ترس‌های دهه شصتی – تقدیم به آقای فاگین پیر (دله‌دزد زمانی هراس‌انگیز دوران کودکی‌مان!) و هنرپیشه توانای نقش او (الک گینس)

1

اینترنت در آن واحد هم دنیای ما را پرمعناتر کرده و هم از زاویه نگاه دیگر رقیق‌تر. دهه شصت را از خاطر می‌گذرانم. الان اگر شما در مورد کتاب، فیلم، سریال یا ترانه‌ای سوالی در ذهنتان ایجاد شود، می‌توانید بلافاصله در گوگل در موردش جستجو کنید. اما در آن زمان همه چیزهایی اصولا دانش ما در مورد خیلی چیزها کاملا تصادفی و تکه تکه به دست می‌آمد. در تلویزیون و رادیو چیزی می‌دیدیم یا می‌شنیدیم، در مجله‌ای یک پاراگراف مطلب در مورد شخصیتی می‌خواندیم یا در کتابخانه‌های عمومی به تصادف کتاب خوبی پیدا می‌کردیم و می‌خواندیم. حجم دانسته‌های ما اندک بود، اما همان اندک را بارها تکرار می‌کردیم و در ذهنمان کاملا می‌نشست و حلاجی می‌شود و می‌نشست.

از سوی دیگر الان که به گذشته می‌نگرم و ترس‌های دهه شصتی را بررسی می‌کنم، متوجه می‌شوم که چه ترس‌های ژرفی داشتم که در واقع بیشتر خنده‌دار بودند و از چه چیزهایی باید می‌ترسیدم، اما به شوخی برگزارشان می‌کردیم.

یه یاد دارم که در بافت درهای چوبی خانه‌مان، وقتی غروب یا شب می‌شد، رگه‌های چوب را در هیئت غول‌ها و شیاطینی تصور می‌کردم که ممکن است جان بگیرند و از این تصور که خودم دستی دستی پرورش می‌دادم، می‌ترسیدم.

در حالی که در اتاقم جدول ضرب حفظ می‌کردم، از تلویزیون تله تئاتر دکتر فاستوس با بازی جمیله شیخی و پرویز پورحسینی پخش می‌شد و من تمرکزم را از دست می‌دادم و می‌ترسیدم. در صورتی که الان در بزرگسالی هر دوی این ترس‌ها برای من خنده‌دار هستند.

در عین حال در آن زمان باید از چیزهایی مثل جنگ می‌ترسیدم، اما جنگ برای مایی که در شمال کشور بودیم، یک سری خبر از راه دور تلویزیونی، کپنی شدن اجناس، نقاشی جنگ کشیدن و قلک پر کردن برای جبهه‌ها بود. البته در این میان خیلی‌ها بودند که نامحسوس آن زمانه بلا را برای ما مثل کاراکتر Guido با بازی روبرتو بنینی فیلم زندگی زیباست، تحمل‌پذیر می‌کردند و ما الان فراموششان کرده‌ایم، کسانی که نمی‌گذاشتند به ما بچه‌ها یا آدم بزرگ‌ها زیاد سخت بگذرد و مهربانی و امید را فراموش کنیم.

باری! یکی از فیلم‌هایی که حکما برای آدم بزرگ‌ها یک فیلم سرگرم‌کننده و در عین حال انتقادی و اجتماعی بود، فیلم الیور توئیست بود. این فیلم به صور مختلف از تلویزیون ایران در دهه شصت پخش شده بود. علاوه بر پخش‌های آخر شبی، به یاد دارم که این فیلم را به صورت تکه تکه و سریالی در برنامه کودک هم پخش می‌کردند.

فیلم را دیوید لین افسانه‌ای بر اساس کتابی از چارلز دیکنز در سال 1948 ساخته بود. سال‌ها بعد کارول رید و بعد رومن پولانسکی، دوباره این فیلم را ساختند. اما اگر از ما چیزی در مورد فیلم الیور توئیست بپرسند، بلافاصله همین فیلم دیوید لین را به یاد می‌آوریم و نه اقتباس‌های سینمایی دیگر.

