اینستاگرام هم رفتنی است: سرنوشتی مشابه دیگر شبکه‌های اجتماعی در انتظار آخرین بازمانده

3

انگار داستان همه شبکه‌های اجتماعی در ایران مشابه هم است. داستانی تکراری بدون هیچ‌گونه تجربه‌اندوزی یا عبرت‌گیری از سرنوشت‌های مشابه. بدون در نظر گرفتن وضعیت کاربران این شبکه‌ها و پیامدهای آن!

چند ماهی است زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام بالا گرفته است و هر هفته مسئولی درباره آن صحبت می‌کند. فیلترینگ تلگرام هم از این‌جا شروع شد و اگر ذهن‌مان یاری کند وایبر و فیسبوک و توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم این‌گونه بودند.

ابتدا همه مردم با شنیدن خبر «فیلترینگ اینستاگرام» شوک‌زده و متعجب می‌شوند. سریعا اعلام می‌شود این خبر در حد یک حرف و نظر است و قرار نیست اتفاقی بیفتد.

هفته بعد، مسئول دیگری درباره پیامدهای زیان‌بار و خانه‌خراب‌کن اینستاگرام صحبت می‌کند و پیشنهاد می‌دهد هرچه زودتر این شبکه اجتماعی از دسترس خارج شود.

چند بار دیگر این سناریو تکرار می‌شود تا اینکه این شبکه اجتماعی برای چند ساعتی یا چند روزی به علت خرابی سرورها دست‌نیافتنی می‌شود.

تقاضاها و تذکرها و صحبت‌ها درباره فیلترینگ اینستاگرام تکرار می‌شود و هر بار هم دولت و شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مخالفت می‌کند و قول می‌دهد هرگز اینستاگرام فیلتر نمی‌شود.

مردم و کاربران اینستاگرام دیگر حساسیت خود به فیلترینگ را از دست می‌دهند و مثل یک خبر عادی روزانه است. هیچ‌کس دنبال نمی‌کند و اهمیتی نمی‌دهد.

ناگهان این شبکه اجتماعی از دسترس خارج می‌شود. چند ساعت بعد، یک زحمت اضافه دیگر برای کاربران این شبکه اجتماعی درست شده است چون باید چند فیلترشکن جدید مناسب باز کردن اینستاگرام روی گوشی موبایل خود نصب کنند.

این سناریوی است که برای تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی در ایران پیاده‌سازی شده و اکنون در حال اجرا برای اینستاگرام است.

اینستاگرام هم فیلتر می‌شود

در اوایل تابستان بود که رسانه‌ها از در دستور کار قرار گرفتن فیلترینگ اینستاگرام در دادستانی خبر دادند. البته، زمزمه‌هایی در سال‌های پیش هم بود ولی خیلی جدی پیگیر نشدند.

در گزارشی علت ورود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در ماجرا فیلترینگ اینستاگرام را بررسی کردیم.

این زمزمه‌ها ادامه یافت تا دو هفته پیش که «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت مخابرات و تمام شرکت‌های اینترنتی حقیقی و مجازی نامه‌ای ارسال کرده و دستور مقدمه‌سازی برای ارایه بسته اینترنتی بدون دسترسی به اینستاگرام را داد.

این بسته اینترنتی بسیار حاشیه‌ساز شد و وزیر جوان ارتباطات با آن مخالفت کرد و شنیده شد این طرح متوقف شده است.

اما دوباره فضای اینترنت از دیروز و در پی انتشار سلسله توییت‌های نشریه پیوست پیرامون «فیلترینگ اینستاگرام» ملتهب شد.

حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام داریم

نشریه پیوست گفت‌وگویی با جواد جاوید‌نیا، سرپرست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داشته که یکی از موضوع‌های آن «فیلترینگ اینستاگرام» است.

جاوید‌نیا درباره خبرهای فیلترسازی اینستاگرام و اینکه بالاخره این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر می‌گوید:

«اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت گذشته وعده داد که فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هم هزینه‌های بالایی صورت گرفت ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم. هم اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم.»

به گفته پیوست، سرپرست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرده حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام داریم:

«در حال حاضر دستگاه قضایی یک طرفه و با توجه به اجرا نشدن مصوبات شورا می‌تواند دستور به فیلتر اینستاگرام دهد.»

جاویدنیا اشاره کرده است «طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر نباید می‌رفت که متاسفانه رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده است.»

این مسئول قضایی در پاسخ به این سوال که «آیا اینستاگرام فیلتر می‌شود یا خیر؟» نیز می‌گوید:

«فعلا منتظر اجماع نظر در این زمینه هستیم ولی اگر به اجماع نرسیم و صبر کردن فایده نداشته باشد؛ دادستانی کل کشور تصمیم لازم را خواهد گرفت.»

با توضیحات سرپرست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه باید گفت تنها شبکه اجتماعی باقی مانده در ایران هم رفتنی است و این اتفاق هم به‌زودی رخ می‌دهد.

