چه زمانی باید از سمعک استفاده کرد

0

رپورتاژ

ناشنوایی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به دلایل مختلفی برای افراد اتفاق بیفتد اما معمولا ناشنوایی در دوران سالمندی به‌طور طبیعی رخ می‌‌دهد؛ چرا که با افزایش سن قدرت حس شنوایی کاهش می‌یابد.

درمان کم‌شنوایی از طریق سمعک

افرادی که احساس می‌کنند نمی‌توانند حرف‌ها را به‌خوبی بشنود و تجزیه تحلیل کنند باید به ادیولوژیست یا شنوایی‌سنج مراجعه کنند تا ادیولوژیست با انجام آزمون‌های ادیولوژی و بررسی میزان شنوایی فرد راهکارهای عملی ارائه دهد. معمولا بیشتر ادیولوژیست‌ها برای درمان بیماران از سمعک استفاده می‌کنند. سمعک دستگاه الکترونیکی کوچکی است که داخل گوش و یا پشت گوش بیمار قرار گرفته و صداهای تولید شده در محیط اطراف را جمع‌آوری کرده و به گوش داخلی انتقال می‌دهد.

آسیب به گوش دومین علت کم‌شنوایی

گوش از سه قسمت خارجی، میانی و بیرونی تشکیل شده که گوش بیرونی وظیفه ارسال صدا به پرده گوش را برعهده دارد و گوش میانی که شامل استخوانچه، پرده گوش و عضلات متصل به آن‌ است صدا را از گوش بیرونی دریافت کرده و به حلزون گوش انتقال می‌دهد تا به گوش داخلی وارد شود و فرد بتواند آن‌ها را بشنود. از طرفی اصوات به‌صورت امواج الکتریکی به مغز ارسال می‌شوند و ایجاد اختلال در هریک از اعضای داخلی گوش در تبدیل اصوات به انرژی الکتریکی مشکل ایجاد کرده و در نتیجه نمی‌توانند به‌طور واضح به مغز ارسال شوند. وجود اختلال و مشکل در گوش تنها با معاینه و آزمایشات شنوایی سنجی قابل تشخیص است.

انواع سمعک

پس از انجام آزمون‌های ادیولوژی، بیماران باید مطابق با نسخه ادیولوژیست سمعک تهیه کنند. سمعک‌ها با توجه به تجهیزات و امکاناتی دارند در مدل‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ ساده‌ترین نوع سمعک است که قدرت کمی در تفکیک صداهای مختلف دارد؛ طوری که نمی‌تواند صداهای قوی و ضعیف را از یکدیگر تشخیص دهد؛ بنابراین از این نوع سمعک استفاده بسیار کمی می‌شود.

سمعک دیجیتال

سمعک دیجیتال از سمعک‌های پیشرفته محسوب می‌شود که با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری تنظیم شده است. این نوع از سمعک با استفاده از پردازشگر قوی که دارد می‌تواند صداها را با توجه به میزان شنوایی آن‌ها از یک دیگر تفکیک کرده و آن‌ها را متناسب با نیاز گوش فرد کم‌شنوا توقف کند. از طرفی سمعک دیجیتال ظاهر بسیار کوچکی نسبت به سمعک آنالوگ دارد؛ بنابراین برای افرادی که از شکل ظاهری سمعک خوششان نمی‌آید بهترین گزینه است.

سمعک داخل گوشی

سمعک‌های داخل گوشی از نظر کاربرد و عملکرد با سمعک‌های دیجیتال تفاوت خاصی ندارند و تنها مزیت آن‌ها نسبت به دیگر سمعک‌ها، اندازه و شکل ظاهری‌شان است. سمعک داخل گوشی در قسمت داخلی قالب گوش قرار می‌گیرد. از طرفی این مدل از سمعک با توجه به این‌که اندازه کوچکی دارند و به رطوبت نیز حساس‌اند به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

سمعک نامرئی

سمعک نامرئی یکی دیگر از انواع سمعک است و مزیتی که نسبت به سمعک‌های دیگر دارد نامرئی و غیر قابل مشاهده بودن آن است؛ چرا که این سمعک در داخل قالب گوش قرار گرفته و از بیرون قابل مشاهده نیست.

افزایش عمر سمعک

هر چند سمعک بهترین راهکار برای درمان کم‌شنوایی به‌شمار می‌رود؛ اما سمعک روشی موقتی است و پس از مدتی باتری آن تخلیه شده و نیاز به تعویض و یا تعمیر دارد. طول عمر سمعک به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جنس سمعک، مدل سمعک، فناوری سمعک، فیزیولوژی بدن و میزان مراقبت از سمعک اشاره دارد.  برای افزایش طول عمر باتری سمعک ابتدا باید جنس سمعک و مدل آن را در نظر گرفت.

جنس سمعک

سمعک‌ها معمولا از پلاستیک، پلیمر و فلز تولید می‌شوند که این مواد ممکن است به مرور زمان و با قرار گیری در شرایط آب و هوایی مختلف خراب شوند؛ بنابر این یکی از راهکارهای افزایش کارکرد سمعک این است که سمعک‌هایی که دارای پوشش نانو مقاوم در برابر گرد و خاک و رطوبت هستند خریداری شوند.

نحوه استفاده از سمعک

بیشتر افراد به اشتباه بر این باورند که سمعک را نباید از گوش خود خارج کنند؛ در حالی که سمعک به ضربه، فشار و رطوبت حساس است و آن را باید در هنگام خواب و فعالیت‌های بهداشتی از داخل گوش خارج کرد تا از آسیب در امان بماند.

نظافت سمعک

سمعک به دلیل این‌که گوش دائما ترشح دارد آلوده و پر می‌شود و باید آن را تمیز و یا شست‌وشو کرد. برای تمیز کردن سمعک از آب و هرگونه دستمال مرطوب نباید استفاده شود؛ چرا که باتری سمعک در برابر رطوبت بسیار ضعیف می‌شود و دیگر کار نمی‌کند. به همین دلیل برای تمیز کردن سمعک بهتر است از دستمال خشک و یا وسایل بهداشتی مانند گوش پاک استفاده کرد.

تعویض باتری سمعک

یکی دیگر از راهکارهای افزایش بازدهی و عمر سمعک، تعویض باتری در زمان مناسب است. باتری سمعک طول عمر مشخصی دارد و اگر به موقع تعویض شود به دیگر اجزای سمعک آسیب نخواهد رساند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5