اسهال چه علت‌هایی دارد؟ آشنایی با دلایل متنوع بیماری اسهال

0

تعریف
تعریف مسامحه آمیز اسهال عبارت است از دفع مدفوع به طور غیر طبیعی آبکی یا شکل نیافته به دفعات زیاد. در افراد بالغی که از رژیم غذایی نوع غربی استفاده می‌کنند، مقدار مدفوع بیش از g/d200 را معمولاً می‌توان اسهال در نظر گرفت. همچنین اسهال می‌تواند به دلیل اهمیت اساسی طول مدت آن در ملاحظات تشخیصی، به صورت اسهال حاد (کمتر از 2 هفته)، پایدار (بین4-2 هفته) و مزمن (بیش از 4 هفته) تعریف شود.

دو بیماری شایع را که معمولاً با دفع کمتر از g/d200 مدفوع همراهند، باید از اسهال افتراق داد زیرا الگوریتم تشخیصی و درمانی آنها متفاوت است. دفع مکرر مدفوع در حجم‌های کم یا اسهال کاذب اغلب با احساس دفع فوری مدفوع از رکتوم همراه است و با سندرم روده تحریک پذیر یا اختلالات آنورکتال مانند پروکتیت بروز می‌کند. بی‌اختیار مدفوع تخلیه غیرارادی محتویات رکتوم است و اغلب در اثر اختلالات عصبی – عضلانی یا مشکلات ساختمانی آنورکتال ایجاد می‌شود. اسهال و احساس دفع فوری مدفوع، خصوصاً در موارد شدید می‌تواند موجب بروز یا تشدید بی‌اختیار شود. میزان شیوع اسهال کاذب و بی‌اختیار مدفوعی قابل مقایسه یا بیشتر از اسهال مزمن است و این موضوع همیشه باید در بیماران شکایت کننده از «اسهال» مدنظر قرار گیرد. ممکن است در بیمارانی که در خانه سالمندان اقامت دارند به علت فشردگی مدفوع، اسهال به صورت پر شدن بیش از اندازه (overflow diarrhea) روی دهد که به سادگی با معاینه رکتال قابل تشخیص است. معمولاً شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق افتراق این بیماری‌ها را از اسهال واقعی ممکن می‌کند.


اسهال حاد

بیش از 90درصد موارد اسهال حاد توسط عوامل عفونی ایجاد می‌شوند و اغلب با استفراغ، تب و درد شکمی همراه است. حدود 10درصد باقیمانده ناشی از داروها، خوردن مواد سمی، ایسکمی و بیمتاری‌های دیگر است.

عوامل عفونی اسهال

اکثر اسهال‌های عفونی توسط انتقال مدفوعی – دهانی یا به طور شایع‌تر از طریق خوردن غذا یا اب آلوده به پاتوژن‌های موجود در مدفوع انسان یا حیوان ایجاد می‌شود. میکروفلور موجود در مدفوع فرد سالم از نظر ایمنی، حاوی بیش از 500 گونه مجزای طبقه‌بندی شده است که ندرتاً منشاء بروز اسهال هستند و در واقع مانع از رشد پاتوزن‌های خورده شده می‌شوند. اختلال در فلورمیکروبی بر اثر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از طریق کاهش عملکرد هضمی یا رشد بیش از حد پاتوژن‌هایی چون کلستریدیوم دیفیسیل منجر به اسهال شود . آسیب یا عفونت حاد هنگامی رخ می‌دهد که عامل خورده شده بر دفاع ایمنی و غیرایمنی مخاطی میزبان (اسید معده، آنزیم‌های هضم کننده، ترشح موکوس، پریستالسیس و فلورمیکروبی سرکوب کننده موجود) غلبه کنند یا ان را دور زده و بای پس کنند. ارتباط بالینی ثابت شده اسهال با پاتوزن‌های روده‌ای خاص می‌تواند سرنخ‌هایی تشخیصی به دست دهد.

