درد در مسیر عصب یا نورالژی چیست و راه تشخیص و درمان آن

0

حملات درد شدید در ناحیه‌ای که به وسیله یک عصب خاص عصب دهی می‌شود، نورالژی – neuralgia) نام دارد. از انواع نورالژی می‌توان به نورالژی عصب سه‌قلو، نورالژی بعد از هرپس، نورالژی ناحیه پس سری، و نورالژی بازو یا ساق پا اشاره کرد.

– درد نورالژی در اثر آسیب عصب ایجاد می‌شود و عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند که از جمله می‌توان به وارد آمدن فشار طولانی بر عصب یا آسیب آن و یا بیرون‌زدگی دیسک مهره‌ای اشاره کرد. عفونت با ویروس هرپس زوستر – بیماری زونا) می‌تواند موجب نورالژی در ناحیه مبتلا شود.

– جراحی صورت یا اعمال دندانپزشکی سنگین، مانند کشیدن دندان یا عصب کشی – درمان روت کانال یا درمان ریشه دندان) نیز می‌توانند موجب نورالژی شوند.

– در بسیاری از موارد، علت نورالژی مشخص نیست. به عنوان مثال تاکنون علت نورالژی عصب سه قلو یا نورالژی عصب زبانی حلقی معلوم نشده است.

— نورالژی عصب سه قلو در خانم‌ها و افراد مبتلا به بیماری ام اس شایع‌تر است. به ندرت نورالژی عصب سه قلو در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب سه قلو – تری ژمینه: trigeminalnerve) به وسیله تومور یا یک رگ خونی مبتلا به افزایش اندازه بروز می‌کند.

در صورت وجود نشانه‌های نورالژی به پزشک مراجعه کنید زیرا به ندرت ممکن است عامل آن، یک اختلال زمینه‌ای جدی باشد.

– در بعضی از افراد مبتلا به نورالژی اثبات شده، تماس با سرما موجب برانگیخته شدن حملات می‌شود. در عده‌ای از بیماران، تنها ایجاد ناراحتی بسیار خفیف در محل مبتلا باعث ایجاد درد شدید و خنجری می‌شود. به عنوان مثال در نورالژی عصب سه قلو، حرکت کردن صورت در هنگام لبخند زدن یا اخم کردن ممکن است باعث شروع حمله درد شود و در نورالژی پس از زونا، لمس پوست می‌تواند شروع حمله را در پی داشته باشد، اگر چه در بعضی موارد، درد، بدون وجود برانگیزاننده و به صورت خود به خود آغاز می‌شود.

درمان‌های مرسوم

—در بعضی موارد، نورالژی خود به خود بهبود می‌یابد. در سایر موارد باید عامل زمینه‌ای – مانند بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای) را درمان نمود.

– شروع زودرس مصرف داروهای ضد ویروس – مثل آسیکلوویر)، احتمال نورالژی مقاوم بعد از زونا را کاهش می‌دهد و نیز می‌تواند مدت حمله را کوتاه کند.

– می‌توان در نورالژی زونا از مالیدن کرم‌های بی حس کننده بر روی ناحیه مبتلا استفاده کرد.

– آمی‌تریپتیلین، نوعی داروی ضد افسردگی است که می‌تواند احتمال بروز نورالژی پایدار را که 6 ماه یا بیشتر طول می‌کشد کاهش دهد.

– کاربامازپین، نوعی داروی ضد صرع است که به تسکین درد نورالژی عصب سه قلو کمک می‌کند. در بعضی موارد، داروی ضد صرع دیگر، موسوم به کلونازپام مؤثر واقع می‌شود.

– در صورت مقاوم بودن علایم نورالژی عصب سه‌قلو می‌توان از عمل جراحی، به منظور از بین بردن عصب به وسیله حرارت یا بریدن آن – از طریق جراحی میکروسکوپی) استفاده کرد. هر دو روش مزبور موجب کرختی در سمت مبتلای صورت می‌شود. چنان‌چه بزرگ شدگی رگ خونی یا وجود تومور، عامل نورالژی عصب سه قلو باشد باید به وسیله جراحی آن را برداشت.

