چالش پزشکان: درد بیمار تا چه حد واقعی است؟

1

با وجود دهه‌ها پژوهش، پزشکان هنوز ابزارهای اندکی برای اندازه‌گیری درد به صورت عینی دارند.

حتی اگر خودتان تا حالا کارتان به بیمارستان نکشیده باشد و دردهای شدید را تجربه نکرده باشید، به احتمال زیاد در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید که پزشکان زمانی که می‌خواهند متوجه شدت درد بیمار شوند، از مقیاس یک تا ده برای ارزیابی درد استفاده می‌کنند، آنها از خود بیمار می‌خواهند که به دردش، بر اساس شدت آن، نمره بین یک تا ده بدهند. وسیله دیگر ارزیابی درد، این است که پزشکان به چارتی که به دیوار نصب شده و در آن چهره نقاشی‌شده افراد دارای درد، چاپ شده، اشاره می‌کنند و از بیمار می‌خواهند که بگوید، شدت دردش ماشبه کدام یک از چهره‌ها است.

تخمین زده می‌شود که بین 15 تا 20 درصد بیمارانی که به خاطر دردهای شدید به پزشکان مراجعه می‌کنند، یا تمارض می‌کنند و دردی ندارند و یا شدت درد را بیشتر از حدی که واقعا است، ابراز می‌کنند. هدف بعضی از این متمارضان، گرفتن گواهی عدم توانایی انجام کار و دریافت بیمه‌های ناتوانی از کار است، بعضی‌ها هم البته اصلا تمایلی به خوب شدن و رها شدن از درد ندارند، چون دریافته‌اند که بیماری، برای آنها مزایایی در بر دارد.

مشکل بعدی این است که حتی اگر درد واقعی باشد، باز هم شدت آن به شدت غیرعینی یا subjective است. مثلا دو نفر ممکن است، درست به اندازه هم فشار بر روی عصب حسی داشته باشند، اما یکی از شدت درد زمین‌گیر شود و دیگری بگوید: چیزی نیست، من خوبم!

به عبارت دیگر پزشکان با دو مشکل عمده روبرو هستند:

1- از سویی آنها باید واقعا داروهای کنترل‌کننده درد را درست و بجا تجویز کنند. در حال حاضر ضددردهای شبه افیونی که معمول‌ترین داروهای کنترل‌کننده درد هستند، به میزان زیادی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. میزان تجویز آنها از سال 1999، 48 درصد افزایش یافته است. و بر اساس آمار دفتر ملی تنظیم مقررات دارویی، این داروها، دومین علت مرگ تصادفی -بعد از حوادث رانندگی- هستند.

2- از سوی دیگر، بر اساس آماری که هفته پیش از سوی انستیتوی پزشکی که توصیه‌های مشاوره‌ای به دولت آمریکا می‌کند، حدود 116 میلیون نفر در امریکا که دچار درد مزمن هستند، برای کنترل درد یا درمان نمی‌شوند و یا درمان ناکافی دریافت می‌کنند.

بنابراین می‌بینید که مسئله درد، مسئله بسیار غامضی است. برای مثال یک بیمار مبتلا به فیبرومیالژی را در نظر بگیرید که در او تحریکات حسی ملایم ممکن است به صورت دردهای شدید ترجمه شوند. این احتمال وجود دارد که سال‌ها، بیماری آنها تشخیص داده نشود و آنها برچسب‌های مختلف بخورند. از سوی دیگر پزشکان به تجربه دریافته‌اند که لازم است به هر بیماری مشکوک شوند و این احتمال را در نظر بگیرند که او قصد فریب و سوء استفاده دارویی دارد. گرچه از روی ظاهر و نوع رفتار بیماران تا حدی می‌شود، حدس‌هایی در این مورد زد، اما این حدسیات همیشه درست نیستند.

بعضی از پزشکان برای بیمارانی آزمایشان دوره‌ای ادرار می‌نویسند و با آنها قرارداد درمانی امضا می‌کنند تا مطئمن شوند که بیمارانشان فقط داروهای تجویزشده از سوی آنها را مصرف می‌کنند و از منابع دیگر دارو تهیه و مصرف نمی‌کنند.

باید بین درد حاد و مزمن تفاوت قائل شد. درد حاد، معمولا هشدار می‌دهد که باید از چیزی که برای بدن زیان آور است، پرهیز کرد، اما درد مزمنی که به دنبال درد حاد ادامه می‌یابد معمولا ناشی از کارکرد بد سیستم عصبی مرکزی است و می‌تواند منجر به تغییراتی در احساسات و مراکز توجه مغز شود. معمولا داروهای ضد افسردگی در کنترل دردهای مزمن مؤثر هستند و داروهای شبه افیونی برای این نوع دردها مناسب نیستند.

در مراکز و کلینیک‌های مدیریت درد، یک گروه متشکل از متخصصان بیهوشی، نورولوژیست، فیزیوتراپ‌ها و روانپزشکان با همکاری هم، تلاش می‌کنند که به بیماران کمک کنند. معمولا بیشتر بیمارانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، درمان مثبتی دریافت می‌کنند.

در این میان روانشناسان درد هم نقش مهمی بازی می‌کنند، مخصوصا زمانی که پزشکان قادر به کم کردن درد بیماران نباشند.

116 میلیون آمریکایی یعنی یک سوم کل جمعیت آمریکا دردهای مزمن دارند، جامعه آمریکا سالانه بین 550 تا 635 میلیارد دلار به خاطر هزینه‌های درمانی و افت کاری ناشی از این دردها، زیان می‌بیند. بر اساس یک نظرسنجی، کمردرد، درد زانو، سردرد و درد گردن، شایع‌ترین نوع دردهای مزمن هستند.

در آمریکا بیشترین دارویی که برای کم کردن دردهای مزمن تجویزی می‌شود، داروهای شبه افیونی هستند. هیدروکودون در میان این دسته داروها، بیش از همه تجویز می‌شود.

منبع: وال استریت ژورنال


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. محمد می گوید

    ذکر منبع روزنوشت ها نشان دهنده امانت داری شما است. سپاسگذارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5