به کودکان‌تان اجازه دهید نامحدود از گجت‌ها و تلویزیون استفاده کنند؛ به شرط اینکه کارهای روزانه خود را انجام داده باشند

0

این روزها، مدت زمان استفاده از صفحه‌نمایش‌ها (Screen Time) به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و کشمکش‌های والدین با فرزندان تبدیل شده است.

کودکان و نوجوانان می‌خواهند ساعت‌ها (بخوانید بدون هیچ محدودیتی) پای تلویزیون باشند یا با گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و دستگاه‌هایی نظیر این‌ها بازی کنند و فیلم ببینند. پس از آن هم سراغ کامپیوتر رومیزی رفته و چند ساعتی مشغول بازی‌های ویدیویی شوند.

صدها اپلیکیشن برای محدودسازی زمان سپری شده کودکان پای صفحه‌نمایش‌ها منتشر شده و ده‌ها ترفند برای مدیریت اینترنت و دستگاه‌های همراه فرزندان به والدین پیشنهاد می‌شود.

همین‌طور، روان‌شناسان و سایت‌های سبک زندگی و خانواده هزاران مقاله، نکته و ترفند برای محدودسازی فعالیت اینترنتی و صفحه‌نمایشی کودکان پیشنهاد دادند.

نکاتی که غالب اوقات نتیجه‌بخش نیست و برعکس رابطه پدر و مادر با کودک را بیشتر برهم زده و یک عدم اعتماد و صمیمیت بین طرفین شکل می‌گیرد.

اما واقعا چه راه‌کار عملی برای این مشکل وجود دارد؟ چگونه می‌توان زمان سپری شده کودکان پای تلویزیون و کامپیوتر و اسمارت‌فون‌ها را مدیریت کرد؟

اجازه بدهید تجربه یکی از نویسنده‌های سایت لایف‌هکر در این موضوع را برای شما بازگو کنم.

برنامه‌ریزی روزانه

او می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات‌اش در خانه و در ارتباط با صفحه‌نمایش‌ها، هنگامی است که بچه‌ها در خانه هستند و مدرسه نمی‌روند (مثلا آخر هفته یا تعطیلات تابستان). تمام خانه و وسایل داخل آن به تسخیر آن‌ها درمی‌آید و شما اجازه هیچ کاری ندارید.

او به پیشنهاد یک نویسنده معروف «برنامه» کاری برای تمام اعضای خانواده پیشنهاد می‌کند. سعی می‌کند به جای وضع قوانین محدودکننده و منع‌کننده استفاده از صفحه‌نمایش‌ها؛ به آن‌ها اجازه دهد به طور نامحدودی از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

به بچه‌ها می‌گوید اگر کارهای روزانه خود را انجام دهید؛ پس از آن می‌توانید هرچقدر دوست دارید پای دستگاه‌های خود بنشینید. این استفاده نامحدود به نوعی پاداش آن‌ها در پایان روز است.

در ابتدا، بچه‌ها حرف او را باور نمی‌کنند و با دیده تردید حاضر می‌شوند سراغ برنامه و کارهای روزانه خود بروند. اما وقتی پدر به وعده خود عمل می‌کند؛ در اجرای آن بیشتر ترغیب می‌شوند.

برنامه روزانه آن‌ها شامل یک ساعت ورزش در ابتدای روز، یک ساعت انجام کارهای خلاقانه و فعالیت‌های ذهنی بدون کامپیوتر و اسمارت‌فون، یک ساعت مطالعه و یک ساعت کارهای سخت و طاقت‌فرسا است.

فرزندان باید همزمان با پدر از خواب بیدار شوند و روز کاری خود را شروع کنند. حق ندارند زودتر بیدار و در برنامه کاری پدر تداخل ایجاد کنند.

هریک از فرزندان پس از انجام این ۴ کار برنامه‌ریزی روزانه؛ می‌توانند سراغ تلویزیون، تبلت، اسمارت‌فون و کامپیوتر خود بروند و تا آخر شب مشغول باشند.

چند نکته کلیدی

در این برنامه‌ریزی برای کودکان و فرزندان چند نکته کلیدی وجود دارد:

۱- والدین می‌توانند به جای این ۴ کار کلیدی، کارهای دیگری برنامه‌ریزی کنند. مثلا، رسیدگی به دروس طول هفته، نظافت خانه، خرید و کارهای بیرون از خانه، امور و کارهای شخصی و غیره. می‌تواند این برنامه طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد ولی معمولا ۴ الی ۵ ساعت پیگیری کارها توسط فرزندان کافی است و نیمی از روز طی می‌شود.

۲- برنامه‌ریزی روزانه باید توام با انعطاف‌پذیری باشد. مثلا، شستن ماشین یا موتورسیکلت یک کار سخت محسوب می‌شود. پیاده‌روی با دوستان ورزش است و خرید برای خانه یا همراه مادر به خرید بازار رفتن به نوعی کار روزانه است.

۳- حتی در پیاده‌سازی این برنامه روزانه هم نباید چندان سخت‌گیری کرد. انتظار یک ساعت تمام ورزش پر تحرک از برخی کودکان منطقی نیست. تصور کنید کودکان در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنند و هیچ وسیله ورزشی اطراف‌شان نیست. پس، باید کمی هم انعطاف‌پذیری داشت و رفتن به پارک یا برخی بازی‌های کودکانه را هم ورزش محسوب کرد.

۴- والدین نگران استفاده بیش از حد کودک‌شان از صفحه‌نمایش‌ها نباشند. کنترل و مدیریت کودکان در فضای مجازی و استفاده از اینترنت ضروری و الزامی است ولی نباید با سیاست‌ها و قوانین سخت و خشک قلدرمآبانه باشد. باید با کودکان صحبت کرد؛ اهداف و مشکلات را بیان و جایگزین‌ها را پیشنهاد داد.

برقراری یک ارتباط صمیمی میان والدین و کودکان می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و کودک باور داشته باشد که پدر و مادرش درست می‌گویند.

تعامل و تفاهم به جای نبرد

بسیاری از والدین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را منع می‌کنند. در نتیجه، دانش‌آموزان از روش‌ها و ترفندهای دیگر به این شبکه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند یا دایم در حال تلاش برای فریب و دور زدن والدین هستند.

گاها دیده می‌شود کشمکش والدین و کودکان در استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به یک جنگ تمام عیار نصب نرم‌افزار منتهی می‌شود. هریک در صدد هستند بر ضد دیگری نرم‌افزار هک و فیلترشکن و ردیاب نصب کنند.

در عوض، برنامه‌ریزی روزانه و ایجاد حس اعتماد و تلاش برای تشویق کودکان و دانش‌آموزان به کارهای دیگر؛ به طور غیرمستقیم مدت زمان سپری شده آن‌ها پای صفحه‌نمایش را کاهش می‌دهد.

در مثال بالا، خود نویسنده سایت لایف‌هکر تعریف می‌کند که یک ساعت کتاب‌خوانی باعث شد فرزندان‌اش سراغ خرید کتاب‌های جدید بروند و بعد ناخودآگاه جذب این کتاب‌ها شوند؛ به‌طوری‌که تمام وقت بعدازظهر و شب خود را با خواندن کتاب به جای بازی موبایل سر کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5