نگاهی به فیلم فهرست شیندلر

3

رپورتاژ

در بازار گرم فیلم های بلاک باستری مانند فیلم venom و یا ماموریت غیر ممکن ( فیلم Mission: Impossible – Fallout ) که دلار ها را به سمت کمپانی ها سرازیر میکنند، پیدا کردن جایی برای نفس کشیدن افرادی که واقعا سینما را میشناسند بسیار سخت شده، ازین بابت در این مطلب نگاهی به فیلم فهرست شیندلر، یکی از مطرح ترین آثار سینمای کلاسیک، خواهیم انداخت، فیلمی که توانست مفهوم عشق و غیرت را به خوبی به نمایش بگذارد و به گونه ای مرز های واقعیت و از خود گذشتگی را به مخاطب نشان دهد .در این فیلم درباره شخصیتی صحبت می کنیم که با آغاز جنگ جهانی دوم به امید اندوختن ثروت به کشور لهستان مهاجرت کرد تا با راه اندازی کارخانه هایی که کارگرانشان برده های یهودی بودند به اهداف خود برسد. در پایان جنگ او بارها زندگی خود را به خطر انداخت و تمامی ثروت خود را برای دور نگه داشتن یهودی ها از دستان بیرحم نازی ها خرج کرد. او برای ماه های متمادی به آلمانی ها رشوه می داد تا کارگران یهودی را به جای سوزاندن در کوره ها به او بسپارند تا در کارخانه اش برایش کار کنند. کارخانه ساخت گلوله توپ برای ارتش آلمان، کارخانه ای که در تمام دوران فعالیتش حتی یک محصول قابل استفاده برای ارتش آلمان تولید نکرد.فیلم Schindler’s List (فهرست شیندلر) فیلمی خوش ساخت و تحسین برانگیز از کارگردان مطرح سینمای هالیوود استیون اسپیلبرگ در ژانر تاریخی می باشد که موفق شد اسکار بهترین فیلم،بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ، بهترین فیلمنامه برای استیون زایلیان، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین،بهترین موسیقی متن برای جان ویلیامز و بهترین کارگردان هنری را بدست آورد. برای ادامه بررسی فیلم فهرست شیندلز با ما همراه باشید همچنین می توانید برای تماشای اخرین اثار سینمایی تولید شده به بخش دانلود فیلم جدید مراجعه کنید.

نگاهی به داستان فیلم فهرست شیندلر

اسکار شیندلر تاجری معمولی است که از طرفداران پر و پا قرص حزب نازی می‌باشد، به خاطر طبع خوشگذران و عیاش خود و با توجه به دوستی بین او و مقامات رده بالای ارتش نازی که بیشتر به خاطر سخاوت  و دست و دلبازی اش شهرت دارد، موفق می‌شود کارخانه‌ای را با پول یهودیانی که بصورت مخفیانه با آنان شریک شده بخرد. سپس با توجه به همین روابط خود یهودیان را به عنوان کارگر در کارخانه مشغول به کار میکند. رفته رفته این راه فراری برای بعضی از یهودیان می‌شود که در قرنطینه مانده‌اند و خطر مرگ هر لحظه آنان را تهدید می‌کند. فیلم تغییر دیدگاه اسکار شیندلر را نشان می‌دهد که از صبر و قدردانی یهودیان تاثیر گرفته و رفته رفته خود را وقف تسهیل شرایط و زنده نگه داشتن آنان می‌کند.

شاید بتوان یکی از نقاط قوت فیلم را بازی بازیگران این فیلم دانست. لیام نیسون در نقش اصلی یعنی شیندلز حضور یافت و توانست بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد.لیام که در کارنامه هنری خود بازی در فیلم های بسیار زیادی مانند فیلم سیر و سلوک در نقش عیسی مسیح، فیلم در امتداد درخشش در نقش زائر، فرانز-اوتو دیتریچ درو  و بسیاری فیلم های دیگر را داشت، این بار با بازی در این فیلم توانست یک از مطرح ترین نقش های خود را به نمایش بگذارد .فیلم در ابتدا به معرفی شخصیت اصلی داستان یعنی شیندلز می پردازد. شیندلز فردی قد بلند خوش قیافه و بسیار جذاب است که همیشه لباس های تمیز و بسیار گرانقیمت می پوشد. او فردی بسیار منفعت طلب است که یک نشان نازی را با افتخار روی سینه اش می گذارد و همیشه آرزو دارد تا با یکی از افسرهای نازی عکس بیندازد. وی در کار تجارت اقلامی مثل سیگار، نایلون و مشروب در بازار سیاه است. او ابتدا قرار است تا کارخانه ای را به کمک سران نازی بنا کند که هیچ چیزی از اداره آن نمی داند، پس از این رو شخصی به نام ایزاک استرن را استخدام می کند تا افراد یهودی را پیدا کرده و مجبورشان کند تا برای او کار کنند.

