کاربرد جالب هوش مصنوعی در تشخیص موارد پنهان یک بیماری قلبی به نام سندرم QT طولانی

0

سندرم QT طولانی (LQTS) نوعی اختلال مادرزادی یا اکتسابی در مرحله رپولاریزاسیون یا دشارژ شدن قلب است که باعث طولانی شدن فاصله QT در نوار قلب یا ECG می‌شود.

طبق تعریف وقتی QT‌طولانی است که فاصلهٔ QT اصلاح شده QTC بیش از 440 میلی ثانیه باشد.(فاصله QTC برابر است با فاصله QT تقسیم بر جذر فاصله RR).

اشکال اکتسابی، ناشی از اختلالات متابولیک و داروهای مختلف هستند. حداقل ۴ نوع جهش ژنتیکی مجزا منجر به اشکال مادرزادی این اختلال می‌شوند و همگی به سبب تغییراتی در کانال‌های پتاسیم یا سدیم آن را ایجاد می‌کنند. اشکال مادرزادی ممکن است با کری همراه باشند

اهمیت سندرم QT طولانی، در ارتباط آن با بروز یک نوع خاصی از طپش قلب نامنظم بالقوه کشنده به نام Torsades de pointes است. در اغلب موارد این ریتم خودبه‌خود بر طرف می‌شود اما گاهی باعث سنکوپ و مرگ ناگهانی می‌شود.

بیماری‌های همراه با QT طولانی
بیماریمثال‌ها
مادرزادیسندرم رومانو ـ وارد (بدون کری)سندرم ژرول و لانژ ـ نیلسن (همراه با کری)
اکتسابیداروهای ضدآریتمی دسته IA و دسته III
 ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای -فنوتیازین‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها (ماکرولیدها، پنتامیدین‌ها، تری‌متوپریم ـ سولفامتوکسازول)

ترفنادین (مخصوصاً وقتی با کاکرولیدها یا داروهای ضدقارچی ترکیب شود)

متابولیکهیپوکالمی – هیپوکلسمی

هیپومنیزیمی

دیگر مواردرژیم‌های غذایی پروتئنی مایع

تشخیص QT طولانی چندان ساده نیست. یکی از دلایل مرگ ناگهانی ورزشکاران می‌تواند همین QT ‌طولانی باشد. حتی اگر توجه خوب به نوار قلب هم توسط پزشک شود با توجه به موارد مثبت کاذب و منفی، برای دقت کار معیارهایی پیشنهاد شده است که اینجا دیگر وارد این مباحث نمی‌شوم.

زمانی را به یاد می‌آورم که کاربرد عمده کامپیوتر در پزشکی این بود که شما علایم بالینی یا نتایج آزمایشگاه را به خورد کامپیوتر می‌دادید تا کامپیوتر از روی الگوریتم چند تشخیص افتراقی عمده را به شما بگوید. این چیزی بود که هر شخصی با کمی دانش در مورد پزشکی با یک کتاب تشخیص افتراقی هم می‌توانست انجام بدهد.

اما الان دیگر کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی در حال توسعه است. در حدی که کامپیوترها در عرصه تشخیص بیماری‌ها می‌توانند در تفسیر سی تی اسکن و لام‌های پاتولوژی هم دخالت کنند!

و حالا شرکتی به نام AliveCor ادعا کرده که با هوش مصنوعی ابداعی خود می‌تواند کمک زیادی به تفسیر نوارهای قلبی برای پیدا کردن موارد پنهان بیماران دچار QT طولانی کند. تقریبا از هر دو هزار نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا هستند و ممکن است زمانی در زندگی خود دچار مشکل شوند.
الگوریتم هوش مصنوعی این شرکت می‌تواند با ویژگی 81 درصد و حساسیت 73 درصد موارد سندرم QT طولانی را تشخیص بدهد که بسیار قابل توجه است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.