دلایل اصلی ترس امریکا از هواوی چیست؟

0

زمانی انرژی هسته‌ای پاشنه آشیل دو ابرقدرت دنیا در جنگ با یکدیگر بود.

اما این روزها، فناوری به طور ویژه، هوش مصنوعی، ارتباطات بی‌سیم و ابررایانه‌ها محلی برای قدرت‌نمایی کشورها شده‌اند.

چین و امریکا، دو ابرقدرت دنیای فناوری می‌خواهند تسلط خود بر اینترنت و فضای مجازی را افزایش دهند و در پی بیرون راندن دیگری هستند.

این دو کشور به طور آشکارا در حال توسعه فناوری‌هایی بر ضد یکدیگر و افزایش قدرت دفاعی سایبری خود هستند. این جنگ فناورانه به صنایع مختلف کشیده شده است و شرکت‌های گوناگونی درگیر آن هستند.

شاید هیچ شرکتی به اندازه هواوی وسط این جنگ فناوری و ارتباطی نباشد. امریکایی‌ها چندین سال است اتهاماتی را متوجه شرکت هواوی کردند و مدعی هستند این غول فناوری و ارتباطی در حال شنود و سرقت اطلاعات برای دولت چین است.

دولت ایالات متحده می‌گوید هواوی اسرار تجاری را در اختیار چینی‌ها قرار داده و با دور زدن قوانین، به دنبال کمک فناورانه به ارتش و دولت این کشور است.

از آن سو، شرکت هواوی تمام این اتهامات را رد می‌کند و از فعالیت خود دفاع می‌کند. هواوی تلاش می‌کند نشان دهد برای حریم خصوصی شرکت‌های تجاری و کاربران ارزش بسیار بالایی قایل بوده و از اسرار و اطلاعات مشتریان حفاظت می‌کند.

در ماه‌های اخیر، تنش‌های میان چین و امریکا پیرامون هواوی شدت گرفته است که به بازداشت دختر مدیرعامل با سمت مدیر مالی هواوی در کشور کانادا انجامید.

افزون بر این، هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله کشورهای بریتانیا، نیوزلند، استرالیا، کانادا، آلمان و ژاپن محدودیت‌هایی در خرید، ورود و استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی اعمال کردند و نگرانی‌های امنیتی پیرامون حضور این برند در بازار موبایل خود دارند.

اما دلایل واقعی و اصلی مخالفت امریکا با شرکت هواوی چیست؟ ایالات متحده از کدام فناوری یا قدرت هواوی می‌ترسد و به دنبال محدودسازی آن است؟

شبکه‌های موبایل 5G

5G یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های محل تنش میان چین و امریکا است.

شرکت هواوی یکی از توسعه‌دهنده‌گان اصلی 5G در دنیا است و اولین اسمارت‌فون مبتنی بر این فناوری را تا چند ماه آینده روانه بازار می‌کند.

5G نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم موبایل است که می‌تواند هر چیزی را به اینترنت متصل کند. وقتی می‌گوییم هر چیزی، از خودروهای خودران و پهپادها بگیرید تا تجهیزات خانگی و شخصی و اداری با سرعتی نزدیک به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل خواهند شد.

ما در اینجا نمی‌خواهیم وارد توضیحات فنی درباره 5G شویم ولی کافی است بدانیم یک شبکه 5G ظرفیت‌هایی بالاتر از وای‌فای، شبکه‌های 4G و حتی ارتباطات بی‌سیم امروزی دارد.

از طیف امواج جدیدی استفاده کرده ولی در عین حل می‌تواند روی باندهای رادیویی 4G هم کار کند. سرعتی ارایه می‌دهد که بالاتر از سرعت وای‌فای، شبکه‌های کابلی خانگی و ارتباطات بی‌سیم راه نزدیک است.

5G افزون بر اینکه همه‌چیز را به اینترنت متصل می‌کند و رویای «اینترنت اشیا» را محقق خواهد کرد؛ بلکه اتصالی با کمترین تاخیر ارایه می‌کند که برای مصارف حساس و حیاتی مانند عمل‌های جراحی پزشکی، مدیریت ترافیک خودروها و غیره کاربرد خواهد داشت.

نگرانی‌های امنیتی 5G

امریکا و کشورهای نزدیک به ایلات متحده دقیقا از قدرت 5G در دست هواوی می‌ترسند. این غول مخابرات چین، تجهیزات ارتباطی و راه‌اندازی 5G را در کشورهای دیگر نصب و راه‌اندازی می‌کند.

بنابراین؛ می‌تواند به همه‌چیز در اینترنت دسترسی داشته باشد و سلطه خود را در اینترنت افزایش دهد.

5G نیز مانند هر فناوری دیگری همراه با نگرانی‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های امنیتی است. این نگرانی‌های امنیتی از یک سو متوجه خود اپراتور و مجری شبکه 5G می‌شود و از سوی دیگر احتمال تهدیدات عامل ثالث مانند هکرهای دولتی یا تیم‌های خرابکار و نفوذ سازمان‌یافته در اینترنت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که یک دستگاه به شبکه 5G متصل می‌شود؛ کلیدهای رمزنگاری اطلاعات برای او ارسال خواهد شد. با نفوذ و شنود شبکه می‌توان این کلیدها را به سرقت ببرند و دست به خرابکاری بزنند.

اپراتورهای شبکه می‌توانند برای شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی یک شبکه 5G خصوصی راه‌اندازی کنند. مثلا، هواوی یا دیگر اپراتورهای موبایل می‌توانند برای یک بانک شبکه خصوصی 5G نصب کنند. بانک از این شبکه برای تایید هویت مشتریان استفاده می‌کند.

در واقع، یک لایه نرم‌افزاری روی شبکه 5G قرار می‌گیرد که کنترل شبکه را به دست بگیرند. اما همین لایه نرم‌افزاری می‌تواند دروازه‌ای برای سوءاستفاده، خراب‌کاری، دست‌کاری اطلاعات و آسیب‌پذیری‌های دیگر شود.

به همین دلایل، دولت ایالات متحده فکر می‌کند به دست گرفتن زیرساخت شبکه 5G توسط یک شرکت چینی مانند هواوی خطرناک است.

امریکا اعتقاد دارد هواوی با نیروهای امنیتی و نظامی دولت چین ارتباط دارد و به همین دلیل نمی‌تواند بازار بزرگی از 5G را در دست داشته باشد و در کشورهای مختلف نفوذ کند.

جنگ‌های آینده، سایبری هستند و هواوی می‌تواند با قطع سرویس یا فاش کردن اسرار تجاری و نظامی برای یک کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5