مقصر اصلی این آشفتگی بازار موبایل و تجهیزات همراه کیست؟

0

حتما در خبرها خواندید که دیروز، مغازه‌داران و فروشندگان پاساژ علاءالدین تهران در اعتراض به گرانی دلار و نابه‌سامانی بازار موبایل؛ چند ساعتی کارشان را تعطیل کردند و با بستن مغازه‌ها، در مقابل این پاساز تجمع کردند و بعد به سوی پاساژ چهارسو رفتند.

اعتراض فروشندگان موبایل، آخرین حلقه از اخبار ناگوار درباره تجهیزات موبایل و همراه در روزهای اخیر بود که البته سرمنشا ورود وزیر ارتباطات به ماجرا و آغاز اخبار مهم دیگری در این بازار شد.

در چند روز گذشته، انواع خبرهای ضد و نقیض از گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی گوشی‌های موبایل؛ افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت برخی اسمارت‌فون‌های اپل و دیگر برندهای معروف، عدم تخصیص ارز به کالاهایی مانند گوشی تلفن همراه، تبلت و نوت‌بوک، تخصیص ارز مبادلاتی ۴۲۰۰ تومانی به این کالاها و غیره را شنیدیدم.

به معنای واقعی کلمه، یک آشفتگی و به‌هم‌ریختگی در این بازار حاکم شده است. برخی سایت و فروشگاه‌ها اقدام به جمع‌آوری و عدم عرضه اجناس خود کردند و عدم موجودی می‌زنند و برخی دیگر قیمت‌هایی فراتصور و حبابی برای اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار اعلام می‌کنند.

برخی سایت‌های خرده‌فروشی هم به طور روزانه چند صد هزار تومان روی قیمت‌های گوشی‌های تلفن همراه کشیده تا اگر دلار در آن روز گران‌تر شد یا اینکه قیمت‌ها تفاوت کرد؛ ضرر نکرده باشند.

خریداران گوشی موبایل هم می‌خواهند زودتر صاحب یک گوشی جدید شوند تا گران‌تر نشده و هم قیمت‌ها برایشان باورپذیر و منطقی نیست. هاج و واج مانده‌اند که چه‌کار کنند!

اما مقصد اصلی این وضعیت کیست؟

چرا بازار موبایل و تبلت، همین‌طور لپ‌تاپ و تا حدودی کالاهای دیگر IT در یک هفته اخیر و همزمان با موج جدید گرانی‌ها و افزایش دلار، به این نقطه رسید که مغازه‌داران هم شاکی شوند و اعتراض کنند و دست به اعتصاب و تجمع بزنند؟

تا کنون تصور می‌شد سود واقعی از این بازار را همین مغازه‌داران می‌برند و خریداران، آسیب‌دیده‌گان واقعی هستند که یک گوشی موبایل را چند صد هزار تومان و شاید چند میلیون تومان بیشتر خریداری کردند!

برخی از مغازه‌داران و فروشندگان پاساژ علاءالدین از گرانی دلار شاکی هستند و علت اصلی این اتفاقات را در عدم مهار قیمت دلار آزاد در بازار عنوان می‌کنند که قدرت خرید و سفارش کالا، قیمت‌گذاری محصول و فروش را از آن‌ها سلب کرده است.

بیشتر افرادی که دیروز در مقابل پاساژ علاءالدین تجمع کرده بودند و بعد سراغ پاساژ چهارسو رفتند و خواستار همراهی همکاران‌شان در این تجمع شدند؛ بیشتر از افزایش قیمت دلار، از تغییر قیمت آنی دلار و عدم ثبات در بازار گله‌ داشتند.

آن‌ها می‌گویند حتی اگر دلار به ۸ هزار و ۹ هزار تومان هم رسیده است؛ عیبی ندارد ولی دولت به طور رسمی این موضوع را اعلام کند و برای مدتی این قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

خرید با ارز دولتی، فروش با ارز آزاد

بسیاری از فروشنده‌ها، عدم تخصیص ارز دولتی و مبادله‌ای برای خرید تجهیزات دیجیتالی را علت اصلی گرانی‌ این کالاها و مشاهده قیمت‌هایی نجومی و خنده‌دار عنوان می‌کنند. برخی عنوان کردند دولت تا کنون هیچ ارزی برای خرید گوشی تلفن همراه به شرکت‌های واردکننده نداده است.

اما پس از اعتراض دیروز مغازه‌داران پاساز علاءالدین، محمدجواد آذری جهرمی به میدان آمد و در یک سلسله توییت، پرده جدیدی از ماجراهای روزهای اخیر بازار موبایل رونمایی کرد.

وزیر ارتباطات می‌گوید به شرکت‌های واردکننده تلفن همراه ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است. آذری جهرمی برای اثبات حرف‌هایش، با نظر مستقیم دولت و وزارت ارتباطات و همین‌طور شفاف‌سازی در این فضا، فهرست شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی را منتشر کرد.

وزیر ارتباطات گزارش داد:

« از ابتدای سال ۹۷ تا ۲۹ خردادماه به ۴۰ شرکت وارد کننده گوشی تلفن همراه، ارز دولتی تخصیص داده شده است که ۳۰ شرکت از این فهرست با بخشی از ارز تخصیص داده شده اقدام به واردات گوشی تلفن همراه کرده‌اند. رقم کل ارز اختصاص یافته به ۴۰ شرکت مذکور ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو را شامل می‌شود که تا کنون محموله‌هایی با مجموع رقم ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو با عاملیت ۳۰ شرکت وارد کننده از گمرک ترخیص شده است.»

آذری جهرمی، گرانی‌های اخیر و غیرعادی تلفن همراه را به خاطر سودجویی برخی از افراد دانست که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات گوشی کردند ولی به قیمت ارز آزاد در بازار می‌فروشند.

گزارش‌های مختلف هم تا حدودی صحبت‌های آذری جهرمی را تایید می‌کند. در بازار و همین‌طور در برخی از سایت‌های معروف فروشگاهی شاهدیم که قیمت گوشی‌های موبایل براساس نرخ ارز آزاد در بازار و به طور روزانه محاسبه و اعلام می‌شود در حالی‌که شرکت تامین‌کننده یا گارانتی آن در فهرست دریافت‌کننده‌های ارز مبادلاتی است.

البته، شاید شرکت‌های واردکننده هم دلایلی برای گران‌فروشی داشته باشند؛ مثلا، برخی از سفارش‌های خرید با ارز دولتی بوده یا سایر هزینه‌های گمرکی، ترخیص، انبارداری و غیره لحاظ می‌شود ولی آنچه مسلم است؛ شرکت‌ها و سایت‌های فروشنده واسط دارند بیشترین بهره و سود را از این گرانی‌های اخیر و افزایش دلار به جیب می‌زنند!

این نکته را هم باید یادآور شد که حجم قابل توجهی از گوشی‌های موبایل و بیشتر از آن، تجهیزات جانبی‌شان با ارز آزاد و از طریق قاچاق و ورودی‌هایی غیر از گمرک وارد ایران می‌شود که افزایش قیمت ارز، تاثیر مستقیمی روی قیمت آن‌ها دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5