ایالات متحده با ساختن ابررایانه Summit به قدرت اول محاسباتی جهان تبدیل شد

0

روز جمعه، وزارت انرژی ایالات متحده از سریع‌ترین ابررایانه جهان رونمایی کرد.

ابررایانه «Summit» وقتی در بالاترین ظرفیت کاری خود باشد؛ قدرت انجام ۲۰۰ پتافلاپس محاسبه را دارد. یعنی ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه کامپیوتری در یک ثانیه.

این توان محاسباتی باعث شده ابررایانه Summit به سریع‌ترین و قوی‌ترین دستگاه محاسباتی جهان تبدیل شود و در رتبه اول و بالاتر از ابررایانه چینی «Sunway TaihuLight» قرار بگیرد.

Summit حتا سرعتی هفت برابر ابررایانه تیتان دارد. تیتان سریع‌ترین ابررایانه قبلی امریکا است که در آزمایشگاه ملی اوج ریج شهر تنسی استفاده می‌شود. ابررایانه Summit می‌تواند در یک ساعت، مسئله‌ای را حل کند که یک کامپیوتر دسکتاپ باید در مدت زمانی ۳۰ ساله انجام دهد.

سان‌وی تایهولایت با قدرت ۹۳ پتافلاپس در سال ۲۰۱۷ سریع‌ترین ابررایانه جهان بود. کشور چین از سال ۲۰۱۳ به بعد قدرت اول ابررایانه‌ای جهان به شمار می‌رفت و ابررایانه‌های این کشور همیشه در صدر سریع‌ترین دستگاه‌های محاسباتی جهان قرار داشتند.

قوی‌ترین ابررایانه جهان از ۴۶۰۸ سرور سود می‌برد و در مساحتی دو برابر یک زمین تنیس ساخته شده است. بیش از ۹ هزار پردازنده ۲۲ هسته‌ای Power9 آی‌بی‌ام در این ابررایانه استفاده شده و بیشتر از ۲۷ هزار پردازنده گرافیکی Tesla V100 انویدیا در آن کار می‌کنند.

سیستم خنک‌کننده ابررایانه Summit شامل ۴ هزار گالن آب در یک دقیقه می‌شود. این سیستم محاسباتی مصرف انرژی برابر با ۸۱۰۰ خانه دارد.

پیشرفت علمی در گرو قدرت ابررایانه‌ها

اکنون، کشور ایالات متحده توانسته پس از سال‌ها دوباره قوی‌ترین ابررایانه جهان را بسازد و این جنگ قدرت را به سود خود تمام کند. البته، ساختن ابررایانه‌ای مانند Summit تنها با هدف زدن رکورد چینی‌ها نبوده است.

این ابررایانه می‌تواند برنامه‌های کاربردی بسیار قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق را اجرا کند و در صنایعی مانند فیزیک، آب‌وهوا و سلامتی مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان توانستند با کمک Summit اولین محاسبات علمی اگزا اسکیل (یک exaop) را انجام دهند. این محاسبه علمی شامل انجام یک میلیارد میلیارد محاسبه علمی در یک ثانیه است.

ابرارایانه Summit توانسته این محاسبه علمی را با سرعتی دو برابری انجام دهد. یعنی ۱.۸۸ اگزوپ را برای تحلیل میلیون‌ها ژنوم اجرا کرده است. این دستگاه محاسباتی فوق سریع می‌تواند حتا ۳.۳ اگزوپ را به طور دقیق انجام دهد.

پروژه‌های علمی بسیاری در دنیا نیازمند چنین قدرت پردازشی و محاسباتی هستند. برای مثال، تجزیه و تحلیل انفجار ستاره‌ها و ابرنواختر برای چگونگی شکل گرفتن موادی مانند طلا در جهان، شبیه‌سازی برخی از مواد مانند ابررساناها، یافتن روابط و عوامل میان سرطان و ژن‌ها، مطالعات زیست‌شناسی با دریافت اطلاعات گسترده از محیط‌های بهداشتی و حتا بررسی بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اعتیاد و سکته‌های قلبی می‌توانند به دست ابررایانه Summit انجام شوند.

ساخت هواپیما و توسعه سلاح‌های هسته‌ای دیگر کاربردهای ابررایانه‌ها در دنیای کنونی هستند. به همین دلیل، میان ایالات متحده، چین، ژاپن و اروپا یک جنگ قدرت برای ساختن سریع‌ترین ابررایانه‌ها در گرفته است و هریک می‌خواهند بیشترین ابررایانه قدرتمند جهان را در دست داشته باشند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5