اما یکی از شگفتی های دیگر این فیلم را می توان بازی بی نظیر رالف فاینز در نقش آمون گوت یکی از افسرهای نازی دانست که به صورت پنهانی با شیندلز برای خرید و فروش اقلام کمیاب و همینطور اسیران یهودی همکاری میکند. رالف که در کارنامه هنری خود فیلم هایی چون بلندی‌های بادگیر اثر نویسنده برتر امیلی برونته و فرزندی از موکان را دارا بود با بازی بی نظیری که از خود در این فیلم به نمایش گذاشت موفق شد راه صد ساله را یک شبه بپیماید. رالف برای بازی در این فیلم برای اولین بار موفق شد تا نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و همینطور نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.

اما سوال مهم فیلم اینجاست که چه چیزی شیندلر را متفاوت میکند؟

شنیلز نیز همانند دیگر افسران نازی می توانست از موقعیت ایجاد شده به نفع خودش استفاده نماید و ثروت بسیار زیادی را جمع آوری کند.اما سوال مهم اینجاست که چرا این کار را نکرد؟

شاید هرگونه قضاوت در مورد این شخص یا صحبت کردن در مورد نحوه زندگی او توهینی باشد به این واقعه بسیار مهم و یا شخصیت واقعی او .چیزی که حتی اسپیلبرگ که به عنوان کارگردان در این فیلم ظاهر شده بود از پاسخ دادن به آن سرباز می زند. اما چیزی که مهم است این است که هولوکاست طوفان کشنده ای بود که با نژاد پرستی و دیوانگی درهم آمیخت. شیندلر توانست در گوشه ای از جنگ که در آن حضور داشت بر این نیروی اهریمنی فایق آید ولی به نظر می رسد که او برای اتفاق های مرموزی که برای خودش می افتاد هیچ برنامه ای نداشت. در این فیلم که بهترین کار اسپیلبرگ تا به امروز است، او موفق شد داستان شیندلر را بدون استفاده از فرمول ساده اغراق به بهترین شکل به نمایش درآورد،از این رو اسپیلبرگ تصمیم گرفت فیلم را به سبک مستند و سیاه و سفید فیلمبرداری کند و تمامی اتقاق هایی که در فیلم رخ می دهد بر اساس واقعیت است. اسپیلبرگ موفق شد تا مردی را در مواجهه با هولوکاست به نمایش بگذارد که هر کاری که توانست کرد و با سیستم دیوانه وار نازی ها مبارزه نمود تا بی گناهان بدون دلیل کشته نشود در جایی که دیگران تنها نظاره گر بودند.شاید بتوان از نکات مثبت فیلم به تدوین فوق العاده و همینطور اهنگسازی بی نظیر و داستان پردازی و بازی خوب بازیگرانی چون لیام نیلسون و رالف فاینز اشاره که همه و همه دست به دست هم می دهند تا فیلمی بسیار خوش ساخت و تحسین برانگیز را شاهد باشیم.

از فیلم های مهم در این ژانر می توان به فیلم هایی چون Saving Private Ryan،Downfall اشاره کرد.برای دانلود فیلم در ژانرهای مختلف می توانید از بخش دانلود فیلم استفاده کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. سینا می گوید

    این فیلم فوق العاده اس و نیاز به تعریف نداره. با اینکه چند سال پیش دیدمش این روزا علی رغم همه گرفتاری ها خیلی دوست دارم دوباره ببینمش. کلا آثاری که تم جنگ جهانی و تاریخی دارن دیدنی هستن
    ممنون از شما دکتر مجیدی عزیز

  2. vahid می گوید

    این فیلم و فیلم های مشابه اون مثل پیانیست که لهستانیها و درد و رنجی که داشتن رو به تصویر میکشه از نظر ساختار سینمایی فوق العاده زیبا هستند اما بزرگترین کاستی از نظر من، سفید بودن بیش از حد کاراکترهای یهودی توی اونهاست که انگار هیچ گونه بدی و پلیدی در وجودشون نیست و حتی در بدترین شرایط هم شخصیت خوب و زیبایی ازشون نشان داده میشه و جریان فیلم رو تا حدودی نامتعارف می کنه.
    اصلا مشکل من با یهودی بودن اونها نیست و کلا هر فیلمی که شخصیتهای بیش از حد سیاه و سفید داشته باشه زیاد به دلم نمیشینه.
    مرسی واسه پست زیباتون

  3. دکتر فروغ می گوید

    سلام. خیلی عالی و خوش موقع!فیلم دانکرک هم از همین دسته باید باشه..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5