گالری عکس: عکس‌هایی قدیمی از اولین کامپیوترهای دنیا

0

اگر امروز به یک پسربچه ده ساله بگویید کامپیوترهای قدیمی به اندازه یک میزکار بودند؛ با حالتی عجیب شما را نگاه می‌کند و بیشتر تصورش این است که دارید با او شوخی می‌کنید.

حالا تصور کنید اگر به او بگویید کامپیوترهای قدیمی به اندازه یک اتاق ۲۰ متری بودند؛ چه اتفاقی می‌افتد.

به همین دلیل است که باید هر چند وقت یک بار، سراغ عکس‌هایی از کامپیوترهای قدیمی برویم و دوباره همه‌چیز را یادآوری کنیم که کجا بودیم و اکنون به کجا رسیدیم.

شاید نسل ما با کامپیوترهایی به اندازه اتاق و کامپایلرهایی به اندازه یک میزکار دو نفره هیچ کار نکرده باشند یا اصلا از نزدیک آن‌ها را ندیده باشند ولی حتما دیسک‌های ۱.۴۴ مگابایتی، هارددیسک‌های ۱ گیگابایتی و رم‌های ۱۰۰ مگابایتی را دیدند.

مجموعه عکس‌های زیر از کامپیوترهای قدیمی و خاطره‌انگیز می‌توانند به ما یادآوری کنند این صنعت چه مسیر طولانی و دشواری را طی کرده و چگونه صدها دانشمند در ۵۰ سال اخیر کامپیوترها را توسعه دادند تا به اینجا رسیدیم که یک اسمارت‌فون برای ما همه‌کاری انجام می‌دهد.

از شما دعوت می‌کنیم چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و گالری عکس ما از اولین کامپیوترهای آنالوگ و دیجیتال دنیا را مشاهده کنید:

عکس‌هایی از اجداد پی‌سی، لپ‌تاپ و تبلت

ماشین Tide Predicting Machine No. 2 که به نام «Old Brass Brains» نیز معروف بود. یک کامپیوتر آنالوگ عمومی که برای پیش‌بینی جزر و مد و زمان آن استفاده می‌شد. دولت ایالات متحده از این ماشین در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۶۵ استفاده کرده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ تمام اجزای این ماشین، مکانیکی هستند و ده‌ها چرخ‌دنده زنجیر و پیستون باید با هم کار می‌کردند تا یک پیش‌بینی صورت گیرد:

کامپیوتر PERQ: در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک ایستگاه کاری در دانشگاه کارنگی ملون استفاده می‌شد. این کامپیوتر را شش کارمند این دانشگاه ساختند:

در این تصویر می‌توانید گریس هاپر (Grace Hopper) ریاضی‌دان و اولین برنامه‌نویس و دانشمند کامپیوتر زن دنیا را مشاهده کنید که پای یک کامپایلر برنامه‌نویسی کوبول نشسته است. داستان زندگی او بسیار خواندنی و الهام‌بخش است. او در نیروی دریایی امریکا کار کرده و جزو طراحان و اختراع‌کننده‌های زبان برنامه‌نویسی کوبول محسوب می‌شود:

یک مادربورد پی‌سی آی‌بی‌ام در سال ۱۹۸۱ را مشاهده می‌کنید. البته؛ این تصویر بیشتر مفهومی است و کامپیوترهای واقعی با این وضع بیرون داده نمی‌شدند:

نمونه مودم‌هایی از شرکت Sportster با سرعت ۱۴.۴ کیلوبیت بر ثانیه. البته؛ این شرکت بعدا مودم‌های پیشرفته‌تری هم عرضه کرد که سرعتی ۱۶.۸ کیلوبیت داشتند:

کامپیوتر آنالوگ لهستانی AKAT-1 در دهه ۱۹۶۰:

کامپیوتر آنالوگ Pace 231R در سال ۱۹۶۱:

Cyrix یک شرکت سازنده ریزپردازنده بود که در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت کرد و تراشه‌های ۲۸۶ و ۳۸۶ را می‌ساخت. در تصویر، اولین باکس ریزپردازنده ۴۸۶ را مشاهده می‌کنید و تبلیغی که Cyrix روی آن انجام داده است:

مردی در حال کار با یک کامپیوتر آنالوگ متعلق به سال ۱۹۶۸:

الدو کویین، یکی از اولین مهندسان و دانشمندان علوم کامپیوتری در حال کار با یک کامپیوتر آنالوگ در دهه ۱۹۵۰:

تبلیغ یک کامپیوتر با کیس برجی در نشریات سال ۱۹۸۱. مشخصات این کامپیوتر بسیار جالب هستند:

«این اولین کامپیوتری است که می‌توانید با خودتان ببرید». یک تبلیغ درباره کامپیوتر Donner 3500، کوچک‌ترین کامپیوتر آنالوگ ساخته شده در دهه ۱۹۶۰:

پروفسور «ونروور بوش» در حال کار روی کامپیوتر آنالوگ بسیار قدیمی و اولیه (دانشگاه MIT سال ۱۹۲۷):