فرصت‌هایی که به کاربران داده نمی‌شود

فناوری‌ها از دوران باستان، کاربرد دوگانه داشته‌اند. همان زمان که انسان‌ها توانستند به کاربرد سطوح تیز پی ببرند، استفاده دوگانه‌ای از آن را شروع کردند. فناوری‌های جدید هم از این امر پیروی می‌کنند.

بله! همه ما کمابیش با بیهودگی‌ها یا فسادهایی که ممکن است که در شبکه‌های اجتماعی نهفته باشد، آشنا هستیم. صفحات مبتذل اینستاگرام کم نیستند، ما هم به کرات به اصطلاح سلبریتی‌هایی را مشاهده کرده‌ایم که خارج از هر منطقی صفحات چند صد کایی یا میلیونی دارند، بدون اینکه فکر و اندیشه‌ای سازنده را منتشر کنند. ما هم حسرت خورده‌ایم که چرا چنین توجه کلانی از سوی عوام به آنها می‌شود و کسری از آنها به صفحات وزین‌تر تعلق نمی‌گیرد.

اما مگر بستن شبکه‌های اجتماعی سلیقه‌ها و روندهای فرهنگی رایج جامعه را تغییر می‌دهند؟ مگر نه این است که همین افکار و ترجیحات از جای دیگری سربرمی‌آورند؟ راه را که ببندید، کاربران میانبر می‌زنند یا از شبکه اجتماعی دیگری سر در می‌آورند.

بر این باور هستیم که بدون تغییر کلان در بودجه‌بندی‌های عظیم فرهنگی ، توجه به اندیشمندان خانه‌نشین‌شده، بها دادن به کتاب و موسیقی و شعر و بدون آغاز راهی برای نجات مردم از تنزل اخلاقی تحمیلی، اینگونه بستن‌ها دردی را دوا نمی‌کنند.

ما به کاربران اینترنت هیچ وقت فرصتی برای متعادل شدن و تجربه کردن بی‌دغدغه نداده‌ایم. به آنها اجازه نداده‌ایم که با خرد و اندیشه خود در طی یک روند میان‌مدت چند ساله، بین شبکه‌های اجتماعی مختلف به صورت نرمال توزیع شوند و هر یک متناسب با نیاز و سطح فکر خود محتوا تولید یا مصرف کنند.

به همین خاطر است که هر از چندگاهی یک شبکه اجتماعی به صورت جنون‌آسایی رشد می‌کند و اصلا اینترنت ما مترادف می‌شود با این شبکه اجتماعی. چیزی که در مورد تلگرام در دوره اوج شاهد بودیم.

اگر در رفتار کاربران دخالت نشود و اگر فرهنگ‌سازی‌ها به اهلشان سپرده شود، می‌شود انتظار داشت که فضای اینترنت ما هم فرهیخته‌تر شود.

اشتباه نکنید! هیچ وقت نمی‌شود یک آرمانشهر یا مدینه فاضله از اینترنت ساخت. به هر حال در اینترنت اقلیتی داریم که تنها در پی دانش‌اندوزی و رد و بدل کردن اخبار معتبر هستند و با درصدی هم روبرو هستیم که همه تلاششان سرگرمی یا مصرف محتواهای زرد است. بعید است که بتوان در این امر تغییر ایجاد کرد.

باز هم برای احتیاط متذکر می‌شویم که سرگرمی‌سازی متعهدانه، اصلا جزئی از وظیفه همه رسانه‌هاست و ما انتظار نداریم که فضای اینستاگرام مثلا شبیه گوگل ریدر قدیمی شود.

اما در عین حال بر این باور هستیم که هیچ مکانیسم پالایشی تحمیلی در مورد اینترنت پاسخ نمی‌دهد و راهی جز اعتماد به کاربران و اجازه دادن به خود آنها برای ارتقای سطح فکری جوابگو نیست.

اگر می‌بینید که مردم در شبکه‌های اجتماعی پرخاشگر هستند، بی تامل و رادیکال خبرهای حتی تاییدنشده می‌پراکنند، دغدغه‌های جنسی سطح پایین دارند و مجیز هر کاربر برهنه‌شونده‌ای را می‌گویند، خبرهای فیک را لایک می‌زنند و نسبت به هم مهربان نیستند و از جریان‌های که دوست دارید، حمایتی نمی‌کنند، در وهله اول باید سوالاتی در ذهن خودتان در این مورد مطرح شود و متناسب با پاسخ آنها باید تغییر رویه‌های عمده بدهید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. حمید می گوید

    تا قطع اینترنت جا داره.

  2. سهیل می گوید

    نمی دونم چرا وزارت ارتباطات را منحل نمی کنند.سیم و تلفن و تلوزیون رو جمع کنند. همه مشکلات حل می شه

  3. لیلا می گوید

    کلا تمام وسایل ارتباط با دنیا رو جمع کنند خیال خودشون رو راحت کنند. این همه بودجه حیف میشه این همه حقوق های میلیونی این همه جلسه هایی که فقط حق جلسه خوب پرداخت میشه فقط واسه اینکه چجوری بیشتر و بیشتر مردم منزوی بشن چجوری نشون بدن بله ما هم هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5