لینوکس قوی‌تر می‌شود، کشورهای فقیر سود می‌برند

80

نویسنده مهمان: امیرمسعود پورموسی: چه چیزی بین ایستگاه فضایی بین‌المللی، شرکت پست جمهوری چک، پارلمان فرانسه، و دولت ترکیه مشترک است؟ همهٔ آن‌ها سیستم‌عامل‌های انحصاری را در کامپیوترهای خود، با سیستم‌عامل‌های متن‌باز یا آزاد جایگزین کرده‌اند؛ یا به زبان ساده‌تر: آن‌ها از ویندوز به یک سیستم‌عامل آزاد به نام لینوکس مهاجرت کرده‌اند. فقط هم آن‌ها نیستند. شمار زیادی از شرکت‌ها، مؤسسه‌های آموزشی و علمی، مدرسه‌ها، و دولت‌ها دارند همین کار را می‌کنند.

08-03-2013 05-30-12 PM

ولی دلیل آن‌ها برای این کار چیست؟ و این موضوع چه ربطی به پاکستان دارد؟

نخست چند چیز را توضیح بدهیم: یک سیستم‌عامل، نرم‌افزاری است که کامپیوتر و اجزایش را مانند پردازنده، حافظه، درایوها و غیره مدیریت می‌کند. سیستم‌عامل میزبان نرم‌افزارهای دیگری است که کاربران برای کار با کامپیوتر به آن‌ها نیاز دارند. بدون یک سیستم‌عامل، برنامه‌های کاربردی که برای تایپ نوشته، ساختن جدول و اسلاید و مرور صفحه‌های وب به‌کار می‌روند، به هیچ دردی نخواهند خورد. سیستم‌عامل یک «محیط کار» را برای این برنامه‌ها ایجاد می‌کند تا شما به عنوان کاربر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

پر استفاده‌ترین سیستم‌عامل در دنیا ویندوز ساختهٔ مایکروسافت است. بیش از ۹۰ درصد کامپیوترهای شخصی دنیا با ویندوز کار می‌کنند. حدود ۷ درصد هم سیستم‌عامل او-اِس-اِکس ساخت شرکت اپل را دارند. و تنها کمتر از ۲ درصد با لینوکس کار می‌کنند. اما این وضعیت به‌سرعت در حال تغییر است، زیرا مردم دارند به برتری‌های لینوکس پی می‌برند:

نخست این که لینوکس کاملاً رایگان است. نیازی به خرید مجوز نیست. و نیازی به نسخه‌های قفل‌شکسته هم نیست.
دوم این که کار کردن با لینوکس مانند بقیهٔ سیستم‌عامل‌ها آسان است.
سوم این که بر خلاف سیستم‌های انحصاری که سازوکار درونی آن‌ها را فقط شرکت‌های سازنده‌اش می‌دانند، لینوکس درست مثل یک کتاب باز است. هر کسی می‌تواند اجزای درونی‌اش را — کدهای کامپیوتری را که باعث عملکردش می‌شوند — ببیند، برای همین است که به آن «متن‌باز» (اوپن‌سورس) می‌گویند. و این بدین معنی است که لینوکس نمی‌تواند علیه شما کاری کند، مثلاً بدون آگاهی شما اطلاعاتتان را به سازندگانش بفرستد. در دنیای پس از «اسنودن» این موضوع مهمی است!
و چهارم این که لینوکس عملاً در برابر ویروس‌ها آسیب‌ناپذیر است و بنابراین نیازی به آنتی‌ویروس‌های گران‌قیمت و مزاحم ندارد.

لینوکس را یک مهندس کامپیوتر اهل فنلاند به نام لینوس توروالدز حدود ۲۲ سال پیش آغاز کرد. از آن زمان تا حالا گروه بزرگی از برنامه‌نویسان برای بهبود و آماده‌سازی‌اش در مصارف روزانه کار کرده‌اند. امروزه چندین نسخه — یا به زبان دقیق‌تر «توزیع» — از لینوکس وجود دارد که می‌توان از اینترنت بارگرفت و روی کامپیوتر نصب کرد. این توزیع‌ها نام‌های جالبی دارند مانند دِبیان، فِدورا، رِد هَت، اوبونتو، و غیره.

08-03-2013 05-23-51 PM

آخرین نام در بین این‌ها – اوبونتو – احتمالاً محبوب‌ترینشان است. راستش من این مقاله را روی کامپیوتری می‌نویسم که اوبونتو را خودم برایش بارگرفته‌ام و رویش نصب کرده‌ام. کاربرانی که تا حدود کمی در کامپیوتر تجربه دارند می‌توانند توزیعی مانند اوبونتو را از اینترنت باربگیرند و در ظرف حدود یک ساعت آن را نصب و اجرا کنند. از آن گذشته، اوبونتو به همراه خودش نسخه‌های متن‌بازی از پرکاربردترین برنامه‌ها را نصب می‌کند: اوپن‌آفیس به جای آفیس مایکروسافت و فایرفاکس به جای اینترنت اکسپلورر. بنابراین اوبونتو بلافاصله پس از نصب قابل استفاده است. دیگر توجیهی در پرداخت پول برای نرم‌افزارهای انحصاری باقی نمی‌ماند وقتی که نرم‌افزارهای جایگزین رایگان و خوب (یا حتی گاهی بهتر) در دسترس قرار دارند.

08-03-2013 05-25-34 PM

بسیاری از کشورها و دولت‌ها به این موضوع پی برده‌اند و برنامه‌های جدی‌ای را برای جایگزینی همهٔ کامپیوترهایشان با سیستم‌های لینوکسی آغاز کرده‌اند. چند مثال بزنیم:

ارتش امریکا به تنهایی بزرگ‌ترین کاربر لینوکس «رِد هَت» است. مالزی در سال ۲۰۱۰ تعداد ۷۰۳ تا از ۷۲۴ مرکز دولتی خود را به لینوکس منتقل کرد. دبیر عالی دولت مالزی این انتقال را بر این اساس توجیه می‌کند:

«پذیرش همگانی دربارهٔ کیفیت بهتر، پایداری بیشتر، انعطاف‌پذیری بالاتر، و هزینهٔ کمتر».

دولت ترکیه توزیع لینوکس ویژهٔ خودش را به نام Pardus ساخته است. همچنین کوبا که توزیعی به نام Nova ساخته است. دولت ایسلند در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که مؤسسات عمومی خود را به لینوکس مهاجرت می‌دهد. همهٔ مدرسه‌ها در ایسلند هم‌اینک ویندوز را با اوبونتو جایگزین کرده‌اند. برزیل ۳۵ میلیون دانش‌آموز در ۵۰٬۰۰۰ مدرسه دارد که در آن‌ها نیم‌میلیون کامپیوتر فقط با لینوکس کار می‌کنند. روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که همهٔ کامپیوترهای مدرسه‌هایش با لینوکس کار خواهند کرد. این فهرست همین طور ادامه دارد.

کشور فقیری مانند پاکستان توان مالی برای نرم‌افزارهای انحصاری را ندارد. با لینوکس یک جایگزین قدرتمند، مقبول در سطح جهانی و رایگان در اختیار داریم. ما همچنین جمعیت بزرگی از مهندسان کامپیوتر و برنامه‌نویسان جوان در اختیار داریم. دولت ما باید وظیفه‌ای را به آن‌ها محول کند که لینوکس را به بهترین سیستم‌عامل برای هر کامپیوتری در مدرسه‌ها و سازمان‌های کشور تبدیل کنند. صرفه‌جویی در هزینهٔ مجوزهای نرم‌افزاری چندصد میلیون دلار در سال خواهد شد. چرا ما فقیرها باید به ثروتمندترکردن مایکروسافت‌ها و اپل‌ها ادامه دهیم در حالی که مطلقاً هیچ نیازی به این کار وجود ندارد؟

نویسنده این مقاله، ندیم م. قریشی است، او رئیس شرکت مستقبل پاکستان (Mustaqbil Pakistan) است. نشانی او در توییتر ‎@nmq است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
80 نظرات
  1. bijan می گوید

    سلام در اوبونتو از لیبره آفیس به جای اپن آفیس استفاده میشه لیبره آفیس نسخه آزادتره اپن آفیس است و از همین اپن آفیس مشتق شده اما از نظر کارکرد زیاد با هم تفاوتی ندارند. من به شخصه از اپن آفیس به جای لیبره آفیس اسسفاده میکنم.

