یک مستند عجیب و پرسرو صدا: سه همزاد! – یک آزمایش روانشناسی عجیب

0

نخستین بار چه زمانی با واژه همزاد آشنا شدید؟ احتمالا باید تفاوت فرهنگی خاصی بین آدم‌های شرقی و غربی‌ها در هنگام فکر به مفهوم و ممکن بود همزاد وجود داشته باشد.

«همزاد از قدیم در میان ملل مختلف جهان مطرح بوده و در باب آن افسانه‌های گوناگونی بیان شده‌است. قدیم معتقد بودند که همراه با تولد هر انسانی موجودی کاملاً شبیه به او از جنس جن و پری خلق می‌شود و همگام با او رشد می‌کند و ممکن است گاهی با یکدیگر ملاقات هم داشته باشند. افسانه‌های مربوط به همزاد در کشورهای جهان و کشور ما می‌گوید که در زمان تولد نوزاد یک جن نیز با او متولد می‌شود که از هر لحاظ شبیه به اوست؛ چه از لحاظ روحی و چه ویژگی‌های بدنی. این تشابه بقدری زیاد است که اگر همزاد انسان دچار شادی یا غم شود در انسان هم تأثیر می‌گذارد و این حالت به صورت عکس هم ممکن است یعنی با شادی و غم انسان همزادش هم دچار همین حالت می‌شود!»

حالا من از شما می‌پرسم که اگر همزاد یا شخص بیگانه کاملا شبیه به خود را ببینید، چه می‌کنید؟!

نه! اهل خرافات نیستیم. اما در سال 1980 این مسئله برای جوانی به نام بابی شفران که به تازگی به کالج رفته بود، پیش آمد! در روز اول ناگهان او متوجه شد که بقیه طوری رفتار می‌کنند که انگار او را می‌شناسند و مرتب او را با اسم ادی صدا می‌کردند.

ناگهان این جوان متوجه شد که همزاد یا برادری به نام ادی دارد. بعد از ملاقات این دو و رسانه‌ای شدن قضیه، مادری عکس این دو را در روزنامه دید و اطلاع داد که فرزندخوانده‌اش کاملا شبیه این دو است و به این ترتیب این سه یکدیگر را یافتند.

این سه نفر دیوید کلمن، بابی شفران و ادی گالاند نام داشتند.

آیا شباهت بین این 3 تصادفی بود و بقیه داشتند فقط به قضیه جو می‌دادند؟

خیر!

مشخص شد که این سه برادر در سال 1961 از یک مادر متولد شده بودند و بعد تحت هدایت یک مؤسسه یهودی فرزندخواندگی و روانشناس‌هایی به نام ویولا برنارد و پیتر بی نیوبائر، هر یک از آنها عمدا به یک خانواده جدا به فرزندخواندگی داده شدند.

هر یک از این سه خانواده سه سال پیش تر یک دختربچه را به فرزندی گرفته بودند. این خانواده‌ها از طبقات مختلف اقتصادی انتخاب شده بودند: یک خانواده فقیر بود و دیگری متعلق به طبقه متوسط بود و سومی خانواده توانگری بود.

آنها هیچ برخوردی با هم نداشتند تا اینکه در سال 1980 به صورت کاملا تصادفی به هر برخوردند. این سه مدتی در برنامه‌های و شوهای تلویزیونی با هم شرکت می‌کردند اما این برخورد متاسفانه بعدا منجر به درگیری ذهنی و افسردگی آنها و سرانجام خودکشی یکی از انها -گالاند- در سال 1995 شد.

بر همین اساس یک مستند خوب به نام Three Identical Strangers ساخته شده و امسال به نمایش درآمده است.

در واقع روانشناسان و مؤسسه فرزندخواندگی می‌خواستند به صورت عینی، میزان تأثیر محیط بر افراد را بررسی کنند. این همان دعوای قدیمی است که هنوز پاسخ آن مشخص نیست؛ اینکه در تعیین شخصیت هر فرد وراثت نقش غالب‌ را بازی می‌کند یا محیط؟

حکایات سعدی را به یاد بیاورید. سعدی هم در این مورد اندیشه می‌کرده و نمی‌توانسته تصمیم بگیرد! یک جا می‌گوید:

چون بود اصل گوهری قابل
تربیت را در او اثر باشد

هیچ صیقل نکو نخواهد کرد
آهنی را که بد گهر باشد

و جای دیگری می‌گوید:

پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد

سگ اصحاب کهف روزى چند
پى نیکان گرفت و مردم شد

اما چیزی که باقی می‌ماند مسلما بحث بر سر اخلاقی بودن این آزمایش است. اینکه چرا این مؤسسه فرزندخواندگی به خانواده‌ها اطلاع نداده بود که فرزندی که به آنها پیشنهاد می‌کند یکی از سه برادر تحت سرپرستی آنهاست.

شاید آنها ادعا کنند که سر و سامان دادن به وضعیت این کودکان بی پرپرست، همه وظیفه آنها بوده و همینکه کودکی خانواده مناسبی پیدا کند، کافی بوده است. اما آنها واقعا با چه معیاری دست به انتخاب آگاهانه خانواده‌ها از بین سه قشر زدند و چرا شرایط انسانی‌تری برای آزمایش انتخاب نکردند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5