عفونت قارچی پوست و بیماری پای ورزشکاران چیست؟ شیوه درمان

0

* کچلی (tinea ringworm) نوعی عفونت قارچی پوست است که موجب بروز لکه‌های خارش‌دار، و حلقوی‌شکل پوست می‌شود و در بسیاری از قسمت‌های بدن ممکن است روی دهد، هرچند که شایع‌ترین نقاط ابتلا به آن، پوست سر و کشاله ران است. ابتلای پاها به این نوع عفونت، پای ورزشکاران (athlete’s foot) نام دارد.

* کچلی ممکن است ناخن‌ها را نیز گرفتار کند.

* نشانه‌های کچلی ناشی از عفونت قارچی که در اثر گونه‌های مختلف قارچ‌ها، مانند میکروسپوروم، تریکوفیتون و اپیدروموفیتون (که بر روی لایه‌های مرده پوست انسان و جانوران زندگی می‌کنند) به وجود می‌آید عبارتند از: ایجاد بثورات (جوش‌های قرمز) و پوسته‌پوسته به صورت یک ناحیه حلقوی کوچک؛ خارش ناحیه مبتلا؛ بیشتر شدن تعداد حلقه‌های مزبور پس از ۱ تا ۲ هفته؛ بزرگ‌تر شدن حلقه‌ها و ایجاد یک حلقه قرمز پوسته‌دار که معمولا یک ناحیه مرکزی پوست طبیعی را احاطه می‌کند؛ پوسته‌ریزی شبیه به شوره در کچلی پوست سر که ممکن است با ریزش مو همراه باشد؛ سفید و ضخیم شدن ناخن‌ها که اغلب با وجود ماده سفید شکننده در زیر آنها همراه است. در کچلی سر، به دنبال ایجاد ضایعات اولیه، موهای منطقه شکننده می‌شوند و می‌ریزند.

* در ابتلای پاها به قارچ کچلی (پای ورزشکاران)، نواحی ترک‌خورده، زخمی و خارش‌دار پوست زیر پاها و اغلب در بین انگشتان وجود دارد و در همین مناطق، پوسته‌ریزی، سفیدشدگی و مرطوب بودن پوست مشاهده می‌شود.

* عوامل مستعدکننده کچلی ناشی از قارچ عبارتند از: رشد بیش‌ازحد قارچ کاندیدا در روده‌ها؛ کاهش ایمنی بدن (مثلا در اثر دیابت یا ایدز)

* عامل برانگیزاننده کچلی قارچی، تماس با قارچ ایجادکننده عفونت است.

* قارچ کچلی در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند و به همین دلیل اغلب در نواحی تناسلی، نشیمن، روی پاها و سطح داخلی ران‌ها یافت می‌شود.

* بیماری در تمام سنین دیده می‌شود ولی در کودکان، کچلی سر و در مردان، کچلی کشاله ران شایع‌تر است.

* قارچ کچلی در اثر تماس مستقیم پوستی با فرد یا جانور آلوده (مثل گربه)، یا از طریق استفاده از حوله یا برس فرد مبتلا انتقال می‌یابد.

* بیماری پای ورزشکاران در نوجوانان و جوانان شایع‌تر است و معمولا از طریق تماس مستقیم یا راه رفتن با پای برهنه در نواحی گرم و مرطوب مانند استخرهای شنا و اتاقک‌ها تعویض لباس استخرها ایجاد می‌شود.

مراقبت از خود

* در صورت ابتلا به کچلی قارچی، پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید؛ ملافه و لباس زیر را هر روز عوض کنید و هر شب لباس خواب تمیز بپوشید؛ هر روز به محل مبتلا کرم موضعی و یا پودر بزنید.

* در صورت ابتلا به بیماری پای ورزشکاران، برای خشک کردن کامل بدن، فقط از حوله خودتان استفاده کنید (به ویژه برای پوست بین انگشتان پا و پس از شنا یا استحمام)؛ به جای جوراب و کفش ساخته شده از مواد مصنوعی، از نوع طبیعی آنها استفاده کنید تا جریان هوا در اطراف پاها برقرار شود؛ هر روز صبح پودر مخصوص پای ورزشکاران به جوراب و کفش خود بزنید؛ جوراب‌های خود را هر روز عوض کنید؛ دوبار در روز برای ناحیه بین انگشتان پا از پودر و یا کرم ضد قارچ استفاده نمایید.