در ایالات متحده گروه‌های در معرض خطر به ترتیب زیر شناسایی شده‌اند:

1- مسافران. حدود 40 درصد افرادی که به مناطق آندمیک آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا سفر می‌کنند، دچار اسهال به اصطلاح مسافرتی می‌شوند که اکثراً ناشی از اشریشیاکولای آنتروتوکسیژنیک یا اشریشیاکولای آنترواگریگیتیو (enteroaggregative Escherichia coli) و نیز کمپیلوباکتر، شیگلا، آئرومونا، نوروویروس، کروناویروس و سالمونلا است. در مسافرت به روسیه (خصوصاً سن پترزبورگ) خطر ابتلا به اسهال ناشی از ژیاردیا افزایش می‌یابد و بازدیدکنندگان از نپال ممکن است آلوده به سیکلوسپورا شوند. افرادی که در کمپ‌ها زندگی می‌کنند یا پیاده سفر می‌کنند و کسانی که در نواحی بیابانی شنا می‌کنند، ممکن است به ژیاردیا آلوده گردند. ظهور ناگهانی گاستروانتریت‌هایی که در اثر عواملی همچون نوروویروس ایجاد می‌شوند ممکن است در کشتی‌های دریانوردی دیده شود.

2- مصرف کنندگان بعضی از غذاها. ابتلا به اسهال بلافاصله بعد از مصرف غذا در پیک‌نیک، مهمانی یا رستوران مطرح کننده عفونت با سالمونلا، کمپیلوباکتر، یاشیگلا به علت مصرف مرغ است؛ عفونت با Eکولای آنتروهموراژیک (O157:H7) ناشی از مصرف همبرگر خوب نپخته است؛ عفونت با سیلوس سرئوس به دنبال مصرف برنج سرخ شده یا سایر غذاهایی که دوباره گرم می‌شوند ایجاد می‌شود؛ عفونت با استافیلوکوک طلایی یا سالمونلا در اثر خوردن مایونز یا انواع خامه به وجود می‌آید؛ عفونت با سالموئلا از مصرف تخم‌مرغ حاصل می‌شود؛ عفونت با لیستریا در اثر مصرف غذاهای نپخته یا پنیرهای نرم ایجاد می‌شود. عفونت با گونه‌های ویبریو، سالمونلا یا هپاتیت حاد A در اثر مصرف غذاهای دریایی «خصوصاً اگر خام باشند» ایجاد می‌شود.

3- افراد دچار ضعف ایمنی. اشخاص در معرض خطر ابتلا به اسهال شامل بیماران دچار نقص ایمنی اولیه (مانند کمبود IgA، هیپوگاماگلوبولینمی متغیر شایع، بیماری گرانولوماتوز مزمن) یا نقص ایمنی ثانویه که بسیار شایع‌ترند (مانند ایدز، پیری، سرکوب ناشی از داروها)، هستند. پاتوژن‌های روده‌ای شایع اغلب موجب بروز بیماری‌های اسهالی بسیار شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند و خصوصاً در افراد مبتلا به ایدز، عفونت‌های فرصت طلبی مانند گونه‌های مایکوباکتریوم، بعضی از ویروس‌ها (سیتومگالوویروس، آدنوویروس و هرپس سیمپلکس) و پروتوزوا (کریپتوسپوریدیوم، ایزوسپورابلی، میکروسپوریدیوم‌ها و بلاستوسیست هومینیس) ممکن است نقش داشته باشند (فصل189). میکروب‌هایی که به طور مقاربتی از طریق رکتوم انتقال می‌یابند (مانند نایسریاگنوره، ترپونماپالیدوم، کلامیدیا)، در مبتلایان به ایدز ممکن است پروکتوکولیت ایجاد کنند. مبتلایان به هموکروماتوز به خصوص مستعد عفونت‌های روده‌ای مهاجم و حتی کشنده در اثر گونه‌های ویبریو و یرسینیا هستند و می‌بایست از خوردن ماهی خام پرهیز کنند.

4- افراد شاغل در مراکز روزانه نگهداری کودکان و اعضای خانواده‌هایشان. ابتلا به عفونت‌هایی مانند شیگلا، ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم، روتاویروس و سایر میکروب‌ها در این مراکز بسیار شایع است و باید مدنظر قرار گیرد.

