کشته شده به دست ایکس‌باکس و بازی «هالو»

14

پیش از این در «یک پزشک»، در مورد زیان‌های بی‌تحرکی طولانی‌مدت در پشت کامپیوتر نوشته بودم (+ و +) ، خبری هم که نشریه Sun منتشر کرده است، گرچه تیتری جنجالی دارد، کاربران اینترنت و مشتقات گیم را بار دیگر متوجه این مسئله می‌کند.

کریس، جوانی بیست ساله بود که بسیار مشتاق گیم و کنسول‌های بازی بود، او که همه کنسول‌های بازی را از پلی‌استیشن تا ایکس باکس تهیه کرده بود، به تازگی علاقه جدیدی پیدا کرده بود: بازی «هالو» با ایکس باکس. او ساعت‌های طولانی را به بازی اختصاص می‌داد، طوری که گاهی 12 ساعت تمام، بی‌وقفه بازی می‌کرد. کریس، به تازگی در دانشگاه Leicester، کاری مرتبط با گیم‌ها، در زمینه طراحی گیم پیدا کرده بود.

اما چندی پیش، حادثه ناگواری برای کریس پیش آمد: مثل روزهای دیگر او مشغول گیم شد و شب‌هنگام خوابید، اما با احساس ناراحتی در قفسه سینه بیدار شد، فرصت پیدا کرد به دوستش زنگ بزند و موضوع را بگوید، متأسفانه چند لحظه بعد، اوضاع بدتر شد و او نقش زمین شد.

پدر کریس، با فوریت‌های پزشکی تماس گرفت، آمبولانس رسید اما دیگر خیلی دیر شده بود و امدادگران نتوانستند کمکی کنند و کریس درگذشت.

کالبدشکافی بعدی، علت مرگ کریس را مشخص کرد، کریس در نتیجه مشکلات پزشکی ناشی از DVT در گذشته بود.

DVT، یعنی ترومبوز عروق عمقی و به عبارت ساده‌تر، تشکیل لخته در وریدهای عمقی ناحیه پا. DVT معمولا در بیماران بستری در بیمارستان که بی‌تحرک باشند، یا در افراد چاق و مستعد به این بیماری که ساعات مدید مثلا در جریان مسافرت‌های هوایی بی‌تحرک باشند، به وجود می‌آید.

لخته‌های تشکیل شده در وریدهای پا، گاهی پاره می‌شوند، به  سمت راست قلب و از آنجا به ریه‌های می‌روند و با بستن عروق ریه، منجر به بیماری خطرناکی به نام آمبولی ریه می‌شوند. اگر آمبولی ریه شدید باشد، می‌تواند حتی باعث مرگ شخص شود. متأسفانه این مشکل در مورد کریس، پیش آمده بود.

DVT می تواند با گرفتگی عضلانی اشتباه شود. علایم بیماری شامل موارد زیر هستند:
– التهاب ناگهانی یک پا (التهاب خفیف هر دو پا طبیعی است.)
– گرفتگی و درد در قسمت‌های پایینی یک پا
– کبودی یا التهاب پشت زانو

علایمی که در قفسه سینه پیدا می‌شوند ( آمبولی ریوی) ، معمولا 2 تا 4 روز و حتی دیرتر از زمان تشکیل لخته ، تظاهر پیدا می‌کنند. علایم می‌توانند شامل اینها باشند:
– تنگی نفس ، تنفس سریع ، نفس‌نفس زدن
– حس گرفتگی در یک سمت بدن، تنفس دردناک
– درد سینه و گاهی درد شانه
– تب
– سرفه حاوی خون
– غش


پدر و نامادری کریس

پدر 54 ساله کریس، البته منطقی است و اصلا مایکروسافت، کنسول ایکس باکس و بازی هالو را مقصر درگذشت فرزندش نمی‌داند، او معتقد است که تقصیر آنها نیست که جو بازی‌ها اینقدر برای مردم جذاب است، او در صدد است که فعالیت‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی مردم در مورد بیماری DVT شروع کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. حميد می گوید

