سرگئی برین ممکن است به پارکینسون مبتلا شود

6

سرگئی برین -یکی از بنیان‌گذارن گوگل- ژنی دارد که او را مستعد ابتلا به پارکینسون می‌کند. روز پنج‌شنبه وی اعلام کرد که یکی از ژن‌های وی، جهش یا موتاسیون ژنتیکی دارد که احتمال بروز بیماری پارکینسون را در او بالا می‌برد. سرگئی برین این خبر را در وبلاگش اعلام کرد، اما سخنگوی گوگل اعلام کرد که او حاضر نیست، در این مورد مصاحبه کند. البته داشتن این جهش ژنتیکی به این معنی نیست که او در حال حاضر مبتلا به این بیماری است و یا حتما مبتلا به این بیماری خواهد شد.

بر اساس تخمین «فوربس»، سرگئی برین در حال حاضر 15.9 میلیارد دلار ثروت دارد، ثروتی که او را در رده سیزدهمین فرد ثروتمند آمریکا قرار داده است. برین گفته است که ممکن است، مبلغ بیشتری برای پژوهش‌های مربوط به بیماری پارکینسون در اختیار محققان قرار دهد.

برین در ژن LRRK2 خود،‌ جهش ژنتیکی موسوم به G2019S را دارد. مادر برین –اوژنیا برین– هم درست همین جهش ژنتیکی را دارد و در حال حاضر مبتلا به پارکیسنون است. عمه مادر برین هم از پارکیسنون رنج می‌برد.

با این وجود دکتر سوزان برسمن -‌رئیس یکی از دپارتمان‌های نورلوژی نیویورک و متخصص بیماری‌های حرکتی و ژنتیکی- در این مورد ابراز نظر کرده است که بسیاری از افرادی که این جهش ژنتیکی را دارند، هرگز مبتلا به این بیماری نمی‌شوند و با اینکه احتمال ابتلای برین به پارکیسنون از یک فرد فاقد این جهش ژنتیکی، بالاتر است ولی در کل احتمال بیمار نشدن برین، بیشتر از احتمال ابتلایش به پارکیسنون خواهد بود. در کل 30 درصد افرادیی که جهش ژنتیکی مزبور را دارند، مبتلا به پارکنیسون می‌شوند.

سرگئی برین با آزمایش ژنتیکی شرکت 23andMe متوجه شد که دچار موتاسیون ژنتیکی است. 23andMe یک شرکت زیست فناوری است که توسط همسر سرگئی برین -Anne Wojcicki- تأسیس شده است. در می سال 2007، شرکت گوگل 3.9 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. هر مشتری این شرکت می‌تواند، با یک تست ژنتیکی ساده، از داشتن موتاسیون‌های ژنتیکی مختلف او که او را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند، مطلع شود.

پارکیسنون یکی بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی مرکزی است که بر اعمال حرکتی و گفتاری و دیگر اعمال بدن، تأثیر می‌گذارد. علایم این بیماری در نتیجه از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین در ماده سیاه مغز به وجود می‌آید، ترشح کم دوپامین، باعث اختلال فعالیت مدارهای نورونی تنظیم کننده اعمال حرکتی در عقده‌های قاعده‌ای مغز، می‌شود.

پارکینسون، بیماری‌ای است که که غالبا دیر تظاهر پیدا می‌کند و غالبا اشخاص را در دهه پنجم و ششم زندگی‌شان گرفتار می‌کند، برین در حال حاضر 35 سال دارد. لرزش، سختی و کندی حرکات و اختلالات گفتاری از علایم این بیماری هستند.

با اینکه بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، سال‌ها می‌توانند در سطوح بالای کاری، به فعالیت خود ادامه دهند، ولی این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد و علایم آن در طول زمان در اشخاص، بیشتر می‌شود.

آقای برین در وبلاگش گفته است که اطلاع از این واقعیت، او را در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌دهد، او از قبل هم می‌دانست که مستعد ابتلا به پارکیسنون است. شواهدی وجود دارد که فعالیت ورزشی می‌تواند تا حدی اشخاص را در برابر پارکیسنون محافظت کند، بنابراین برین امیدوار است با تغییر سبک زندگی و فعالیت‌های ورزشی بیشتر و همچنین سرمایه‌گذاری در تحقیقات مربوط به پارکینسون، با این بیماری مبارزه کند.

برین و خانواده‌اش پیش از این به دانشکده پزشکی مریلند، کرسی استادی مطالعات پارکیسنون موسوم به اوژنیا برین را اهدا کرده‌اند.