  2. هنردوست می گوید

    این مطلب یکم قدیمیه. هم لوگوی اوبونتو تغییر کرده و هم اوبونتو چند سالی هست حداقل که بجای openoffice از libreoffice استفاده می‌کنه که به مراتب قدرتمند‌تره.
    کاشکی در صد سرور‌های اینترنتی دنیا که روی لینوکسن، و اون ۹۲ درصد ابر کامپیوتری که با لینوکس کار می‌کنن و یا این که اندروید روی لینوکسه رو هم ذکر می‌کردین. خالی از لطف نبود.
    دو سالی هست که با لینوکس کار می‌کنم. هیچ مشکلی هم ندارم. تنها زمانی که حتما باید با یک نرم افزار مخصوص ویندوز که روی لینوکس مشابهش نیست کار کنم سیستمم رو می‌برم روی لینوکس.

    1. bijan می گوید

      مطابق آماری که وجود داره درصد مارکت شر ویندوز سرور از لینوکس بیشتر است. منبع:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems#Servers
      اما اگه خانواده شبه یونیکس رو در نظر بگبرید آره آمار سیستم عامل های شبه یونیکس اگه با هم جمع بشن بیشتر خواهد بود اما اگه فقط لینوکس و ویندوز رو مقایسه کنید ویندوز سرور درصد بیشتری رو در اختیار داره. مطابق آمار ویندوز سرور 35.3% و لینوکس 32.9% رو در اختیار داره.

      1. ToX می گوید

        البته در همین‌جا از طرف موسسه‌ای معتبر‌تر ولی قدیمی‌تر آمار خود لینوکس بیش از ۶۰٪ گزارش شده. وانگهی برای همه‌ی sysAdminها در سراسر دنیا برتری لینوکس تو حوزه‌های شبکه نسبت به ویندوز محرز هست. دلیل آمار قابل توجه ویندوز، سرورهای کوچک هست. مشکل لینوکس در این حوزه اینه که علیرغم رایگان بودن خود سیستم‌عامل و وب‌سرورها معمولا متخصصان مرتبط با لینوکس در این حوزه بسیار گرونتر هستند و به همین خطر نمیشه خیلی راحت هزینه‌ی maintanance رو راحت فقط از نظر قیمت سیستم‌عامل مقایسه کرد.

        پ.ن: فکر کنم باز ملانصرالدین یه مدرک مایکروسافت گرفت…

        1. امید می گوید

          1. با وجود Windows Azure واقعا منظورتون از کوچیک بودن سرورهای ویندوز تو چه ابعادیه؟
          2. کدوم موسسه؟ چرا معتبرتر؟
          3. بسیار گرونتر هستند؟ لطفا یه منبع به من بدید تا مطالعه کنم..

        2. bijan می گوید

          کدوم موسسه معتبرتر؟! آمار لینوکس ۶۰ درصد نیست به لینک بالا مراجعه کنید. خانواده یونیکس لایک همه با هم حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از مارکت شر سرورها رو در اختیار داره. اما خود لینوکس رو اگه با ویندوز سرور مقایسه کنیم ویندوز مارکت شر بیشتری رو در اختیار داره. مزیت لینوکس آزاد بمدن و متن باز بودنش است که اجازه میده در صنایع و کارکردهای مختلفی ازش استفاده بشه مثلا بازار بورس نیویورک یا زیر دریایی های هسته ای اما ویندوز کارکردش مشخص است. بحث امنیت هم یه چیز نسبی است من هم ویندوز رو کامپیترم نصبه هم اوبونتو تا حالا به مشکل حادی در رابطه با ویروس برنخوردم.

          1. مسعود می گوید

            پیشنهاد میکنم وضعیت سیستم عامل ها در ابر رایانه ها رو هم بررسی کنید…

          2. . می گوید

            متاسفانه اطلاعات دوستانی مثل هنردوست و tox بسیار کم است و مربوط به دهه نود اکنون ماکروسافت با یک میلیون سرور برای سیستم ابری بزرگترین زیرساخت رو در این حوزه داره و آمازون که بیشترین کاربر فعلی سیستم ابری رو داره با فاصله زیادی در زیر اون هست البته علت محبوب بودن آمازون تنها بخاطر زمان شروع فعالیت نه قابلیتها ، نکته دیگه این که منبع مورد اشاره tox احتمال در زمان ویندوز سرور 2000 بوده است و همین طور سرور مورد استفاده خود ایشان. در بررسی های جدید مشخص شده علت اصلی استفاده از سیستم های غیر ویندوزی تنها هزینه ارتقا سیستم هاست نه موارد که دوستان بیان میکنند در حال حاضر شرکت های مثل ژرنال موتورز و فورد از سرورهای ویندوزی استفاده میکنند البته شاید عینک دوستان مشکل داره که این دو تا شرکت رو کوچک می پندارند برای شرکتهای کوچک و متوسط سیستم ابری ماکروسافت راه اندازی و اکنون شرکت ها به سمت اون هدف گزاری کرده اند.

          3. مسعود می گوید

            دوست خوبم شما هنردوست رو زیر سوال بردید و اطلاعات ایشون رو بسیار کم ذکر کردید ولی پاسختون ناشی از عدم دقتتون هست… ابر کامپیوتر (Super Computer) با سیستم های پردازش ابری متفاوته. بیشتر نود درصد ابر رایانه ها روی لینوکس هستند. چون قابلیت استفاده از منابع به اون حجم و قابل اسکیل رو دارن و فوقش با کمی دستکاری در کدها اون رو برای سرور خودشون شخصی سازی میکنند.
            منبع نمونه :
            http://www.iritn.com/6-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D9%88-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4/%D9%84%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%A7

            در بحث سرورهای ابری هم شما باز نمیتونی همه چی رو نسبت بدی به ویندوز.
            این همه سرور گوگل روی چی هستن؟ فیسبوک چطور؟ صدها شرکت بزرگ دیگه که بصورت گسترده لینوکس رو ترجیح میدن چطور؟ نمیتونید قدرت لینوکس رو زیر سوال ببرید

          4. بی طرف می گوید

            دوست عزیز مسعود جان آمار این رو میگه. حالا شما آمار قبول نداری میشه مثل بعضی از دوستان که آمار خودشون رو داشتن . بعد هم اندروید مثال زدن امنیت مثال خودشون هم بعضی از دوستان قبول ندارند.البته نظرات پایین میگم
            ابر رایانه ها هم به علت دولتی یا دانشگاهی بودن تمایل به اوپن سورس دارن البته برای ویندوز باید کرنلنش اختصاصی بشه که امکانش هست و اون مثال ابری هم برای درک همین مطلب کافی

        3. bijan می گوید

          مسعود جان میدونم در سوپر کامپیوترها درصد بالایی لینوکسی هستند منظور من مقایسه ویندوز سرور و لینوکس بود دوست عزیز. که ویندوز سرور درصد بالایی رو در اختیار داره بیشتر از لینوکس. چیزی که برخی از لینوکس کاران منکر اون هستند! در ضمن من خودم اوبونتو کار میکنم اما همیشه سعی میکنم واقعیت رو ببینم و قبول کنم.

