اکوکاردیوگرافی قلب چیست؟ خطرات اکوی قلب را بهتر بشناسید

0

رپورتاژ

اکوکاردیوگرافی قلب که در فارسی به پژواک‌نگاری قلب هم شناخته می‌شود، از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب استفاده می کند. این آزمایش معمولا اجازه می دهد تا دکتر قلب و پمپاژ خون شما را بررسی کند. متخصص اکوکاردیوگرافی می تواند از یک اکوکاردیوگرام برای شناسایی بیماری های قلبی نیز استفاده کند.

بسته به اطلاعات تشخیصی مورد نیاز پزشک، ممکن است یکی از انواع مختلف اکوکاردیوگرافی قلب را برای شما تجویز کند. هر نوع اکوکاردیوگرافی ممکن است خطرات و ریسک های متفاوتی داشته باشد.

دلایل تجویز اکوی قلب

دکتر ممکن است به دلایل مختلفی اکوکاردیوگرام را پیشنهاد کند:

  • بررسی مشکلات احتمالی دریچه ها یا حفره های قلب
  • بررسی کند که آیا مشکلات قلبی شما عامل و دلیل تنگی نفس یا درد قفسه سینه است یا خیر.
  • تشخیص نقایص مادرزادی قلبی قبل از تولد (اکوکاردیوگرافی جنینی)

نوع اکوکاردیوگرام مورد استفاده بستگی به نیاز اطلاعاتی پزشک دارد.

اکوکاردیوگرافی قفسه گذر Transthoracic

در اکوکاردیوگرافی قلب قفسه گذر موارد زیر انجام می شود:

  • تکنسین یا سونوگرافر sonographer ژل را بر روی دستگاه (مبدل) قرار می دهد.
  • سونوگرافر این مبدل را به آرامی بر روی پوست شما قرار داده، و پرتو سونوگرافی از طریق قفسه سینه به سمت قلب شما می‌فرستد.
  • این مبدل امواج صوتی دریافتی از قلب شما را دریافت و ذخیره می کند.
  • یک کامپیوتر اکوها یا همان بازتاب دریافتی را به تصاویر متحرک در مانیتور تبدیل می کند.

اگر ریه ها یا رباط ها مانع عبور امواج شوند، ممکن است نیاز به تزریق مقدار کمی از یک عامل تقویت کننده از طریق خط وریدی (IV) باشید.

این عامل تقویت کننده که کاملا ایمن و بی خطر است، به افزایش وضوح نمایش ساختار های قلب شما بر روی مانیتور کمک می‌کند.

این روش شایعترین نوع اکوکاردیوگرافی در حال حاضر است و یک روش غیر تهاجمی و بدون عارضه و درد است.

اکوکاردیوگرافی مری گذر Transesophageal

اگر پزشک شما تصویرهای دقیق تری را نیاز داشته باشد یا دشوار باشد که یک تصویر واضح از قلب شما را با یک اکوکاردیوگرافی قلب استاندارد دریافت کند، ممکن است یک اکوکاردیوگرافی مری گذر یا اکو مری را پیشنهاد کند که در آن یک مبدل أمواج صوتی از طریق یک لوله به داخل مری هدایت می شود تا بتواند تصاویر دقیقی از قلب شما را نشان دهد.

در روش اکوکاردیو گرافی مری گذر:

  • ابتدا گلو را بی حس می‌کنند و داروهای مخصوصی برای کمک به حفظ آرامش به شما داده می شود.
  • یک لوله انعطاف پذیر متصل به مبدل، وارد مجرای مری می‌شود.
  • این مبدل امواج صوتی دریافت شده از قلب شما را دریافت می کند.
  • یک کامپیوتر امواج دریافتی را به تصاویر دقیق در حال حرکت از قلب شما تبدیل می کند و پزشک می تواند این تصاویر را روی یک مانیتور مشاهده کند.