در صورت ابتلای برین به پارکیسنون نام او به لیست جالب دیگر اشخاص مشهوری اضافه خواهد شد که مبتلا به این بیماری بوده‌اند. از میان این افراد مشهور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در سال 1990، «مایکل جی فاکس» هنرپیشه مشهور هالیوود، 29 سال بیشتر نداشت. اما در این سن و هنگام فیلمبرداری فیلم Doc Hollywood، علایم بیماری پارکیسنون را بروز داد. یک سال طول کشید تا او متوجه شود که به این بیماری مبتلاست و البته او تا سال 1998، ابتلایش به این بیماری را مخفی کرد، او در سال 2000 کتابی با عنوان Lucky Man نوشت که در آن در مورد تجربه بیماری‌اش نوشته است. او همچنین بنیاد مایکل جی فاکس را تأسیس کرده است که کارش کمک به تحقیقات در مورد این بیماری است.

پاپ ژان پل دوم، هم مبتلا به پارکیسنون بود. در میان شخصیت‌های سیاسی مشهور مبتلا به پارکیسنون، می‌توان به «آدولف هیتلر» اشاره کرد.

شواهدی وجود دارد که هیتلر مبتلا به بیماری پارکیسنون بوده است، هیتلر در سال‌های پایانی زندگی خود مبتلا به لرزش دست بود، طوری که حتی در مقابل دوربین‌های فیلمبرداری سعی می‌کرد طوری قرار بگیرد که این لرزش کمتر نمایان شود، این لرزش دست و نوع خاص گام برداشتن هیتلر را گرچه به سیفیلیس مرحله سوم هم منتسب می‌کنند، اما شواهدی وجود دارد که پزشکان آلمانی، بیماری پارکینسون را در هیتلر تشخیص داده بودند و حتی داروهایی هم برای او تجویز کرده بودند.

شاید بیماری پارکیسنون علاوه بر رنج دادن فیزیکی دیکتاتور بزرگ، نقش بیشتری هم در سرنوشت جهان و جنگ جهانی دوم ایفا کرده باشد، بعضی از تاریخ‌دان‌ها و کارشناسان معتقدند که انعطاف‌ناپذیری هیتلر در تصمیمات مهم نظامی در سال‌های پایانی زندگی‌اش تا حدی ناشی از تأثیرات بیماری پارکیسنون بوده است.

«فرانکو» -دیکتاتور اسپانیا- هم در سال‌های پایانی زندگی‌اش مبتلا به پارکینشون شد و قبل از مرگش در سن 85 سالگی و در سال 1975 از این بیماری رنج می‌برد.

«مائو» و «دنگ ژیائوپینگ» هم از چهره‌های سیاسی مشهور دیگری هستند که پارکیسنون داشته‌اند.

از میان چهره‌های مشهور عالم هنر که مبتلا به پارکیسنون بوده‌اند، می توان به «سالوادور دالی» اشاره کرد. «محمد علی کلی» هم شاید مشهورترین شخصی باشد که همگان از ابتلای او به پارکیسنون مطلع هستند.

منابع: نیویورک تایمز، sfgate، ویکی‌پدیا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. ►-:| می گوید

    سلام
    این جور آدما باید زنده بمونن ، چون به بشر خدمت کردن
    یه سواُل : من چجوری میتونم قالب ورد پرس رو ویرایش کنم
    ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒

  2. نقدعلی می گوید

    سلام و ارادت. در جمله پایانی فکر کنم باید بنویسید همگان مطلع هستند.

  3. شهاب حنفی(یاسین) می گوید

    من دوست دارم همه سالم باشند. در جوار این انسان های سالم ما هم سالم باشیم.
    بیماری های مثل این ناراحت کننده هستند، من دوست دارم بدون بیماری زندگی کنم، جوری نشه که وقتی 40 یا 50 سالم شد، کسی برام ترحم کنه ….

  4. بیگ بنگ می گوید

    من 22 سالمه و به این بیماری مبتلا هستم، وراثت مهم ترین فاکتور برای ابتلا به این بیماریه در خانواده ی ما مادبزرگم، پدرم و من به این بیماری مبتلا هستیم، اگر شما هم در چنین خانواده ای هستید به هیچ وجه نترسید چون ترس و اضطراب از خود بیماری مهم ترین عواملی هستند که میتوانند علائم این بییماری را در شما تثبیت کنند، اغلب این بیماری رو با لرزش دست و کندی و سختی حرکت میشناسن اما آزاردهنده ترین قسمتش برای من کندی و سختی ذهنمه که بعد از ابتلا به این بیماری دچارش شدم، از علائم مهم پیش بینی این بیماری که خودم به وضوح مشاهده کردم میتونم به از دست دادن حس بویایی (پدرم) و ریزش آب دهان در هنگام خواب (خودم) اشاره کنم.

  5. پیمان می گوید

    در مورد این بیماری مصرف ًQ10 (کیوتن) تا 1 گرم در روز با وجود گران بودن به همراه غذاهای چرب بسیار موثر هست مصرف آنتی اکسیدان ها بویزه ویتامین c چهار بار در روز و ویتامین E و اسیدآمینه تیروسین
    در کنار داروهای ویزه این بیماری بسیار کمک کننده خواهد بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.