پارگی شبکیه چشم و مگس پران

1

رپورتاژ

پارگی شبکیه چشم

پارگی شبکیه چشم یا جدا شدگی شبکیه به معنی جدا شدن لایه های عصبی از لایه های رنگدانه ای شبکیه می باشد. شبکیه داخلی ترین لایه چشم بوده که دارای سلول های رنگدانه دار (سلول های گیرنده نور) و سلول های عصبی (نورون ها) می باشد.

شبکیه جریان الکترومغناطیسی نور را به پیغام عصبی تبدیل کرده که توسط عصب بینایی به لب پس سری انتقال یافته و توانایی دیدن جهان پیرامون برای فرد حاصل می شود. لایه ای به نام مشیمیه اطراف شبکیه را احاطه کرده و نقش اکسیژن رسانی و تغذیه شبکیه را بر عهده دارد. حال اگر اتصال شبکیه با مشیمیه دچار اختلال شود، خونرسانی به شبکیه قطع شده و عملکرد آن مختل می شود. پارگی شبکیه اصطلاحی است که به این حالت اتلاق می شود. در واقع لایه حاوی رنگدانه از لایه حاوی سلول های عصبی در شبکیه از هم جدا می شوند. چنانچه فردی که دچار پارگی شبکیه چشم شده است سریعا درمان نشود، دچار آسیب جبران ناپذیری خواهد شد.

پارگی شبکیه چشم به چه دلیل رخ می دهد؟

پارگی شبکیه چشم به سه دلیل رخ می دهد:

  • ممکن است سوراخی در شبکیه ایجاد شود که موجب نفوذ زجاجیه به شبکیه و جدا کردن آن از لایه های خارجی شود. این نوع از پارگی شبکیه به سرعت گسترش می یابد.
  • پارگی شبکیه از نوع کششی که در اثر کششی که از سمت رشته های زجاجیه به شبکیه وارد می شود، سبب جدا شدن شبکیه از لایه داخلی می شود. این مورد در افراد مبتلا به دیابت دیده می شود.
  • نوع دیگری از پارگی شبکیه در اثر ترشح مایع بین شبکیه و لایه زیرین آن رخ داده  که معمولا در اثر توده داخل چشم، التهاب و خونریزی رخ می دهد.

چه عواملی سبب پارگی شبکیه چشم می شود؟

  • افزایش سن
  • عیوب انکساری از نوع نزدیک بینی حاد
  • جراحی چشم
  • سابقه خانوادگی ابتلا به پارگی شبکیه
  • بیماری های داخل چشم
  • دیابت
  • وارد شدن ضربه به سر

علائم پارگی شبکیه عبارتند از دیدن سایه، اجسام شناور و بارقه های نور جلوی چشم، کاهش بینایی و قدرت تشخیص اشیاء

پارگی شبکیه و مگس پران

مگس پران چشم حالتی است که افراد در میدان دید خود کدورت‌هایی را ببینند که به اشکال مختلف مانند خط، نقطه و یا شی در جلوی چشم حرکت می‌کند. معمولا این عارضه برای فرد مبتلا خسته کننده یا آزاردهنده است. اهمیت مگس پران در این است که در مواردی ممکن است با سوراخ در پرده شبکیه همراه باشد که به مرور می تواند باعث جداشدن و پارگی شبکیه شود. بنابراین مگس پران را جدی بگیرید و حتما به بهترین فوق تخصص شبکیه مراجعه کنید.

درمان پارگی شبکیه

درمان پارگی شبکیه چشم فقط جراحی است که بسته به نوع آسیبی که به شبکیه وارد شده نوع عمل جراحی مشخص می شود. زمانی که شبکیه سوراخ شده و هنوز جداشدگی اتفاق نیفتاده است برای بستن سوراخ های شیکبه از لیزرشبکیه یا انجماد استفاده می کنند.

فوق تخصص شبکیه

جهت درمان بیماری های ذکر شده با توجه به اهمیت چشم حتما باید به فوق تخصص شبکیه مراجعه نمایید . دکتر محمد باقر رجبی فوق تخصص شبکیه و لیزر  در تهران می باشند .

آدرس مطب : تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲

شماره تماس: 02188201656

اطلاعات بیشتر در سایت:

 https://retinclinic.com

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. حسین می گوید

    آیا ارتباطی بین مگس پران با تبخال یا آفت دهانی وجود دارد؟
    یک مرتبه پیش دکتر رفته بودم و از علائم مگس پران در زمان کودکی سوال کردم. ایشان در مورد تبخال داشتن از من پرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.