پالت چیست ؟ موارد استفاده و انواع آن

0

رپورتاژ

پالت سازه ایست مستحکم که در صنایع مختلف برای حمل و نقل از آن استفاده میگردد. جنس آن میتواند از انواع چوب خام و یا محصولات چوب بازیافتی و یا انواع پلاستیک و مواز بازیافتی و یا حتی انواع فلزات گوناگون باشد. نیازهای گوناگون صنایع به حمل و نقل های درون کارگاهی و بیرون کارگاهی منجر به تولید ، ساخت و فروش انواع مختلفی از پالتهای سبک و سنگین در طرح های متنوع گردیده. مهمترین مزیت پالت قابلیت حمل توسط لیفتراک، جک پالت و یا جرثقیل میباشد. استفاده از پالت علاوه بر محافظت و ایجاد دقت در حمل بار موجب نوعی طبقه بندی و دسته بندی در مورد محموله های مختلف میشود. دو نوع متنوع و شایع در صنعت پالت سازی پالت چوبی و پالت پلاستیکی میباشد.

پالت پلاستیکی

پالت پلاستیکی عمدتا از مواد بازیافتی تولید میشود که این منجر به ارزانتر بودن این نوع پالت نسبت به نمونه های چوبی آن میباشد. هر چند مقاومت این نوع پالت برای بارهای سنگین از معایب آن محسوب میشود اما مقاومت آن در مقابل فرسایش و کپک مزیت عمده ای شمرده میشود.

پالت چوبی

پالت چوبی انواع گوناگونی دارد و یکی از دلایل این تنوع زیاد تفاوت در جنس و طراحی می باشد که باعث تفاوت در مقاوت و استحکام آن ها می گردد. در دنیای امروز ، بالا بردن سرعت در بسته بندی و امنیت حمل و نقل ، یکی از نیازهای اساسی کارخانجات و شرکت ها می باشد، همین امر باعث استفاده روز افزون این اصناف از پالت چوبی در انبارها و دیگر بخش هایشان  میشود. شاید متنوع ترین نوع پالتی که در بازار موجود باشد پالت یورو باشد. تحمل وزن بالا ،ابعاد استاندارد، مهر گند زدایی و البته دست دو بودن از مشخصه های عمده این نوع پالت میباشد. ابعاد رایج پالت چوبی 120*80 ، 110*110 ، و 100 *100 میباشد. از مزیتهای عمده پالت چوبی میتوان به قابلیت تعمیر، قابلیت بازیافت، سهولت پروسه ساخت و البته استحکام و مقاومت برای حمل و نقل اشاره کرد. البته باید توجه داشت که  به اشتباه انواع مختلفی از محصولات حمل و نقل از جمله جعبه چوبی، جعبه پالت و کریت را پالت چوبی مینامند که کاربردها و طراحیهای متواتی دارند. در زیر به دیگر این محصولات اشاره شده است.

جعبه چوبی

جعبه چوبی که گاها به اشتباه پالت چوبی نامیده میشود سازه ایست قابل حمل با لیفتراک که به صورت جعبه ای در بسته و مقاوم به ضربه و فشار ساخنه میشود. بدنه جعبه از انواع مختلفی از محصولات چوبی از جمله چوب خام؛ ورق چند لا، ورق ام دی اف  و یا سایر ورقهای تولید شده از چوب تشکیل شده. اتصالات بدنه میتواند توسط قاب چوب و یا یراق آلات مخصوص جعبه سازی صنعتی ایجاد شود. محیط در بسته داخل جعبه امنیت حد اکثری برای جنس داخل جعبه در مقابل ضربه و آسیب را ایجاد میکند.

جعبه پالت (پالت باکس ، کریت چوبی)

جعبه پالت به جعبه ای گفته میشود که تماما از چوب خام تهیه شده باشد. موارد استفاده عموما برای بارهای سنگین مانند سنگ و موزاییک و یا میوه هایی مانند هندوانه میباشد. مزیت این نوع پالت چوبی مقاومت بالا و قیمت نسبتا ارزان آن میباشد. پالت چوبی با توجه به محموله ای که در آن قرار میگیرد طراحی میشود و این طرح نقش عمده ای در قیمت فروش پالت چوبی دارد.

پالت چوبی یا پلاستیکی؟

گاها پیش می آید که خریداران پالت بین دو گزینه پالت چوبی و پالت پلاستیکی مردد میشوند. راه تشخیص برای انتخاب بین این دو نوع پالت مورد استفاده آن است. کلیدی ترین نکته وزن بار است که اگر از پانصد کیلو تجاوز کرد بهترین گزینه پالت چوبی میباشد. همچنین پالت چوبی تحمل تنش و کارایی بالاتری نسبت به پالت پلاستیکی را داراست. برای بارهای زیر پانصد کیلو نیز اگر قصد استفاده مداوم از پالت باشد میبایست اولین گزینه پالت چوبی باشد. بنابراین بارهایی مانند سنگ ، موزاییک ، سرامیک و بارهای توناژی حتما باید توسط پالت چوبی یا جهبه پالت حمل شوند. اما برای حمل بارهای صادراتی مخصوصا به آمریکا، کانادا و استرالیا از انجایی که چوب خام نیاز به صدور گوایی گند زدایی دارد و پالت نیز از چوب خام ساخته میشود استفاده از پالت پلاستیکی توصیه میشود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5