هفته گذشته شاهد گرم‌ترین دمای ثبت شده در نقاط مختلف کره زمین بودیم

0

ایران در هفته‌ای که سپری شد؛ گرم‌ترین روزهای امسال و احتمالا سال‌های اخیر را در شهرهای مختلف تجربه کرد.

از شمال ایران تا جنوب و از شرق تا غرب و حتی نقاط مرکزی ایران و تهران گرم بودند و دمای بالایی را تجربه کردند. افزایش بی‌سابقه دما در ایران باعث واکنش دولت شد و دستورالعمل‌هایی برای کاهش ساعات کاری، تغییر ساعت‌های کاری و خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی پس از ساعت ۱۳:۳۰ در کلیه ادارات ابلاغ گردید.

افزایش دما به بالای ۵۰ درجه باعث تعطیلی کلیه ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌ها در روز چهارشنبه استان خوزستان شد. افزایش دما، مصرف برق را هم تحت تاثیر قرار داده است و شاهد برق‌رفتگی در تهران و غالب شهرهای ایران از جمله شهرهای با گرمای بسیار بالا بودیم.

اما آیا ایران تنها نقطه داغ روی کره زمین در هفته گذشته بود؟ این گرمای بی‌سابقه مختص ایران است؟ حداقل نقشه‌های جغرافیایی و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند کل سیاره زمین در این هفته رکورد زده و داغ بوده است.

دما در نیم کره شمالی زمین، از ایرلند و اسکاتلند تا کانادا و خاورمیانه بالا بوده است. نقشه‌ها نشان می‌دهند اغلب نقاط نیم کره شمالی قرمزرنگ و در وضعیت بحرانی قرار دارند.

شرکت کانادایی Canadian Broadcasting Corporation گزارش می‌دهد حداقل ۳۳ نفر در استان کبک، از جنوب‌ترین بخش آن تا شهر مونترال به خاطر دمای بالای دما فوت کرده‌اند.

در شمال سیبری، در امتداد اقیانوس منجمد شمالی که اغلب اوقات سرد و دمای پایینی دارد؛ هفته گذشته شاهد افزایش دمای ۵۰ درجه فارنهایت بوده و از دمای عادی ۴۰ درجه در ۵ جولای به ۹۰ درجه رسیده است.

این دما در این منطقه بی‌سابقه و باورنکردنی است؛ به طوری‌که کارشناسان هواشناسی می‌گویند تا کنون چنین گرمایی در کناره این اقیانوس شاهد نبودند.

نقطه جوش در همه نقاط دنیا

در امریکای شمالی، شهرهایی مانند دنور با دمای ۴۰.۵ درجه سانتی‌گراد، روزهای گرمی را پشت‌سر گذاشته است. مونترال با دمای ۳۶.۶ درجه سانتی‌گراد در ۱۴۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. حتا در این بخش کره زمین شهرهایی مانند نیوهمپشایر با دمای ۱۵ درجه و برلینگتون با دمای ۲۷ درجه گرم‌تر از سال‌های گذشته بودند.

در اروپا، شهرهای مختلف اسکاتلند شاهد دماهای ۳۲ و ۳۳ درجه بودند. در ایرلند دما به ۳۲ درجه رسیده است و ایرلند شمالی شاهد ثبت دمایی ۳۰.۱ درجه بودیم که بی‌سابقه و نگران‌کننده است.

تفلیس در ۴ جولای دمایی ۴۰.۵ درجه داشته و شهر ایروان ارمنستان در ۴ جولای دمایی ۴۲ درجه را شاهد بوده است.

در خاورمیانه که خودمان هم حضور داریم، شهرهای زیادی در کشورهای عربی و ایران طی هفته گذشته، دمایی بالای ۵۰ درجه را تجربه کردند. دمای اغلب شهرها هم بالای ۴۰ درجه گزارش شده است.

همان‌طور که می‌بینیم، همه نیم کره شمالی گرم است و به مرز داغی رسیده است. نمی‌توان یک دلیل خاص و مشخص برای این گرمای بی‌سابقه نام برد ولی مطمئنا نشانه‌هایی از گرم شدن کل کره زمین است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.