    نمونه این اتفاق به صورت کند شده هر روز در ایران رخ میده
    بی تحرکی
    استرس و حرص زدن
    و قاتل بزرگ شهرنشین ها. هست
    باورش سخته اما هر روز حدود ۴٠٠ مورد سکته قلبی و مغذی در ایران رخ میده

    1. Bila می گوید

      گردو خیلی مغذیه با پنیر حال میده

  2. مرسده می گوید

    “پدر ۵۴ ساله کریس، البته منطقی است و اصلا مایکروسافت، کنسول ایکس باکس و بازی هالو را مقصر درگذشت فرزندش نمی‌داند…”ا

    خیلی ممنون که انقدر منطقی هستن !!! کاملا واضحه که اونا مقصر نیستن، میخواست این همه پای گیم نشینه کسی مجبورش نکرده بود … خود کرده را تدبیر نیست

    چه زندگی پوچ و چه مرگ بیخودی

  3. محمود می گوید

    چقدر این موضوع در آنجا جالبه که وقتی قربانی یک موضوع یا بیماری می شوند همه تلاش خود را می کنند که دیگران را از این قضیه آگاه ساخته و به همنوعان خود کمک کنند و به این وسیله آرامش خود را باز می یابند. ولی متاسفانه اکثر ما سعی می کنیم با فراموش کردن آن موضوع به آرامش دست یابیم.

  4. ali می گوید

    البته تلفظ بازیه میشه هیلو :دی

  5. م.نراقی می گوید

    جالب بود …!

  6. هادی می گوید

    سلام. خیلی وقت است خواننده‌ی ساکت وبلاگ شما هستم. همیشه هم از مطالب جذابی که انتخاب می‌کردید خوشم می‌آمد. ولی چند صباحی‌ست که به نظرم مطالب سبکی می‌نویسید.
    مرگ افراد در دنیا بر اثر بازی رایانه‌ای جالب بود. ولی همان بار اول و شاید دوم. دیگر هرکسی که در این دنیا از یک بازی بمیرد که نباید اینجا نوشت.
    بس است دیگر.

  7. حسین می گوید

    سلام دکی جان
    مطلب جالبی بود هر چند این نوع مرگ، تازگی نداره! یه جای دیگه ای مطلبی مشابه همین موضوع رو خونده بودم که به افرادی که بخاطر شغلشون زیاد پشت میز میشینن هشدار داده بود و اونارو 40% از بقیه به مرگ نزدیکتر میدونست. کم تحرکی بخصوص برای کامپیوتر کارایی که زیاد روی صندلی میشینن واقعاً زهره! اونجا با چند تا اینفوگرافی عوامل تاثیرگذار بر چنین حالتی رو نشون داده بودند از جمله همین ایجاد لخته در عروق داخلی و …

  8. senaps می گوید

    من خوب بازی نمی کنم!! ولی شده مثلا نصف روز رو از پای سیستم تکون نخورم!!!
    از اون طرف،مسیر نیم ساعته تا دانشگاه رو و از اون طرف تا خونه رو همیشه پیاده میرم!! و کلافکوه رفتن و پیاه روی های طولانی مدت رو خیلی دوست دارم!!!
    خوشحالم که این به در رو میتونم بگم،ولی کریس نتونست!

  9. پگاه می گوید

    باسلام و تشکر از زحمات شما.
    من علایم این بیماری رو در پدرم می بینم . باید به چه پزشکی مراجعه کنه.من نگرانم.

  10. مجید روشنی می گوید

    از اینکه منو با واژه DVT و آمبولی ریه آشنا کردین ممنونم .
    آخه برادرم در اثر تصادف در بیمارستان در معرض آمبولی و DVT نیز بود
    که بسیار استرس زا و خطرناک میباشد

  11. شروین می گوید

    البته اسم بازی هیلو (تلفظ: Heylo) هست، نه هالو! 😀
    لطفا اصلاح کنید.

  12. علی می گوید

    لطفا اسم بازی رو اصلاح کنید !! هیلو نوشته میشه heylo خونده میشه … هالو یه خورده ضایع هست D:

  13. میلاد می گوید

    منم با مرسده موافقم چه ربطی به اون بیچاره ها داره هر چیزی جنبه میخواد من خودم نزدیک ده ساله که گیمرم اما هیچوقت اینجوری نبودم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5