قابل پیش‌بینی بود: طرح رمز دوم یکبار مصرف تا اطلاع ثانوی متوقف شد

1

طرح استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف از اول خرداد به تعویق افتاد.

بانک مرکزی علت به تعویق افتادن این طرح را عدم توانایی بانک‌ها برای تهیه و ایجاد زیرساخت مناسب این سرویس تا اول خردادماه اعلام کرده است.

هنوز بانک مرکزی به طور رسمی درباره این موضوع گزارش یا ابلاغیه‌ای منتشر نکرده است ولی گفته می‌شود این طرح تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است و مشخص نیست چه تاریخی دوباره در دستور کار بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور قرار می‌گیرد.

این‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند؛ بانک مرکزی به بانک‌هایی که زیرساخت اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف را ندارند؛ اعلام کرده است کماکان از رمزهای ایستا استفاده کنند ولی در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند.

تا کنون، برخی از بانک‌ها مانند بانک ملت، پارسیان، رفاه، سرمایه، آینده، ملی، دی، سامان و … موفق شدند زیرساخت استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را آماده و در قالب اپلیکیشن یا سرویس‌های دیگر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

اما هنوز تمامی بانک‌های فعال در شبکه بانکی کشور موفق به پیاده‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجباری شدن استفاده از رمزهای پویا و حذف رمزهای دوم ایستا نشده‌اند.

به همین دلیل، ضرب‌العجل بانک مرکزی برای شروع طرح مذکور از ابتدای خردادماه باعث سردرگمی و آشفتگی بانک‌ها و مردم شد.

هنوز رمز دوم ایستا معتبر است

چند روز پیش، سایت یک پزشک در گزارش مفصلی به این موضوع پرداخته و به مشکلات پیش آمده و نواقص قابل پیش‌بینی در طرح استفاده از رمز یکبار مصرف اشاره کرد.

عدم اطلاع‌ٰسانی مناسب یا آموزش کاربران و مشتریان بانک‌ها، عدم آماده بودن بانک‌ها برای حذف رمزهای دوم ایستا، عدم شفاف‌سازی درباره روش‌های استفاده از رمز یکبار مصرف و عدم یکپارچگی بانک‌ها در ارایه خدمات این طرح به مردم باعث نگرانی مردم شده و حتی راه برای برخی سوءاستفاده‌ها باز شده است.

برای مثال، طبق گزارشی که منتشر شده است؛ حدود ۷۰ درصد مشتریان بانک‌ها شماره تلفن همراه خود را در نظام بانکی کشور ثبت نکرده‌اند یا این شماره تلفن همراه و دیگر اطلاعات به درستی ثبت نشده و احرازهویتی درباره‌شان صورت نگرفته است.

برای اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف، دسترسی به شماره موبایل مشتریان ضروری است.

به طور کلی، رمز یکبار مصرف برای افزایش ایمنی تراکنش‌های و امور مالی مردم است و با حملاتی مانند فیشینگ، کلاهبرداری‌های اینترنی و هک‌های حساب‌های بانکی و سرقت‌های آنلاین مبارزه می‌کند.

به همین دلیل، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای تمام بانک‌های کشور را موظف به فراهم‌سازی زیرساخت استفاده از رمزهای یکبار مصرف کرده و بر اجرای سریع این طرح از ابتدای خردادماه تاکید داشت ولی این طرح چنان گسترده و فراگیر است که میلیون‌ها نفر را درگیر کرده و حتما باید زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای درست آن آماده شده باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. کوتوال می گوید

    رمز ساز و اپلکیشن درسته که برای افزایش امنیت بانکی، بسیار خوبه ولی آیا همه صاحبان حساب اعم از روستاییان، افراد سالخورده، افراد ناتوان در تهیه تلفن هوشمند و بسیاری دیگر می توانند به حساب خود دسترسی داشته باشند. گویا دوستان عزیزی که قصد عملیاتی کردن این سیاست را دارند، به همه جوانب امر توجه نکرده اند و حالا هم گویا به فکر این نقص افتاده اند، کلی بودجه صرف آن شده است. کاش قبل از اینکه هر اقدامی در هر عرصه ای می خواهد انجام شود، قبل از آن کارشیناسی شود.
    آقایان سیاست گذار! لطفا کاری کنید که از تو چاهچه در نیاییم و بیفتیم تو چاه!
    بهترین روش از نظر من ارسال پیامک رمز 2 یکبار مصرف در زمان تراکنش بانکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5