فقر، محنت ،سیه‌روزی، بی‌رحمی، نابکاری و شرارت بازتاب‌یافته در فیلم از آستانه تحمل من یکی که بالاتر بود و در این میان یکی از شخصیت‌های هراس‌انگیز برای من کاراکتر فاگین پیر بود. راستش همه شخصیت‌های منفی فیلم را می‌توانستم تحمل کنم به جز این یکی را.

روی این کاراکتر دوبله بی‌نظیر زنده‌یاد عزت الله مقبلی هم قرار گرفته بود و این هنرمند بزرگ همه زوایای شخصیتی فاگین را به خوبی صداپیشگی کرده بود.

پس فاگین یکی از هراس‌انگیزترین شخصیت‌های منفی دوران کودکی عده‌ای از ما شد. سالها باید می‌گذشت که می‌فهمیدیم که فاگین، یک پیر دله دزد قابل ترحم بود و در مقابل شرورها و ابردزدهایی که بعدا دیدیم، یک آدم بامزه سینمایی بیشتر نبود!

اما چگالی شخصیت منفی فاگین آنقدر بود که ناخودآگاه تصور می‌کردیم که هنرپیشه‌اش هم می‌بایست همینقدر سیاه‌دل و کریه‌المنظر باشد و باز سال‌ها باید می‌گذشت و تازه باید تمرکز می‌کردیم تا متوجه می‌شدیم که جناب آقای الک گینس، نه زشت‌رو بود و نه این طور بددل!

ما او را در انبوهی از فیلم‌ها دیده‌ایم. فیلم‌هایی مثل:

آرزوهای بزرگ (۱۹۴۶)
الیور توئیست (۱۹۴۸)
آخرین تعطیلات (۱۹۵۰)
مردی به لباس سفید (۱۹۵۱)
تبهکاران لاوندر هیل (۱۹۵۲)
ورق (۱۹۵۲)
پدر براون (۱۹۵۴)
به سوی پاریس با عشق (۱۹۵۵)
زندانی (۱۹۵۵)
قاتلان زن (۱۹۵۵)
قو (۱۹۵۶)
پل رودخانه کوای (۱۹۵۷)
مأمور ما در هاوانا (۱۹۶۰)
اکثریت یک (۱۹۶۱)
لورنس عربستان (۱۹۶۲)
سقوط امپراتوری روم (۱۹۶۴)
دکتر ژیواگو (۱۹۶۵)
هتل بهشتی (۱۹۶۶)
خاطرات کوئیلر (۱۹۶۶)
کمدین‌ها (۱۹۶۷)
اسکروچ (۱۹۷۰)
کرامول (۱۹۷۰)
برادر خورشید، خواهر ماه (۱۹۷۲)
هیتلر: ده روز آخر (۱۹۷۳)
با قتل کشتن (۱۹۷۶)
جنگ ستارگان (۱۹۷۷)
گذرگاهی به هند (۱۹۸۴)
دوریت کوچک (۱۹۸۷)
کافکا (۱۹۹۱)

الک گینس در سال ۱۹۵۷ به خاطر بازی در فیلم پل رودخانه کوای در نقش کلنل نیکلسون، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. وی گینس جایزه افتخاری اسکار را برای یک عمر دستاورد در سال ۱۹۸۰ به‌دست‌آورد.

دوبله فیلم الیور توئیست را می‌توانید در یوتیوب ببینید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. یوحنا می گوید

    پس از خواندن این مطلب فیلم را دیدم. به تاریخ ساخت فیلم که توجه کنید شگفت زده می‌شوید. با وجود این که فیلم هفتاد سال پیش ساخته شده، طراحی صحنه و لباس و فیلمبرداری آن فوق‌العاده است. پیشنهاد می‌کنم فیلم را ببینید و مقایسه کنید با اکثر فیلم‌های قبل از انقلاب ساخت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.