    2. ادعا به دورش می گوید

      ای آقا افرادی که حتی یک مودم نمی توانند از طریق کد وارد OS های لینوکس بیس کنند و دست به دامن ورژن های یوزر فرندی تر و گرافی کی تر میشن چرا اینقدر اوپن اوپن میگن آخه آقا شما که برای چندتا کد ساده باید ساعتها تو اینترنت بگردی چرا ادعا دارین اوپن کارین و کل کل های بیهوده میکنید اگه امکانش بود ثابت میشود بدون کپی کد از اینترنت و فیلم های آموزشی وکپی آنها شما حتی در نصب این دنیا مشکل داشتید میگید نه امتحانش مجانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      جددا مردم ینجا پر ادعا ترین مردم دنیا هستند از ویندوز مجانی استفاده میکنند بعد آخه انصاف هم خوب چیزی

  3. سار می گوید

    تمام این توضیحات در مورد سیستم عاملی بود بنام گنو/لینوکس و نه لینوکس. لینوکس فقط یک هستهٔ سیستم‌عامله. مهم‌ترین برتری لینوکس و گنو/لینوکس آزاد بودن که اصلن نامی ازش برده نشد.
    لینوس توروالدز فقط کرنل رو ساخته و نه کل گنو/لینوکس رو.
    اوبونتو، فدورا و تمام توزیع‌ها، یک گنو/لینوکس هستن.

    فقط به خاطر این که یه بابایی، یه جایی یه چیزی رو بدون هیچ اطلاعاتی نوشته، درست نیست که ترجمه بشه و اون اشتباهات تکرار بشه و نقش گنو که چه بسا مهم‌تر از لینوکسه، نادیده گرفته بشه.

    1. bijan می گوید

      دوست عزیز بحث در مورد این چیزی که شما گفتید زیاده و هرکس هم دلایل خودش رو اورده در اینترنت اگر سرچ کنید هست. اما محض اطلاع میگم در توزیع هایی فقط لفظ لینوکس به کار رفته مثل:
      Red hat linux , arch linux, Slackware linux و …. زیادن! در ضمن من خودم اوبونتو کار میکنم و معمولا سعی میکنم نام توزیع رو بکار ببرم یکی از دلایلی که لینوکس خالی میگن به خاطر سهولت گفتنش است و البته دلایلی دیگر.

      1. سار می گوید

        واقعیت رو نمی‌شه به خاطر ساده گفتن انکار کرد، با اوبونتو یا هر توزیع دیگه‌ای که کار کنی، داری با احتمال خیلی زیاد از گنو/لینوکس استفاده می‌کنی.
        لینوکس فقط یک کرنله آزاده که پروژهٔ گنو از اون به عنوان کرنل سیستم عامل خودش استفاده کرده.

    2. آرش می گوید

      البته اصطلاح GNU/LINUX، خودش محل مناقشه بوده و خیلی هم تو این سال ها نظرات موافق و مخالفشون رو مشابه شما در موردش مطرح کردن
      در متن هم تاکید خاصی روی ایجاد کننده هسته لینوکس نشده، ولی به هر حال به نظر می رسه لینوکس اصطلاح متداولتری تا به امروز بوده هرچند به هر حال نمیشه منکر تاثیرات گنو هم بود
      اما به کل غلط دونستن جایگاه لینوکس و هسته اون یه مقدار انحراف از واقعیت، کمااینکه خود استالمن هم اعتراف کرده که برای گنو در اون مقطع هسته مناسبی توسعه داده نشده بوده و نتیجه کار توروالدز همون چیزی بود که اونها دنبالش بودن
      افرادی مثل تاننباوم هم بودن که طرف هیچ کسی نبودن و البته تاثیر بسزایی روی معماری سیستم عامل داشتن.
      پس خیلی ها مهم هستن که گنو هم یکی از اونهاست

      1. سار می گوید

        من بحثی روی اسم ندارم، فرض کنیم سیستم عامل سیب‌زمینی که حاصل ترکیب کرنلی بنام لینوکس و پروژه‌ای بنام گنو ساخته شده. هرکدوم از این دو بخش نباشن سیستم عامل سیب‌زمینی کار نمی‌کنه. کرنل‌هایی غیر از لینوکس هم وجود دارن که معروفیت یا مقبولیت یا حتی پایداری و گستردگی‌ای در حد لینوکس ندارن. دبین گنو/لینوکس در کنار دبین گنو/هرد هر کدوم یک توزیع با کرنل مختلف هستن.
        http://www.debian.org/ports/hurd/

        این که می‌فرمایید تاکید خاصی روی ایجاد کنندهٔ کرنل نشده در حالیه که توی متن داریم:
        «لینوکس را یک مهندس کامپیوتر اهل فنلاند به نام لینوس توروالدز حدود ۲۲ سال پیش آغاز کرد. از آن زمان تا حالا گروه بزرگی از برنامه‌نویسان برای بهبود و آماده‌سازی‌اش در مصارف روزانه کار کرده‌اند. امروزه چندین نسخه — یا به زبان دقیق‌تر «توزیع» — از لینوکس وجود دارد که می‌توان از اینترنت بارگرفت و روی کامپیوتر نصب کرد. »
        این که ما بگیم مثلن اوبونتو یک نسخه یا حتی توزیعی از کرنلیه که توروالدز نوشته، آیا درسته؟ آیا این نادیده گرفتن پروژهٔ مهمی مثل گنو نیست؟
        بحث اینجاست که این متن در مورد گنو/لینوکس نوشته ولی اصلن بحثی در مورد گنو توش نیومده. بخشی که اگر از سیستم عامل سیب‌زمینی گرفته بشه، دیگه یک سیستم عامل کامل نیست.
        بحث دیگه آزادی‌ایه که بنیاد گنو بنیان‌گذارش بوده، چیزی که توی سیستم‌عامل‌های دیگه، حتی سیستم عاملی مثل فری‌بی‌اس‌دی وجود نداره. (جی‌پی‌ال در مقابل لایسنس‌های باز دیگه) که این مهم‌ترین برتری گنو/لینوکس حساب می‌شه که باز توی متن فقط به اوپن‌سورس بودن و رایگان بودن به عنوان برتری اشاره کرده. من نمی‌گم که این متن باید یک متن کامل و فنی باشه ولی درست نیست که اطلاعات ناقص و با اشتباهاتی صرف این که یه بابای پاکستانی اون رو نوشته، ما هم بپذیریم.

    3. امیرمسعود می گوید

      کاملاً درست می‌گید. پروژهٔ گنو (GNU) رو ریچارد استالمن که اون زمان در آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی دانشگاه اِم-آی-تی کار می‌کرد، اوایل دههٔ هشتاد میلادی بنیان گذاشت. گنو در کنار هستهٔ لینوکس می‌شه سیستمی که نام درستش هست گنو/لینوکس. این که بگیم لینوکس (فقط هسته) رو لینوس توروالدز ساخته هرچند که درسته، ولی این تصور نادرست رو القا می‌کنه که کل گنو/لینوکس رو توروالدز بنیان گذاشته.

      من (مترجم این مقاله) این مقاله رو بیشتر به خاطر روان بودنش و کوتاه‌بودن نسبی‌اش برای ترجمه برگزیدم. با این که چنین بی‌دقتی‌هایی رو در مقاله دیدم، اون رو برای انتشار به یک‌پزشک پیشنهاد دادم، زیرا مشابه چنین مقاله‌ای که موضوع رو این قدر سرراست و موجز بیان کنه تا حالا ندیده بودم. اگر بخواهیم موضوع رو دقیق و کامل بیان کنیم، حجمش خیلی زیاد می‌شه و حوصلهٔ خواننده رو سر می‌بره. متأسفانه هیچ مقاله‌ای همهٔ خوبی‌ها رو همزمان نمی‌تونه داشته باشه. ممنون از نظرتون.

      1. سار می گوید

        البته خب هرچند که من موافق ترجمه کردن مطلبی که اشتباه توش وجود داره نیستم (به خاطر همه گیر کردن اشتباه)، ولی ممنون از زحمتی که برای معرفی گنو/لینوکس کشیدین.
        امیدوارم که این کار مخصوصن با بستری که یک پزشک فراهم کرده، ادامه داشته باشه.

  4. مسعود می گوید

    اوبونتو از LibreOffice برای آفیس استفاده میکنه نه اوپن‌آفیس… تصحیح بفرمایید.

    1. امیرمسعود می گوید

      بله درسته الان چند سالی هست که نسخه‌های تازهٔ اوبونتو به جای اوپن‌آفیس لیبره‌آفیس دارند. هرچند که هنوز این دو تا فرق چندان مهمی ندارند، ولی این اشتباه در مقالهٔ اصلی وجود داشت و من به خاطر امانت در ترجمه اون رو تغییر ندادم. شاید بهتر بود به عنوان یادداشت مترجم این اشتباه رو تذکر می‌دادم. خیلی ممنون از نظر خوبتون.

