بیماری روزاسه چیست؟ چه علایم و نشانه‌هایی دارد و چطور درمان می‌شود؟

0

* روزاسه (rosacea) نوعی بیماری التهابی و غیرشایع پوستی است که با ایجاد پوستول‌ها (pustules؛ جوش‌های چرکی) در ناحیه گونه، پیشانی و بینی شناخته می‌شود و با برافروختگی و قرمزی صورت، خارش و سوزش و احتمالا جوش‌های سفید و زرد کوچک همراه است.

* معمولا بینی بیمار قرمز و گونه‌هایش گر گرفته است.

* این بیماری اگرچه ممکن است شبیه آکنه (جوش بزرگسالان با جوش غرور جوانی) باشد ولی در حقیقت با جوش‌های چرکی یا غیرچرکی و لکه‌های سرسیاه ارتباطی ندارد.

* بیماری اکثرا در بزرگسالان (۳۰ تا ۵۵ ساله) دیده می‌شود و تنها به ندرت افراد زیر ۳۰ سال را مبتلا می‌کند. روزاسه در خانم‌ها شایع‌تر است ولی فرم شدیدتر بیماری بیشتر در آقایان دیده می‌شود. ممکن است چند نفر از افراد فامیل مبتلا به روزاسه باشد.

* تلانژکتازی (telangiectases) یعنی گشادشدگی دایمی رگ‌های خونی ظریف (مویرگ‌ها، آرترویول‌ها و ونول‌ها) که موجب پیدایش ضایعات قرمزرنگ کوچک کانونی می‌شود معمولا در پوست این بیماران وجود دارد.

* علت روزاسه مشخص نیست و مجموعه‌ای از عوامل ژنتیک و محیطی را در ایجاد آن مؤثر می‌دانند.

* روزاسه بسیار طولانی ممکن است منجر به رشد بیش از حد بافت همبندی، به ویژه در ناحیه بینی شود. این اختلال که رینوفیم (rhinophyma) نام دارد به ویژه در مردان مسن بروز می‌کند و با ضخیم‌شدگی شدید بینی و متورم و ارغوانی شدن رنگ آن همراه است.

* ممکن است روزاسه موجب خشکی و حساس شدن پوست شود و یا همراه با پوست چرب و پوسته‌ریزی باشد.

* گاهی برآمدگی‌های قرمز کوچکی بروز می‌کنند که برطرف نمی‌شوند و تا اطراف بینی، گونه‌ها، چانه و پیشانی گسترش می‌یابند که به این وضعیت، روزاسه التهابی گفته می‌شود.

* روزاسه ممکن است با ناراحتی‌های چشمی مانند احساس سوزش یا وجود سنگریزه در چشم و التهاب یا پوسته‌پوسته شدن پلک‌ها همراه شود.

* عوامل تشدیدکننده روزاسه عبارتند از:

غذاهای گرم؛ مشروبات الکلی؛ غذاهای دارای ادویه و کافئین؛ تماس با نور خورشید؛ هوای گرم؛ استرس؛ خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ؛ ورزش شدید؛ استفاده از سونا یا حمام داغ؛ مصرف کورتون و داروهای گشادکننده عروق؛ داروهای حاوی اسید، الکل و سایر محرک‌ها.

درمان‌های مرسوم

* پس از تشخیص بیماری که معمولا براساس ظاهر آن، به وسیله پزشک متخصص پوست صورت می‌گیرد، درمان موضعی یا عمومی آغاز می‌شود. موارد خفیف بیماری اغلب به درمان موضعی با مترونیدازول یا سدیم سولفاستامید جواب می‌دهد. موارد شدیدتر به وسیله آنتی‌بیوتیکی موسوم به تتراسایکلین، به شکل خوراکی درمان می‌شود. تلانژیکتازی باقی‌مانده را می‌توان با لیزر درمان نمود. استفاده از درمان موضعی پوست برای موارد ابتلای چشم مؤثر نیست.

توجه

روزاسه چشمی با خطر نابینایی همراه است و باید به وسیله متخصص چشم تحت درمان قرار گیرد.

* بیماری روزاسه در چشم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

روزاسه چشمی با اختلالات التهابی چشم، شامل التهاب قرنیه (کراتیت)، التهاب پلک (بلفاریت)، التهاب عنبیه (ایریتیس) و شالازیون عودکننده (نوعی توده پلکی ناشی از التهاب غده میبومین چشم) همراه است.

* آیا رینوفیم قابل درمان است؟

رینوفیم را می‌توان با استفاده از جراحی یا اشعه لیزر درمان نمود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5