اکوکاردیوگرافی داپلر Doppler یا اکوی داپلر

ارتفاع یا زیر و بم امواج صوتی با برخورد به سلول های خونی حین عبور از قلب و عروق خونی تغییر می‌کند. این تغییرات (سیگنال‌های داپلر) می تواند به پزشک کمک کند تا سرعت و جهت جریان خون در قلب شما را اندازه گیری کند.

تکنیک های داپلر عموما در انواع اکوکاردیوگرافی قفسه گذر transthoracic و مری گذر transesophageal استفاده می شود. تکنیکهای داپلر همچنین می توانند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در رگ های قلب شما مورد استفاده قرار گیرند که ممکن است توسط روش اولتراسوند Ultrasound قابل شناسایی نباشند.

جریان خون نشان داده شده در مانیتور رنگ آمیزی می شود تا به پزشک در تشخیص دقیق مشکلات کمک کند.

اکوکاردیوگرافی استرس Stress Echocardiogram یا استرس اکو

برخی از مشکلات قلب به ویژه آنهایی که شامل شریان هایی هستند که خون شما را به عضله قلب (جریان عروق کرونر) تحویل می دهند، فقط در طول فعالیت بدنی اتفاق می افتند. پزشک شما ممکن است یک اکو استرس یا استرس اکو را برای بررسی مشکلات عروق کرونر توصیه کند که در آن تست اکو حین ورزش و فعالیت بدنی انجام می شود تا عملکرد قلب را حین فعالیت بدنی و ورزش که در آن قلب در شرایط فشار و استرس قرار می گیرد نشان دهد. با این حال، اکوکاردیوگرام نمی تواند اطلاعاتی در مورد هرگونه انسداد در شریان های قلب را ارائه دهد.

در یک اکو استرس Stress Echo:

  • تصاویر امواج ما فوق صوت اولتراسوند Ultrasound از قلب شما قبل و بلافاصله پس از راه رفتن بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت گرفته می شود.
  • اگر شما قادر به ورزش نباشید، می‌توانید تزریق یک دارو را دریافت کنید تا ضربان قلب شما به شدت افزایش یابد، گویی که در حال ورزش هستید.

ریسک ها و خطرات اکوکاردیوگرافی

هیچ خطری در اکوکاردیوگرافی قفسه گذر transthoracic استاندارد وجود ندارد. ممکن است کمی از تماس نزدیک مبدل یا پراب بر روی قفسه سینه خود احساس ناراحتی کنید. این تماس نزدیک برای تولید بهترین تصاویر از قلب شما ضروری است.

در صورت استفاده از اکوکاردیو گرافی مری گذر transesophageal یا اکو مری، گلویتان ممکن است تا چند ساعت پس از انجام اکو درد و آزردگی داشته باشد.

در موارد نادر، لوله ممکن است در داخل گلوی شما خراش ایجاد کند. در طول آزمایش، سطح اکسیژن خون شما بررسی خواهد شد تا مشکلات تنفسی احتمالی ناشی از داروهای آرام بخش تحت کنترل باشد.

در استرس اکو و حین ورزش یا مصرف داروی افزایش ضربان قلب، ممکن است به طور موقت ضربان قلب نامنظمی داشته باشید. عوارض جدی مثل حمله قلبی بسیار نادر هستند و به ندرت رخ می‌دهند.

آمادگی برای اکوکاردیوگرافی

غذا و داروها

هیچ آمادگی قبلی دارویی یا غذایی برای اکوکاردیوگرافی قفسه گذر transthoracic استاندارد لازم نیست. شما می توانید خوردن، نوشیدن و مصرف داروها را به طور معمول انجام دهید.

اگر شما دارای اکوکاردیوگرام مری گذر transesophageal یا اکو مری هستید، پزشک شما از شما می خواهد چند ساعت قبل از انجام آن، چیزی نخورید.

دیگر اقدامات احتیاطی

اگر شما می خواهید اکوکاردیوگرافی قفسه گذر transesophageal انجام دهید، بعد از آن نمی توانید رانندگی کنید زیرا داروهایی که احتمالا دریافت خواهید کرد آرام بخش هستند. مطمئن شوید می توانید جز با رانندگی به خانه برگردید.

