افزوده شدن تخلف در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویی، سامان‌دهنده بی‌نظمی‌ها و جرائم یا راه ورود به حریم خصوصی این قشر مهم؟!

0

دیروز رسانه‌ها اعلام کردند که تخلفات دانشجویان در فضای مجازی، در آیین‌نامه انضباطی دانشجوها افزوده شده است.

البته تا پیش از این هم مواردی که جرم و بی‌انضباطی دانشجوها در شبکه‌های اجتماعی تلقی می‌شد، قابل طرح در کمیته‌های انضباطی بود و این بار صرفا این مورد به روشنی به آیین‌نامه افزوده شده است.

حال سه سؤال پیش می‌آید:

-تعریف جرم عملا چیست؟

-بررسی اکانت‌ها و فعالیت‌های دانشجوها در فضای مجازی به چه صورت خواهد بود؟

-آیا این مورد باعث گروکشی‌های دانشجوها و اساتید ناراضی از یکدیگر و ایجاد جو انتقام و گزارش‌دهی نمی‌شود؟

گرچه ممکن است با تدبیر کمیته‌های انضباطی ما با سناریوهای پیچیده و گیج‌کننده روبرو نشویم، اما اگر در قانون‌ها و آیین‌نامه تعاریف گنگی وجود داشته باشد، بالقوه امکان ایجاد مشکل وجود خواهد داشت.

آن طور که در اخبار آماده است، یکی از موارد بی‌انضباطی فضای مجاز، انتشار عکس‌های «نامناسب» است. حال سؤال این است که تعریف از نامناسب چیست؟

انتشار عکس بی‌حجاب یا انتشار عکسی با پوشش «مجاز» اما متفاوت با پوشش تعریف‌شده در دانشگاه‌ها؟

مسئله نگران‌کننده این است که آیا پایش دانشجوها در فضای مجازی به صورت فعال یا غیرفعال صورت خواهد گرفت.

در پایش یا پیگیری غیرفعال تنها در صورت گزارش‌دهی و شکایت یک شخص از ایجاد یک دردسر یا مزاحمت، اکانت شبکه‌های اجتماعی یا فعالیت‌های آنلاین او، چک می‌شود.

اما در پایش فعال، فی‌المثل از روی شماره تلفن یا نام دانشجو به اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌اش می‌رسند یا کانال‌های رسمی و غیررسمی ایجاد شده دانشجوها، چک می‌شود.

مسئله‌ای که این تحول تازه را غامض می‌کند این است که اصولا هر کسی که چند سالی در فضای مجازی حضور داشته باشد، به هر حال عکس – ویدئو یا نوشته‌ای می‌تواند درج کرده باشد که با تعاریف رسمی، همسان و هماهنگ نباشد، در این صورت در صورت پایش فعال پیدا کردن چنین فعالیت‌هایی خیلی آسان است.

این مسئله بالقوه می‌تواند راه انتقام‌گیری‌هایی را باز کند. فرض کنید که شما از شخصی به شدت رنجیده باشید، می‌توانید وقت بگذارید و بولتنی از عکس‌های ظاهرا مسئله‌دار، توییت‌ها و حتی لایک‌های او پای اکانت‌های به اصطلاح مسئله‌دار پیدا کنید و ارائه کنید.

به علاوه تا زمانی که تعریف قانونی از جرم در فضای مجازی و در بعدی گسترده‌تر تعریف از آزادی بیان نامشخص باشد، این تحول تازه دست‌کم به صورت تئوریک باعث ایجاد جو خودمحدودی و پرهیز از ابراز نظر در قشر دانشجو خواهد شد.

البته طبق شنیده‌ها، بسیاری از ما آگاهیم که موارد مزاحمت‌های آنلاین دانشجوها برای هم یا اساتید و یکسری رفتارهای ناپخته اصلا کم نیستند و دید و نظر تصمیم‌گیران محترم احتمالا این نقیصه و خلا را نشانه گرفته است، اما همان طور که نوشتیم، تعاریف گنگی که در ذهن اشخاص به تصمیم‌گیری و عملکرد متفاوت بتواند منجر شود، باید تصحیح، تعدیل و شفاف بشود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.