وزوز گوش چه علت‌هایی دارد و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

0

قبل از توضیح درباره وزوز گوش، خلاصه‌ای از آناتومی و وظایف گوش ذکر می شود:

  • گوش‌ها، اندام شنوایی و تعادلی بدن هستند و از سه بخش مشخص تشکیل می‌شوند: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. قسمتی از گوش که از بیرون دیده می‌شود لالهٔ گوش نام دارد. بخش خارجی مجرای گوش نیز با استفاده از دستگاهی به نام «اتوسکوپ» قابل مشاهده است. مجرای گوش که به وسیله موهای ریزی پوشیده شده، ماده مومی محافظتی ترشح می‌کند و صداهای دریافتی را به داخل انتقال می‌دهد. این مجرا به پرده صماخ می‌رسد. این پرده در واکنش به صدا به ارتعاش در می‌آید.

گوش میانی دارای سه استخوان ظریف – استخوانچه) به نام‌های چکشی، سندانی و رکابی است که ارتعاش‌های صوتی را از پرده صماخ به غشای دریچه بیضی انتقال می‌دهند. این غشا، گوش میانی را از گوش داخلی جدا می‌کند. گوش داخلی در جمجمه قرار دارد و حاوی بخشی صدف مانند به نام «حلزون» است که گیرنده حسی شنوایی محسوب می‌شود. گوش داخلی همچنین از بخشی به نام «دهلیز» و بخشی به اسم «مجاری نیم دایره» تشکیل شده که مسئولیت تعادل بدن را بر عهده دارند. حلزون شنوایی، صدا را از طریق مایع – و نه هوا) هدایت می‌کند. این مایع، اینرسی بیشتری نسبت به هوا دارد یعنی سخت‌تر از هوا به حرکت در می‌آید و برخورد نیروهای ضعیف قادر به حرکت دادن آن نیست.

قبل از عبور صدا به گوش داخلی، باید فشار تام – یعنی نیروی وارده، برحسب سطح) تقویت شود. این کار، وظیفه استخوانچه‌های گوش میانی است. امواج صدا به هر سانتی‌متر مربع از پرده صماخ نیرو وارد می‌آورند و پرده صماخ تمام این انرژی را به استخوان رکابی انتقال می‌دهد. از سویی، استخوان چکشی به دلیل اینکه طول بیشتری از استخوان سندانی دارد، اهرمی میان پرده صماخ و استخوان رکابی به وجود می‌آورد. استخوان چکشی در مسافت بیشتری به حرکت در می‌آید و استخوان سندانی با نیروی بیشتری حرکت می‌کند. این سیستم تقویت صدا بسیار مؤثر است و تقویت فشار وارد شده به مایع حلزون برای انتقال اطلاعات صوتی به گوش داخلی کافی است. این اطلاعات در گوش داخلی به تکانه‌های عصبی قابل درک برای مغز ترجمه می‌شوند. حلزون، پیچیده‌ترین بخش گوش است و وظیفه گرفتن ارتعاش‌های فیزیکی حاصل از موج صوتی و ترجمه آن به اطلاعات الکتریکی قابل شناسایی به وسیله مغز را برعهده دارد.

– وزوزگوش – tinnitus)، عبارت است از شنیدن صداهایی که از داخل گوش منشأ می‌گیرند و ممکن است شبیه هیاهو، زنگ زدن، صداهای موزیکال، وزوز، سوت کشیدن یا فش فش باشند. معمولا وزوز گوش مداوم است هر چند که ممکن است شدت آن تغییر کند. حمله وزوز، ممکن است در بعضی از افراد کوتاه مدت و در برخی دیگر دایمی باشد.

– مشخص نیست که به چه دلیل مغز در بعضی موارد صداهایی را درک می‌کند که وجود خارجی ندارند. وزوز گوش گاهی بدون دلیل واضح بروز می‌کند ولی به طور شایع با برخی اختلالات گوش، مانند کاهش شنوایی ناشی از سن – پیر گوشی)، کاهش شنوایی ناشی از صدای بلند، یا بیماری مِنیِر همراه است. بیماری مِنیِر، نوعی اختلال گوش داخلی است که موجب گیجی، تهوع، کاهش شنوایی و وزوزگوش می‌شود.

– اختلال مفصل گیجگاهی – فکی از عوامل احتمالی وزوزگوش در مواردی است که نمی‌توان علت دیگری برای آن پیدا کرد.

– آلرژی‌ها، تومورها، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات فک، کم خونی یا پرکاری تیروئید نیز ممکن است با وزوزگوش، همراه باشند و متخصصان تغذیه عقیده دارند که وزوزگوش، گاهی در اثر نوسان قند خون ایجاد می‌شود.

– ضربه سر و درمان با بعضی داروها نیز می‌توانند موجب وزوزگوش شوند.

– وزوز ممکن است در یک یا هر دو گوش وجود داشته باشد. وزوز یک گوش می‌تواند در اثر تومور عصب انتقال دهنده اطلاعات از گوش به مغز ایجاد شود که این بیماری را «نوروم آکوستیک» می‌نامند.

