علایم و نشانه‌های مسمومیت غذایی و راه‌های درمان آن

0

مسمومیت غذایی در اثر مصرف غذاها با نوشیدنی‌های آلوده ایجاد می‌شود. باکتری‌ها، مواد شیمیایی و سایر مواد زیان‌بخش در صورت موجود بودن غذا می‌توانند باعث مسمومیت شوند.

بیش از 250 نوع مسمومیت غذایی شناخته و معرفی شده است که اکثر آن‌ها در اثر میکروب‌ها، ویروس‌ها، یا انگل‌ها ایجاد می‌شوند. سایر موارد مسمومیت‌های غذایی در اثر سموم یا مواد شیمیایی آلوده‌کننده (مثل قارچ‌های سمی) ایجاد می‌شوند.

کامپیلوباکتر، سالمونلا، اشریشیاکلی (E.coli) و گروهی از ویروس‌ها شامل کالیسی ویروس که ویروس نورواک (Norwalk) هم نامیده می‌شود و ویروس‌های مشابه نورواک از عوامل شایع مواد غذایی هستند.

کامپیلوباکتر موجب تب، اسهال و دردهای قولنجی (کرامپ) شکمی می‌شود و شایع‌ترین عامل اسهال میکروبی در جهان است. این باکتری در روده پرندگان سالم و گوشت اکثر ماکیان زندگی می‌کند و خوردن گوشت نیم‌پخته آن‌ها شایع‌ترین علت بروز مسمومیت غذایی با کامپیلوباکتر است.

سالمونلا نیز در روده پرندگان، خزندگان و پستانداران وجود دارد و موجب تب، اسهال و درد شکم می‌شود و می‌تواند در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی به جریان خون حمله کند و عفونت‌های تهدیدکننده حیات به وجود می‌آورد.

گاو، مخزن باکتری Ecoli 0157:H7 است و معمولاً انسان به دنبال خوردن گوشت آلوده این حیوان یا آب آلوده به مقادیر میکروسکوپی مدفوع آن آلوده می‌شود. بیماری با اسهال جدید و خونی و درد قولنجی شکم همراه است و معمولاً تب چندانی وجود ندارد. در 3 تا 5 درصد موارد کم‌خونی موقت، خونریزی شدید و نارسایی کلیه ایجاد می‌شود.

کالیسی ویروس موجب بیماری گوارشی حاد توام با استفراغ (که شدت بیشتری نسبت به اسهال دارد) می‌شود و معمولاً طی 2 روز بهبود می‌یابد. به نظر می‌رسد این عفونت از طریق فرد- به فرد انتقال پیدا می‌کند و آلوده شدن مواد غذایی به دست‌های آلوده فرد ناقل باعث انتقال بیماری می‌شود.

بعضی بیماری‌های شایع، گاهی از طریق غذا انتقال می‌یابند هر چند اغلب، از راه‌های دیگر منتقل می‌شوند. این عفونت‌ها عبارتنداز: شیگلا، هپاتیت A و انگل‌های ژیاردیالامبلیا و کریپتوسپوریدیا. حتی گلودردهای استرپتوکوکی گاهی از راه غذا انتقال می‌یابند.

باکتری استافیلوکوک طلایی می‌تواند در بعضی غذاها رشد کند و سمی تولید نماید که موجب استفراغ شدید شود.

بوتولیسم، بیماری نادر ولی کشنده‌ای است که در اثر رشد باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم و تولید سم فلج‌کننده قوی به وسیله آن ایجاد می‌شود.

آلوده شدن ناخواسته غذا به حشره‌کش یا استفاده از سموم طبیعی برای آماده‌سازی یک ماده غذایی می‌تواند موجب مسمومیت شود.

علایم مسمومیت غذایی معمولاً عبارتنداز: اسهال، درد شکم و تهوع و استفراغ. به دلیل شباهت علایم در مسمومیت‌های غذایی مختلف، معمولاً بدون انجام آزمایش نمی‌توان عامل ایجاد بیماری را مشخص کرد مگر این‌که بیماری در جریان همه‌گیری تشخیص داده‌شده‌ای (مثل وبا) ایجاد شده باشد.

درمان‌های مرسوم

پس از تشخیص عامل به وسیله پزشک و با استفاده از آزمایش دید مستقیم مدفوع در آزمایشگاه و به وسیله میکروسکوپ و نیز از طریق کشت مدفوع و یا در مورد ویروس‌ها که به دلیل کوچک بودن با میکروسکوگ معمولی دیده‌نمی‌شود و نیز قابل کشت دادن نیستند، از راه آزمایش نمونه مدفوع از نظر نشانگرها (مارکرها) ی ژنتیکی خاص، درمان آغاز می‌شود.

درمان مسمومیت‌های غذایی مختلف، برحسب عامل ایجاد کننده آنها متفاوت است.

در صورت بروز کم‌آبی، باید آن را با تجویز مایعات و الکترولیت‌ها درمان کرد. فرآورده‌هایی مانند بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol) می‌توانند موجب کاهش مدت و شدت اسهال ساده شوند. تجویز داروی ضد اسهال در صورت عدم وجود مدفوع خونی یا تب موجب تسکین علامتی می‌شود. در موارد وجود خون در مدفوع یا تب شدید، استفاده از ترکیبات داروهای ضداسهال موجب تشدید بیماری می‌شود.

توجه

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود تب بالای 6/38 درجه سانتی‌گراد
  • وجود خون در مدفوع
  • وجود استفراغ طولانی که مانع از باقی‌ماندن مایعات در معده شود.
  • بروز علایم کم‌آبی بدن (کاهش ادرار، خشکی ادرار، خشکی دهان و حلق، ایجاد سرگیجه در هنگام برخاستن از وضعیت نشسته، یا خوابیده)
  • اسهال بیش از 3 روز

درمان تغذیه‌ای

به قسمت درمان تغذیه‌ای (مبحث 102؛ اسهال) مراجعه کنید.

بیماری اسهال مسافران چیست؟

بیماری اسهال مسافران، شایع‌ترین بیماری مرتبط با مسافرت است و معمولاً 3 روز تا 2 هفته پس از رسیدن مسافر به مناطق حاره آغاز می‌شود. از میلیون‌ها مسافرتی که طی آن، افراد، سالیانه از کشورهای صنعتی به مناطق حاره آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوب می‌روند، 20 تا 50 درصد با شروع ناگهانی دل‌پیچه، بی‌اشتهایی و اسهال آبکی همراه می‌شود. در اکثر موارد، علایم در 3 تا 5 روز اول شروع می‌شوند و 1 تا 5 روز به طول می‌انجامند. اغلب موارد اسهال مسافران در میان افرادی که به مناطق توسعه نیافته جهان سفر می‌کنند در اثر خوردن غذا یا آب آلوده روی می‌دهد و ناشی از میکروارگانیسم‌های مختلف مانند E. Coli، شیگلا، سالمونلا، کامپیلوباکترژژونی، ویبریوکُلرا (عامل بیماری وبا)، روتاویروس و نورو ویروس، انتامبا هیستولیتیکا (عامل بیماری اسهال خونی آمیبی)، ژیاردیالامبلیا، کریپتوسپوریدیوم و برخی از میکروب‌های دیگر است و از این میان، E.coli شایع‌ترین عامل ایجاد کننده اسهال مسافران به شمار می‌آید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5