در حالی‌که اپلیکیشن‌های زیادی برای خوابیدن عرضه شده ولی تعداد اندکی اپلیکیشن می‌توانند بی‌خوابی را درمان کنند

0

Paige Thesing از دوران مدرسه دچار بی‌خوابی شده است و هر شب باید زمانی زیادی در حدود ۴ ساعت برای خوابیدن تلاش کند.

او برای سال‌های طولانی است که صبح‌ها از نوشیدن قهوه منع شده است یا در حد بسیار کمی می‌نوشد تا در شب مشکل بی‌خوابی کمتری داشته باشد.

او پس از سال‌ها تلاش برای درمان بی‌خوابی و استفاده از داروهای تجویزی دکترهای مختلف، به سراغ اینترنت رفت تا برخی راه‌حل‌های کاربران را بخواند. حدود چهار ماه پیش، یک برنامه مدیتیشن به نام INSCAPE یافت و روی اسمارت‌فون خود نصب کرد.

این اپلیکیشن یک موسیقی متن آرامش‌بخش ۳۰ دقیقه‌اش پخش می‌کند و یک گوینده زن هم در پس‌زمینه آن سعی می‌کند دستوراتی برای آرام شدن و خواب شما بدهد. این اپلیکیشن به معنای واقعی اثربخش بوده و Thesing را در مدت زمانی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای می‌خواباند.

این اپلیکیشن برخی صداهای طبیعت مانند وزرش باد یا موسیقی‌های الهام گرفته شده از طبیعت را پخش می‌کند تا ذهن شما آرامش یافته و کم‌کم به خواب بروید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از بزرگ‌سالان به مشکل بی‌خوابی مبتلا هستند و ۲۵ تا ۳۵ درصد افراد هم گاهی بی‌خوابی به سرشان می‌زند و باید وقت زیادی برای خوابیدن صرف کنند.

به همین دلیل، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد اپلیکیشن‌های کمک‌کننده به بی‌خوابی بودیم. برخی از کاربران، پادکست‌های مخصوص درمان بی‌خوابی را هر شب گوش می‌کنند و برخی دیگر از کاربران روی اسمارت‌فون خود چندین اپلیکیشن نصب و به تناوب استفاده می‌کنند.

درمان بی‌خوابی مهمتر از زودخوابی

اما نکته بسیار مهمی که باید در اینجا مطرح کرد و کاربران این اپلیکیشن‌ها مدنظر داشته باشند؛ بسیاری از اپ‌های بی‌خوابی در بازار و اینترنت براساس متدهای علمی و راه‌حل‌های ثابت شده علم پزشکی نیستند.

برای درمان بی‌خوابی، باید علت آن در هر فرد کشف و سپس برای درمان آن اقدام کرد در حالی‌که بسیاری از اپ‌های درمان‌کننده بی‌خوابی از مدیتیشن استفاده می‌کنند.

در این میان، فقط چند اپلیکیشن مانند Sleepio و SHUT-i یا  CBT-I از روش‌های علمی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌کنند. این اپ‌ها از راه‌حل‌های پایدار و مبتنی بر شواهد مرتبط با فرد برای کمک به بی‌خوابی کاربران استفاده می‌کنند.

CBT-I تکنیک‌های مختلفی برای درمان بی‌خوابی دارد و گام به گام کاربران را کمک می‌کند در رخت‌خواب زمان کمتری را برای خوابیدن صرف کنند. این اپ کمک می‌کند افراد رفتارها و عادت‌های خود را تغییر دهند و برخی مهارت‌های ذهنی برای مرتب خوابیدن را یاد بگیرند.

برای درمان بی‌خوابی باید رفتارها و الگوهای زیستی بدن و ذهن اصلاح شوند و تنها آرام کردن فعالیت‌های ذهنی کافی نیست و در درازمدت کمکی به فرد نمی‌کند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی مانند CBT-I و Sleepio به تدریج می‌توانند مشکل بی‌خوابی کاربران را کمتر و بهبود دهند. در برخی از کاربرانی که به طور مداوم و طولانی‌مدت از این اپ‌ها استفاده کردند، علایم بهبودی و سلامتی مشاهده می‌شود.

بنابراین، اگرچه اپ‌های زیادی برای درمان بی‌خوابی یا کمک به خواب سریع‌تر و مدیتیشن در رخت‌خواب به صورت رایگان روی اینترنت یافت می‌شوند ولی نباید به آن‌ها اعتماد کرد و سراغ اپلیکیشن‌هایی رفت که از سوی مراکز علمی و بهداشتنی تایید شده یا پزشکان تجویز می‌کنند.

بیشتر از آن‌که دنبال زود خوابیدن به هر طریقی باشیم؛ باید دنبال کشف علت بی‌خوابی و درمان برویم. به همین دلیل، بهتر است از اپ‌ها و متدهای علمی و راه‌حل‌های پایدار و سالم استفاده شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.