انواع خونریزی‌های گوارشی و شیوه تشخیص آنها

0

خونریزی‌های گوارشی به علل زیر بروز می‌کنند:

  1. خونریزی از مری: در اثر ابتهاب مری (ازوفاژیت)، واریس مری (بزرگ‌شدگی و اتساع سیاهرگ‌های مری)، پاره شدن لایه مفروش‌کننده مری، سرطان مری و بیماری کبدی.
  2. زخم معده، التهاب معده (گاستریت) و سرطان معده
  3. زخم اثنی‌عشر، التهاب روده باریک (بیماری روده تحریک‌پذیر)، سرطان روده باریک
  4. اختلالات روده بزرگ و راست روده (رکتوم) شامل همورویید (بواسیر)، عفونت‌ها، التهاب (کولیت زخمی)، پولیپ‌های کولون و رکتوم، سرطان کولون و رکتوم، و بیماری دیورتیکولر.

خونریزی‌های گوارشی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

تشخیص ظاهری این خونریزی‌ها، با استفاده از علایم خونریزی صورت می‌گیرد. چنان‌چه محل خونریزی، رکتوم (راست روده) یا قسمت تحتانی کولون (روده بزرگ) باشد. خون روشن؛ مدفوع را می‌پوشاند یا به شکل مخلوط با آن خارج می‌شود. در خونریزی قسمت‌های بالاتر کولون یا انتهای روده باریک، خون مخلوط با مدفوع، تیره‌تر است. خونریزی مری، معده، یا اثنی‌عشر معمولاً با مدفوع سیاه‌رنگ همراه است. محتویات استفراغ، ممکن است برحسب محل، قرمز روشن یا به شکل دانه‌های قهوه باشد. در خونریزی مخفی در مدفوع، ممکن است تغییر رنگ مدفوع دیده نشود و وجود خون به وسیله میکروسکوپ به اثبات برسد.

برای تشخیص قطعی خونریزی دستگاه گوارش و محل آن، پس از تهیه شرح حال و معاینه بیمار، برحسب لزوم از آندوسکوپی فوقانی (مشاهده مری، معده و اثنی‌عشر) یا آندوسکوپی تحتانی (شامل کولونوسکوپی و سیگموییدوسکوپی) و نمونه‌برداری (بیوپسی) استفاده می‌شود. با آندوسکوپ می‌توان نقاط خونریزی‌دهنده را با استفاده از کوتر (دستگاه الکتریکی سوزاننده) یا مواد شیمیایی مخصوص، سوزاند و جلوی خونریزی را گرفت. برای دیدن روده باریک (انتروسکوپی (enteroscopy) از آندوسکوپ مخصوص مجهز به لوله طویل استفاده می‌شود.

اخیراً از یک ابزار تشخیصی جدید به نام کپسول آندوسکوپ (capsule endoscope) نیز استفاده می‌شود. این کپسول، حاوی دوربین ظریفی است که پس از بلیعده‌شدن به وسیله بیمار به معده و روده می‌رسد و تصاویر را به مانیتور ویدیو انتقال می‌دهد. از این کپسول، بیشتر برای یافتن محل خونریزی روده باریک که رسیدن به آن به وسیله آندوسکوپ معمولی دشوار است استفاده می‌شود.

سایر روش‌های تشخیص محل خونریزی دستگاه گوارش عبارتند از: رادیوگرافی با باریم؛ آنژیوگرافی (تزریق ماده حاجب به داخل رگ‌های خونی و مشاهده تصایور مربوط در مانیتور و ثبت آنها)؛ اسکن رادیونوکلید (تزریق مقدار کمی ماده رادیواکتیو و سپس تصویربرداری به وسیله دوربین مخصوص از اعضای مختلف بدن و تعیین محل خونریزی دستگاه گوارش).

درمان‌های مرسوم

پزشک، پس از تشخیص علت و محل خونریزی دستگاه گوارش اقدام به درمان بیمار می‌کند.

برای درمان خونریزی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش، اغلب می‌توان از تزریق مستقیم مواد شیمیایی به کانون خونریزی با استفاده از سوزن مخصوصی که از طریق آندوسکوپ وارد شده‌است یا از کوتر (ابزار مخصص سوزاندن رگ) و در برخی موارد از اشعه لیزر استفاده کرد. پس از کنترل خونریزی داروهای مخصوص برای جلوگیری از عود آن تجویز می‌شوند.

برداشتن پولیپ‌های خونریزی‌دهنده کولون به وسیله آندوسکوپ موجب کنترل خونریزی می‌شود. برداشتن همورویید با استفاده از بستن آن یا به‌کارگیری ابزارهای حرارتی یا الکتریکی در خونریزی‌های عود کننده ناشی از همورویید صورت می‌گیرد. خونریزی‌های قسمت تحتانی دستگاه گوارش نیز با استفاده از تزریق مواد شیمیایی یا به‌کارگیری کوتر از طریق آندوسکوپ قابل کنترل هستند. اما در برخی موارد روش‌های آندوسکوپیک تاثیر نمی‌کنند و باید از تزریق از طریق آنژیوگرافی یا در موارد فعال، شدید یا عودکننده بودن خونریزی از عمل جراحی استفاده کرد.

نکته

علایم خونریزی حاد گوارشی عبارتند از: ضعف، تنگی نفس، گیجی، درد قولنجی شکم، غش، اسهال.

علایم خونریزی مزمن گوارشی عبارتند از: ضعف، خستگی، تنگی نفس، بی‌حالی و غش.

آیا خونریزی‌های ناشی از زخم پیتیک ممکن است عود کنند؟

بله. یک سوم افراد مبتلا به خونریزی ناشی از زخم پیتیک طی 1 تا 2 سال بعد دوباره خونریزی می‌کنند. پیشگیری از عود خونریزی با استفاده از مقابله با علل بیماری، یعنی هلیکوباکتر پیلوری، مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی و اسید بیش از حد معده امکان‌پذیر است.

درمان ریشه‌کن کننده هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به خونریزی گوارشی، احتمال خونریزی دوباره را به کمتر از 50% کاهش می‌دهد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.