دروغ ۱۲۰ گیگابایتی که مثل آب خوردن ۴۵۰ هزار نفر را سرکار گذاشت

0

گاهی اوقات کلاه‌برداری و بازی با اعتبار و حیثیت یک شرکت بزرگ با چند ده میلیون مشتری و مشترک ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. فقط نیاز به کمی هوش و نوشتن هوشمندانه‌تر یک پیامک و ارسال برای دیگران دارد.

حتما تا حالا خبرهایی درباره پیامک دروغین و جعلی هدیه اینترنت ۱۲۰ گیگابیتی همراه اول شنیده‌اید.

غالب اپراتورهای موبایل و اینترنت به مناسب عید فطر، به کاربران‌شان حجم اینترنت یا تخفیف و هدیه‌های دیگر دادند. در این ایام که معمولا همه‌چیز احساسی و شتاب‌زده است؛ به‌ویژه اینکه با جام جهانی ۲۰۱۸ هم‌زمان شده باشد؛ یک پیامک عجیب ولی باورپذیر برای مشترکان همراه اول ارسال شد و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ و سریعی داشت.

در این پیامک، اعلام شده همراه اول به مناسبت عید، ۱۲۰ گیگابایت اینترنت هدیه می‌دهد و برای دریافت آن کافی است یک کد دستوری را شماره‌گیری کنند.

اما وقتی کاربرانی که گول این پیامک را خوردند؛ کد دستوری گفته شده در این پیامک را وارد کرده؛ فقط حساب کاربری‌شان در همراه اول ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود.

با فراگیر شدن این پیامک و اقدام تعداد زیادی مشترک همراه اول به شماره‌گیری این کد دستوری؛ همراه اول وارد ماجرا شد و این پیامک را جعلی و خبر هدیه ۱۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان را کذب خواند.

بازتاب و بازنشر این پیامک در همان ایام دو روزه عید فطره آن‌قدر گسترده بود که تکذیب همراه اول و شرکت ارتباطات سیار ایران نتوانست جلوی مشترکان را بگیرد و هر ساعت به شاکیان این پیامک جعلی و دروغین افزوده می‌شود.

اعتراض‌های کاربران در شبکه‌های مجازی بالا گرفت و در نهایت مجمودجواد آذری جهرمی را به واکنش وا داشت. دیروز، وزیر ارتباطات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور «انتشار پیام دروغ اختصاص اینترنت رایگان به مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه پیگیری و رسیدگی شود» را صادر کرد!

وزیر ارتباطات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواسته سریعا «ضمن شناسایی ارسال کننده این پیام جعلی و معرفی آن به مقامات قضایی، تعداد مالباختگان احتمالی را شناسایی و راهکار فوری برای حل این موضوع ارایه شود.»

البته، محمد جواد آذری جهرمی در دستور خود به یک نکته مهم اشاره می‌کند. وزیر ارتباطات این‌گونه فعال‌سازی سرویس‌ها و بسته‌های اینترنتی را نادرست و دارای اشکال دانسته و تاکید کرده این رویکرد باید رسیدگی و رفع شود.

آمار فریب‌خورده‌ها تا کنون و راه‌کار دل‌جویی

همراه اول طی اطلاعیه‌ای گفت نزدیک به ۴۵۰ هزار مشترک این اپراتور اقدام به شماره‌گیری کد دستوری وارد شده در پیامک کرده و از این تعداد نزدیک به ۲۰ هزار کاربر موفق شدند بسته اینترنت ۱۲۰ گیگابیتی به قیمت ۲۰۰ هزار تومان را فعال کنند.

در حقیقت، این کد دستوری وارد شده در پیامک جعلی، کد دستوری اشتباهی نیست و برای فعال کردن بسته اینترنت پرسرعت با حجم ۱۲۰ گیگابیت ولی به قیمت ۲۰۰ هزار تومان است. افرادی که فریب پیامک جعلی را خوردند؛ به طور ناخواسته این بسته اینترنتی را فعال کردند.

همراه اول به خبرنگاران درباره تکلیف این ۲۰ هزار مشترک گفته است:

«کلیه افرادی که به شکل مستقیم کد را وارد کرده‌اند را امروز شناسایی می‌کنیم و پول آنها را برمی‌گردانیم. برای برخی کاربران نیز این بسته رزرو شده است که آن را لغو می‌کنیم. اگر مقداری از این بسته استفاده شده باشد نیز تفاوتی ندارد و در هر صورت هزینه برگردانده می‌شود.»

جالب است این کد دستوری هنوز فعال است و احتمال دارد مشترکانی جدید فریب بخورند. بهتر نبود همراه اول در همان ساعت‌های اولیه انتشار این پیامک، این کد دستوری را به طور موقت غیرفعال می‌کرد یا روند واردسازی آن را تغییر می‌داد؟

نفع منتشرکنندگان این دروغ؟

وقتی این جعل تمیز و هوشمندانه هیچ پول و شارژی به حساب هکرها واریز نمی‌کند یا اینکه اطلاعاتی از مشترکان و همراه اول را لو نمی‌دهد؛ پس نیت و هدف‌شان از انتشار این پیامک چه بوده است؟

شاید اعتبار همراه اول؛ سادگی مشترکان و آسیب‌پذیر بودن سیستم کد دستوری در اپراتورهای موبایل را هدف قرار داده بودند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5