قطب مغناطیسی شمال زمین به سرعت در حال حرکت است و دانشمندان را به تکاپو برای به‌روزرسانی مختصات‌ها وادار کرده

0

مختصات قطب مغناطیسی شمال کره زمین تغییر کرده و این موضوع نگرانی‌هایی بابت جهت‌یابی و ناوبری سراسری در دنیا به وجود آورده است.

کنش‌های درون هسته زمین باعث تغییر و حرکت قطب مغناطیسی می‌شوند اما در سال‌های اخیر سرعت این حرکت و تغییرات بسیار زیادتر شده است که نیازمند به‌روزرسانی‌های محلی سریع‌تر برای سایر نقاط جهان است.

در صد سال اخیر، قطب مغناطیسی شمالی زمین بیشتر به سوی نقاط شمالی‌تر گرایش داشته است. به این معنی که از سمت کانادا به سوی منطقه سیبری در حال حرکت بوده و این تغییر مکان می‌تواند مشکلات ناوبری ایجاد کند.

هر دستگاهی که براساس GPS ناوبری و جهت‌یابی دارد؛ می‌تواند با این تغییر مختصات و حرکت سریع قطب شمال مغناطیسی با مشکل روبرو شود.

طبق گزارش‌هایی که دانشمندان مرکز ملی اطلاعات زیست‌محیطی ارایه داده‌اند؛ حرکت قطب شمال مغناطیسی زمین از ۱۴ کیلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۰ به سرعت حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال حاضر رسیده است.

موقعیت رسمی قطب‌های مغناطیسی زمین براساس مدل جهانی مغناطیسی (World Magnetic Model) تعیین می‌شوند. WMM هر ۵ سال یک بار به‌روزرسانی می‌شود و منبع اصلی ناوبری در سراسر دنیا برای گوشی‌های هوشمند، نقشه‌های گوگل، هواپیماها و کشتی‌ها است.

مرکز ملی داده‌های ژئوفیزیک ایالات متحده نسخه فعلی WMM را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است و به طور قاعده نباید تا سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شود ولی حرکت سریع قطب شمال مغناطیسی زمین باعث شده که منتظر به‌روزرسانی سال آینده نمانده و سریعا به‌روزرسانی جدیدی عرضه شود.

نگرانی بزرگ‌تر چیست؟

هنوز علت حرکت سریع قطب مغناطیسی شمالی زمین در سال‌های اخیر مشخص نیست. برخی دانشمندان تصور می‌کنند تغییرات غیرقابل‌ پیش‌بینی در آهن مذاب اعماق زمین عامل بروز این تغییر شده است.

برخی هم فواره‌های آهن مایع در زیر زمین کشور کانادا را عامل تغییر قطب شمال مغناطیسی عنوان کردند ولی هنوز علت رسمی و دقیقی برای آن اعلام نشده است.

نگرانی بزرگ در پس این پدیده طبیعی کره زمین، تغییر مکان قطب‌های مغناطیسی شمال و جنوب زمین است که تا کنون چندین بار در تاریخ تکرار شده است و همه‌چیز را برهم می‌زند.

آخرین تغییر قطب‌های زمین ۷۸۰ هزار سال پیش بوده است. خوش‌بختانه، این اتفاق به سرعت رخ نداده و هزاران سال طول می‌کشد.

اگرچه برخی اعتقاد دارند جابه‌جا شدن قطب مغناطیسی شمال و جنوب به معنای پایان جهان است ولی شواهد نشان می‌دهد تا کنون چندین بار این اتفاق رخ داده و کره زمین به حیات خود ادامه داده است.

گفتنی است مردم سراسر دنیا نیازی به به‌روزرسانی GPS یا دستکاری سیستم‌های مکان‌یابی و ناوبری خود در هر دستگاه و وسیله‌ای ندارند و این سیستم‌ها به طور خودکار با WMM جهانی تطبیق داده خواهند شد.

به علاوه، حرکت سریع قطب مغناطیسی شمال زمین نمی‌تواند در مسافت‌های نزدیک تغییرات زیادی ایجاد کند و مثلا هواپیماها مسافران را اشتباهی به شهر و نقطه دیگری از کشور ببرند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5