یک کامپیوتر اولیه در Fuel Systems Building. سال ۱۹۴۹:

کامپیوتر Beckman/SDS 2220/920 متعلق به سال ۱۹۶۴. این کامپیوتر از چندین بخش تشکیل شده است که برخی آنالوگ و برخی دیگر دیجیتالی بودند و در نهایت می‌توانستند تصاویر را نشان دهند:

کارکنان اداره آمار ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰. در پشت سر این افراد می‌توانید سیستم Film Optical Sensing Device را مشاهده کنید که برای وارد کردن اطلاعات ب کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گرفت:

وب‌سرویس‌های شرکت 3D Realms در اواسط دهه ۱۹۹۰:

یک کارمند National Oceanographic Data Center که در حال مرتب‌سازی دیسک‌های نوار مغناطیسی است (عکس مربوط به حوالی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است):

کامپیوتر Atari 65XEP. جزو اولین کامپیوترهای همراهی است که شرکت آتاری طراحی و برای اولین بار در نمایشگاه سال ۱۹۸۵ رونمایی کرد:

کامپیوتر معروف کومودور ۶۴ در سال ۱۹۸۵:

کامپیوتر Honeywell Briefcase در سال ۱۹۶۸: این کامپیوتر برای استفاده در فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱ ساخته شده بود. جالب است که تمام اجزای یک لپ‌تاپ مدرن امروزی مانند صفحه‌کلید، دوربین، قلم استایلوس، مودم، ماژول‌های ذخیره‌سازی فایل و صفحه‌نمایش را دارد:

یک کامپیوتر همراه به نام Osborne Executive در سال ۱۹۸۳: این کامپیوتر همراه ۱۲ کیلوگرم وزن داشت و فقط افراد قوی هیکل می‌توانستند ازش استفاده کنند. بسیاری از بخش‌ها و قطعات این کامپیوتر در دوران خودش منحصربه‌فرد بود و هیچ رقیبی نداشت:

تبلیغی از کامپیوتر خانگی شرکت تگزاس اینسترومنتس:

کامپیوتر TRS-80 Tandy 2000 در سال ۱۹۸۳:

کامپیوتر PDP-8/E:

کامپیوتر Barreto MicroMaster در سال ۱۹۸۲:

شرکت Compaq در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و در آن دهه یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر، تعمیر و ارایه خدمات کامپیوتری بود. این شرکت برای اولین بار کامپیوترهای شخصی آی‌بی‌ام را مهندسی معکوس کرده و دوباره ساخت. Compaq در دهه ۱۹۹۰ بزرگ‌ترین سازنده و فروشنده کامپیوتر در جهان شناخته شده و در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت HP خریداری شد:

کامپیوتر VMEbus ابتدا برای کارهای شرکت موتورولا توسعه داده شد ولی در دهه ۱۹۸۰ به تدریج مصارف و کاربردهای بیشتری پیدا کرد:

کامپیوتر Amiga 1000 همراه با PC Sidecar:

سیستم کامپیوتری Larry Cuba Uses GRASS که برای کارهای گرافیکی فیلم جنگ ستارگان مورد استفاده قرار گرفت:

کامپیوتر NCR Mdel 4 با چهار دیسک درایو عمودی:

کنسول بازی قدیمی Voltron:

نمونه‌ای از تبلیغات فروش کامپیوتر در دهه ۱۹۸۰:

نمونه دیگری از تبلیغات محصولات کامپیوتری برای محصولات شرکت Berlin Productions در سال ۱۹۸۹:

کامپیوتر Xerox Alto سال ۱۹۷۳: یکی از موثرترترین کامپیوترهای دنیا برای همیشه:

کامپیوتر مبتنی بر خط فرمان Hazeltine 1500 در سال ۱۹۸۱:

Luxor ABC 802 در سال ۱۹۸۳:

کامپیوتر خط فرمان Amstrad PPC640 با صفحه‌کلید استاندارد امروزی:

کامپیوتر Amstrad (Schneider) CPC 6128: جزو بهترین کامپیوترهای ۸ بیتی دنیا که میلیون‌ها عدد فروش داشت:

در آن اوایل ساخت کامپیوترها، انواع طراحی‌ها را شاهد بودیم. به عنوان مثال کامپیوتر Tektronix 4010 Computer Terminal را نگاه کنید:

چند کامپیوتر و کاتریج کومودور در یک قاب:

فیلیپس Videopac G7200:

کومودور  Amiga 1000:

شارپ MZ-80B با درایو نواری، سال ۱۹۸۱:

تبلیغ کومودور آمیگا ۵۰۰ در سال ۱۹۸۹ برای کارهای گرافیکی:

نمایی از یک کامپیوتر قدیمی در سال ۱۹۶۸:

کنسول نینتندو Game Boy در سال ۱۹۸۹:

فیلیپس Videopac G7200:

فرانکلین ACE 1200:

تبلیغ یک کامپیوتر با هارددیسک ۱۰ مگابایتی برای سیستم‌عامل مک:

انواع دیسک‌های حافظه:

کامپیوتر اچ‌پی Agilent 386:

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.