زندگینامه سالوادور دالی و آشنایی با کارنامه هنری این نویسنده بزرگ

شاید کمتر پزشک و دانشجوی پزشکی باشد که دست‌کم نام سالوادور دالی را نشنیده باشد و این به علت مبحثی در درس الکتروکاردیوگرافی است که در آن تاثیر داروی دیژیتال روی نوار EKG و شیب ملایم رو به پایین قطعه ST به سبیل سالوادور دالی تشبیه می‌شود!

سالوادور دالی

امروز در سرویس جستجوی عکس گوگل تصادفا “سالوادور دالی” را جستجو کردم و متوجه یک سایت بسیار خوب درباره این هنرمند بزرگ شدم.سایتی که حاوی گالریهای کاملی از آثار دالی است. اما نکته‌ای که این سایت را از سایتهای مشابه متمایز می‌کند، وجود توضیحات بسیار خوب درباره هر اثر است بعلاوه می‌توانید بیوگرافی و عکسهایی از خود دالی را در این سایت ببینید.

شاید تابلوی “تداوم حافظه” The Persistence of Memory وی برای ما از همه تابلوهایش آشناتر باشد. توضیحات این سایت درباره این تابلو را در اینجا بخوانید.

احتمالا دومین تابلوی مشهور دالی برای ما تابلوی خواب یا sleep است. در این تعبیر رویایی و عجیب از خواب، فقط سر خواب بیننده دیده می شود و در پشت آن پس زمینه‌ای از تصاویر رویا‌مانند وجود دارد، این تصویر بیان می‌کند که تنها نبود یک تکیه‌گاه کافیست تا خواب بیننده بیدار شود و این نشان دهنده شکنندگی خواب و رویاها است.


سالوادور دالی به سال 1904 در فیگرس اسپانیادر خانواده‌اى ثروتمند به دنیا آمد و دوران کودکى و نوجوانی‌اش را در زادگاه خود در کوهپایه‌هاى پیرنه یا در ویلاى ییلاقى خانواده‌اش سپرى کرد . سپس به آکادمی هنرهاى زیباى سان فرناندو در مادرید رفت .

در 1925دالی با برپایی نمایشگاه انفرادی‌اش دربارسلون به شهرت رسید .سه سال بعد، سه تابلوى او از جمله «سبد نان » در نمایشگاه بین المللى کارنگی در پیتسبورگ آمریکا به نمایش درآمد و شهرتش را از مرزهاى اسپانیا فراتر برد.

سال بعد او به پاریس رفت و یک نمایشگاه انفرادى برپا کرد . همچنین به گروه سوررئالیست‌هاى پاریس پیوست .

او در 1934 با گالا الوار همسر سابق پل الوار شاعر فرانسوى ازدواج کرد و با او به آمریکا سفر کرد. او در فیلم‌هاى سگ آندلسى و عصر طلایى با لوییس بونوئل همکارى کرد و طراحى صحنه‌هاى رؤیا در فیلم طلسم شده آلفرد هیچکاک را برعهده داشت .

دالی به زودى به عنوان یکى از رهبران برجسته جریان سورئالیسم شناخته شد و نابلوى «تداوم حافظه» او همچنان یکى از مهمترین آثار این سبک است . اما اختلاف دیدگاه‌هاى دالى – که سیاست گریز بود – با سوررئالیست‌ها -که داراى مشى سیاسى مشخص و چپ‌گرایانه بودند- بالا گرفت و او در پى محاکمه‌اى که گروه در 1934بر پا کرد رانده شد . با این وجود دالى در طول این دهه با شعار «سورئالیسم یعنى من » در نمایشگاه‌هاى متعدد سوررئالیست‌ها شرکت می‌کرد و حتی اثرى از او آغازگر نخستین نمایشگاه جمعى آثار سوررئالیست در آمریکا بود . هرچند که همزمان اعضاى گروه در بیانیه اى بر مرزبندى میان خود و دالى تأکید کردند . اما دالى از 1940 این روند را تغییر داد و گرایش به سبک تازه‌اى یافت که خود آن را «کلاسیک » مى‌خواند.

 دالی سال‌هاى جنگ و 3سال پس از آن را در آمریکا گذراند . موزه هنر مدرن در نیویورک مهمترین برنامه مرور بر آثار دالى را در 1941 ترتیب داد. او پس از بازگشت به اسپانیا زندگى تازه‌اى را آغازکرد، گرایش و توجه به مایه‌هاى مذهبى در کنار مضامین تاریخى و علمى در آثار او پررنگ‌تر شد. در سال‌هاى پس از 1949 ، 18 اثر روى بوم‌هاى بزرگ نقاشى کرد که بیشتر بر همین مایه‌ها و مضامین متمرکز بودند . درمیان این آثار، مسیح مصلوب سنت جان (درگلاسکو، اسکاتلند)، کشف آمریکا به وسیله کریستف کلمب (در مجموعه موزه ) و مراسم شام آخر (در مجموعه گالرى ملى در واشنگتن ) نامدارتر هستند .

در همین زمان دالى ایمان دوران جوانى‌اش به مذهب کاتولیک را بازیافت تا جایى که او و گالا مراسم ازدواج خود را براى بار دوم در یک کلیسا در نزدیکى شهر اسپانیایى گیرونا تکرار کردند .

در 1982 گالا درگذشت . دالى از آن پس سلامتی‌اش را به تدریج از دست  داد تا این که در 1984 در یک آتش‌سوزى به شدت سوخت . او بقیه عمرش را در بستر بیماری سپرى کرد تا آنکه سرانجام بر اثر حمله قلبى در زادگاه خود درگذشت .

در پایان نظر شما را به ساعتهایی که اخیرا با الهام از تابلوی “تداوم حافظه” دالی ساخته شده و به فروش می‌رسد، جلب می‌کنم!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. maryam می گوید

    Hi
    you have an interesting weblog.I am a student(5th year) in shiraz medical university and I was looking for some weblogs that written by DRs and hopefully found yours.
    Hope you success and happiness.

نظرات بسته شده است.

••4 5