احیای نوستالژی کودکی شخصی: نمایش تلویزیونی (تله تئاتر) «ماه پنهان است»

0

تا دیروز، بارها پیش آمده بود که یک خاطره محو دوران کودکی به یادم آمده بود. یادم می‌آمد که یک تله‌تئاتر را از تلویزیون خانه‌مان و نیز خانه پدربزرگ می‌دیدم. تصور می‌کنم که این تله‌تئاتر چندقسمتی بود.

تنها چیزی که از آن به یادم مانده بود این بود که کلیت تله‌تئاتر در مورد مقاومت در مقابل آلمان نازی در کشوری نامعلوم بود و احتمالا در این تله‌تئاتر سکانس تیرباران وجود داشت و نام سریال و نیز قسمتی از تیتراژ آن اشاره به پنهان بود ماه و پایدار نبودن این حالت داشت.

اما نمی‌دانم چرا جستجوهای من به جایی نمی‌رسید. شاید در آن زمان هنوز دیتایی در این مورد در اینترنت قرار داده نشده بود.

اما دیروز که در مورد نمایش رادیویی ظلمت در نیمروز می‌نوشتم، به ناگاه متوجه شدم که یکی از تله‌تئاترهایی که احمد آقالو در آن بازی کرده بود، همین تله‌تئاتر بود.

بله اشتباه می‌کردم. نام تله‌تئاتر «ماه پنهان است» بود و در سال 1362 از تلویزیون ایران پخش شده بود. مسعود فروتن کارگردان این سریال بود و در آن تعداد زیادی از هنرمندان نامی ایران مثل اسماعیل شنگله – رضا بابک- جمیله شیخی-جمشید لایق-احمد آقالو- علیرضا مجلل – فهیمه راستکار – ناصر هاشمی- آتیلا پسیانی- حسین محب‌اهری و رضا رویگری بازی کرده بودند.

ماه پنهان است

این نمایش اقتباسی بود از کتاب ماه پنهان است، نوشته جان استاین‌بک و جالب است که فیلمی هم بر مبنای این اثر در سال 1943 با بازیگری سدریک هاردویک، لی. جی.کاب و هنری تراورز ساخته شده بود. در یوتیوب ببینید.

هنر، فیلم و ادبـیات غـالبا بـینش‌هایی در اختیار انسان می‌گذارد که موقعیت‌ها و اوضاع را خیلی بهتر از تاریخ، تشریح و تبیین می‌کنند. “ماه پنهان است، به نوعی تعامل اشغالگران و اشغال‌شدگان را بررسی می‌کند.

ماجرای داستان دربارهٔ تهاجم آلمان بـه شهر کوچکی در نروژ در سال 1940 و واکنش اهالی شهر به نازی‌ها است که برای اطمینان از استمرار ارسال زغال سنگ به ماشین جنگی رایش سوم ماجراهایی بین آنها و مردم شهر به وجود می‌آید. در این داستان حتی ستون پنجمی هم داریم، شخصیتی که به تصور این‌که مـردم از او تـشکر می‌کنند ترتیبی می‌دهد تا شهر بدون مقاومت و خونریزی به دست اشغالگران بیفتد.

اما درگیری محوری داستان بین شهردار اوردن و فرماندهٔ آلمانی، سرهنگ لانسر است. وی شهردار را به جای خشونت و مقابله تـوصیه بـه همکاری می‌کند. چرا که به گفتهٔ او هر خشونتی از طرف مردم شهر قطعا با اقدام خشن‌تر و مقابله به مثل نیروهای آلمانی روبرو خواهد شد. آنچه که در پیرنگ داستان بافته شـده افـزایش حـملات مردم است. اوایل، ذهن لانـسر مـتوجه پیـرزن سپید موی بلژیکی می‌شود که رفتار دوستانه دارد. اما پیش از دستگیری و اعدام توانسته بود با یک سنجاق کلاه دوازده اینچی دوازده آلمانی را بکشد. لانـسر هـنوز هـم آن سنجاق را در خانه‌اش نگه داشته است.

البته خشونت، نـاگهانی آغـاز می‌شود و آلمانی‌ها نیز با اقدامی شدیدتر به مردم نروژ پاسخ می‌دهند. در این زمان بسیاری از نیروهای آلمانی که مشتاق بـازگشت بـه وطـن و دیدار با خانواده‌هایشان هستند دچار استرس‌های روانی می‌شوند. آلمانی‌ها نـیز مانند فاتحان امپراتوری‌های روم و پیش از آن، می‌کوشند اشغالگری خود را در نظر مردم مشروعیت ببخشند. آنان بخوبی می‌فهمیدند که وطن‌فروشان در بلندمدت بـه دردشـان نـخواهند خورد.

نسخه سینمای کتاب”ماه پنهان است”برای تبیین معنای جـنگ جـهانی دوم بـا نقل عبارتی از فرانکلین روزولت دربارهٔ مقاومت نروژ آغاز می‌شود. شخصیت وطن‌فروش که از فرماندهی نازی‌ها در اسـلو اخـتیارات کـامل گرفته است. در پایان فیلم به سرهنگ لانسر دستور می‌دهد که اگر مردم برای تـخریب مـعدن زغال‌سنگ از دینامیت‌هایی استفاده کنند که هواپیماهای انگلیسی با چتر پرتاب کرده‌اند، شهردار پیـر و پزشـک شـهر را اعدام کنند. با آغاز انفجارات، هردو اعدام می‌شوند. شهردار در حالی که عباراتی از سخنرانی گـذشته‌اش بـرای مردم شهر را-آخرین کلمات سقراط به مردم آتن-زیر لب تکرار می‌کند به مـسلخ مـی‌رود. روشـن است که اشغالگران در دل مردم آتش نفرت کینه را روشن می‌سازند و سرنوشتی خونین در انتظارشان است.

خوشبختانه این کتاب به فارسی ترجمه شده است:

ماه پنهان است

ماه پنهان است
نوینسده: جان استاین‌بک – john steinbeck
ترجمه: شهرزاد بیات‌موحد
انتشارات: ماهی
تعداد صفحات: ۱۶۰
قطع جیبی

و در پایان به قسمت کوتاهی از تله‌تئاتر توجه کنید. نمی‌دانم جایی می‌شود نسخه کامل این تله‌تئاتر را دید یا نه.

 

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5