کتاب معجزه شکرگزاری – قسمت یازدهم

5

کتاب معجزه شکرگزاری
نوشته «راندا برن»
مترجم: وامق عسکری
ویراستار: «غلامحسین سالمی»
نشر صدای معاصر

معجزه شکرگزاری

روز نوزدهم :
رد پاهای مثبت

هر روز صدها بار به خودم یادآوری می‌کنم که زندگیِ‌ درونی و بیرونی‌ام به کارکردِ افراد بسیاری وابسته است، چه مرده و چه زنده. باید تلاش کنم که ظرفیت آنچه را که به من ارزانی می‌شود، داشته باشم.
آلبرت اینشتین (1879-1955)
فیزیکدان و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

انیشتین با این جمله‌ها به ما هدیه‌ای داده است که با اکتشافات علمیِ او برابری می‌کند. او یکی از رازهای مهم موفقیت‌اش را به ما معرفی کرده است. شکرگزاریِ هر روزه !

انیشتین الهام‌بخش تمرین امروز ماست و قرار است شما رد پای او را دنبال کنید تا موفقیت را به زندگیِ خود بیاورید. امروز شما مانند انیشتین واژه‌ی سپاسگزارم را صدبار خواهید گفت و این کار را با برداشتن یک صد گام انجام خواهیدداد. در حالی که ممکن است به نظر شما اینگونه باشد که برداشتن این صد قدم باعث تغییر در زندگیِ شما نخواهد شد، شما درخواهید یافت که این کار یکی از قدرتمندترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

خداوند امروز 86400 ثانیه به شما هدیه داده است. برای استفاده از هریک از این ثانیه‌ها باید بگویی: سپاسگزارم!
ویلیام اِی وارد (1921-1994) نویسنده

برای ایجاد رد پای مثبت، یک گام برمی‌دارید و همین که پاتان دوباره به زمین می‌رسد، در ذهن‌تان کلمه‌ی سپاسگزارم را می‌گویید و همین که پای دیگرتان به زمین می‌رسد بازهم می‌گویید سپاسگزارم. یک پا، سپاسگزارم، پای بعدی، سپاسگزارم، وبه همین ترتیب شما با برداشتن هر گام سپاسگزارم را می‌گویید.

بهترین چیز درباره‌ی رد پای مثبت آن است که شما می‌توانید در هر زمان و در هر مکان که دوست می‌دارید هر تعداد گام بردارید؛ توی خانه و هنگام رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر، وقتی برای برداشتن ناهار یا قهوه‌تان می‌روید، هنگام بیرون گذاشتن کیسه‌ی آشغال‌ها، وقتی به یک ملاقات کاری می‌روید، وقتی برای سوار تاکسی یا اتوبوس یا مترو شدن از خانه بیرون می‌روید. می‌توانید وقتی به سوی هر چیزی که برای شما مهم است گام برمی‌دارید جا پاهای مثبت را تکرار کنید، مثلاً امتحان، قرار ملاقات، مصاحبه‌ی کاری، رفتن برای ملاقات با مشتری، رفتن برای انجام تست صدا، رفتن به بانک، استفاده از عابر بانک، دندانپزشک، دکتر،‌ آرایشگاه، برای تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی، در ترمینال فرودگاه یا در پارک یا از یک بلوک به بلوک دیگر می‌روید.

من رد پاهای مثبت را اطراف خانه‌ام برجا می‌گذارم، از تخت تا حمام، از آشپزخانه تا اتاق خواب، و هنگام رفتن به سوی اتومبیل و یا صندوق پستی‌ام. هرگاه به خیابان یا هر جای دیگر می‌روم، محلی را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنم و با هر گام زبان به شکرگزاری می‌گشایم.

اگر به حالت‌تان پیش از شروع توجه کنید، تفاوت حال خود را پس از اتمام تمرین رد پاها درخواهید یافت. مهم نیست که هنگام گام برداشتن نمی‌توانید حس شکرگزاریِ عمیقی داشته باشید، من به شما قول می‌دهم که بعد از پایان تمرین حال‌تان بسیار خوب باشد. اگر حال‌تان گرفته، این تمرین به شما کمک می‌کند که احساس بهتری پیدا کنید و حتی اگر احساس خوبی دارید، این تمرین به شما شور و هیجان و نیروی بیشتری می‌دهد.