  5. سینا می گوید

    البته در کنار همه مزایایی که لینوکس داره، ماجرای «لینوکس عملاً در برابر ویروس‌ها آسیب‌ناپذیر است» بیشتر افسانه است تا واقعیت و نبودن ویروس برای لینوکس نه به خاطر ساختار استثنایی یا ایمن که بیشتر به علت کوچک بودن جامعه کاربرانشه.
    وگرنه سیستم عامل هایی مانند اندروید که بر مبنای هسته لینوکس نشوته شدند، به خاطر داشتن جامعه کاربری بسیار بزرگ (در دنیای اسمارت فون ها) بیشتر میزان بدافزار منتشر شده رو دارند.
    این ویروس نداشتن، یک ویژگی ذاتی نیست، محیطیه و نمیشه به عنوان یه برتری مطلق درنظر گرفتش.

    1. امیرمسعود می گوید

      حرف شما تا حدی درسته و تا حدی هم نه. کوچک‌بودن جامعهٔ کاربران لینوکس یکی از دلایل ویروس نداشتن لینوکس هست ولی دلیل چندان مهمی نیست.

      برای توضیح بیشتر این صفحه رو از وبلاگ «کیبرد آزاد» ببینید:
      http://goo.gl/zc7dBL

      1. سمو می گوید

        باز بودن لینکوس مثل باز بودن درهای خانه هست! خوده من توی اوبونتو در حالی که اکانت محدود (یعنی ادمین نبودم) داشتم با یک سرچ توی گوگل و پیدا کردن یک دستور که توی ترمینال باید تایپ میشد تونستم ادمین بشم! مطمئن باشید اگر کاربری باشید بدون اطلاعات تخصصی و درهای لینکوستون رو باز بگذارید هک کردن لینکوس عین آب خوردنه!

        1. سار می گوید

          اگر بتونین این حرف رو ثابت کنید، آیندهٔ شغلی و درامدی شما در بهترین حالت ممکن تامین می‌شه. اگر هم نمی‌تونید که بهتره یکم در مورد اون کامند (که احتمالن sudo بوده) مطالعه کنید و بعد در موردش اینطور نظر بدین.

    2. مسعود می گوید

      این موضوع بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته. علت امنیت لینوکس لایه بندی ذاتی امنیتیش هست اتفاقا… هیچ برنامه ای بدون مجوز کاربر و اعمال رمز عبور اجازه تغییرات سیستمی نداره عملا یه ویروس توی محیط عادی لینوکس فلج میشه مگه اینکه خود کاربر خراب کاری کرده باشه سطح دسترسی ها رو…
      سیستم عامل اندروید دقیقا همین سطح دسترسی ها رو دستکاری کرده تا نهایت راحتی و در حقیقت بی خیالی رو برای کاربر به ارمغان بیاره! و نتیجه ش میشه بدافزارها… اونم نه ویروس.

      کمی تحقیق کنید این مساله سطح دسترسی فقط یکی از مباحث امنیتی ذاتی لینوکس هست.

      1. امید می گوید

        “علت امنیت لینوکس لایه بندی ذاتی امنیتیش هست” این جمله یعنی چی؟

      2. متین می گوید

        خیلی جالبه در ویندوز هم همین بحث لایه بندی امنیتی رو داریم ولی همه کاربرای ویندوزی فوری بعد از نصبه ویندوز تمام این قابلیت هارو غیر فعال میکنند تا به گفته خودشون باعث سهولت کاربری بشه – یا اینکه دائما دیدم که از نرم افزارهای نامعتبر استفاده می کنند که اینا همش منجر به نا امن شدن محیط کاربری میشه و خیلی از جاها هم دیدم که متخصصین ناآگاه ویندوزی با تعیین غلط سطح دسترسی ها باعث به وجود اومدن نقص امنیتی میشن
        به نظر من یکی از اهداف توسعه هر سیستم عاملی همون ساختن محیطی امن هست که همیشه ناآگاهی کاربر بوده که امنیتو زیر سوال برده

        1. داش مجید می گوید

          مگه ویندوز هم همچین چیزی داره؟
          تو ویندوز فقط یه سطح دسترسی هست اونم یوزرهای ویندوزه معمولا همشون ادمین هستن
          تو لینوکس میشه سطح دسترسی برنامه ها رو تعیین کرد آیا در ویندوز همچین امکانی وجود داره؟

          در ضمن من فکر میکنم عدم وجود اتوران در لینوکس هم یکی از عواملی باشه که ویروسها نمیتونن توش فعالیت کنن
          در ویندوز هروقت یه کول دیسک آلوده رو به کامپیوترت بزنی اگه آنتی ویروس نداشته باشی کامپیوترت آلوده میشه و این خاصیت بیشتر یه چیز مزاحم هستش تا مفید چون میشه نرم افزار ها رو از اتوران اجرا کرد اما بیشتر ویروسها از این خاصیت استفاده میکنن تا نرم افزار ها اما لینوکس چون اتوران نداره این ویروسها نمیتونن از اتوران وارد کامپیوتر بشن
          اما کرمها از نت وارد میشن و میتونن لینوکس رو آلوده کنن (نه خود لینوکس رو بلکه برنامه های جانبی اونو هسته لینوکس واقعا امنه) کرمها یه قطعه کد پیچیده و خطرناک به اسم اکسپلویت رو وارد یه کامپیوتر میکنن که کامپیوتر رو وادار به دانلود کرم میکنه
          همچنین تروجانها هم میتونن وارد لینوکس بشن چوت تحت پوشش یه نرم افزار مفیدن و میتونن کاربر رو گول بزنن
          روتکیتها هم میتونن لینوکس رو آلوده کنن به این منظور باید کل کرنل لینوکس از نو نوشته بشه طوری که خواسته های هکر رو انجام بده(این نوع روتکیت فقط میتونه با دانلود کرنل جدید لینوکس از سایت غیر معتبر وارد کامپیوتر شما بشه)
          یا اینکه یه ماژول برای کرنل لینوکس نوشته بشه که بصورت یه تروجان وارد کامپیوتر بشه
          اسپم ها هم هستن که ربطی به سیستم عامل ندارن مثلا با بعضی از حملات خانواده دیداس میشه فایروالهای سخت افزاری قدیمی رو از کار انداخت

          در کل لینوکس امن تر از ویندوزه چون
          گونه های بد افزاری کمتری وجود دارن که بتونن لینوکس رو آلوده کنن هرگونه بد افزاری که بتونه لینوکس رو آلوده کنه ویندوز هم میتونه آلوده کنه ولی عکس این قضیه همیشه صادق نیست هرچیزی که ویندوز رو آلوده کنه دلیل نمیشه بتونه لینوکس هم آلوده کنه
          آلودگی بد افزاری در لینوکس در بیشتر موارد بخاطر بی دقتی فاکتور انسانی هستش نه بخاطر ضعف لینوکس و در اکثر موارد از برنامه های جانبی استفاده میشه
          نوشتن اکسپلویت برای لینوکس نیازمند دانش عمیقی از برنامه نویسی (مخصوصا اسمبلی اونم تو هگز ادیتور) اما ویندوز خیلی بی در و پیکر تر از این حرفاس و تا دلتون بخواد حفره امنیتی داره(مثلا حسابهای کاربری مخفی بدون پسورد که هکر میتونه راحت باش لاگین کنه)

    3. مسعود می گوید

      اندروید لینوکس خالص نیست ضمنا و بسیاری از آسیب پذیری هاش بدلیل ساختار جاوا هست که دور تا دورش رو گرفته

  6. مهدي هاشمي می گوید

    شاید این مطلب قدیمی باشه اما شاید بتونه به خیلی ها انگیزه مهاجزت بدهد. شاید آزاد بودن ، رایگان بودن ، گنو / لینوکس و بطور کلی واژه ها تو مهاجرت کردن مهم نباشند مهم اینه که ما می تونیم یه جای زندگیمون می تونیم آزادنه سیستم عامل دلخواهمون رو انتخاب و حتی بسازیمش.

