چگونه چین توانست با یک تراشه بسیار کوچک به درون شرکت‌های امریکایی از جمله اپل و آمازون نفوذ کند

0

چین موفق شده به درون ۳۰ شرکت فناوری محور امریکایی از جمله اپل و آمازون نفوذ و رازهای تجاری و اطلاعات مهم دیگری را سرقت کند.

این خبری است که در چند ساعت گذشته کل دنیا و اینترنت را تحت تاثیر خود قرار داده است. از این حمله سایبری به عنوان بزرگ‌ترین حمله و هک سخت‌افزاری در تاریخ یاد می‌شود. البته، این حمله گسترده در سال ۲۰۱۵ رخ داده و اکنون نشریه بلومبرگ طی گزارش از آن پرده‌برداری کرده است.

منابع معتبر دولتی و همین‌طور سخنگوی شرکت‌های اپل و آمازون این خبر را تایید نکردند. وزارت امور خارجه چین هم به شدت این خبر و گزارش‌های مرتبط با آن را جعلی و دروغین خوانده و تکذیب کرده است.

اما گزارش نشریه بلومبرگ نشان می‌دهد شرکت آمازون بیش از سه سال است که دارد روی این موضوع تحقیق می‌کند و حتی تمام مستندات و مدارک خود را تحویل مقامات دولتی داده است.

گفته می‌شود حتی چین توانسته درون برخی شرکت‌های دولتی ایالات متحده و همین‌طور ارتش هم نفوذ و اطلاعاتی جمع‌آوری کند.

بزرگ‌ترین هک سخت‌افزاری تاریخ؟

چین توانسته یک تراشه بسیار کوچک (به اندازه یک دانه برنج) را روی مادربوردهای سرور شرکت سوپر میکرو (Super Micro) جاسازی کند. این تراشه به قدری کوچک است و در لابه‌لای صدها تراشه و مدار و المان‌های الکتریکی دیگر نصب شده روی مادربوردهای سرور جاسازی شده است که به راحتی قابل مشاهده و کشف نیست.

البته، اصل سرورها متعلق به شرکت استارتاپی به نام Elemental است که توسط شرکت معروف و معتبر سوپرمیکرو مونتاژ و سرهم‌بندی می‌شود. سوپرمیکرو یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنند‌های سرورهای مراکزداده در دنیا و از جمله ایالات متحده است.

بسیاری از سرورهای سوپرمیکرو در مراکزداده آمازون، اپل و ده‌ها شرکت دیگر نصب و استفاده شده‌اند. گزارش بلومبرگ می‌گوید این سرورها در مراکزداده وزارت دفاع امریکا، CIA و بسیاری از نهادهای حساس مانند شرکت‌های سازنده کشتی‌های جنگی استفاده می‌شوند.

نشریه بلومبرگ گزارش داده این تراشه بسیار کوچک حاوی کد کوتاهی است که امکان برقراری ارتباط با یک سرور ناشناس را فراهم کرده و از سوی دیگر امکان اجرا روی سیستم‌عامل را دارد.

ظاهرا این کد کوتاه سعی می‌کند کدهای طولانی‌تری را از روی سرور ناشناس دریافت و روی سیستم‌عامل قربابی اجرا کند. به طور خلاصه، این تراشه کوچک امکان نفوذ و ورود به شبکه‌ها را فراهم می‌کند.

بلومبرگ در گزارش خود می‌گوید دولت چین توانسته این تراشه‌ها را در کارخانه‌های فرعی سازنده مادربوردهای سرور در چین روی آن‌ها نصب کند. در تصاویر زیر می‌توانید این تراشه و نحوه کاشتن آن روی مادربوردهای سرور را مشاهده کنید:

شرکت‌های مانند اپل و آمازون به شدت این حمله و نفوذ را تکذیب کردند. شرکت سوپرمیکرو طی بیانیه‌ای ضمن رد یافتن چنین تراشه‌ای، تاکید کرده هیچ تحقیقی از سوی دولت پیرامون این مسئله صورت نگرفته است.

اما نشریه بلومبرگ می‌گویند چند منبع بسیار موثق در بخش AWS آمازون این خبر را تایید و مستنداتی را به این نشریه داده‌اند.

حمله زنجیره تامین

فارغ از اینکه گزارش بلومبرگ تا چه اندازه صحت دارد و ابعاد این هک بزرگ چقدر است؛ باید گفت هک‌ها و حملات سخت‌افزاری تاثیرات به مراتب گسترده‌تر و خطرناک‌تر از هک‌های نرم‌افزاری دارند.

بیش از ۷۵ درصد تلفن‌های همراه و بیش از ۹۰ درصد کامپیوترهای جهان در کشور چین و کارخانه‌های مختلف آن مونتاژ و ساخته می‌شوند. در حال حاضر، هر سخت‌افزاری که تصور کنید از چین به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

بنابراین؛ کشور چین این پتانسیل را دارد که روی هر سخت‌افزاری یک تراشه برای سرقت اطلاعات یا بدتر از آن، خرابکاری‌های بزرگ قرار دهد.

در این حملات سایبری، یک تراشه روی سخت‌افزار کار گذاشته شده و هزاران کیلومتر آن طرف‌تر و در قاره‌ای دیگر، درون یک شبکه و مرکزداده فعال می‌شود و شروع به جاسوسی خواهد کرد. از این نوع هک‌ها به «حملات مبتنی بر زنجیره تامین» یاد می‌شود و به شدت مقامات دولتی ایالات متحده را عصبانی و نگران کرده است.

به همین دلیل، دولت ترامپ واردات برخی اقلام سخت‌افزاری شبکه را از کشور چین ممنوع کرده است و تعرفه‌های دیگر تجهیزات را افزایش بسیار زیادی داده تا شرکت‌های فناوری مجبور شوند در خاک خود امریکا کارخانه‌های ساخت و مونتاژ راه‌اندازی کنند.

منبع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.