برای آنکه مؤثرترین رد پاهای مثبت را ایجاد کنید، زمانی معادل 90 ثانیه را برای این‌کار درنظر بگیرید؛ این زمانی است که انسان در حالتی با آسودگیِ خاطر 100 گام برمی‌دارد. این تمرین برای آن نیست که شما حتماً صد گام بردارید بلکه برای آن است که دست کم این تعداد گام را بردارید. چراکه این تعداد گام لازم است که احساس شما را متحول کند. شما می‌توانید صد گام شکرگزاریِ خود را در طول امروز و هر زمانی بردارید که برای شما مناسب‌تر است. هنگام انجام تمرین تعداد گام‌های خود را نشمارید، چراکه در این صورت به جای گفتن سپاسگزارم شما سرگرم شمردن خواهید شد.

وقتی تمرین امروز را به انجام رساندید، شما کلمه‌ی ‌سپاسگزارم را صدبار به زبان رانده‌اید ! در کدام روز از زندگی‌تان شما صد بار سپاسگزارم یا سپاسگزارم گفته‌‌اید؟

و انیشتین هر روز این کار را انجام می‌داد!

تمرین شماره 19
رد پاهای مثبت
1- موهبت‌های خود را بشمارید: لیستی از ده موهبت‌تان تهیه کنید و بنویسید که چرا برای داشتن آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد، واژه‌ی سپاسگزارم را سه بار بگویید و تا آنجاکه می‌توانید برای موهبت‌ها‌یی که دارید قدرشناس باشید.
2- امروز هر گاه توانستید در حالی که شکرگزاری می‌کنید، صد گام سپاسگزارانه بردارید. (در حدود 90 ثانیه)
3- با هر گام‌تان کلمه‌ی سپاسگزارم را بگویید و آن را احساس کنید.
4- پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و واژه‌ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در روز برای شما رُخ داده بر زبان آورید.


روز بیستم :
باورهای قلبی

سپاسگزاری، یادآوریِ قلبی است.
ژان باپتیست ماسیو (1743-1818)
انقلابیِ فرانسوی

شما باید تا به حال دریافته باشید که در هر تمرین شکرگزاری، هدف آن است که تا آنجایی که می‌توانید شکرگزاری را تمرین کنید. این بدان خاطر است که وقتی احساس شکرگزاری را درون خود افزایش می‌دهید، چیزهای بیرونی هم که باید برای آن‌ها قدرشناس باشید، افزایش می‌یابند.

بالاخره، بعد از تمرین شکرگزاری در مدت زمان طولانی، به صورت خودکار آن را در قلب خود احساس خواهید کرد. هرچند که تمرین امروز زمان دسترسی را به این سطح از قدرشناسی کاهش می‌دهد.

تمرین باورهای قلبی به این منظور طراحی شده تا شما عمق احساس قدرشناسی را با تمرکز ذهن‌ خود بر قلب‌تان در هنگام گفتن سپاسگزارم افزایش دهید. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که وقتی شما احساس قدرشناسی می‌کنید، با تمرکز بر قلب‌تان، ضرباهنگ تپش قلب به گونه‌ای به سرعت یکنواخت می‌شود که سبب بهبود رفتار سیستم ایمنیِ بدن و سلامتی‌تان خواهد شد. این به شما می‌فهماند که قدرت ایمان قلبی چگونه عمل می‌کند. زمانی که برای اولین بار این کار را تمرین می‌کنید، اندکی از وقت‌تان را می‌گیرد ولی این تلاش ارزشش را دارد. پس از تجرای چندین باره‌ی تمرین، این مسئله را بهتر درخواهید یافت. زیرا با هر بار تکرار کار، احساس شکرگزاریِ شما همچون یک نمودار افزایش خواهد یافت.

برای تمرین معجزه‌ی قلب، ذهن و توجه خود را بر محدوده‌ی قلب‌تان متمرکز کنید. این مهم نیست که تمرکزتان را بر درون یا بیرون از بدن خود بگذارید. چشمان‌تان را ببندید، چراکه این عمل کار را راحت‌تر می‌کند، و وقتی چشم‌ها را بسته‌اید تمرکزتان را بر قلب خود بگذارید و توی ذهن‌تان واژه‌ی سپاسگزارم را بگویید. وقتی این کار را چندبار تکرار کردید، دیگر نیازی نیست که چشم‌هاتان را ببندید، ولی به عنوان یک قانون کلی وقتی که چشمان خود را ببندید، بیشتر احساس شکرگزاری خواهید کرد.