    1. امیرمسعود می گوید

      کاملاً موافقم. در این مقاله البته به باز بودن کد سیستم‌عامل اشارهٔ گذرایی شده، هرچند که تأکید زیادی روش نداشته. ولی انگیزهٔ من هم در ترجمهٔ این مطلب همین بود که حدس زدم می‌تونه به بعضی از افراد انگیزه برای مهاجرت به لینوکس بده. خیلی ممنون از نظرتون.

  7. محمد می گوید

    اصلا مقاله به‌روزی نبود. ولی بازم ممنون. همه باید در مورد گنو و لینوکس و نرم‌افزار آزاد بدونن…

  8. شهرام می گوید

    چرا هیچ صحبتی از سیستم عامل تایزن که قرار است بزودی بر روی گوشی های هوشمند سامسونگ ارائه شود چیزی گفته نمیشه. کرنل این سیستم عامل لینوکس هستش ولی به جای استفاده از جاوا که در اندروید گوگل استفاده شده کلا از لینوکس استفاده گشته به همین خاطر دیگر قابل هک نیست البته هنوز بعضی شرکت های تلفن سیم‌کارت شان دارای جاوا هست ولی در حال تغییر هستند. در ضمن بعد از بر ملا شدن جاسوسی سازمان امنیت آمریکا سازمان های مردمی اقدام به راه اندازی وبسایت هایی کرده اند تا از شر شرکت‌هایی که با سازمان های جاسوسی همکاری می کنند خلاص شوند. یکی از این وبسایت ها به شرح زیر است.
    http://www.prism-break.org

    توسعه دهندگان میتوانند اس دی کی تایزن را که همراه با آی دی ای یا همان محیط توسعه میباشد را دانلود کنند و روی ای سیستم عامل باز کار کنند. بر خلاف اندروید تایزن به توسعه دهندگان قدرت انتخاب صدرصد در همه چیز را میدهد. تایزن به زودی تمامی زندگی بشر را متحول خواهد کرد . زمان خداحافظی با اندروید فرا رسیده.
    http://www.tizen.org

  9. رضا می گوید

    سلام. در کشورهایی که قانون کپی رایت رعایت میشه مهاجرت به لینوکس میتونه توجیه داشته باشه. اما آیا در کشور ما که انبوهی از نرم افزارها رو میشه با قیمتی ناچیز تهیه کرد هم مهاجرت به سمت لینوکس توجیه داره!؟

    1. امیرمسعود می گوید

      کاملاً. حتی اگر قیمت رو کاملاً فراموش کنید، لینوکس برتری‌های فنی و اخلاقی زیادی نسبت به سیستم‌عامل‌های دیگه داره. دم‌دست‌ترینش همون امنیت سیستم‌عامله و این که لینوکس تا حد بسیار زیادی در برابر ویروس‌ها آسیب‌ناپذیره. هر چند که برای بسیاری از کاربران (از جمله من) آزاد بودن نرم‌افزار دلیل خیلی مهم‌تریه و برتری‌های دیگهٔ لینوکس همه از همین آزاد بودنش ناشی می‌شوند. برای خواندن دربارهٔ تعریف نرم‌افزار آزاد این خوندن این نوشتهٔ فارسی از سایت گنو رو پیشنهاد می‌کنم:
      http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.fa.html

      1. امید می گوید

        به چه دلیلی فکر میکنید Linux ذاتا از ویندوز امن تره؟

        1. امیرمسعود می گوید

          امنیت خیلی موضوع پیچیده‌ای هست. به عوامل خیلی زیادی بستگی داره. هیچ سیستم‌عاملی هم هیچ وقت کاملاً امن نیست و این موضوع دربارهٔ لینوکس هم صادقه. پیشنهاد می‌کنم این نوشتهٔ جادی رو بخونید که همین جا در پاسخ به نظر دیگه‌ای هم اون رو پیشنهاد دادم:
          http://goo.gl/zc7dBL

          1. امید می گوید

            پست خیلی جالبی و اموزنده ای بود ولی به نظرم چندتا اشکال داشت:
            1. این که فک کنی کلا 21 تا ویروس موثر واسه لینوکس وجود داره به نظرم حتی خنده دار هم نیست.
            2. وقتی الان صحبت از ویندوز میکنیم منظور Windows 8 و وقتی صحبت از ubuntu میکنیم ubuntu 13.04. الان به رخ کشیدن فرق 2001 تا 2013 واقعا یع معنی میده..

            در ضمن الان مساله ویروس تقریبا به شکل کلاسیکش دورش تموم شده… الان بیشتر حملس. دیگه خیلی سخت و غیر قابل توجیه که بخوای کلی کامپیوتر رو Zombie کنی..

    2. بی طرف می گوید

      ای اقا یعنی افرادی که اینهمه پول میدن تا از محصولات غیر آزاد استفاده کنند مغز پنگون خوردن خواهشن مثل کودکان نباشید که تا یه چیز مجانی یا حالا آزاد میبینن خوششون می یاد

  10. فرشاد می گوید

    چهارم اینکه همه این دولت های نام برده شده میتونن تکه کدهایی رو بصورت مخفیانه درون هسته سیستم عامل برای جاسوسی از شهروندان قرار بدن!

    پنجم اینکه شنیدم سیستم عامل ملی در راه است!

    ششم اینکه آیا رابطه ای بین اولی و دومی وجود دارد؟!

    برای نمونه سیستم عامل ملی چین رو میشه مثال زد. و ادامه ماجرا…

    1. مسعود می گوید

      xamin.ir

      وقتی سیستم آزاد باشه اوپن سورس هست و کسی نمیتونه توی کدش چیزی پنهان کنه.

      1. امیرمسعود می گوید

        مگر این که نسخهٔ گنو/لینوکسی رو که دولت یا هر کس دیگه‌ای ساخته چشم‌بسته نصب و اجرا کنیم. در این صورت هر جور برنامهٔ جاسوسی می‌تونه توش باشه.

        1. مسعود می گوید

          بله امیر مسعود عزیز ولی جمله من رو دقت کنید «کسی نمیتونه توی کدش چیزی پنهان کنه» یعنی چیز پنهانی وجود نداره با یه نگاه متوجه وجود اون میشه جامعه کاربری…
          معمولا در عمل هیچ وقت کسی کد مخربی توی یه برنامه کاملا اوپن سورس قرار نمیده چون سریع لو میره و آبروریزی میشه.
          میشه گفت در حقیقت مجوز آزاد برای یه برنامه نشونه نهایت حسن نیت سازنده هست.

      2. امید می گوید

        به نظر من این بحث در مورد جاسوسی کاملا غلطه،
        چون هممون میدونیم که یه سازمان بزرگ مثه یه دولت خیلی راحت میتونه اطلاعات هر کسی رو، از هر سیستمی بکشه بیرون.

        واقعا این بحث بین Windows و Linux معنی خاصی نداره..

        1. امیرمسعود می گوید

          یک مثال می‌ زنم تا فرق امنیت سیستم‌عامل‌ها براتون روشن بشه: ادوارد اسنودن، حدود یک هفته بعد از افشاگری بزرگش، وقتی که کل سیستم اطلاعاتی امریکا داشتند دنبالش می‌گشتند، با سایت گاردین مصاحبهٔ زنده می‌کنه! یعنی به طور زنده به پرسش‌های خوانندگان گاردین پاسخ می‌ده. این‌جا:
          http://www.theguardian.com/world/2013/jun/17/edward-snowden-nsa-files-whistleblower
          تصور کنید که برای دولت امریکا چه‌قدر آسونه که کل شبکهٔ گاردین رو در کنترل خودش داشته باشه. و این که چه‌طور نتونسته با این وجود محل اختفای اسنودن رو پیدا کنه! این مصاحبه همون وقتی انجام شد که اسنودن هتلش رو در هنک‌کنگ ترک کرده بود و هیچ کسی از جاش خبر نداشت.