درمان تغذیه‌ای

– حذف آسپارتام – که نوعی شیرین کننده مصنوعی نوشابه‌ها و غذاهای کنسرو شده است) ممکن است به بهبود نورالژی عصب سه قلو کمک کند. متانول، جزیی از آسپارتام است که بر اعصاب اثر سمی دارد.

– کافئین موجود در قهوه، چای، کولاها، شکلات و حتی بعضی داروهای مسکن می‌تواند باعث بروز نورالژی عصب سه قلو شود وحذف این ماده موجب بهبود نورالژی خواهد شد.

– فراورده‌های ویتامین B ممکن است موجب بهبود نورالژی شوند.

گیاه درمانی غربی

– کرم کاپساییسین – CAPSAICIN) را می توان برای تسکین درد نورالژی به پوست مالید.

احتیاط

مکمل‌های ویتامین B ممکن است با اثر بعضی از داروها تداخل داشته باشند. در این باره با پزشک مشورت کنید.

طب سوزنی

– طب سوزنی و نیز روش‌های مرتبط با آن، از جمله تحریک الکتریکی عصب از راه پوست – TENS) اغلب در کلینیک‌های درد برای درمان انواعی از سندرم‌های درد مزمن به کار می‌روند.

درمان با استفاده از کار برروی بدن

– اُستئوپاتی یا کایروپراکتیک ممکن است بتوانند دفعات و شدت نورالژی عصب سه قلو یا نورالژی پس سری را در صورتی‌که ناشی از محدودیت مفاصلی صورتیا جمجمه باشند تسکین دهند.

– اُستئوپاتی جمجمه که به آن دستکاری جمجمه نیز گفته می‌شود عبارت است از وارد آوردن فشار بسیار ملایم به نقاط خاصی از جمجمه به منظور برقرارری درجات بسیار کم حرکت در ناحیه درزها – سوچورها) ی مختلف آن و نیز سایر مفاصل جمجمه و مفاصل استخوان‌های صورت. درزهای جمجمه به مفاصل ثابت این استخوان گفته می‌شود. دستکاری جمجمه می‌تواند به تسکین درد ناشی از نورالژی صورت و پشت سر کمک کند.

– وارد آوردن فشار – با دست) و استفاده از روش‌های کشش به وسیله متخصصان اُستئوپاتی، ماساژ درمانی و بعضی از فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان کایروپراکتیک می‌تواند موجب غیرفعال شدن نقاط برانگیزاننده درد شود.

درمان‌های روان تنی

– تمرین‌های آرام‌سازی و بیوفیدبک الکترومیوگرافیک – EMG) یا بیوفیدبک مخصوص سفتی عضلات می‌توانند موجب تسکین نورالژی شوند. در بعضی افراد استرس‌های روانی باعث نورالژی می‌شوند و با کاهش میزان بروز استرس و آرام‌سازی می‌توان به بهبود آنها کمک کرد.

 نورالژی عصب سه قلو

– نورالژی عصب سه قلو، به درد ناشی از آسیب عصب‌تری ژمینه – عصب سه قلو) که پنجمین جفت اعصاب جمجمه‌ای – مغزی) است گفته می‌شود. این اختلال، شایع‌ترین سندرم عصببی سنین بالا است و زنان سه برابر مردان به آن مبتلا می‌شوند. درد نورالژی عصب سه قلو در بیش از 95% موارد یک طرفه است و اغلب به شکل برق گرفتگی – تیک دردناک) یا احساس سوزش در یک یا دو یا هر سه شاخه عصب بروز می‌کند و 2 تا 120 ثانیه طول می‌کشد. گاهی درد مبهم به صورت مداوم وجود دارد. درد ممکن است طاقت فرسا باشد. به نظر می‌رسد شایع‌ترین علت بیماری، تحت فشار قرارگرفتن رگ‌ها به وسیله ریشه‌های سرخرگی نزدیک رشته عصبی است که این اختلال در MRI تشخیص داده می‌شود. سایر علل عبارتند از: بیماری‌های بدخیم، ام‌اس، آنوریسم‌های داخل جمجمه و التهاب سرخرگ‌های جمجمه‌ای.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.