کاربران یک بازی آنلاین، به غمزهای مسئلهآموز دانشمندان شدند!
خیلی وقتها شده که به این مسئله فکر کردهام که برخی از مشکلاتی که پیش پای دانشمندان است، در صورتی که به زبانی ساده برای توده مردم ترجمه شوند، امکان دارد به یاری هوش جمعی مردم، حل شوند. اما مشکل اینجاست که راهی برای بیان ساده این مشکلات و استفاده از نیروی فکری توده مردم، وجود ندارد.
در این پست خبری جالبی را در همین راستا برایتان نقل میکنم:
دانشمندان سالهای مدیدی در پی کشف ساختمان یک پروتئین کلیدی در ایجاد بیماری ایدز بودند، اما توفیقی کسب نمیکردند، اما کاربران یک بازی کامپیوتری در عرض فقط سه هفته توانستند این مشکل دانشمندان را حل کنند!
بر اساس نتایج این تحقیق که در شماره تازه مجله «زیستشناسی مولکولی و ساختمانی» به چاپ رسیده است، این کشف میتواند تحولی در زمینه ایدز باشد.
بازی مورد نظر، بازی آنلاینی به نام Foldit است که پیشتر در یک پزشک در موردش نوشته بودم. این بازی با مشارکت دانشمندان دانشگاه واشنگتن و انستیتوی پزشکی هاوارد هیوز، طراحی شده است. بعد از ثبت نام در سایت و دانلود برنامه ۵۰ مگابایتی، برنامه ابتدا کاربران را در قالب یک بازی با مفهوم تاخوردن پروتئینها آشنا میکند، کاربران هیچ نیازی به داشتن دانش بیوشیمی و یا مفهوم حقیقی تاخوردگی پروتئینها ندارند، برنامه آنها را وادار به بازی میکند و در حین بازی آنها با تا کردن پروتئینها امتیازهای بیشتری کسب میکنند و به طور همزمان با استفاده از توان پردازشی خود به دانشمندان کمک میکنند.
در دستاورد جدید این بازی، کاربران Foldit موفق شدند ساختمان پروتئینی موسوم به پروتئاز رترو ویروسی، آنزیمی که نقش کلیدی در تکثیر ویروس HIV دارد، پیشبینی کنند. با کشف شدن ساختمان این پروتئین، از لحاظ نظری دانشمندان توانایی اسخت داروهایی برای متوقف کردن پروتئاز و گسترش بیماری را خواهند داشت.
شما میتوانید مقاله را با فرمت PDF از اینجا دانلود کنید.
“دانشمندان توانایی اسخت داروهایی…”
خیلی جالبه …منم کلی به این موضوع فکر کردن قبلا ولی این که بصورت بازی بشه از هوش جمعی استفاده کرد واقعا هوشمندانست .
خیلی سخت میشه با تیتر پست ارتباط برقرار کرد!
سلام
خیلی پست خوبی بود . گرچه به پست قبلی رفتم اما خوب ، باعث شد تا منم به این بازی بپردازم.
استفاده از بازیها به عنوان ابزارهایی برای بررسی و آزمایش مسئله های مختلف به یکی از شاخه های مطالعات بازی تبدیل شده. به خصوص در سبک massive multiplier online که تعاملات بین بازیکنها در یک شرایط آزمایشگاهی کنترل شده میتونه مورد بررسی قرار بگیره بسیار جالب توجه و بحث انگیزه. اقتصاد و پزشکی دو شاخه دانش هستند که از این روش در آنها استفاده میشه. مثلا اقتصاد دانان به بررسی فعالیتهای اقتصادی در این گونه بازیها میپردازند تا به درک بهتری از رفتار انسان برسند. نظریه های مختلفی همچون “همپایگی بازی” میتوانند در یک بازی به آزمون گذارده شوند زیرا بازیها زمینه را برای آزمایشهای طبیعی فراهم می آورند. در پزشکی هم به عنوان مثال از بازی همچون world of warcraft برای مطالعه انتشار یک بیماری واگیر دار استفاده میشه.
ممنون. نمونهای از کامنت خوب. همیشه کامنتهایی را دوست دارم که ارزش افزوده به پست میدن و گاهی از پست هم بهتر هستن.
با عرض پوزش، عبارت درست Massively multiplayer online هست.
دیروز این پست رو توی جاده با موبایل داشتم می خوندم! =))
آخه خودتون فهمیدین چی گفتین؟، توضیح در هر سطح از نظر جزئیات که می خواد باشه، ولی بی معنی نباشه، الان چرا باید این توضیحات رو خوند؟ با خوندن این توضیحات چی جوری میشه فهمید که کاربران بازی چی جوری به حل این مسئله کمک کردند؟
بازی واقعا جالب و کاربردی ست . مخصوصا برای کسانی که می خواهند اطلاعاتی در مورد پروتئین مثل folding & denaturation …و کلا ساختار پروتئین بدست بیارند.
ممنون به خاطر خبر خوبتون.
…………….