تماشا کنید: دانشمندان برای اولین بار ویدئویی از پیوند دو اتم ضبط کردند

0

محققان دانشگاه Ulm آلمان در پروژه SALVE موفق شدند اولین ویدیو از پیوند و گسستن دو اتم را ضبط کنند.

این ویدیو توسط ابزار TEM در مقایس ۱ نانومیکرو گرفته شده و برای اولین بار در دنیا است. ابزار میکروسکوپی الکترونی عبوری (Transmission Electron Microscopy) پرتوهایی از الکترون‌ها را از یک نمونه ماده فوق‌العاده نازک عبور می‌دهد تا بر اثر تعامل الکترون‌ها با ماده، تصویر به ثبت برسد.

ابزار TEM دقیقا همان کاری را می‌کند که عکاسی‌های سنتی در سطحی کلان انجام داده و با پرتوافکنی نور زیاد روی یک سوژه، تصویر آن را ثبت می‌کردند. فقط در اینجا از الکترون به جای نور استفاده می‌شود. الکترون‌ها به حدی ریز هستند که وقتی از ماده نمونه عبور کرده؛ حرکت اتم‌ها در مقایس‌های بسیار کوچک نانومتری را آشکار می‌سازند.

محققان در این پروژه از ابزارهای SALVE برای ضبط فیلم در حد نانو استفاده کردند. اتم‌های مشاهده شده در این ویدیو هر کدام اندازه‌ای یک چهارم نانومتر دارند.

دانشمندان دانشگاه Ulm آلمان در مقاله خود توضیح دادند که در این فیلم دو اتم رنیوم (rhenium) با یکدیگر پیوند داده شده‌اند. این عمل با استفاده از یک دیوار کربنی نانوتیوب (SWNTs) به عنوان یک نانوتیوب تستی صورت گرفته است. الکترون‌های عبوری نیز روی این پیوند مولکولی تاثیرگذار هستند و فرآیند آن را تشدید می‌کنند تا ما بهتر بتوانیم آن را مشاهده کنیم.

یک اتم رنیوم به طور جداگانه ۲۰۵ پیکومتر است؛ ۲۰۵ تریلیونم متر و یک دویست و پنچم نانومتر. رنیوم دارای عدد اتمی ۷۵ و یک عنصر فلزی سنگین محسوب می‌شود ولی در میان عناصر و مواد دیگری قرار گرفته است.

محققان دریافتند نانولوله‌های کربنی از یک تا چند نانومتر عنصر رنیوم دارند که به دیواره‌ها چسبیده و با نانولوله‌های کربنی پیوند برقرار کردند.

کشف اسرار عناصر و پیوندهای فلزی

در این پروژه، استفاده از ابزار TEM نه تنها امکان تصویربرداری و فیلم‌برداری از یک پیوند اتمی را فراهم کرده است؛ بلکه به پیشرفت و سرعت این پیوند می‌افزاید. دانشمندان در خلال این تصویربرداری، ثابت می‌کنند الکترون‌ها می‌توانند منبع انرژی برای پیوندهای فلزی باشند و شتاب حرکت اتم‌ها را بیشتر می‌کنند.

اتم‌ها در یک نانولوله کربنی محصور می‌شوند تا رفتار آن‌ها بهتر و دقیق‌تر ضبط شود. ساختار این نانولوله کربنی هم روی این پیوند تاثیرگذار است. مثلا، دانشمندان دیواره‌های این نانولوله کربنی را با انحنای زیاد ساختند تا پیوند تحت تاثیر محیط هم باشد. در شرایط عادی، پیوند دو اتم رنیوم بسیار سخت‌تر و طولانی‌تر است.

ان‌چه اکنون اهمیت دارد؛ دستیابی به فناوری جالب و مهیجی برای فیلم‌برداری از سایر عناصر اتمی با ابزار TEM است. همیشه پیوندهای فلزی از اهمیت و اسرارآمیزی بالایی برخوردار بوده و دانشمندان تمایل زیادی دارند از نزدیک و با چشم خود این پیوندها و ترکیب‌ها را مشاهده کنند.

یافته‌های این تحقیقات به دانشمندان کمک می‌کنند با دستکاری پیوندها، عناصر فلزی جدیدی بسازند یا آن‌ها را از هم تفکیک و فلزات کاملا خالص و بدون هیچ‌گونه ترکیب با عناصر دیگری به دست بیاورند.

فیلم کامل پیوند دو اتم رنیوم را در زیر مشاهده کنید:

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.