افراد بستری در بیمارستان‌ها. یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های بیمارستانی در بسیار از بیمارستان‌ها و محل‌های مراقبت دراز مدت، اسهال عفونی است؛ میکروارگانیسم‌های گوناگونی مسبب آن هستند اما شایع‌ترین آنها کلستریدیوم دیفیسیل است. عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل می‌تواند در کسانی که سابقه مصرف آنتی‌بیوتیک ندارند نیز ایجاد شده و اکتسابی از جامعه باشد. فیزیوپاتولوژی زمینه‌ای اسهال حاد ناشی از عوامل عفونی موجب بروز علایم بالینی خاصی می‌شود که ممکن است در تشخیص نیز مفید باشد. با خوردن سموم آماده باکتری‌ها، باکتری‌های تولید کننده آنتروتوکسین و پاتوژن‌هایی که به روده می‌چسبند، اسهال آبکی شدید ثانویه به ترشح بیش از حد روده باریک رخ می‌دهد. در عرض چند ساعت بعد از خوردن دو مورد اول، به طور ناگهانی اسهال همراه با استفراغ قابل توجه و بدون تب یا با تب خفیف بروز می‌کند؛ معمولاً استفراغ کمتر و کرامپ یا نفخ شکمی بیشتر است؛ و مورد آخر تب شدیدتری ایجاد می‌کند. میکروارگانیسم‌های مهاجم و تولید کننده سیتوتوکسین همگی تب بالا و درد شکمی به وجود می‌آورند. باکتر‌های مهاجم و آنتاموباهیستولیتیکا همگی سبب بروز اسهال خونی (دیسانتری) می‌شوند. یرسینیا با تهاجم به مخاط ایلئوم ترمینال و کولون پروگزیمال خصوصاً موجب درد شکمی شدید همراه با تندرنس می‌شود که مشابه آپاندیسیت حاد است.

نهایتاً، اسهال عفونی ممکن است با تظاهرات سیستمیک همراه باشد. آرتریت واکنشی (قبلاً به عنوان سندرم رایتر شناخته می‌شد)، شامل آرتریت [arthritis]، اورتریت و کونژنکتیویت می‌تواند همراه با یا به دنبال عفونت‌های ناشی از سالمونلا، کمپیلوباکتر، شیگلا و یرسینیا باشد. همچنین یرسینیور ممکن است منجر به بروز تیروئیدیت خود ایمن، پریکاردیت و گلومرولونفریت شود. سندرم همولیتیک – اورمیک می‌تواند توسط Eکولای آنتروهموراژیک (O157:H7) و شیگلا ایجاد شود که میزان مرگ و میر آن بالاست. امروز سندرم IBS پس از عفونت به عنوان عارضه اسهال عفونی شناخته شده است. به علاوه اسهال حاد می‌تواند از علایم اصلی عفونت‌های سیستمیک متعددی مانند هپاتیت ویروسی، لیستریوز، لژیونلوز و سندرم شوک توکسیک باشد.

اسهال

علل غیرعفونی اسهال

علل دیگر. احتمالاً شایع‌ترین علت غیر عفونی اسهال حاد، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها‌ست. این علت با وجود رابطه زمانی بین مصرف دارو و شروع علامت فوق مطرح می‌شود. اگرچه داروهای بیشماری موجب بروز اسهال می‌شوند، تعدادی از شایع‌ترین آنها عبارتند از: آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد دیس ریتمی قلب، داروهای کاهنده فشارخون، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، بعضی از ضدافسردگی‌ها، داروهای شیمی درمانی، برونکودیلاتورها، آنتی‌اسیدها و ملین‌ها. کولیت ایسکمیک انسدادی یا غیرانسدادی به طور مشخص در افراد با سنین بالای 50 سال ایجاد می‌شود و اغلب به صورت درد حاد قسمت تحتانی شکم قبل از بروز اسهال (در ابتدا آبکی و سپس خونی) تظاهر می‌یابد و معمولاً به تغییرات التهابی حاد در کولون چپ یا سیگموئید به وجود می‌آید و رکتوم را سالم می‌گذارد. اسهال حاد ممکن است با دیورتیکولیت کولون و واکنش پیوند علیه میزبان همرااه باشد. اسهال حاد (غالباً همراه با ضعف سیستمیک) می‌تواند به دنبال مصرف سمومی چون حشره‌کش‌های ارگانوفسفره، آمانیتا و سایر قارچ‌ها، آرسنیک و سموم محیطی موجود در غذاهای دریایی مانند سیگواترا (ciguatera) و اسکومبروئید (scombroid) ایجاد شود. آنافیلاکسی حاد و شدید به مصرف مواد غذایی می‌تواند تظاهرات مشابهی ایجاد کند. همچنین بیماری‌هایی که موجب بروز اسهال مزمن می‌شوند، ممکن است در مراحل اولیه با اسهال حاد اشتباه شوند. این وضعیت ممکن است در مورد بیماری التهابی روده و بعضی از اسهال‌های مزمن التهابی رخ دهد که ممکن است به جای شروعی بی‌سر و صدا به طور ناگهانی آغاز شوند و با علایمی مشابه بیمار‌های عفونی تظاهر یابند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5