        2. امیرمسعود می گوید

          و تصور کنید اگر اسنودن روی لپتاپش ویندوز داشت!

          1. امید می گوید

            اولن اصلن مطمئن نیستی که دولت امریکا قرار بوده جلوی اسنودن رو بگیره؟؟ بعدشم تا اوجایی که من خبر دارم اون قایم نشده بوده و صرفا تو امریکا نبوده، در ضمن هک کردن لپتاپش به چه دردی میخورد؟ اون مطمئنان اطلاعاتش را با خودش حمل نمیکنه و جاهای دیگه و دست افراد دیگه ای نگه داری میشه.
            اگه واقعا فک میکنید لینوکس قابل هک نیست خیلی زود متوجه میشید که اینطوری نیست..

            بیخیال من خودم میتونم نشونت بدم چطوری اکسر

    2. امیرمسعود می گوید

      همون طور که دولت‌ها می‌تونن کدهایی رو قرار بدند، شما هم می‌تونید کدها رو ببینید و اگر چنین چیزی توش دیدید اون رو حذف کنید و از اون مهم‌تر، موضوع رو رسانه‌ای کنید تا نقشهٔ دولت برای جاسوسی از شهروندان خنثی بشه.
      این وضعیت قطعاً بهتر از سیستم‌عامل‌های انحصاری مثل ویندوز هست! در ویندوز همین وضعیت جاسوسی وجود داره و به علاوه هیچ کسی هم به کدهای منبع ویندوز دسترسی نداره تا متوجه موضوع بشه و حتماً باید یک ادوارد اسنودن پیدا بشه که موضوع رو افشا کنه! جاسوسی در ویندوز علی‌الاصول می‌تونه هم از طرف دولت امریکا باشه (که الان با افشاگری‌های اسنودن قطعاً می‌دونیم که هست) و هم از طرف دولت کشورهای دیگه که نسخه‌های قفل‌شکسته رو بین کاربران توزیع می‌کنند (کینگ و لرد و گردو و…).
      البته ممکنه من و شما هیچ وقت خودمون کدهای یک نرم‌افزار آزاد/متن‌باز رو بررسی نکنیم، ولی بیشتر وقت‌ها مؤسسه‌های امنیتی و شرکت‌های بزرگ با صرف هزینه‌هایی چنین کاری رو برای خودشون انجام می‌دهند و سودش به بقیهٔ کاربران هم می‌رسه.

      1. فرشاد می گوید

        اگه تا حالا شاهد تاخیر در ریلیز سیستم‌عامل ملی هستیم آیا به این معنی نیست که شاید گروهی در حال انجام پروژه‌ای روی اون هستند که در این سیستم عامل نشه کدها رو دید و یا کامپایل کرد؟
        موسسه های امنیتی و شرکت های بزرگ هم تحت مجوزهایی فعالیت میکنند. فکر نمیکنم اونی که اجازه فعالیت بهشون میده اجازه کنجکاوی یا افشاگری رو هم بهشون بده!
        و در آخر با کمال احترام به نظرات دوستان، از کجا معلوم پروژه جنجالی اسنودن خودش بهانه، دلیل و استارتری برای ایجاد یک سری تحولات کلی در دنیای سیاست نباشه؟ متاسفانه من اصلاً نسبت به هیچ سیاستمداری خوشبین نیستم!

  11. pen24 می گوید

    سلام

    اره منم موافقم اگه میشه یه سلسله مراتب بذارید و مردم رو تشویق کنید واسه اوبونتو

    حتی سیستمهای اداری دولتی نیز باید چنین بشن

    امروز کل سیستمهای اداری اتوماسیون دولتی روی ویندوزهای قفل شکسته هست که میدونیم ممکنه در اینده یه فاجعه بشه

    1. امید می گوید

      لطفا یه نمونه مثال بزنید؟ ممنون

      1. امیرمسعود می گوید

        مثال: حملهٔ سایبری به سرورهای وزارت نفت در اردیبهشت سال گذشته:
        http://www.etedaal.ir/news/26451/default.aspx

        1. امید می گوید

          اینجا بحث استفاده از “سیستمهای اداری اتوماسیون دولتی روی ویندوزهای قفل شکسته ” هست، اون موضوع دیگه ایه که جداگانه قابل بحثه

          1. مسعود می گوید

            فکر میکنید ادارات ما لایسنس میخرن برای ویندوز؟؟؟ لابد با دور زدن تحریم انقدر دلشون برای مایکروسافت میسوزه که براش لایسنس میخرن دیگه… تو کل کامنت های شما مشخصه فقط میخوای مخالفت کنی. قضیه اسنودن رو سرچ بفرما شما در مورد اون حرفتون که گفتین از کجا مطمئنین مایکروسافت چیزی به NSA میفرسته…

          2. امید می گوید

            @مسعود go home you’re drunk :))

  12. امین می گوید

    من تازگی توطیع mint رو نصب کردم
    فوق العاده اس!

  13. میلاد ری می گوید

    آقای پورموسی همکلاسی قدیم مقاله نظریه بعد هات تو دبیرستان رو فراموش نمی کنم.

  14. امید می گوید

    چند تا نکته که به نظرم میرسه..
    1. گفتید Linux مجانیه، واقعا واسه کشورای توسعه یافته پرداختن پول کمی برای یه نرم افزار با ساپورت خوب نمیتونه زیاد دردسری واسه کسی درست کنه..
    2. متن باز بودن کاملا یه بحث جداگانه ای از مجانی بودنه، این منحصر به Linux، Windows یا هر چیز دیگه ای نمیشه..
    3. واقعا راحتی کار با ویندوز و Linux به نظرم شبیه هم نیست، (نظر شخصی)
    4. واقعا فک میکنید چند درصد از کسایی که اینجا کامنت میزارن یه تیکه کوچیک از سورس کد Unix یا Linux رو خوندند
    5. واقعا دلیلی خاصی داره که روی سرور به جای BSD از Linux استفاده کرد؟
    6. ربط اینکه Linux متن باز هست به اینکه اطلاعات مارو بدون اجازه در اختیار کسی نمیزاره دقیقا چیه؟؟ (http://arstechnica.com/information-technology/2012/12/richard-stallman-calls-ubuntu-spyware-because-it-tracks-searches/)

    1. امیرمسعود می گوید

      پاسخ مورد ۶ رو می‌دم: ربطش اینه که پس از این که شرکت کنونیکال (شرکت اصلی پشتیبان اوبونتو) تصمیم گرفت اون ویژگی جستجو در محصولات آمازون رو در اوبونتو بگنجونه، بلافاصله همه خبردار شدن. انتقاد اصلی به کنونیکال این بود که چرا «به طور پیش‌فرض» این ویژگی رو فعال کرده، چون که خیلی از کاربران (از جمله من) از چنین چیزی اصلاً خوششون نمیاد. و به عنوان نمونه من تا وقتی که اوبونتو این ویژگی رو غیرفعال نکنه، اسکریپتی دارم که بلافاصله پس از نصب اوبونتو اجراش می‌کنم تا همهٔ بسته‌های مربوط به این ویژگی رو از روی کامپیوترم پاک کنه.

      حالا پیشنهاد می‌کنم شما هم بخش‌های ویندوز رو که کنترل کامپیوترتون رو در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) می‌گذاره غیرفعال کنید!

      1. امید می گوید

        اولن این یه تفاوت تو استراتژی بازاریابی، واقعا بعید میدونم کنونیکال اینقد احمق باشه که بخواد، موضوع پیش پا افتاده ایه چون با اینکه همه شرکت ها دنبال سود مالی و معنوی هستند ولی هنوز هیچ شرکتی نیومده سیستم عاملش رو در حد یه سایت بیاره پایین…
        فک میکنی اگه ویندوز این کار رو بکنه همه ساکت میشینن؟؟ فک میکنی اصلن سایتی هست که نخواد تو ویندوز به صورت Native باشه؟

        در ضمن در مورد اون پیشنهادتون لطفا راهنماییم کنید که چیو باید خاموش کنم.. واقعا نگران کنندس.. و اگه یکم توضیح بدین چطوری و چه اطلاعاتی رو برای چی به کدوم دفتر NSA میفرسته؟؟ و اینکه چطوری اینقد مطمئن دربارش صحبت میکنید..