حدود ۱۵٪ افراد در بعضی از مراحل زندگی دچار وزوز گوش می شوند. شیوع وزوز گوش در بعد از ۶۰ سالگی بیشتر است.

– ممکن است گیجی و اشکال در تمرکز در افراد مبتلا به وزوزگوش وجود داشته باشد. بعضی از این افراد برای به خواب رفتن در هنگام شب دچار اشکال می‌شوند.

– چنان چه وزوزگوش موجب بروز مشکل در زندگی روزمره شود می‌تواند اضطراب و افسردگی ایجاد نماید.

توجه

چنان چه دچار وزوزگوش، به‌ویژه از انواع یک طرفه آن هستید به پزشک مراجعه کنید.

– عوامل مستعدکننده وزوز گوش عبارتند از: تماس با صداهای بلند، اختلال مفصل گیجگاهی-فکی، بیماری مِنیِر، آرتروز گردن، تماس با عوامل محیطی، درمان با بعضی داروها – مثل آسپرین و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها)

درمان های مرسوم

پس از تشخیص بیماری با استفاده از تست‌های شنوایی و نیز بررسی وجود عامل زمینه‌ای احتمالی به وسیله پزشک متخصص گوش و حلق و بینی درمان آغاز می‌شود..

گاهی گوش دادن به صداهای خارجی، مانند موسیقی می‌تواند موجب کاهش وزوز شود. علاوه بر این می‌توان از وسیله‌ای بنام ماسکر – masker) که دستگاه الکترونیکی کوچکی است که در پشت گوش قرار می‌گیرد و با ایجاد صدا، وزوزگوش را تضعیف می‌کند استفاده کرد. نوعی از ماسکر ساخته شده است که به جای آنکه روی گوش قرار داده شود، روی بستر قرار می‌گیرد و فرد می‌تواند بدون اینکه صدای وزوز را بشنود با استفاده از این نوع ماسکر به راحتی بخوابد.

احتیاط

احتیاط داروهای ضد افسردگی می‌توانند موجب بروز عوارض جانبی شوند و بدون دستور پزشک نباید آن‌ها را مصرف نمود.

درمان تغذیه‌ای

– حساسیت غذایی می‌تواند از علل زمینه‌ای وزوزگوش باشد. افراد مبتلا به بیماری مِنیِر ممکن است احساس کنند که علایم بیماری با مصرف داروی ضد نوعی آلرژی خاص بهبود می‌یابد. همچنین ممکن است وزوزگوش با عوامل رژیمی عمومی ارتباط داشته باشد. کاهش مقدار مصرف نمک، گوشت قرمز، لبنیات، و چای ممکن است به بهبود وزوز گوش کمک کند. همچنین مصرف مقدار زیادی میوه تازه و سبزیجات، آجیل، روغن زیتون، دانه‌ها و آب باعث کمتر شدن وزوزگوش می‌شود. در یک مورد مطالعه، بهبود چشمگیر علایم بیماری مِنیِر، پس از یک سال رعایت رژیم غذایی مزبور در تعدادی از بیماران دیده شد. کنترل قند خون نیز ممکن است به بهبود وزوز گوش کمک کند.

– کمبود روی در بعضی از افراد مبتلا به وزوزگوش وجود دارد که در این موارد می‌توان از مکمل روی – تحت نظر پزشک) استفاده کرد.

– کمبود ویتامین B12 نیز ممکن است در بروز وزوزگوش نقش داشته باشد. این ویتامین می‌تواند هدایت تکانه‌های عصبی مرتبط با شنوایی را افزایش دهد.

احتیاط

مصرف روی و ویتامین B12 باید با نظر پزشک انجام شود.

هومیوتراپی

اگر چه تحقیقات کافی و اطمینان‌بخشی در زمینه مؤثر بودن هومیوپاتی در درمان وزوزگوش وجود ندارد ولی تعدادی از داروهای هومیوپاتی در برخی موارد وزوزگوش با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

گیاه‌درمانی غربی

– چندین کارآزمایی بالینی در زمینه تأثیر گینکوبیلوبا بر وزوزوگوش انجام شده و مورد بازبینی قرار گرفته است. مصرف روزانه 120 تا 200 میلی‌گرم به مدت دو ماه مفید تشخیص داده شده است.