چند کار است که شما می‌توانید با انجام آنها با سرعت بیشتری قلب‌تان را آرام کنید. می‌توانید دست راست خود را روی ناحیه‌ی قلب‌تان بگذارید و ذهن‌تان را در هنگام گفتن واژه‌ی سپاسگزارم بر این ناحیه متمرکز سازید. یا اینکه می‌توانید تصور کنید که کلمه‌ی سپاسگزارم بیشتر از قلب شما بیرون می‌آید تا از ذهن‌تان.
به عنوان بخشی از تمرین امروز، لیست مربوط به ده آرزوی اول خود را بردارید و تمرین باورهای قلبی را برای هر کدام از آنها تکرار کنید. هر آرزو را در ذهن‌تان و یا با صدای بلند بخوانید و وقتی به انتهای هر مورد رسیدید، چشمان خود را ببندید، ذهن خود را بر قلب‌تان متمرکز کنید و کلمه‌ی سپاسگزارم را به آرامی بگویید. یک بار دیگر می‌توانید از دستورالعملی استفاده کنید که پیشتر به شما ارایه دادم. بعد از آنکه معجزه‌ی قلب را برای هر کدام از آرزوها‌تان اجرا کردید، شما نه تنها می‌توانید عمق قدرشناسی‌ای را که می‌توانید به آن دست یابید افزایش دهید، بلکه قدرشناسیِ خود را نسبت به ده آرزوی اول‌تان نیز افزایش می‌دهید.

اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری به آرزوهاتان برسید، می‌توانید تمرین باورهای قلبی را برای آرزوهاتان به صورت منظم تکرار کنید و یا این تمرین‌ها را هر موقع که کلمه‌ی سپاسگزارم را به زبان می‌آورید تکرار کنید. حتی استفاده از تکنیک باورهای قلبی، دوبار در هر روز تأثیر بزرگی بر شادی در زندگیِ شما خواهد داشت.

وقتی همه‌ی موارد را چند بار تمرین کردید، در اندک زمانی متوجه عمیق‌تر شدن احساسات خود می‌شوید. قدرشناسی به عمق احساس‌تان بستگی دارد، چراکه هر چه احساس شما عمیق‌تر باشد فراوانیِ بیشتری را دریافت می‌کنید. اولین نشانه‌های فیزیکیِ افزایش یافتن عمق احساسات شما آن است که احساس خاصی در ناحیه‌ی قلب خود خواهید داشت یا اینکه، موجی از شادی و شعف از بدن‌تان عبور خواهد کرد. چشمان‌تان پُر از اشک می‌شود و دچار لرزشی خفیف می‌شوید. ولی بدون استثناء شما حس عمیقی از آرامش، صلح و شادی خواهیدداشت که پیشتر هیچگاه آن را نداشته‌اید.

تمرین شماره 20
باورهای قلبی

1- موهبت‌های خود را بشمارید: لیستی از ده موهبت‌تان تهیه کنید و بنویسید که چرا احساس می‌کنید به خاطر آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد واژه‌ی سپاسگزارم را سه بار بگویید و تا آنجاکه می‌توانید برای موهبت‌ها‌یی که دارید قدرشناس باشید.
2- ذهن و توجه خود را بر ناحیه‌ی اطراف قلب‌تان متمرکز کنید.
3- چشمان خود را ببندید، و در حالی که افکارتان را بر قلب خود متمرکز کرده‌اید، در ذهن‌تان واژه‌ی سپاسگزارم را بگویید.
4- لیست ده آرزوی اول‌تان را بردارید و با خواندن هر آرزو و سپس بستن چشمان‌تان و متمرکز کردن ذهن بر ناحیه‌ی اطراف قلب‌تان و گفتن واژه‌ی سپاسگزارم، تمرین باورهای قلبی را تکرار کنید.
5- پیش از خواب افکارتان را متمرکز کنید و واژه‌ی سپاسگزارم را به خاطر بهترین اتفاقی که در روز برای شما رخ داده بر زبان آورید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. لیلا می گوید

    سلام
    من هم از شما سپاسگذارم که این کتاب رو توی وبلاگتون گذاشتین.
    چون نتونستم کتابو پیدا کنم و بخرم تمام قسمت ها رو از این وبلاگ کپی کردم و دارم عمل میکنم.
    امروز روز دوازدهم رو انجام دادم . ولی فکر کنم نتونم روز های آخر رو پشت سر هم انجام بدم چون شما فقط روز های جمعه و مال 2 روز رو می ذارید.
    ب نظرتون چیکار کنم . دوست ندارم وقفه بیفته ..
    بازم ممنونم

  2. سارا می گوید

    سپاسگذارم از کتاب خوبی که ما رو در خوندن اون سهیم کردید….سپاسگذارم، سپاسگذارم، سپاسگذارم :))

  3. وحيده ق می گوید

    سپاسگزارم ازمطالبتان دلم روبه پنجره ای تازه بازشد

  4. سعيد می گوید

    اکر انسان قدرت تفکر نداشت بهتر بود دیکه نه احساس خوب براش خوب بود نه احساس بد براش بد مثل حیوانات زندکی میکرد راحت راحت

  5. Mahsa می گوید

    بسیار عالی بود بسیار سپاسگزارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5