درمان‌های مرسوم

* معمولا پزشکان با مشاهده لکه‌های پوستی مخصوص عفونت قارچی، بیماری را تشخیص می‌دهند و در صورت نیاز به تأیید، از تست‌های آزمایشگاهی که بر نمونه‌های پوست، مو یا ناخن انجام می‌شود و وجود قارچ بیماری را به اثبات می‌رساند استفاده می‌کنند.

* چنان‌چه عفونت قارچی، موضعی است و تنها یک ناحیه از بدن را مبتلا نموده از کرم‌های ضدقارچ موضعی استفاده می‌شود. بعضی از این کرم‌ها را می‌توان بدون نیاز به نسخه، از داروخانه تهیه نمود ولی برای استفاده از کرم‌های قوی‌تر، تجویز پزشک ضرورت دارد. ممکن است درمان کچلی و نیز بیماری پای ورزشکاران به دو هفته درمان با کرم‌های حاوی داروی ضدقارچی، مانند میکونازول تا تربینافین نیاز داشته باشد. این داروها گاهی تحریک موضعی ایجاد می‌کنند.

* از داروهای ضدقارچ خوراکی، مانند ایتراکونازول، گریزوفولوین و تربینافین در عفونت‌های وسیع‌تر به ویژه در ناحیه پوست سر استفاده می‌شود و گاهی هم این داروها برای درمان بیماری پای ورزشکاران و عفونت‌های ناخن به کار می‌رود. این داروها به وسیله پزشک تجویز می‌شود و ممکن است درمان با آنها تا ۲ ماه طول بکشد.

احتیاط

داروهای ضدقارچ دارای عوارض جانبی هستند. در این‌باره با پزشک مشورت کنید.

درمان تغذیه‌ای

* افراد مبتلا به قارچ کچلی یا بیماری پای ورزشکاران ممکن است دچار مشکل زمینه‌ای ناشی از رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکانس (candida albicans) در روده باشند. تجربه بالینی نشان می‌دهد که کنترل رشد مزبور با استفاده از رژیم ضد کاندیدا، معمولا تسکین درازمدت و حتی بهبود دایمی عفونت‌های قارچی را امکان‌پذیر می‌سازد.

گیاه‌درمانی غربی

* اغلب استفاده از گیاه همیشه بهار (calendula officinalis) برای درمان بیماری پای ورزشکاران مفید واقع می‌شود. از تعدادی دیگر از داروهای موضعی گیاهی نیز برای درمان کچلی قارچی استفاده می‌شود.

احتیاط

قبل از شروع گیاه‌درمانی و در صورتی که پیش از این از داروی دیگری استفاده می‌کرده‌اید با متخصص گیاه‌درمانی مشورت نمایید. در صورت باردار بودن، از روغن آویشن استفاده نکنید.

* قارچ کچلی کدام قسمت‌های بدن را می‌تواند مبتلا کند؟

قارچ‌های کچلی می‌توانند تمام بافت‌های کراتینیزه بدن، شامل پوست، فولیکول‌های مو و ناخن‌ها را گرفتار سازند. این قارچ‌ها به اپیدرم حمله می‌کنند و واکنش التهابی شامل قرمزی و خارش را سبب می‌شوند. عفونت‌های درماتوفیتی (قارچی) در نواحی مختلف ایجاد می‌شوند و بروز کچلی بدن (tinea corporis؛ شامل تنه، شانه‌ها یا اندام‌های حرکتی)؛ کچلی کشاله ران و اطراف نشیمنگاه و ناحیه میاندوراه (tinea cruris)؛ کچلی صورت (tinea faciei، شامل مناطق بدون موی صورت)؛ کچلی ریش (tinea barbae؛ شامل ناحیه ریش‌دار صورت و گردن)؛ کچلی پا (tinea pedis)؛ کچلی ناخن (tinea unguium)؛ کچلی سر (tinea capitis) را به دنبال دارند.

* آیا کچلی قارچی سر با خارش یا عارضه دیگری نیز همراه است؟

ممکن است خارش پوست سر به صورت خفیف وجود داشته باشد. گاهی ضایعاتی پر از چرک موسوم به کریون (kerion) بر روی پوست به وجود می‌آید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5