بهداشت محیط

– تماس با فلزات سنگین می‌تواند موجب آسیب عصبی شود. از جمله وجود سرب و جیوه در محیط با آسیب عصبی و وزوزگوش همراه است. مقداری از آب لوله کشی محیط کار خود را به مرکز بهداشت ارسال کنید تا کیفیت آن را بررسی نماید و احتمال وجود مواد سمی را در آن مورد ارزیابی قرار دهد. بسیاری از غذاها به ویژه ماهی – از نوع ماهی‌های چرب اقیانوس مانند تون، کوسه و شمشیر ماهی) و فرآورده‌های استخوان حیوانات – مانند بعضی از ژلاتین‌ها) حاوی جیوه و سایر فلزات سنگین هستند. چنان‌چه با انجام آزمایش اندازه‌گیری مقدار آهن و سایر فلزات سنگین در بدن، افزایش هر یک از این فلزات اثبات شود باید با استفاده از داروهای پایین‌آورنده مقدار این فلزات نسبت به رفع مشکل اقدام نمود. حتی اگر وزوزکنونی غیرقابل بازگشت باشد ممکن است بتوان با اقدامات پیشگیرانه از آسیب بیشتر اعصاب جلوگیری کرد.

– صداهای بلند، به حلزون گوش داخلی آسیب می‌رسانند و موجب وزوزگوش می‌شوند. استفاده از گوشی‌های محافظ در محیط‌های پر سروصدا از آسیب حلزون جلوگیری به عمل می‌آورد. حتی اسباب بازی‌های پر سروصدای کودکان می‌تواند موجب آسیب حلزون گوش آنان و اطرافیان و وزوز گوش شود.

– مسمومیت با مونواکسید کربن می‌تواند موجب وزوز گوش شود. با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان تشخیص داد که آیا مسمومیت دراز مدت یا کوتاه مدت با این گاز در فردی وجود دارد و آیا این مسمومیت موجب وزوز گوش فرد شده است یا نه؟

– بسیاری از داروها، به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمی درمانی سرطان، کینین و آسپیرین می‌توانند موجب وزوز گوش شوند. در صورت مشکوک‌بودن، پزشک می‌تواند با درخواست آزمایش تعیین مقدار این داروها به تشخیص عامل وزوز گوش کمک نماید.

– بعضی از افراد با قراردادن ساعت دارای صدای تیک‌تاک و یا روشن‌کردن رادیو، به‌ویژه در هنگام خواب شب به حذف وزوز گوش خود کمک می‌کنند. ایمپلنت – کاشت) حلزون به منظور ایجاد تحریک الکتریکی نیز مورد استفاده قرار گرفته است ولی گزارش‌هایی مبنی بر تشدید وزوز گوش در بعضی از افرادی که از کاشت حلزون استفاده کرده‌اند وجود دارد.

– اکسیژن درمانی در مواردی که از وزوز گوش کمتر از سه ماه می‌گذرد ممکن است موجب تسکین شود. برای این کار از اکسیژن پرفشار – hyperbaric)، تحت نظر پزشک استفاده می‌شود.

اگر چه وزوز گوش ناراحت کننده است، تقریباً در تمام موارد علت بدخیمی برای آن وجود ندارد.

درمان با استفاده از کار بر روی بدن

– مشکلات مفصل گیجگاهی فکی، که ممکن است موجب وزوز گوش شوند، بر حسب علت اختلال عملکرد فک به وسیله متخصصان استئوپاتی جمجمه، متخصصان دستکاری جمجمه‌ای – خاجی یا خاجی – پس‌سری و دندانپزشکان تحت درمان قرار می‌گیرد. متخصصان کایروپراکتیک بعضی از موارد درمان گوش درد، وزوز، سرگیجه و کاهش شنوایی با استفاده از درمان کایروپراکتیک را گزارش کرده‌اند. دستکاری گردن و جمجمه با استفاده از کایروپراکتیک در مواردی از وزوزگوش که ناشی از مشکلات مفصل گیجگاهی فکی نبوده، به‌ویژه در بیمارانی که دچار مشکل عدم تعادل میان

عصب‌رسانی سمپاتیک و پاراسمپاتیک ناحیه بوده‌اند مفید واقع شده است.

طب‌سوزنی

– کارآزمایی‌های به عمل آمده در زمینه تأثیر طب‌سوزنی بر وزوزگوش تا حد زیادی با نتیجه منفی همراه بوده است.

درمان‌های روان-تنی

– روان‌درمانی و تمرین‌های آرام‌سازی ممکن است به درمان وزوزگوش مزمن کمک کند. به‌ویژه رفتاردرمانی شناختی ممکن است مؤثر واقع شود زیرا در بسیاری از موارد اضطراب و افسردگی همراه با وزوزگوش شدید وجود دارد و با این روش می‌توان از طریق تسکین اضطراب و افسردگی به بهبود وزوزگوش کمک کرد.

– خواب‌درمانی در بعضی موارد برای درمان وزوزگوش بهتر از استفاده از ماسکر یا مشاوره درمانی اثر می‌کند.

– اگر چه یوگا نیز در درمان وزوزگوش مؤثر بوده ولی رفتاردرمانی شناختی تأثیر بیشتری داشته است.

– آیا با استفاده از صداهای طبیعت می‌توان به مقابله با وزوزگوش کمک کرد؟

– بله. بعضی افراد با استفاده از صداهای ظبط شده طبیعت، مثل صدای امواج دریا، باد و یا حتی صدای جیرجیرک به مقابله با صدای آزاردهنده وزوزگوش خود می‌پردازند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.