        ممنون

    2. مسعود می گوید

      1. هرچقدر هم کوچیک کنیم اثر این مورد رو باز هم یک ملاک محسوب میشه. با این حال توزیع های مطرح هم پشتیبانی میفروشن مثل ردهت یا اوبونتو و…

      2. مسلما… ولی مساله اینه که تنها سیستم عامل مطرح آزاد دنیا گنو/لینوکس هست. پس این براش یک مزیت هست.

      3. کاملا موافقم… شخصا محیط ویندوز برام خفقان آوره! 🙂 هرگز راحتی محیطی مثل گنوم یا حتی یونیتی رو با رابط ویندوز عوض نمیکنم. همینطور گرافیک اپلیکیشن‌های GTK فوق العاده برای من جذاب و راحته و همینطور خیلی چیزای دیگه از لانچرهایی مثل سیناپس گرفته تا شیوه تعامل با سیستم برای مدیریت نرم افزارها… ممکنه شما بنا بر دلایل شخصی خودتون ویندوز رو بیشتر بپسندین برعکس من.

      4. این مساله اصلا مطرح نیست. اوپن سورس بودن فقط به این معنی نیست که فقط مزیتی برای کسی که از کد سر در میاره هست… بزارید متن نوتی که امروز توی پلاس منتشر کردم رو اینجا کپی کنم :
      ««کسانی که میگن آزاد بودن یا نبودن یه نرم‌افزار به چه درد من میخوره مگه من میخوام کدش رو دستکاری کنم و…
      اگر این اپلیکیشن Catch که امروز اطلاعیه قطع سرویسش اومد متن باز بود الان چندین میلیون کاربر سر کار نمیرفتن. کاربرایی که دلشون رو به نوشتن چارکلوم حرف خصوصی تو این اپلیکیشن خوش کرده بودن و یادداشت هاشون براشون حکم طلا رو داره حالا با اردنگی پرت میشن بیرون و هیچ کس هم نمیتونه بگه بالای چشم توسعه دهنده ابرو هست. نرم افزار مال خودش بوده حال کرده دسترسی من رو به نوت های خودم قطع کنه! اینه نتیجه اعتماد به یه برنامه انحصاری…
      اگر متن باز بود چی میشد؟ فورک میشد… به همین سادگی، فوقش تحت یه نام جدید… یکی دیگه کار رو دست میگرفت فوقش با یه نام جدید.
      حالا هی سنگ توسعه دهنده های انحصاری رو به سینه بزنید…»»

      5. این سوال منطقی ای نیست. بله خیلی دلیل‌ها داره… کاربرد این ها اغلب جدا از همدیگه هست. بی اس دی ها اغلب محدودیت های سنگینی دارند… پکیج های نرم افزاری کمتری دارند و البته بیشتر مناسب کاربردهای خاص امنیتی هستند. این بحث گسترده هست. بی اس دی خوبه برای کاربرد خاص خودش و لینوکس هم کاربردها و راحتی های دیگه خودش رو داره که البته گسترده تر هست…

      6. بحث ارائه اطلاعات آماری به شرکت ثالث اون هم با اطلاع و اجازه کاربر به سازمان ثالث خیلی متفاوته با جاسوسی… اوبونتو ویژگی سرچ مستقیم و ارائه آمار به آمازون رو بعنوان یه سیاست کسب درآمد اجرا کرده و به کاربر هم اطلاع داده و توی تنظیمات این امکان رو فراهم کرده که با یه کلیک این عملیات خاموش بشه و دیگه اطلاعاتی رد و بدل نشه… تنظیمات پرایوسی اوبونتو رو ببینید. استالمن بعنوان یه لیدر برای یک جنبش وظیفه ش اخطار دادن هست…
      یه برنامه آزاد نمیتونه چیزی رو پنهان کنه

      1. امید می گوید

        1. اصلا ملاک حساب نمیشه، $40 واقعا پول نوشابس تو بیشتر کشورا.. 😀 پول ویندوز رو در واقع نمیدن پول ساپورتش رو میدن، فک میکنی واقعا مایکروسافت نمیتونه یکم ویندوز رو متکی کنه به اینترنت که دیگه هیچکی نتونه کرک کنتش؟؟ 🙂

        2. اینطوری نیست، مثلا Unix، Ubuntu, Chrome OS، مثل خیلی از OSهای تحقیقاتی مایکروسافت و خیلی شرکت های دیگه
        یه نگا به این لینک بنداز http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_operating_systems

        3

        1. امید می گوید

          ubunto رو اشتباهی تایپ کردم #پوزش

        2. مسعود می گوید

          دوست خوبم

          1. شما فقط یه لایسنس رو میبینی… یه کمپانی با 1000 تا سیستم پول چند کامیون نوشابه باید بده احتمالا!

          2. شما فقط میخوای مخالفت کنی… کمی تحقیق کن عزیز… کروم خودش لینوکس بیسد هست. یونیکس به هیچ وجه آزاد نیست… ضمنا اوبونتو رو همون اول صحیح نوشته بودید.

          1. امید می گوید

            از شما همون حرفایی رو میبینم که از یه ادم متعصب بی کله انتظار میره..
            من اصراری ندارم بیشتر از این با شما بحث کنم و مطمئنم این بحث بیشتر از این به جایی نمیرسه..

      2. امید می گوید

        3. منم مشکلی ندارم با هرچی حال میکنی کار کنی، ولی واقعا عجیبه که gnome یا KDE که حداقل تو UX کاملا قسمت پنچره ها، فایل منیجر، ایکونها، رایت کلیک ویندوز رو کپی کردن رو دوس نداشته باشی، در ضمن قبول دارم که ادما همه نمیتونن یه مدل رو بپسندند، ولی من شخصا حاضرم هر کاری رو که با لینوکس انجام میدی سریعتر تو ویندوز انجام بدم..

        4. دلیلت قانئم نکرد. مطمئنم اگه تو github سرچ کنی حتما یه پروژه دیگه مثل همون رو پیدا میکنی. اصلا نوشتنش فک نمیکنم بیشتر از 4 5 ماه لازم داشته باشه.. ولی ایا همون community رو میتونی ایجاد کنی؟ واقعا مشکل سورس کد نیست دیگه

        5. اره خوب من یه اشتباهی کردم فرض کردم رو سرور لازم نیست MP3 گوش بدیم. یا چمیدونم عکس ادیت کنیم، من خودم هم دارم از ویندوز استفاده میکنم هم لینوکس، واسه workstation همیشه ویندوز خیلی سریعتر، راحتتره برام و همیشه تو اینترنت یه کسی هست که دربارش بنویسه… روی سرور من قبول دارم BSD امکانات بهتری از Win Serv میده، ولی اونم هزینه های خاص خودش رو داره..

        6. استالمن هشدار نداد، گفت spyware. فک نکنم spyware به بیشتر از یه معنی استفاده بشه..
        در ضمن منم همه اونارو میدونم و منطقی هستند اکثرشون، ولی من ربطشو به موضوع متوجه نمیشم. iOS، Android, win8 mobile هم همین داستان رو داشتن و دارند.. الان چه تفاوتی بین لینوکس و ویندوز هست این وسط؟؟

        1. مسعود می گوید

          3. یا خدا… یو آی های لینوکس کپی میکنن؟ تاریخچه رابط کاربری رو کمی نظاره کنین بد نیست. خیلی ها معتقدن لایه مترو ویندوز 8 ایده گرفته از گنوم شل هست… خیلی ویژگی ها اول تو کی دی ای بوده بعد رفته تو ویندوز. در مورد دعوت به مسابقه هم با کمال میل… چطوره با نصب یه نرم افزار شروع کنیم : اوبونتو (از خط فرمان sudo apt-get install package تمام… از مرکز نرم افزاری کلیک روی اسم برنامه… نصب تمام) آپدیت کردن کل نرم افزارهای سیستم چطوره؟ تو اوبونتو یه لحظه باز کردن آپدیت منیجر و کلیک روی آپدیت… تمام. ویندوز چی؟ برو تک تک برنامه ها نسخه جدید رو دانلود و نصب کن.

