خون‌ریزی از واریس‌ چرا ایجاد می‌شود و شیوه درمان آن چیست؟

0

واریس‌های معدی- مروی هنگامی تشکیل می‌شوند که شیب (گرادیان) فشار ورید باب از mmHg ۱۰ تجاوز کند، و خطر پارگی واریس و خون‌ریزی زمانی جدی می‌شود که شیب از mmHg ۱۲ بیشتر شود.

هر ساله در 30-10 درصد بیماران خون‌ریزی رخ می‌دهد، و هر نوبت خون‌ریزی واریس با مرگ و میر ۱۵٪ تا ۳۰٪ همراه است. خون‌ریزی اغلب از واریس‌های بزرگ مری منشأ می‌گیرد و زمانی رخ می‌دهد که کشش زیادی در دیواره رگ برقرار شده و سرانجام پاره شود.

در بین واریس‌های معده، واریس‌های فوندال بیشترین میزان خون‌ریزی را دارند و ممکن است حتی وقتی گرادیان فشاری باب کمتر از mmHg ۱۲ باشد، خون‌ریزی کنند. خون‌ریزی معمولاً موجب هماتز بدون درد، ملنا، و هماتوشزی شود که معمولاً موجب مشکلات همودینامیک می گردد. اختلال سنتز عوامل انعقادی در کبد (به دلیل اختلال کارکرد سلول کبدی) و ترومبوسیتوپنی (به دلیل هیپراسپلنیسم) هـم خون‌ریزی را تشدید می‌کنند.

تدابیر درمانی واریس‌های معدی- مروی عبارت است از درمان خون‌ریزی واریسی حاد، پیش‌گیری از خون‌ریزی مجدد (پیش‌گیری ثانویه)، و پیش‌گیری از اولین نوبت خون‌ریزی (پیشگیری اولیه) .

قدم اول برای درمان خون‌ریزی واریس، مداخلهٔ درمانی برای اصلاح وضعیت همودینامیک است که با کولوئیدهایی نظیر خون، و پلاسمای تازهٔ منجمد انجام می‌شود، در صورت نیاز باید حمایت تنفسی و باز کردن راه هوایی انجام گیرد. دارو درمانی همراه با درمان اندوسکوپیک، نسبت به هر یک از این درمان‌ها به تنهایی ارجح است؛ به خصوص اگر دارو درمانی بلافاصله شروع شود. هم‌چنین، آنتی‌بیوتیک‌های وریدی باید به طور پیش‌گیرانه و در ابتدای درمان شروع شوند زیرا خطر عفونت، خون‌ریزی مجدد و مرگ را کم می‌کنند.

درمان دارویی فعلی، شامل سوماتوستاتین یا آنالوگ‌های صناعی آن (مثل اوکتروئید، واروپپتید waropeptide) می‌شود.

بهترین شیوه تجویز این داروها، پیش از اندوسکوپی است. درمان اندوسکوپی شامل بستن نوار (band ligation) و/ یا اسکلروتراپی است.

مطالعات آینده‌نگر نشان داده‌اند که بستن نوار انتخاب بهتری است زیرا میزان بروز عوارض آن کمتر است. در بیماران با خون‌ریزی از واریس‌های معده، تخریب واریس‌ها از طریق اندوسکوپی و استفاده از چسب سیانواکریلات، بهتر از بستن با نوار است. (اگرچه این درمان در ایالات متحده تایید نشده است).

تامپوناد به کمک بالون (لولهٔ Sengstaken-Blakemore لوله مینه‌سوتا، لوله لینتون) یکی از اقدامات موقت و مؤثر برای بیمارانی است که به درمان آندوسکوپیک پاسخ نداده‌اند.

در این افراد ممکن است لازم شود که توسط یکی از روش‌های جراحی یا کارگذاری شنت پورتوسیستمیک داخل کبدی از طریق ورید ژوگولار (TIPS)، فشار ورید باب کاهش داده شود. پس از کنترل خون‌ریزی حاد اولیه، پیشگیری ثانویه برای جلوگیری از عود خون‌ریزی با دو روش انجام می‌شود: تجویز بتابلوکرهای غیرانتخابی و (پروپرانولول و نادول) و انسداد واریس‌ها با چندین نوبت بستن مجدد نوار با این حال، شرایط بیمار ممکن است به گونه‌ای باشد که نتوان از بتابلوکرهای غیر اختصاصی استفاده نمود. هیچ‌گونه توصیهٔ رسمی در مورد دفعات و مدت پیگیری از طریق اندوسکوپی وجود ندارد. با این حال، معمولاً پس از بستن واریس‌ها، اندوسکوپی در بازه‌های زمانی یک تا شش ماهه انجام می‌شود. توصیه می‌شود با غربالگری اندوسکوپیک، بیمارانی که در معرض خطر خون‌ریزی واریسی هستند (یعنی آنها که واریس‌های بزرگ دارند) شناسایی شوند، تا بتوان پیش‌گیری دارویی اولیه برای آنها انجام داد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که علایم بالینی ممکن است برای پیش‌گیری بیمارانی که احتمالاً واریس‌های بزرگ دارند مفید باشند (یعنی ترومبوسیتوپنی، آسیت، تلانژکتازی). مطالعات متعددی، حاکی از این هستند که بعضی از تظاهرات بالینی (مانند ترومبوسیتوپنی، آسیت، تلانژکتازی) ممکن است در پیش‌بینی این که احتمال تشکیل واریس‌های بزرگ در کدام یک از بیماران بیشتر است، کمک کنند.

با این حال، با توجه به ارزش پیشگویی کنندگی کم این خصوصیات، در تمام موارد جدید سیروز، باید غربالگری اندوسکوپیک انجام شود. مطالعاتی در مورد آندوسکوپی کپسولی به عنوان روشی با خاصیت تهاجمی کمتر نسبت به اندوسکوپی فوقانی انجام شده است ولی در حال حاضر حساسیت کمتری در تشخیص واریس‌ها دارد. پیش‌گیری اولیه باید در تمام بیماران دارای واریس‌های بزرگ و نیز مبتلایان به بیماری کبدی پیشرفته (Child گروه B و C) که واریس‌های کوچکی دارند انجام شود. مسدود کننده‌های غیر اختصاصی  داروهای انتخابی برای پیش‌گیری اولیه هستند زیرا جریان خون باب را کم می‌کنند. بهترین روش در بیماران دارای منبع مصرف این داروها و یا آنهایی که نمی‌توانند مسدود کننده‌های  را تحمل کنند، مسدود کردن واریس‌ها از طریق بستن دور نوار دور آنها با اندوسکوپ است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.