تحقیق و ویژگی های آن چیست؟

0

رپورتاژ

واژه تحقیق، کلمه ای عربی است که به معانی گوناگون از جمله «درست و راست کردن» آمده است. در بحث روش تحقیق، این کلمه معادل واژه هایی چون «Research» و «Inquire» و به معنای پژوهش، تتبع و پرسش کردن و تحقیق کردن می باشد.
تحقیق در علوم مختلف به معنای پاسخ دادن به پرسش های مطرح شده در آن علم و یا دست کم جست و جو برای یافتن آن پاسخ ها می باشد.
تحقیق در این معنا، در واقع، آشکار کردن مطلبی تازه و کشف کردن یک دانش جدید است؛ از همین طریق است که علوم گسترش می یابند و هر روز دانش های تازه ای کشف می شوند. از این دیدگاه، تحقیق با طرح پرسش خاصی آغاز می شود و با پاسخ دادن به آن پایان می یابد.
منظور از واژه تحقیق در این مقاله معنای اصطلاحی آن یعنی تحقیق علمی می باشد. در تحقیق علمی، همان طور که گفته شد، آغاز کار با طرح یک پرسش است، محقق بر اساس تخصص و اطلاعاتی که دارد یک یا چند پاسخ موقتی برای پرسش خود در نظر می گیرد (فرضیه ها) سپس به کمک جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز سعی می کند تا صحت سقم فرضیه خویش را بیازماید. در صورتی که درستی فرضیه، مورد تایید قرار گیرد، دانش جدیدی تولید شده است و تحقیق به هدف خود نائل آمده است، البته تحقیق علمی، هیچ گاه قصد مجاب کردن کسی را ندارد یعنی هدف اصلی آن، اثبات فرضیه نیست و بر صحت آن نیز اصرار نمی ورزد بلکه در صدد آزمودن فرضیه ارائه شده است.

تحقیقات پزشکی

تا چند دهه پیش دستیابی به اطلاعات بالینی مفید فقط از طریق بازگویی تجربه های پزشکان و متخصصان امکان پذیر بود. با پیشرفت علم و آشنایی با روش های تحقیق، این حقیقت آشکار شد که مشاهده های بالینی متخصصین به تنهایی کفایت نمی کند.
افزایش اطلاعات از یک طرف و وسعت موضوع مورد مطالعه از طرف دیگر ضرورت انجام تحقیق در علوم پزشکی را بیش از پیش مشخص می کند. ولی متأسفانه مسأله تحقیق و پژوهش در کشور ما هنوز جایگاه اساسی خود را پیدا نکرده است.
دانشجویان به عنوان نیروهای فعال و محققان فردای کشور نقش مهمی را در پیشرفت بر عهده دارند. البته در کشورهای در حال توسعه برخلاف کشورهای پیشرفته بودجه و امکانات کافی در این زمینه صرف نمی شود و تحقیق در سطح مطلوبی صورت نمی گیرد و از همه مهم تر این که نتایج تحقیقات معدودی نیز که صورت می گیرد جهت رفع نیاز جامعه استفاده نمی شود.
در کشور ما به دلایل متعدد از جمله نبود رفاه مالی و انگیزه کافی برای تحقیق و همچنین عدم وجود تجهیزات و بودجه کافی، گرایش به تحقیق در حد پایینی قرار دارد. علاوه بر علل فوق شبکه های اطلاع رسانی ناکارآمد و مجلات و کتب ناکافی نیز مزید بر علت هستند.
با وجود آگاهی از عدم تمایل دانشجویان و اساتید به امور تحقیقاتی، پژوهش کافی در زمینه موانع موجود بر سر راه انجام تحقیق و ارزیابی و مشخص کردن علل وجود این معضل صورت نگرفته یا محدود است. برای دانلود مقالات پزشکی کلیک کنید.

آشنایی با سایت دانلود آرتیکل

سایت دانلود آرتیکل سایتی است در زمینه دانلود مقاله با یک فعالیت نظام مند که به کشف و پرورندن مجموعه ای از دانش های سازمان یافته منجر می شود. شما با جست و جوی منظم و اصولی از میان موضوعات می توانید حقیقت لازم برای موضوع درخواستی خود کشف کنید.
مقالاتی که در این سایت قرار داده می شود مقالات متنوعی در موضوعات و زمینه های مختلفی است که در اینجا اگر بخواهیم موضوعات این سایت را نام برد این گونه باید نامگذاری کرد :
مقالات اقتصادی، مقالات برق و الکترونیک، مقالات پزشکی، مقالات تاریخی، مقالات جغرافیا، مقالات حسابداری، مقالات دینی و مذهبی، مقالات روانشناسی، مقالات زندگینامه، مقالات سیاسی، مقالات عمران و معماری، مقالات فرهنگی، مقالات کارآفرینی، مقالات کارآموزی، مقالات کامپیوتری، مقالات گوناگون، مقالات مدیریت، مقالات مکانیک، مقالات هنری، مقالات ورزشی و همین طور مقالات رایگان.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5