. در روزهای اول بعد از عمل بهتر است بیمار از صعود به ارتفاعات و پرواز با هواپیما خودداری نماید.

 – چه مدت پس از عمل جراحی، دید بیمار باز می‌گردد؟

– چنان‌چه قبل از عمل جراحی، دید بیمار کم نشده باشد بعد از جراحی موفق، با جلوگیری از پیشرفت جداشدگی شبکیه دید قبلی حفظ می‌شود و در صورتی که دید کاهش یافته باشد پس از جراحی موفق، دید بیمار به تدریح افزایش می‌یابد و پس از چند ماه به حداکثر می‌رسد.

گاهی علی رغم جراحی موفقیت آمیز شبکیه، دید بیمار افت می‌کند. همچنین ممکن است پس از عمل، فرد نیاز به عینک پیدا کند یا شماره عینک قبلی وی تغییر یابد. در چند روز بعد از عمل به دلیل خراش قرنیه یا وجود گاز در داخل چشم، بینایی کم است ولی پس از چند روز بهبود می‌یابد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.