          4. قصد قانع کردن کسی رو ندارم. توجیه شما عجیبه… قضاوت با خواننده.

          5. نیازی به پاسخ نیست

          6. استالمن عزیزم خود دنیای لینوکس رو هم قبول نداره تو خیلی موارد… شما بخوای ریز بشی تو حرفاش میبینی کرنل رو هم قبول نداره. که بنا بر دلایلی کاملا این شیوه برخوردش لازمه ولی تندروی خونده میشه اغلب… شما منطق خودت رو به کار بنداز نه تقلید از دیگران رو.

          قسمت آخر حرفتون رو هم متوجه نشدم متاسفانه

          1. بهروز می گوید

            آقا مسعود یکم با انعطاف بیشتری بحث بکنی بد نیست. خیلیها رو دیدم به خاطر تعصب برخی از طرفداران نرم افزار آزاد و حمله های شدیدشون (چه درست و چه غلط) به نرم افزارهای انحصاری ای که عامه مردم دوست دارند و به اونها عادت کردند، از پذیرش فلسفه نرم افزار آزاد و فکر روی اون فاصله گرفتند و درواقع شانس گرویدنشون به این جنبش کم شده.

  15. Hossein Zolfi می گوید

    نکته ای که وجود داره اینه که مقایسه لینوکس و ویندوز اشتباهه،‌
    چون لینوکس هسته سیستم عامله و ویندوز خود سیستم عامله.

    هسته ی سیستم عامل تقریبا تمامی کارهای مدیریتی سیستم عامل رو انجام می ده پس شامل برنامه های کاربردی نمی شه.

    اوبونتو به عنوان نمونه یک سیستم عامله و همچنین ردهت و اندروید که البته همه شون از کرنل لینوکس استفاده می کنند.

    لینوکس به این خاطر شاید قوی تر ظاهر می شه که توسط تیمی کاملا جدا نوشته و توسعه داده می شه و بقیه برنامه ها بر روی اون سوار می شن و خصوصیتش ماژولار بودنشه. به این خاطر توی لینوکس قطعه کدی رو نمی بینم که بدون دلیل منطقی اضافه بشه. مثلا فلان خط کد اضافه بشه که اینترنت اکسپلورر سریعتر کار کنه.

    به هر صورت زنده باد لینوکس.

  16. Metti می گوید

    یک پزشک عزیز، کامنت ها تو نسخه موبایلی سایتتون درست خونده نمیشن.قسمتی از متن خارج از کادر قرار میگیره و قابل خوندن نیست.
    لطفا اصلاح بفرمایید.

  17. محسن حائری می گوید

    “باربگیرند”؟؟؟؟؟

    بارگیری کنند چش بود مگه؟

  18. ابوالفضل می گوید

    جالبه که این لینوکسی ها رو می بینم هنوز، امیدوار بمانید تا آفتابتان بدمد 🙂
    متاسفانه یک موجی راه افتاده که می خوان خودشون رو متفاوت نشون بدن و این موج توجه نمیکنند که شما نمیتونید بیاید رویه ای رو زیر سوال ببرید بدون اینکه راه حلی داشته باشید و یا مدل بهتری ارائه بدید.
    مقایسه لینوکس در برابر ویندوز! ویندوز یک اکوسیستم کاملا کاربردی از سمت کاربر تا سرویس های تحت شبکه هایی در اندازه های کوچک تا بزرگ رو پشتیبانی میکنه، تمام مسائل به دقت مستندسازی شده است، سازماندهی داره، متخصص و کارشناس واقعی داره (نه این که یه عده تی شرت گنو و … بپوشن بشن متخصص و چند تا عکس یادگاری با لوگوی اوبونتو بگیرن). تفکر مایکروسافت و محصولاتش رو اصلا با این بچه بازی ها مقایسه نکنید لطفا و به جای اینکه تیریپه متخصص بگیرید برید واقعا دنبال تخصص تو زمینه ای که واقعا بهش معتقد هستید بعد میبینید فرق ویندوز با این لینوکس و … چیه.

  19. مهدی می گوید

    دکتر برای ساخت یک توضیح برای لینوکس از چه زبان برنامه نویسی استفاده می شود می تونی توی یه پست بگی خواهش می کنم 😉

  20. کیارش ایکس می گوید

    به نظرم لینوکس سیستم عامل خوبیه ولی بخاطر اینکه آمار استفادش خیلی خیلی پایین تر از ویندوزه، درنتیجه شرکتا مایل نیستن برنامه هاشون رو برای لینوکس بنویسن البته به جز چندتا برنامه که علاوه بر نسخه ویندوز، نسخه لینوکسش هم موجوده.

  21. همایون می گوید

    بحث لینوکس رو باید از گنو/لینوکس جدا کرد.
    گنو/لینوکس سیستم‌عاملی سنتیه، که این روزها در زمینه‌ی سرور، سوپر کامپیوتر و دسکتاپ‌ها کاربرد داره و البته توی دو مورد اول، دست بالایی دارد ولی در مورد دسکتاپ‌ها نه.

    گنو/لینوکس در زمینه‌ی کارایی در سرورها و سوپر کامپیوترها برتری‌های بارزی داره ولی در دسکتاپ برتری‌هاش خیلی مورد توجه کاربرها نیست.

    ولی خود لینوکس سرعت رشد بالایی داره.
    به غیر از موارد بالا، شرکتی مثل گوگل نشون داد که با مدیریت و بازاریابی درست، دلیلی برای استفاده از سیستم‌عامل‌های انحصاری باقی نمی‌مونه.
    سیستم‌عاملی مثل آندروید نه تنها بازار گوشی ها و تبلت‌ها رو در دست گرفته بلکه داره خودش رو برای ورود به بازار لوازم خانگی، خودروهای هوشمند و کلا تمام وسایل روزمره زندگی ما که قراره به سرعت هوشمند بشن آماده می‌کنه.

    از نظر من فعلا فقط در زمینه‌ی دسکتاپ هست که سیستم‌عاملی انحصاری حرف اول رو میزنه و با یه نگاه به آینده و پردازش ابری که تمام برتری‌های ویندوز از جمله نرم‌افزارها و بازی‌های انحصاری رو از بین می‌بره، حدس می‌زنم که سیستم‌عاملی مثل گوگل کروم جایگاه برتر رو پیدا می‌کنه.

    فراموش نکنید در ده سال آینده دیگه تنها وسایل الکترونیک اطرافمون لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها دسکتاپ نیستند و این رو هم درنظر بگیریم که، بهترین راه برای همشون استفاده از لینوکس هست.

    آینده همه چیز رو مشخص می‌کنه.

  22. مهدی می گوید

    دکتر برای ساخت یک توضیح برای لینوکس از چه زبان برنامه نویسی استفاده می شود می تونی توی یه پست بگی خواهش می کنم 😉

    باشه دکتر؟ باشه؟

  23. ali می گوید

    دوستانی که میخوان توزیع های لینوکس رو امتحان بکنند، میتونند از این 2 سایت تهیه بکنند:

    http://linuxcd.ir

    http://linuxhop.ir

  24. فرتان می گوید

    با توجه به تغییر آمارهای چند سال قبل لازم دیدم لینک زیر را اضافه کنم. الان سهم بازار در مورد سرور های عادی ویندوز به حدود 32 درصد کاهش پیدا کرده است. البته در مورد سوپر کامپیوترها، کمی رشد داشته است و سهم آن به دو دهم درصد رسیده است که عملا بسیار ناچیز است.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems#Public_servers_on_the_Internet

  25. ayesha.khan می گوید

    سلام در اوبونتو از لیبره آفیس به جای اپن آفیس استفاده میشه لیبره آفیس نسخه آزادتره اپن آفیس است و از همین اپن آفیس مشتق شده اما از نظر کارکرد زیاد با هم تفاوتی ندارند. من به شخصه از اپن آفیس به جای لیبره آفیس اسسفاده میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5