انتظار چه چیزهایی را باید داشت

حین انجام اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیو گرافی را می توان در مطب دکتر یا یک بیمارستان انجام داد.

برای یک اکوکاردیو گرافی قفسه سینه transthoracic استاندارد:

  • از شما خواسته خواهد شد تا بالاتنه خود را از پوشش لباس خارج کنید و بر روی یک تخت یا میز دراز بکشید
  • دستیار پزشک، تکه های چسبنده (الکترودها) را به بدن شما برای کمک به تشخیص و هدایت جریان های الکتریکی قلب شما متصل می‌کند
  • پزشک یا دستیار وی سطح مبدل را به یک ژل مخصوص آغشته می‌کند تا امواج صوتی را بهتر انتقال دهد و دریافت کند.
  • پزشک یا تکنسین این مبدل را به عقب و جلو بر روی سینه شما حرکت می دهد تا تصاویری از امواج صوتی بازتابی از قلب شما ثبت کند. ممکن است صدایی بشنوید که در نتیجه ثبت امواج مافوق صوت شنیده شوند.
  • از شما ممکن است خواسته شود تا به روش خاصی نفس بکشید یا به طرف چپ خود مایل شوید.

اگر یک اکوکاردیوگرافی مری گذر transesophageal یا اکو مری داشته باشید:

  • گلوی شما به یک اسپری یا ژل آغشته می‌شود
  • به شما دارویی آرامبخش داده می شود تا به شما در آرامش کمک کند.
  • لوله حاوی مبدل یا همان پراب از طریق گلو به مری شما هدایت می شود و برای گرفتن تصاویری از قلب شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اغلب اکوکاردیوگرافی کمتر از یک ساعت طول می کشد؛ اما اگر یک اکوی مری گذر transesophageal اکومری داشته باشید، ممکن است چند ساعت پس از آزمایش هم در مطب دکتر یا بیمارستان تحت مراقبت بمانید.

پس از انجام اکوکاردیوگرافی

اکثر افراد می توانند فعالیت های روزمره خود را پس از یک اکوکاردیو گرافی از سر بگیرند.

اگر نتیجه اکوی قلب شما نرمال و طبیعی باشد، ممکن است، آزمایش های بیشتری لازم نیست. در صورتی که نتایج نگران کننده باشند، ممکن است لازم باشد تا برای آزمایش های بیشتر به  متخصص بیماری های قلبی مراجعه کنید.

نتایج اکوکاردیوگرافی

اطلاعات به دست آمده از اکوکاردیوگرافی ممکن است نشان دهند که:

  • تغییرات در اندازه قلب : دریچه‌های قلب ضعیف یا آسیب دیده، فشار خون بالا یا سایر بیماری ها می توانند باعث بزرگ شدن فضاهای داخلی و یا افزایش ضخامت دیواره های قلب شما به طور غیر طبیعی شوند.
  • قدرت پمپاژ قلب : درصد خونی که از بطن با هر ضربان و حجم خونی که در یک دقیقه از قلب پمپاژ می‌شود. قلبی که در هر ضربان خون مورد نیاز بدن را نمی‌تواند پمپ کند نشانه‌هایی از نقض قلبی را نشان می‌دهد.
  • آسیب به عضله قلب : یک اکوکاردیو گرافی قلب کمک می‌کند تا پزشک شما تعیین کند که آیا تمام قسمت‌های دیواره قلب به طور طبیعی به فعالیت پمپاژ قلب کمک می کنند یا خیر.
  • نقص مادر زادی قلب : در اکوکاردیو گرافی می تواند مشکلات مربوط به اتاق قلب، ارتباطات غیر طبیعی بین قلب و رگ های خونی بزرگ و نقایص قلب پیچیده ای که در هنگام تولد رخ می دهند را نشان دهد.
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5