طاسی‌ چه انواع و علت‌هایی دارد؟

0

طاسی‌های غیرمادرزادی شامل طاسی منطقه‌ای، طاسی توام با ایجاد بافت جوشگاهی و طاسی بدون ایجاد بافت جوشگاهی هستند که در اینجا به اختصار به آنها اشاره می‌شود.

طاسی منطقه‌ای (alopecia areata) اختلالی با علت ناشناخته است که در آن، لکه‌های جداگانه‌ای از طاسی بر روی پوست سر افراد سالم، اعم از بزرگسال یا کودک ایجاد می‌شود. اگر تعداد این لکه‌ها، محدود (از ۱ تا ۳) باشد پیش‌آگهی آن خوب است و معمولا طی یک سال، موی این مناطق دوباره رشد خواهد کرد. به نظر می‌رسد بیماری، علت «خودایمنی» دارد و اغلب، استرس با شروع آن در ارتباط است. این بیماری، کاملا شایع است و ۱٪ افراد تا ۵۵ سالگی مبتلا به آن می‌شوند. طاسی منطقه‌ای با خارش و تحریک همراه نیست و شایع‌ترین سن بروز آن در بچه‌ها، ۴ تا ۵ سالگی است و در ۳۵٪ افرادی که قبل از ۲۰ سالگی مبتلا می‌شوند، سابقه فامیلی این بیماری هم وجود دارد. میزان بروز آتوپی (آلرژی) در بیمار و اعضای فامیلش ازدیاد نشان می‌دهد و احتمال بروز برخی بیماری‌های خودایمنی (مثل التهاب تیرویید، ویتیلیگو، دیابت شیرین، بیماری آدیسون، و کم‌خونی وخیم) در این افراد بیشتر است. موهای ناحیه مبتلا به آسانی در اثر کشیدن ملایم، کنده می‌شوند. ممکن است در حاشیه‌های ضایعات فعال، موهایی که رشد می‌کنند به شکل علامت تعجب (!) دیده شوند که بسیار به تشخیص بیماری کمک می‌کند. ابروها و مژه‌ها نیز ممکن است دچار این نوع طاسی شوند و موهای آنها به طور نسبی یا کامل بریزد. همچنین ممکن است در قسمت‌هایی از بدن، اندام‌ها، بخش مرکزی قفسه سینه، و ریش نوعی طاسی ایجاد شود. ممکن است طاسی منطقه‌ای به سرعت به طاسی کامل (alopecia totalis) تبدیل شود.

در طاسی منطقه‌ای، اغلب رشد دوباره مو در افراد جوان و مسن به شکل کم‌رنگ‌تر از طبیعی دیده می‌شود. درمان طاسی منطقه‌ای به وسیله پزشک و با تزریق کورتون به داخل ضایعه؛ تجویز لوسیون ماینوکسیدیل؛ تجویز ترکیبات ضدایمنی موضعی و در موارد شدیدتر، کورتون خوراکی انجام می‌شود.

* طاسی توام با ایجاد بافت جوشگاهی (cicatricial alopecia یا (scarring alopecia در اثر تخریب فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود که ممکن است ناشی از اختلال تکاملی، ضربه (مثل سوختگی)، تومور یا عفونت باشد. در بعضی موارد علت طاسی معلوم نیست. نوعی از این طاسی، فولیکولیت decalvans نام دارد که با ایجاد دلمه و عفونت چرکی پوست سر همراه است و لکه‌هایی از طاسی دایمی همراه با بافت جوشگاهی بر جا می‌گذارد و در اثر استافیلوکوک طلایی ایجاد می‌شود. نوع دیگر طاسی توام با ایجاد بافت جوشگاهی، ناشی از بیماری لیکن پلان پوست است و ضایعات آن به صورت لکه‌های التهابی فولیکولی قرمز کدر همراه با مناطق در حال افزایش طاسی دیده می‌شود. (به مبحث شماره ۲۲ مراجعه کنید).

تغییرات پوست سر در بیماری لوپوس (که از بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است) شایع‌اند و طاسی تقریبا در ۵۰٪ موارد نوع حاد و سیستمیک لوپوس وجود دارد. در نوع دیسکویید لوپوس، ضایعات پوست سر در ۲۰٪ آقایان و ۵۰% خانم‌ها ایجاد می‌شود. بافت جوشگاهی در پوست سر به شکل واضح ایجاد می‌شود و طاسی روی می‌دهد.

* طاسی بدون ایجاد بافت جوشگاهی شامل طاسی آندروژنتیک (androgenetic)، تلوژن افلوویوم (telogen effluvium)، طاسی منتشر ناشی از اختلال غدد داخلی و طاسی منتشر مزمن می‌شود.

طاسی آندروژنتیک (طاسی نوع مردانه یا طاسی معمولی) به طور بسیار شایع در آقایان و خانم‌ها دیده می‌شود. بعد از بلوغ، فولیکول‌های انتهایی موها به تدریج کوچک می‌شوند و ریزش مو افزایش می‌یابد. ریزش مو به شکل دوطرفه (از دو گیجگاه) شروع می‌شود و همراه با آن، موهای فرق سر نازک می‌شوند ولی فولیکول‌های موهای جانبی و پشت سر عادی هستند. در خانم‌ها هم ممکن است الگوی ریزش موی «مردانه» موجود باشد ولی معمولا خانم‌ها دچار ریزش موی با الگوی لودویگ (Ludwig) می‌شوند و موهای فرق سر هم نازک می‌شود. ریزش مو در سنین بعد از بلوغ معمولا در جنس مونث آهسته‌تر از جنس مذکر است ولی سرعت آن در خانم‌ها، پس از سن یائسگی افزایش می‌یابد.

تلوژن افلوویوم، نوع دیگر طاسی بدون بافت جوشگاهی است که عبارت است از ریزش موقت و منتشر مو که معمولا به دنبال استرس جسمی یا روانی (مثلا به دنبال بعضی از بیماری‌ها) روی می‌دهد. در این موارد، ریزش مو ۶ تا ۱۶ هفته طول می‌کشد و سپس بدون درمان، خودبه‌خود رفع می‌شود.

از دیگر انواع طاسی بدون ایجاد بافت جوشگاهی، طاسی منتشر ناشی از اختلالات غدد داخلی (مثل پرکاری و به ویژه کم‌کاری تیرویید، کم‌کاری پاراتیرویید و کم‌کاری هیپوفیز) است.

بعضی از داروها، مثل داروهای ضدانعقاد و اکثر داروهای مورد مصرف در شیمی‌درمانی موجب طاسی نوع آناژن افلوویوم (anagen effluvium) می‌شوند. سوءتغذیه هم باعث خشکی و نازکی موها می‌شود. بی‌اشتهایی عصبی هم با نازک شدن موها همراه است. کمبود آهن و روی، موجب طاسی منتشر می‌شوند.

طاسی منتشر مزمن، از دیگر انواع طاسی بدون ایجاد بافت جوشگاهی است و به صورت دایمی یا متناوب موجب ریزش منتشر می‌شود. معمولا این اختلال از ۲۵ سالگی به بعد بروز می‌کند و در خانم‌ها شایع‌تر است. فولیکول‌های طبیعی مو بعد از ۳۰ سالگی شروع به کاهش می‌کنند. اختلالات غدد داخلی، تلوژن افلوویوم، داروها و عوامل غذایی در ایجاد این نوع طاسی نقش دارند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.